Coronatopic #5

De overheid weet allesssssss.

De GGD is van de gemeente dus lijkt me wel hè.

1 like

Is er al een bel-me-niet-register voor de ggd

5 likes

Ik zat gistsren op een terras in zaandam en ik vond het opvallend om te zien hoe niemand zich aan de regels hield. Bij binnenkomst werd er ook helemaal niets gevraagd, we mochten zo gaan zitten. Het was ook heel lastig om afstand te houden tot andere gasten. En er zaten groepen van wel 20 man. Die werden vrij lam en toen ontstonden er halve polonaises en flessen gingen van tafel naar tafel.

1 like

Je mag niet crossposten @Cozycute. Pas je een van de twee berichten aan.

1 like

Ik lees dit nu pas dus beetje late reactie. Hoop dat ik niet meteen met de grond gelijk gemaakt wordt hier. Maar ik lees dus op meerdere plekken dat mensen inderdaad zeggen ja over die demonstraties doet iedereen moeilijk, maar mensen liggen wel op het strand/terras/park en bezoeken de bouwmarkten.

Maar, alle mensen die dat doen worden door een hele grote groep toch ook scheef aangekeken en daarop aangesproken? En als diezelfde groep nu baalt omdat er in Amsterdam en Rotterdam ruim 4000 mensen hutje mutje gestaan hebben dan is dat toch ook wel terecht? Vind het anders wanneer je zelf schijt had en nu gaat bashen op die demonstraties, maar als je zelf als kluizenaar geleefd hebt? Of een risicogroep bent? Of familieleden verloren bent? Dan snap ik best dat je beelden van duizenden mensen samen niet zo positief kunt opvatten. Ondanks dat je de boodschap die ze uitdragen 1000% ondersteund.

Ik merk dat ik het zelf super dubbel vind, ben het helemaal eens met dat deze samenleving zo niet meer kan en dat er alle reden is voor demonstraties. Maar het zou toch ook gewoon heel erg zijn als er nu een nieuwe golf uitbreekt? In Brabant is duidelijk dat carnaval een grote aanstichter is geweest, en daar stonden niet zoveel mensen bij elkaar als tijdens die demonstraties. Dus ik houd eigenlijk mijn hart echt wel vast voor de gevolgen.

3 likes

Oh oké dankje! Ga ik dat even terug zoeken. Ik vroeg het me namelijk echt oprecht af, omdat ik ergens de angst van mensen wel kan begrijpen. Maar ook het belang van de demonstraties zie en voel en ik zie dat veel mensen die daar hetzelfde over denken juist de verontwaardiging over die grote samenkomsten achterlijk vinden.

Vanaf een terras andere mensen op een terras judgen. Dat snap ik niet :woman_shrugging:

3 likes

Mariet Feltkamp, viroloog bij het LUMC in Leiden, zei eerder dat dat de betoging op de Dam niet de karakteristieken heeft van een zogenoemd super-spreading event . Ze wijst onder meer op het zonnige weer. “Het virus houdt helemaal niet van uv-straling. Verder was er goede ventilatie. Dat betekent dat druppeltjes en aerosolen snel verwaaien. En ik zag dat de meeste mensen mondkapjes ophadden”, zei ze vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal . Op grond hiervan verwacht de viroloog van het LUMC dat het waarschijnlijk met een sisser zal aflopen.

Onderaan het artikel

2 likes

En hier nog een langere waarin zij aan het woord is @Mhysa

1 like

Ik judge niet omdat ze op een terras zitten? Ik benoem dat ik de manier waarop niet zo verantwoord vond.

Ik was met 1 iemand en hield me aan de regels. De overige gasten deden dat niet. Zij kwamen dicht bij het personeel en mij, gooiden met glazen en waren in grote groepen. Dat is toch totaal anders dan mijn gedrag? :sweat_smile:

6 likes

Marion Koopmans zegt juist dat het mogelijk wel weer tot een tweede golf zou kunnen leiden. 100 virologen, 100 meningen?

1 like

En als er dan een tweede golf komt gaan we dat allemaal wijden aan die demonstratie, terwijl;

Een tweede golf kan duizend oorzaken hebben maar ik weet nu al welke er gekozen gaat worden

3 likes

De GGD heeft jouw gegevens van de test, of krijgt jouw gegevens van het ziekenhuis als je daar positief getest wordt (dat is onze wettelijke plicht als dokters in het belang van de volksgezondheid voor er iemand over de privacywet begint), dan belt de GGD jou om te kijken waar je die ziekte hebt opgelopen. Als dat op de verjaardag van tante Mien was zullen ze jou vragen om telefoonnummers om verder te komen, als dat op een illegale rave in een kelder was waar je niemand kent wordt het natuurlijk veel lastiger en kunnen ze nog wel via de organisatie oid iets proberen, maar dan loopt het sneller dood.

1 like

Ik neem aan (maar dat weet ik niet helemaal zeker) dat de Nederlandse GGD dan hun Franse evenknie opbelt en doorgeeft dat jij covid hebt, en op welke plekken je bent geweest, en dat zij daar dan weer mee verder gaan.
Dat is een logistieke uitdaging, maar niet lastiger dan uitvinden uit welke Poolse vleesfabriek de Listeria in de boterhamworst vandaan is gekomen, of op welk punt in de asielzoekersketen een persoon open tbc heeft opgelopen en wie er dan allemaal risico lopen. Dat is nou eenmaal het werk van de GGD.

1 like

Weet iemand hoe snel je de uitslag van een test krijgt? Een rager neus/keel test, dus niet bloed.

Ik zat nog eens te denken over alles wat er gebeurt is, over de aanpak en alle dingen die we met zn allen niet mochten/mogen. De hele economie die eraan gaat. Dat Rutte toen heel duidelijk sprak over groepsimmuniteit. Volgens mij had (heeft) niemand een idee hoe dit aan te pakken. Er wordt niet eens meer over groepsimmuniteit gesproken. En ik snap het want het is een nieuwe virus dus niemand weet hoe dit aan te pakken. Maar ik vraag me soms wel af in hoeverre het allemaal ‘juist’ is verlopen… iedereen zat met rampscenario’s in het hoofd tot minstens einde van het jaar en nu is het junO en lijkt ineens alles zowat weer goed.

En ik heb geen idee wat mn mening hier verder over is (haha), maar dat Rutte dat zei tijdens een persconferentie en we er vervolgens weinig meer over horen, maakt me niet echt gerustgesteld.

Maar dat lijken me iets meer mensen, en moeilijker dan nu zegmaar.
Want een restaurant waar je gezeten hebt daar werkt niet op reservering (volgens mij?) dus aaal die mensen uit allerlei landen achterhalen lijkt mij stuk lastiger. :crazy_face:

Ja, inderdaad! Dat maakt t wel duidelijker

Is ook lastig, maar achterhalen welke asielzoekers zonder paspoort samen in welke vrachtwagen vanuit noem-maar-een-land hebben gezeten en dus nu tbc kunnen hebben is ook lastig. Dat is hun werk, dat gaan ze dus doen, en het zal vast minder dan 100% waterdicht zijn nu niet meer iedereen alleen z’n huisgenoten en de pakketbezorger ziet, maar 100% waterdicht is contactonderzoek nooit.

1 like

Ik weet dat je in Italië nergens mag eten zonder reservering, juist om het traceren te vergemakkelijken. In Nederland moet je voor de meeste terassen/restaurants ook reserveren. Je mag zelfs niet in de McDonalds eten zonder reserveren. Dus ik denk dat dat al heel erg helpt.

1 like