Coronatopic #5

Ik vind dit echt zo tegenstrijdig. Langzaamaan gaat alles weer open, het wordt allemaal wat soepeler en het gaat, ondanks dat veel mensen de 1,5 meter een beetje loslaten, nog steeds goed met de cijfers. En dan ineens deze wet… ik begrijp het niet helemaal.

6 likes

Ik ook niet. We mogen zelfs op vakantie naar het strand van Turkije en dan wel dit?

1 like

Nou ik ben benieuwd of deze bronnen het allemaal juist interpreteren want het is zo een beetje paradoxaal. Al die tijd intelligent geweest in lockdown door lekker veel beroep te doen op het verantwoordelijkheidsgevoel van de burgers maar straks aan de lopende band boetes uitdelen omdat wandelaars maar 1,25m afstand houden, ik weet het niet maar ik zie het nog niet echt gebeuren.

Edit: ik ben echt benieuwd eigenlijk, gaat er dan overal politie rondlopen met zo’n lasermeter? Of misschien wel van een afstand met megafoon roepen: JULLIE MOETEN NOG 30 CENTIMETER VERDER UIT ELKAAR DIT IS DE LAATSTE WAARSCHUWING!

Okee ik doe een beetje sarcastisch maar ik zie het gewoon echt nog niet voor me dit.

2 likes

Ik word er zelfs een beetje boos om. Ik heb weken als een brave burger niemand gezien zelfs mijn vriend niet. Vanaf deze week gaan we elkaar eindelijk weer zien omdat er zoveel versoepelingen zijn en dan lees je dat ze bezig zijn met zo een wet.

2 likes

Volgens mij is het allemaal niet zo spannend. De regel is er nu ook al in een vorm van een noodverordening. Nu is een noodverordening bedoelt voor korte crisissituaties en gezien we wel een tijdje op afstand van anderen zullen moeten leven, is een van een korte crisissituatie geen sprake. Het gaat dus om het kunnen blijven handhaven van de huidige omstandigheden/maatregelen.

12 likes

Moest aan dit gifje denken.

14 likes

Vind het behoorlijk spannend worden wanneer de politie wel je huis binnen mag

3 likes

De uitwerking valt misschien mee maar dit soort dingen vastleggen in een wet is zo gevaarlijk. BOA’s hebben nu al meerdere keren onterecht streng opgetreden. Als dat straks een strafblad oplevert heeft dat enorme gevolgen.

Laat staan een opening in de wet die een burgemeester toestaat een huis binnen te komen om iemand te verwijderen. In de praktijk zal het haast niet voorkomen maar de theorie is vergaand genoeg.

5 likes

En @Cozycute

2 likes

Mijn hemel deze ontwikkelingen. Laat ik het zo zeggen: ik vind hier wat van.

1 like

Tja, dan ben ik misschien te naïef en/of heb ik teveel vertrouwen, maar ik zie het niet met zo’n vaart lopen en snap de commotie niet zo. En die aantekening op je strafblad, die krijg je ook bij overtredingen als 30km te hard rijden oid, die “verregaande gevolgen” waar je over schrijft zie ik persoonlijk niet als realistisch (zoals een baan niet krijgen omdat je geen 1.5m afstand hield).

Bij sommige beroepen moet je een verklaring van goed gedrag inleveren en die krijg je niet met een strafblad.

Vind 30 km te hard rijden wel van een totaal andere orde dan 1,5 meter afstand houden tot je vriend met wie je niet samen woont :sweat_smile:

7 likes

Haha, weer typisch België dit.

5 likes

Op mijn werk staan dus om ieder bureau van die schermen en heel m’n team doet alsof daardoor de 1,5 meter regel compleet vervalt als je maar zo’n scherm ertussen hebt staan.

1 like

Nee is niet zo, een vog is opgedeeld in categorieën. Als je een vog nodig hebt voor categorie 4 en een strafbaar feit hebt gepleegd in categorie 6 krijg je de vog meestal gewoon

8 likes

Ooooh dat zou al wel schelen. Als je meerdere keren wordt gepakt telt het dan op naar een hoger niveau? :joy:

Je kan ff de vogcheck doen, is een tool van justis. Ik heb net ingevuld dat ik diefstal heb gepleegd en ik heb een gemiddelde kans op een vog voor een functie in zorg en welzijn. Bij moord is die kans ongetwijfeld laag. Er is ook nog eens een terugkijktermijn, als je tien jaar geleden hebt gereden onder invloed kun je een vog krijgen voor taxichauffeur omdat het zo lang geleden is. Is een gecompliceerd verhaal, maar het is echt niet zo dat strafblad = geen vog

10 likes

Oh wat een goeie tip! Ik zou inschatten dat 1.5 afstand beetje zelfde niveau is als verkeers overtreding, denk je niet?

Geen idee, in Frankrijk (geloof ik) werd je opgepakt voor bioterrorisme als je buitenkwam, het is maar hoe erg ze het inschalen

Damn, haha! Ben benieuwd