Coronavirus #2

Sociale onthouding is in werking gesteld als dringend advies. Als mensen daar schijt aan hebben en zich onnodig blootstellen aan risico’s, niet eens voor zichzelf maar voor anderen, mag iemand daar van mij een mening over hebben. Heb ik zelf ook. Balen over afgelaste dingen, daar heb ik welgeteld op één bericht negatieve reacties gezien en dat ging om de verwoording, niet de inhoud. En tot slot, mensen met angsten. Volgens mij wordt keer op keer rustig uitgelegd waarom dat niet nodig is, zelfs met bronnen. En ja, soms krijgt iemand het advies om niet meer mee te lezen als het meer kwaad dan goed lijkt te doen. Ik snap de intentie van je eerste post maar ik vind het enorm kort door de bocht omschreven en niet redelijk naar alle andere forummers toe die hier vriendelijk, geduldig en met goede bronnen proberen te posten maar misschien wel een mening hebben als mensen adviezen zomaar in de wind slaan.

38 likes

Ik vind dit ook jammer. Er zijn heus mensen die asociaal bezig zijn door op stampvolle plaatsen te komen, met een snotneus naar kwetsbare ouderen te gaan of elkaar bewust wel een hand te geven. Ik vind het echter niet gek om naar een halfleeg restaurant te gaan als je geen klachten hebt. Dat mag sowieso gewoon, en zo steun je ook de lokale ondernemer.
Ik snap ook even niet dat mensen zeggen in de poll dat ze niet naar plekken gaan waar mensen komen, maar wel naar de fysieke supermarkt.
Ik ga straks ook ‘gewoon’ een koffie halen. Wel to go, en ik was mijn handen goed voor en nadien (en tijdens). Maar ik ga me niet gedragen alsof het land op slot zit als dit niet zo is.
Ik heb trouwens geen psychische klachten ofzo, en ik ben ook voor een totale lockdown, maar het is nog niet zo ver.
Misschien naïef van mij, maar dat is dan maar zo.

2 likes

Ja geloof zeker dat het een heel weloverwogen besluit is hoor. Alternatieve opvang zou dan inderdaad een goede oplossing zijn. Maar ik zou het zoooo rot vinden om m’n (kleine) kids achter te moeten laten bij een vreemde instantie en mensen die ik niet ken.:open_mouth:

Edit: dit bedoel ik niet als argument om het niet te doen trouwens

In België zijn de scholen niet dicht maar wordt er geen les gegeven, dus feitelijk opvang juist voor ouders die in de zorg etc werken. Ik ben benieuwd hoe dat morgen gaat daar, hoeveel kinderen er gebracht worden. Hopelijk komen er veel kinderen niet en kan er dus met minder personeel en minder mensen per lokaal opvang geboden worden.

1 like

Begrijp ik heel goed, maar ik bedoel dus dat bijv juffen van de eigen school een kleine grorp kinderen op kunnen vangen. Het lijkt erop dat die bereidheid momenteel groot is.

2 likes

Ohhhh zo. Ja dat zou dan een goede oplossing zijn inderdaad. Thanks! Ik ben gerust.

2 likes

Omdat boodschappen een eerste levensbehoefte is en naar de sportschool of een koffietje drinken met iemand niet.

37 likes

ik denk dat vaders misschien voor hun kinderen moeten gaan zorgen, het overgrote deel van de verpleegkundigen in de zorg is vrouw. Ander werk niet direct gerelateerd aan de zorg of voedselproductie moet misschien maar even op de lange baan gezet worden. Het is kostbaar maar misschien wel het beste momenteel.

3 likes

Ik werk op een kdv en zie er onwijs tegenop op morgen te werken. Mijn moeder past op mijn zoontje maar loopt al tegen de 70. Ben onwijs bang iets aan mijn moeder door te geven, aangezien kinderen wel vaak dragers zijn zonder klachten. Ben er helemaal misselijk van.

2 likes

Super goede ideeën! Is even afwachten wat er vanuit de directie precies van ons verwacht wordt. Maar ga dit zeker onthouden, thanks!

1 like

Ik ben vrijdagavond en zaterdagavond uiteten geweest en vrijdagavond een half uurtje in een kroeg. En ik kan je vertellen dat ik niet de enige was. Dus zolang het nog een advies is kun je mensen ook niet echt iets kwalijk nemen, want je doet nu nog niets verkeerd. Uiteraard ben ik gewoon fit en heb geen klachten.

Ik snap je gevoel heel goed, wat een rot situatie. Ik ben zelf ook “een gevaarlijke factor” voor onze familie omdat ik het makkelijk mee naar huis kan nemen. Dat doen we natuurlijk niet bewust maar dat zorgt wel voor een schuldgevoel :kissing_heart:

1 like

Nee maar die mensen om jou heen in het restaurant of café kunnen wel klachten hebben en tevens schijt aan de adviezen toch? Dus je neemt sowieso (onnodig) risico.

27 likes

bron?

Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar ik zou proberen te vertellen wat er nu noodzakelijk is: Dat er mensen ziek zijn geworden, dat dat elk jaar wel gebeurt, maar nu iets erger is. Dat we elkaar kunnen aansteken en daarom om ervoor te zorgen dat we zelf niet ziek worden en anderen niet ziek worden een tijdje minder naar buiten gaan. Dat we binnenshuis heel veel leuke dingen kunnen doen. En daarna wat basismaatregelen met ze doornemen. Samen tot 20 tellen tijdens het handen wassen. Hoesten in je elleboog. Etc.

Zou vooral ook proberen het positief te houden. Niet ingaan op toenemende aantallen ziekten, sterfte, andere ongrijpelijke zaken. Je wilt voorkomen dat kids dingen opvangen waarvan ze met hun eigen kennis moeten gaan bedenken wat die inhouden. Juist dan ontstaat er angst, dat wil je vermijden.

4 likes

Kan je eigen kind niet mee naar het werk? Dan lopen jullie misschien samen wel iets op, maar blijft je moeder wel geïsoleerd?

Een oproep aan alle bloeddonoren, als je opgeroepen wordt, ga dan ook! Als je ziek bent natuurlijk niet, maar deze week hebben zoveel mensen afgezegd dat de voorraden kritiek laag zijn, en de vraag naar bloedproducten is absoluut niet afgenomen!

9 likes

Geldt dit ook voor plasma? Want mijn afspraak staat pas in mei maar ik kan evt wel eerder (deed dit niet omdat m’n weken te vol waren maarja alles zegt af haha).

Ik krijg de ene na de andere ziekmelding binnen van mijn team, maar ik verwacht ook niet veel kinderen meer :woman_shrugging:

Ben nu nog op wintersport maar na vandaag gaat alles op slot in dit gebied.
Zou nog een paar daagjes naar een grote stad in Duitslandz Ga dat afzeggen. Er is niks open/niks te doen. En ik ga mn vakantie uren andere keer opnemen om te gaan werken in het ziemenhuis. Er zijn veel zieken (qua personeel) en we zijn nodig. Desnoods op een andere afdeling van waar ik nu werk.

6 likes

Ik denk het wel, ik was er gister bij een speciale zaterdagopening om maar zoveel mogelijk bloed binnen te halen, toen waren er natuurlijk geen plasmadonoren (want het was een ongeplande extra opening), dus daar hebben we het niet zo over gehad. Als het in je schema past komende weken zou ik even bellen of ze het op prijs stellen te vervroegen, maar ik kan me niet voorstellen dat plasma niet ook hard nodig is!

1 like