Ja, maar volgens mij loopt dit niet helemaal synchroon qua maatregelen die genomen zijn. Wij hebben de scholen sinds 16 maart dicht, maar Italië niet al op 29 februari. Kon niet helemaal achterhalen wanneer wel, maar het lijkt er dus op dat iemand het qua cijfers vergelijkt, maar niet qua ontwikkeling (hoop ik dan maar… want is natuurlijk koffiedik kijken nu)
Ik heb me ook rot gezocht naar een vertaling van het thuisisolatie-protocol in het Turks, maar niet gevonden. Ik ga mensen uit het ziekenhuis ontslaan met corona, hoe gaan die zich ooit aan al die regeltjes houden als we ze niet eens voor hun leesbare informatie kunnen meegeven?
Maar ik denk eerlijk gezegd als mensen zo blijven doorgaan zoals ze nu gaan dan zijn we goed op weg. Stranden staan vol, winkels zoals intratuin zijn overvol, parkjes zijn ivervol. Ik schrik van de beelden die ik zie, blijkbaar snappen heel veel mensen niet hoe veel impact dit virus gaat hebben en dat het niet vakantie en lang leven de lol is.
Hebben jullie andere informatie wel beschikbaar in het Turks? Ben zomaar nieuwsgierig.
Is er een tolk beschikbaar? Dit zal echt veel mensen helpen.
Dat ben ik zeker met je eens!
Je weet helemaal niet hoeveel mensen wel/niet getest zijn en of dat hetzelfde is in NL en Italië. Dus dit zegt echt weinig.
@Lula Sommige ziekenhuisfolders zijn er wel, maar de specifiekere onderwerpen niet helaas.
Meestal is er bij mensen die weinig Nederlands spreken de hele dag door familie om te tolken, of kunnen we familieleden op speaker bellen, maar er mag nu natuurlijk niemand komen en deze specifieke patiënt heeft geen mobiele telefoon mee. In mijn vorige ziekenhuis hadden ze vertaalcomputertjes die je kon lenen als je zo’n taalbarriere had, dat werkte perfect, maar hier hebben ze dat niet.
Hm, ik vind berichten als dit ook wel een beetje onder paniekzaaien vallen. Deze situaties zijn helemaal niet met elkaar te vergelijken.
Wij hebben een flyer deur aan deur in de buurt verspreid met in 3 talen een oproep naar deze site (via een bitly link want geen mens die dit overschrijft)
Ik ging eind feb op vakantie naar Zuid-Afrika en Kenia vorige week hadden we paar dagen geen internet/telefoon. Dus we kregen 0.0 mee van de coronasituatie. En toen kwam ik een Duitser tegen die vertelde over de situatie in Duitsland (dingen gingen dicht) en ik kon het amper geloven?? Afgelopen zondag direct terug gevlogen naar Amsterdam (mega geluk mee) en toen was alles hier ineens ook dicht???
Vind het onwerkelijk en heel erg voor iedereen die financieel of qua gezondheid echt getroffen wordt. Maar op dit moment voelt het voor mij persoonlijk bijna als alles wat ik nodig had. Even alles op pauze. Bijkomen. Minder afspraken en gewoon 100% thuis hangen zonder dat je je lui of asociaal voelt. Heb inmiddels ook een home gym geregeld dus kan iedere dag binnen en buiten sporten na het thuis werken. Zijn hier meerdere die hrt best chill vinden ALS ze puur naar zichzelf kijken?
Heb overigens wel bedacht dat ik vanaf morgen boodschappen ga doen voor de oudjes uit de buurt. Want voel me wel nutteloos in het tegengaan van de crisis. Want ik geloof wel dat het echt een groot drama gaat worden net als in Spanje etc.
Zag foto’s van de eetkraampjes bij het strand met zieke rijen. Met 1.5 centimer dus de klanten. Is toch niet te bevatten??? Dat lijken me ook de mensen die amper research doen en alles watt ernstig is wegwuiven.
Misschien dat er hier op het forum iemand is die kan helpen bij het maken van een folder in het Turks? Of kunnen deze mensen ook geen Turks lezen en is er iemand nodig om het in woord te vertalen?
Sorry als het als paniekzaaien word gezien, zo is het niet bedoeld. Heb de foto verwijderd.
Net weer een uurtje met paps gebeld. Ook samen met z’n kleinzoon. Och wat missen die twee elkaar. Oppassen was echt ZIJN momentje (hij is alleen), en als ie een keer maar 1x hoefde op te passen kwam hij een keer extra eten bij ons - dat deden we sws al 1x per week.
Elke keer als er op de voordeur geklopt wordt roept zoon: “opa!” Maar nop…
We zijn bewust hier gaan wonen, Ookal is het niet echt DE woonplaats om dicht bij mijn paps te zijn, daar ben ik nu zo dankbaar voor! Even eten brengen, een tekening enzo
Einde Corona dagboek
Ik bedoelde het ook zeker niet positief, maar je leest zoveel berichten die mensen maar een beetje in elkaar knutselen. Deze cijfers zeggen uiteindelijk niet zoveel, het is afwachten en hopen…
O jeetje had er helemaal niet bij stilgestaan dat er zo veel mensen in Nederland zijn die geen tot weinig Nederlands spreken/verstaan/lezen, en inderdaad dus veel cruciale info en maatregelen daardoor weleens kunnen “missen”.
Dan heb ik het wellicht verkeerd begrepen. Maar ik haal er wel uit dat ze kwetsbaarder zijn.
Heel lief dankjewel! En videobellen doe ik dan met mijn moeder en dan komt hij ook regelmatig erbij ja Maar het is toch echt heel anders zo…
Zet er dan in ieder geval een toelichting bij. Gewoon zomaar een rijtje cijfers droppen zonder bron en onderbouwing en dan zeggen: nou, er staat ons nog wat te wachten, vind ik niet heel informatief.