Coronatopic #5

Dit vind ik echt heel eng:

:cry:

Wow dit had ik echt nog niet verwacht! Nou dan gaat het in ieder geval goed, maar wel een beetje eng ofzo. Hopelijk blijft het allemaal goed gaan.

Ja ik vind dit echt extreem beangstigend.

Ik zit in de bus met een mondkapje. Eerst kreeg ik ‘m niet op en daarna schrok ik echt een beetje hoe beklemmend het is. Het ziet er ook echt belachelijk uit. Maar na een paar minuten went het wel, gelukkig.

Die marge ook, tussen bijna niks en meer dan 2x wat we ‘willen’… Kun je dan toch eigenlijk ook niet heel veel mee?

1 like

Weet iemand hier iets over het percentage vals negatieve testen bij corona? Ik lees op internet 30 procent, maar aangezien ik dat nou niet echt wetenschappelijk onderbouwde bronnen vind. Ik heb een test gedaan die negatief was, maar mijn klachten worden alleen maar erger. Dat kan natuurlijk gewoon een griep zijn, maar ik vraag me af of het nog verstandig is om toch geen andere mensen dan mijn partner te zien in verband met een evt. vals negatieve test. Ik ga er niet vanuit, maar stel dat het percentage wel 10 procent is neem ik liever het zekere voor het onzekere.

Ik zou de GGD even bellen wat hun beleid hierin is. Er is een percentage dat vals-negatief test, vooral in het begin van de klachten, maar de exacte percentages daarvan zijn (bij mij) niet bekend, omdat die heel erg liggen aan het testmoment, de afname, de testmethode, de verwerking, etc.
In mijn ziekenhuis gebruiken we een risicoinschatting vooraf (obv verhaal, lichamelijk onderzoek, labuitslagen en de longfoto) om te bepalen of we 1 negatieve test genoeg zekerheid vinden. De mensen die wij hoogverdacht vinden testen we opnieuw en we maken een CT-scan van de longen, die zijn toch best vaak vals-negatief bij de eerste test, maar dat is natuurlijk al een hele geselecteerde populatie (zo ziek dat ze in het ziekenhuis moeten liggen en door ons hoogverdacht bevonden).

2 likes

Bedankt voor je duidelijke antwoord! Ga ik hen toch maar even bellen voor de zekerheid. In dit geval maar beter een keer te veel bellen dan te weinig. Ik heb ook niet alle ‘typische’ klachten die bij corona horen, maar ik vergeef het mezelf echt niet als ik toch iemand besmet. Is de bloedtest trouwens betrouwbaarder dan de test die wordt afgenomen bij de GGD?

Met bloedtest bedoel je denk ik de antistoffentest? Die doen wij in ons ziekenhuis pas na 10 dagen ziek zijn, omdat je anders die antistoffen nog niet hebt, en als die positief is zegt dat alleen dat je corona hebt doorgemaakt in het verleden, maar niet wanneer. Dus stel ik zou jouw bloed over 10 dagen prikken en het is positief, dan weet ik nog niet of dit wat je nu hebt corona is, of dat je het begin maart al hebt doorgemaakt en nu een ‘gewoon’ verkoudheidsvirus hebt.

Ah, heb ik dat verkeerd begrepen. Ik dacht dat er ook een bloedtest is om te kijken of je nu corona hebt. Om dat te weten moet je het dus echt hebben van de speeksel- en slijmtest.|

Ik heb zojuist de GGD gebeld. Ik kreeg nogal een onbevredigend antwoord vond ik. In eerste instantie zei hij alleen maar dat zij er gewoon vanuit gaan dat alle testen betrouwbaar zijn. Ik bleef een beetje pushen en zei een vals negatieve test is dus in jullie ogen niet mogelijk? Ging hij het toch nog even nakijken. Kwam die terug en hij zei bij ons is er niets bekend over vals negatieve testen. In het laboratorium wordt er gekeken of het virus aanwezig is, is er twijfel wordt de test opnieuw gedaan. Dus geen vals negatieve testen. Ik snap dat het niet haalbaar is om bij zo’n lijn allemaal mensen met medische kennis te hebben, maar de jongen die ik nu sprak kwam wel erg onwetend over. Ik vind dit wel lastig, ik heb nu nog koorts en flink hoesten, dus ik blijf sowieso thuis van werk. Maar stel de klachten nemen af en normaal gesproken zou ik weer gaan werken, vind ik dat nu toch wel een beetje tricky. Maar ja, grote kans dat mijn werk zegt je test was negatief, dus kom maar gewoon.

Ik zou ook niet vertrouwen op de reactie van die gast, als hij nog nooit van vals negatieve testen gehoord heeft. Ik ben niet medisch geschoold o.i.d., maar perfecte testen bestaan toch niet en ik dacht dat het wel geweten was dat de marge bij deze corona-testen redelijk groot was (ik weet niet of dat ondertussen al beter is, ik probeerde er in het begin meer (wetenschappelijke) informatie over te vinden, maar dat was best lastig). Misschien eens vragen wat je huisarts denkt?

Nee, ik vertrouw daar inderdaad ook niet op. Op de website van een ziekenhuis staat ook dit:

1. Gevoeligheid van testen: in praktijk blijkt dat de PCR test vals negatief kan zijn – er is wel een COVID-19 infectie, maar de test is nog niet positief. Dit kan bv komen omdat men nog te vroeg (of juist te laat) in infectie test, maar ook omdat men te oppervlakkig keelmateriaal gebruikt heeft. Bij verdenking op COVID-19 moet je daarom een 2e en soms zelfs 3e test afnemen.(https://www.olvg.nl/nieuws/testen-op-covid-19, punt 7)

Voor mij zelf maakt het persoonlijk ook niet uit of het nu COVID-19 is wel of niet. Ziek is ziek, maar als er toch een kans is dat ik besmet ben, vind ik het niet verantwoord om naar werk te gaan. Daar is 1,5 meter afstand ook vrij lastig te hanteren. Ik ga inderdaad eens kijken wat de huisarts daarover zegt!

Volgens mij is die ook niet echt betrouwbaar op individueel niveau? Dus ik snap het wel dat ze ‘m niet doen. Heb mensen gesproken die samenwonen met iemand die corona heeft/had en zelf in die periode ook ziek waren en geen antistoffen hadden :woman_shrugging:. Vervelend als iemand nog last heeft, maar volgens mij is de behandeling niet ineens heel anders toch?

1 like

Ze is wel donor maar volgens mij krijg je dat zelf niet te horen.
@mikselke ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit wel kon en ook gedaan werd. Vandaar mijn vraag. Er veranderd dan inderdaad niets, maar het is wel fijn om te weten omdat je dan een verklaring hebt voor wat er gaande is.

Nee klopt donoren horen niks terug, omdat de test op individueel niveau nog niet betrouwbaar genoeg is. Op populatieniveau kun je dan een foutmarge berekenen, maar op individueel niveau schiet je daar niks mee op.

6 likes

Ahhh oke. Dat verklaart een hoop en ook waarom het niet gedaan wordt. Merci. Ik pas mn bericht aan

1 like

Dit is voor mijn gevoel dan wel weer heel erg snel?

1 like

Huh ja verbaast mij ook? Want met alle plekken bezet is 1,5 m toch totaal onmogelijk?

1 like

We gaan nu wel heel erg snel terug naar de situatie voor corona, terwijl corona er nog steeds is :frowning: Ben ook benieuwd wat het advies voor thuiswerken wordt dan. Als dat ook niet meer hoeft dan is het hek helemaal van de dam.