Ik zit echt met een duivels dilemma. Mijn werkgever heeft geen instructie uit doen gaan over bijvoorbeeld thuiswerken. Dat betekent dat ik morgen gewoon naar kantoor moet. Afgelopen periode ben ik al een week afwezig geweest ivm ziekte (niks met Corona te maken) en nu heb nog een beetje de naweeen daarvan zoals keelpijn en verkouden. Nu moet ik dus naar kantoor (gelukkig zit ik morgen nog alleen) Maar nu is het wel zo dat wij dinsdag een verplichte training hebben waar van ik al eerder heb aangeven dat ik hier tegen op zie. Het liefste blijf ik thuis maar ik weet ook dat wanneer ik nu tegen mijn werkgever zeg thuis te willen blijven ik mijn baan daar mee op het spel zet en dat kan ik mij niet veroorloven. Help, wat te doen?
Maar als je zo redeneert moet iedereen gewoon thuisblijven want je weet nooit wanneer je toevallig buiten bent en dan eens niest door een pol of je verslikt in een slokje water en daardoor moet hoesten. Bijna iedereen niest of kucht toch wel ééns per dag. Het rivm is ook vrij duidelijk: je moet thuis blijven bij verkoudheidsklachten en zonder klachten thuiswerken als dat mogelijk is en anders zo beel mogelijk gespreid werken en je sociale contacten beperken.
Ik probeer nu elke ochtend ff mijn temperatuur op te meten om zo toch een beetje inzicht te krijgen wanneer het voor mijn doen dus hoger zou zijn dan normaal. Maar mijn ‘gewone’ ochtendtemperatuur ligt blijkbaar al op 37.7 graden. Verklaart ook wel weer dat wanneer ik koorts heb, het vaak direct boven de 39 is.
True maar als je je weer beter meld en vervolgens weer ziek terwijl men weet dat je tegen die training op ziet, geef je wel een verkeerd signaal af vind ik.
Dit heb ik idd ook, bij mij is het chronisch ontstoken neusslijmvlies wat neusspray onderdrukt, maar zelfs dan nies ik nog steeds wel 10 tot 15 keer op een dag. Doe inderdaad hetzelfde als jij, netjes in de elleboog en heb meer papieren zakdoeken bij dan normaal. Voel me wel altijd erg opgelaten als ik dan een keer nies :’)
Je moet je gewoon verschuilen achter de regels van het rivm. Heb je iemand die je eventueel zou kunnen bellen als je baas niet wil meewerken? HR of bijv. een bedrijfsarts?
Ik blijf dus zelf zoveel mogelijk thuis vanuit het idee “wat als” (maak wel af en toe een klein wandelingetje en ga wanneer nodig naar de supermarkt) ook omdat er net terug zijn van vakantie. Maar heb dus altijd deze klachten (is overigens niet zo dat ik nu constant om me heen nies, niezen is bijv vooral in de ochtend na het wakker worden wat logisch is met mijn allergie). Het alternatief is helemaal thuisblijven en een beroep doen op mijn netwerk, maar dan moet ik anderen vragen voor mij de deur uit te gaan en dat voelt wrang nu ik verder nul klachten heb die ik normaal ook niet heb. Ga dan liever even snel zelf met de auto naar de winkel, in en uit, en weer terug. Vertrouw er wat dit betreft op dat ik mijn lijf net goed genoeg ken om te kunnen volwen wanneer het off is.
Haha heb ook bijna altijd rode wangen en heb 't haast nooit koud, eerder juist snel te warm. Zal ook wel weer daardoor komen.
Dit doet me op een of andere manier zo denken aan die scène in Independence Day waarin van die mensen op het dak van een wolkenkrabber de aliens vriendelijk gaan ontvangen.
Voor mensen die bij grote bedrijven werken en zich gedwongen voelen om naar kantoor te komen ook al kunnen ze thuiswerken: bij grote bedrijven worden al banen geschrapt (bijv KLM) om hun kelderende inkomsten te compenseren. Ik zou je aanraden om je gezondheid en die van anderen te verkiezen boven een baas die ‘het vervelend vindt als je niet komt’. Hetzelfde bedrijf waar je nu je nek voor uitsteekt kan je er over een paar weken net zo goed uitgooien. Geef niet meer loyaliteit aan hen dan jij van hen terug kan verwachten.
Dit + het is denk niet zo dat je verregaande consequenties kan krijgen, omdat je het advies van een overheidsinstantie volgt in tijden van crisis.
Ik vind dat je gelijk hebt maar ik denk dat voor veel mensen die ontslagen juist angst zaaien en ze daarom eerder geneigd zijn toch te gaan werken. Dus wel goed om het juist omgekeerd te bekijken, zoals jij zegt.
Oh EN: het is niet zo dat omdat je voor het één wel de deur uit moet (boodschappen, essentieel werk), het dus geen zin heeft om verder thuis te blijven want ja je komt toch al buiten. Elk vermeden contact is potentieel een vermeden besmetting. Denk nou niet dat je met dit virus in onderhandeling kunt om een prettige balans te vinden.
Ik ben ook vorige maand al ziek geweest terwijl ik er net sinds januari werk. Niks aan te doen helaas, hopen maar dat het na deze hele situatie voorlopig niet nodig is om ziek te melden.
Had gisteren al even contact met collega’s omdat er aangegeven werd dat er toch nog wel wat scherpere maatregelen komen en toen heb ik wel alvast verteld dat ik nu echt ziek ben. Afgelopen week wel thuisgewerkt, maar denk dat ik me morgen ziekmeld. Heb 0 energie en ontzettend last van m’n ogen en hoofd dus de hele dag achter een pc zitten, zie ik niet gebeuren.
Sluis (Zeeuws-Vlaanderen) houdt vandaag alle winkels en horeca gesloten vanwege de massale toestroom aan Belgen. Wanneer zouden de grenzen dichtgaan?
Ondanks lichte klachten maar geen koorts wordt het nog steeds gewaardeerd als ik morgen ga werken. Vind het allemaal maar lastig. Ben benieuwd hoe veel kinderen er gaan zijn
In Spanje zijn de scholen gesloten en ouders gaan met hun kinderen naar de stranden als een soort verkapte vakantie. Dus nu gaan ze de stranden ook sluiten
Ik weet dat jij (en anderen) gelijk hebben maar ik weet ook dat wanneer ik het op deze manier speel ik mezelf in de vingers snij. Ik werk op een tijdelijk contract bij dit bedrijf en als ik op deze manier reageer weet ik nu al dat ik geen vervolg contract krijg. Ik weet honderd procent zeker dat ik morgen alleen zit. Dus ik ga morgenochtend wel naar kantoor dan toon ik in ieder geval goede wil, ik kan dan ook het gesprek aan gaan met mijn leidinggevende en ga dan aangeven dat ik na dat gesprek naar huis ga om tot eind maart thuis te werken volgens de richtlijnen van het RIVM.
Wat ik me ook afvraag: warenhuizen zoals bol.com en bedrijven als PostNL, niet noodzakelijk maar gaan die dan ook dicht bij een lockdown?