Coronavirus #3

even iets grappigs tussendoor

6 likes

Engels en Arabisch misschien? Maar wellicht is die optie er achteraf wel. Kon het zo snel niet vinden. Kan me voorstellen dat het live niet zo makkelijk gaat.

Wij hebben in het ziekenhuis de schoonmaak protocollen ook laten vertalen naar Turks en Arabisch door medewerkers die zowel Nederlands als Turks of Arabisch heel sterk zijn. Was gewoon op geen manier beschikbaar ook.

5 likes

Ja dit hoef je mij niet uit te leggen. Maar goed, ik heb hier al ruzie over gemaakt met hem. Ik ben het met jullie eens, maar ik ga hem niet vastbinden. Plus, ik ga ook niet zo kinderachtig zijn om dan zelf mijn spullen te pakken en ergens heen te gaan omdat ik dan ook weer onnodig met andere mensen in aanraking kom.

En ondanks dat ik mega geïrriteerd hierover ben, schaar ik hem niet onder de categorie ‘oh nog even alle tijd om leuke dingen te doen’. Ik ben het er niet mee eens dat hij onnodig nu naar twee mensen toegaat, maar het is niet zo dat we/hij elke dag de hort op gaat en zich er niet aan houdt. We zijn zelf, eerder dan de maatregelen aangekondigd waren, al uit voorzorg in een soort zelfquarantaine gegaan. Het frustrerende aan mijn vriend is dat hij de maatregelen verder hartstikke serieus neemt, nergens komt en afstand houdt. Alleen hij verveelt zich te pletter (geen excuus) en als dan vrienden hem appen heeft hij geen ruggengraat en wil hij niet de afhaker zijn omdat ‘het maar met drie personen is, thuis en niemand klachten heeft’. Ik vind het een beetje een afknapper dat hij niet wat harder tegen ze is, maar ik heb hem wel duidelijk gemaakt dat de kans groot is dat die gehele lockdown er wel komt en dat hij dan niet moet zeuren. Ben benieuwd :roll_eyes:

3 likes

Goed om posters te maken in verschillende talen. Alleen wat hier boven ook genoemd is: veel mensen zijn (functioneel) analfabeet.

Turkije is inmiddels ook op slot en op de Turkse tv gaat het nergens anders meer over. Het ontgaat de Turkse Nederlanders echt niet. Turkse consulaat heeft al meerdere keren informatie op hun website gezet wat ook onderling wordt gedeeld (http://amsterdam.bk.mfa.gov.tr/Mission/Announcements).

2 likes

Ik vond van de week deze website (is wel een Vlaamse website), wellicht heb je er wat aan! https://www.integratie-inburgering.be/corona-meertalige-info

2 likes

Ook al doet hij het niet elke dag, het blijft onnodig en misplaatst om nu voor de gezelligheid af te spreken. En dus neemt hij het niet zo ‘hartstikke serieus’ als jij nu zegt. En als er zo’n gehele lockdown komt is dat dus oa door mensen als hij die zich niet aan de maatregelen houden. Ik snap iig dat je het gebrek aan ruggengraat een afknapper vindt.

8 likes

Ja nou, ik vind er ergens wel een nuanceverschil in zitten. Ik kan me aan m’n eigen principes houden en nergens heen gaan en dat doe ik ook, meer kan ik niet doen. Blij dat jullie het verder met me eens zijn, maar hij luistert toch niet en het is en blijft toch m’n vriend (verloofde eigenlijk :stuck_out_tongue_winking_eye:) en ergens voel ik toch de behoefte om hem te verdedigen ondanks dat ik het niet met hem eens ben. Kan in ieder geval wel zeggen dat als een van ons wéér ziek wordt, er herrie in de tent is.

Toevoeging: kreeg toevallig net een foto dat ze volgens hem 1,5 meter bij elkaar vandaan zitten. Sure, gezellig bordspelletje dan :sweat_smile:. Dat hij dat al stuurt, bevestigt voor mij gewoon weer dat hij zelf ook wel snapt dat het niet slim is en nu zoekt hij bevestiging ofzo. Alsof ik nu dan ineens zou zeggen ‘oh wat goed! Nou veel plezier dan, ben helemaal gerustgesteld’. Nee dus :joy:

9 likes

Ja maar ook als jullie geen klachten krijgen wil het niet zeggen dat jullie het niet gekregen hebben, maar andere mensen wellicht wel via hem/hen. En voel je ook vooral niet aangevallen hoor, het is natuurlijk vooral kritiek op hem. Maar mensen onterecht verdedigen in deze tijd moeten we ook vanaf. Genoeg mensen die al excuusjes zoeken voor zichzelf om hun acties te verdedigen, het is niet helpend als anderen hen daar ook nog in ondersteunen. Niet voor niets dat Rutte ook aangaf; spreek mensen op hun gedrag aan als ze zich niet aan de regels houden (dat deed je ook hoor, maar algemeen gesproken). Helemaal mee eens want al die mensen die de regels in hun voordeel buigen zorgen ervoor dat het zorgsysteem het dadelijk niet meer aan kan.

1 like

I know. Zou fijn zijn als ook andere mensen hem erop aanspreken, maar dat gebeurt dus niet waardoor ik elke keer de zeikstraal ben. Wachten op de lockdown. Nou pray dan for me als ik met een rusteloze vent thuis zit :joy::joy:

3 likes

Nog een keer voor de mensen achterin: cijfers zijn nooit objectief. Context is key. Zomaar cijfers in een tabelletje of grafische weergave zeggen niks. Behalve dan dat de maker kan googlen en overtypen.

12 likes

Zou je deze willen uitleggen? Vind ik super interessant

1 like

Daar zeg ik toch ook niets over? Ik heb het over mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn veilig kunnen laten werken rondom corona, dat leren ze niet van Turkse tv hoor.

3 likes

Misschien is het voor iedereen die zomaar klakkeloos cijfers overneemt een goed idee om deze podcast eens te luisteren:

(ja, helaas ook met Rutger Bregman :nauseated_face: maar gelukkig doet vooral Sanne Blauw haar verhaal)

En hier een geschreven artikel:

4 likes

De manier waarop cijfers overkomen, heeft alles te maken met wat de boodschapper wilt laten zien. Cijfers zijn niet objectief, want door de manier waarop je ze presenteert kan je richting geven. Zowel de geruststellendE als verontrustende kant op. Een tabel als de bovenstaande zegt bijvoorbeeld relatief weinig omdat je er alleen een conclusie aan kan verbinden als de context vergelijkbaar is (als de landen vergelijkbare sociale situatie, demografische opbouw etc hebben, omgang met het virus). In deze tabel lijkt het alsof nl en Italië gelijk opgaan en nl dus sowieso in eenzelfde rampenscenario terecht komt. Terwijl daar niet in is meegenomen wanneer welke maatregelen getroffen zijn, welk beleid er geldt ten opzichte van testen (misschien test een van landen bijvoorbeeld relatief later of eerder), zelfs het eikpunt op de dag (hoe laat stuur je de meting door) kan effect hebben. Specifiek op Corona weet ik het niet hoor: misschien zijn de situaties wel heel vergelijkbaar. Maar in het algemeen geldt: tenzij je alle relevante factoren meeneemt kan je eigenlijk niet zomaar cijfers in een tabel knallen en zeggen: “he we gaan italie achterna, kijk hoe erg het op elkaar lijkt” of “we gaan er niet achteraan want we namen snel maatregelen”. Het kan namelijk ook pure toeval zijn.

Sanne Blauw van de correspondent heeft een best informatief boek geschreven over onze omgang met cijfers in het algemeen, leestip voor deze tijden (het heet: het best verkochte boek ooit (met deze titel).

21 likes

Ik zag die tabel langskomen op best wel wat instastories allemaal gerepost van Bas Smit z’n insta…

5 likes

Ik doel ook niet specifiek op het schoonmaakprotocol oid. Meer in zijn algemeenheid dat de Turkse Nederlanders echt wel weten wat er aan de hand is. Dat een deel ervoor kiest om zich niet aan het protocol te houden, daar is natuurlijk wel wat over te zeggen.

Bas Smit is geen helder lichtje, alles wat hij post zie ik automatisch als fake news

@Ovenschaal maar het maakt toch niet uit of het punt wel/niet geruststellend is? Ik wil geen (mogelijk onjuist) negatief/positief beeld? Als men met verstand van zaken concludeert: dit is echt erg, wij zijn het volgende Italië, wil ik dat best horen. Als zo iemand concludeert dag het met ons goed lijkt te komen ook. Maar de speculatie vind ik niet zo nodig.

Die cijfers die je noemt zijn feitelijk, en dus objectief (Al kunnen zelfs dat soort cijfers door context gekleurd zijn). Maar dat is niet relevant: want we hebben het nu over cijfers in deze crisis. Ik hiermee niet zeggen dat je niet kan aangeven hoeveel bevestigde zieken/doden er zijn; maar zodra je het in tabellen, grafieken, vergelijkingen gaat gebruiken denk ik dat in tijden van crisis of bij lastige onderwerpen voorzichtigheid gepast is.

6 likes

Dat bedoelt Oprah toch ook?? Of ben ik nou slecht in sarcasme lezen

2 likes