Zorgpersoneel krijgt een bonus.
Komen veel (mogelijk) wel mee in de problemen met hun toeslagen helaas
Ja, dat heb ik ook gelezen. T is natuurlijk niets nieuws, dit is altijd al zo geweest. Als je teveel werkt en dit laat uitbetalen kan het idd zijn dat je boven de grens uitkomt van de toeslagen en dan zul je moeten terugbetalen. Wij wijzen mensen daar vaak ook op en sturen op het opnemen van de overuren. Alleen sommigen hebben er zoveel dat t niet kan. Maar het zou netjes zijn als ze, op een of andere manier, een uitzondering zouden kunnen maken.
Maar dit snap ik nooit helemaal. Ons toeslagensysteem is zo gemaakt dat er stapsgewijs wordt afgebouwd. Ik heb even een berekening gemaakt met zorgtoeslag:
Bij een jaarinkomen van 25000 ontving je 53 euro per maand aan zorgtoeslag.
Stel dit gaat door uitbetaling van 2500 aan overuren naar 27500, daardoor wordt je zorgtoeslag 25 euro per maand. Dat scheelt je op jaarbasis dus 336 euro, echter heb je die 2500 euro extra gekregen waardoor je netto (met een schijf 1, percentage 37,35) 1566,25 netto overhoudt.
Uiteindelijk ben je dus veel voordeliger uit. Er zijn natuurlijk wat uitzonderingen mbt armoedeval/complexere situaties, maar dit geldt voor het grootste gedeelte van de mensen. Kijk het is zuur als je 336 moet terugbetalen, maar daar staat wel die 1566,25 tegenover en daarom is het ook belangrijk om je jaarinkomen in de gaten te houden bij de belastingdienst zodat je in eerste instantie al niet teveel ontvangt.
Wat er zuur aan is en vaak fout gaat is dat mensen niet beseffen dat ze over die grens heen gaan door iet swat gebracht wordt als “bonus”.
En de belastingdienst dan ineens over 3jr (maximaal 4jr dacht ik?) komt met: “heee betaal je nog even over 3jr tijd, 12 maanden, 100€ teveel toeslag terug? ”
En dan is het geld al uitgegeven en weg.
Ik weet ook niet hoe het nu is, maar hun verwerkingstijd ligt intens hoog. Ik ging samenwonen had ipv 300€ huurtoeslag recht op 0€. Prima. Doorgegeven. Heb het nog 16mnd gehad?!
Alles apart gezet en terug betaald zodra ze er om vroegen. Maar als je dat niet zo bewust door hebt, denk je: het zal wel …
Ik ben het met je eens maar er zitten, denk ik, wel veel gevallen tussen die het geld hard nodig hebben. Dus we wijzen ze er wel op. Maar ook idd wat @Fishing zegt, ze verwerken vaak laat. En als je het dan allemaal opmaakt, heb je een probleem. Wij hebben het op een bepaald moment zelf uitgezet omdat het er telkens om hing of we het wel/niet kregen
Idealiter zou je je bonus krijgen rond december, met een briefje van je werkgever erbij: “let op, kan invloed hebben op je toeslagen!”, en dan in februari je aangifte doen en aan het einde van de rit horen: heee je moet dit terug betalen aan toeslagen!
Dan kan je je bonus lekker in je zak houden tot dan en daarna apart zetten wat je later moet betalen.
Maar; dat zou makkelijk zijn.
En dat is de belastingdienst niet
Dat klopt hoor, het gaat ook vaak mis bij de mensen die niet weten hoe dit systeem in elkaar zit en achteraf voor een nare verrassing komen te staan. Ik zie alleen nu zo vaak voorbij komen: ‘nou voor niks gewerkt, alle toeslagen weer inleveren’. Zo werkt dat niet en ik vind het jammer dat het vaak zo gebracht wordt. Maar goed, ik ben verder ook geen voorstander hoor van het systeem in de huidige vorm.
Dat het bij jou zestien maanden duurde is inderdaad wel erg bijzonder. Mijn partner en ik passen ons jaarinkomen aan als er iets in veranderd en ons maandbedrag wordt dan al de volgende maand aangepast en krijgen dan ook meteen een brief met het bedrag wat we moeten terugbetalen, dus ik heb dat eerlijk gezegd nooit zo ervaren? Misschien dat daar iets in is veranderd de afgelopen jaren? Dat weet ik niet.
Zorgtoeslag gaat idd best wel mooi in stapjes naar beneden, maar bij huurtoeslag maakt het volgens mij meer verschil. Daar kan een paar honderd euro meer verdienen betekenen dat je opeens recht had op 0 euro huurtoeslag over het gehele jaar, waardoor je netto héél veel moet terugbetalen.
Wow klopt ja, ik dacht dat het ongeveer op dezelfde manier stapsgewijs afgebouwd zou worden. Maar bij huurtoeslag is het bij jaarinkomen 22.000 = 195 per maand en vanaf 22700 = 0 euro. Weird, dat is dan wel erg oneerlijk inderdaad!
Jaa precies, van veel huurtoeslag naar niets! En als je al maanden gewoon je huurtoeslag hebt gekregen (en nodig hebt gehad) en dan een bonus krijgt van netto een paar honderd euro, dan ga je er zwaar op achteruit… Dus er zijn denk ik nog best wat mensen die die bonus nog liever weigeren haha
Ik mis nog: vrijheid van meningsuiting
Ik begin echt een steeds grotere hekel aan mensen in het algemeen te krijgen. Kunnen we niet een verplichte toets invoeren dat je moet bewijzen dat je enige vorm van intelligentie bezit voor je op social media mag?
Hahaha hoe kon het ook anders🤓
Maar dit was vorig jaar een nog groter verschil! Het is nu zo aangepast dat je wel stapsgewijs er vanaf komt, mits je inkomen niet ineens schrikbarend veel hoger wordt. Er is nog steeds een harde grens, maar het is niet meer zo dat je bij 22001 alles terug moet betalen omdat de grens 22000 is.
Edit: er wordt nu een net zo ingewikkelde berekening op los gegooid als bij kot. Dus met hoeveel mensen woon je samen, inkomen en huur en dat was eerst niet zo. Nou ja hopelijk is dit beetje duidelijk.
Vraag mij af of die bonus ook geldt voor personeel op kantoor in de gehandicaptenzorg.
(Die wel onder de CAO gehandicapten zorg vallen)
HAHHAHAHAHAHA
Er zijn zoveel meer soorten “zorg” dan alleen het ziekenhuis die ook niets krijgen maar misschien ook in aanraking zijn geweest met zieke mensen.
Vind het alleen allemaal nét iets anders dan verplegend personeel op bijv. ICs en daarom vind ik ook dat alleen dat verplegend personeel die bonus zou moeten krijgen.
In de thuiszorg trouwens hetzelfde, de mensen die echt in aanraking zijn gekomen met corona patiënten.
Maar dat staat er los van dat de lonen in de zorg in het algemeen omhoog moeten imo.
Vind het echt absurd dat daar tegen is gestemd.
Vond dit wel weer heel grappig.
Och Jezus, ik zat al te wachten op iedereen en z’n moeder die ook recht denkt te hebben op een bonus vanwege een ViTAal BErOEP. Was toen ook een keer een vrachtwagenchauffeur op de radio die het er niet mee eens was dat de zorg zoveel aandacht en cadeaus kreeg.
Nee ben ik het niet mee eens m.b.t. bijvoorbeeld gehandicaptenzorg.
Hoeveel meer agressie collega’s hebben gehad door de uitbraak die bijna niet uit te leggen was aan bewoners, dat er absoluut geen afstand kon gehouden worden en dat geeneens medische middelen tot beschikking waren om in ieder geval de collega’s te beschermen
Ik krijg het sowieso niet volgens mij, ben zelfstandige
Oh en super dat schoonmakers ook eindelijk even waardering krijgen en worden meegenomen