Ik snap sowieso niet waarom mensen met een griep naar de HA gaan
Die kan echt niet meer voor je betekenen dan: uitzieken.
Edit: ik heb t nu over mensen zonder onderliggende ziektes, meer die vriendin van je die denkt dat ze dan antibiotica krijgt.
Ik snap sowieso niet waarom mensen met een griep naar de HA gaan
Die kan echt niet meer voor je betekenen dan: uitzieken.
Edit: ik heb t nu over mensen zonder onderliggende ziektes, meer die vriendin van je die denkt dat ze dan antibiotica krijgt.
Er komen zelfs mensen met griep in het ziekenhuis terecht.
Ouderen kunnen het bijvoorbeeld niet altijd thuis uitzieken.
Ja goed uitzonderingen daargelaten natuurlijk! maar heb t meer over mensen zoals vriendinnen van mijā¦ want die denken dan dat ze antibiotica krijgen
Nou als je Ć©cht griep hebt snap ik wel dat je naar de huisarts gaat. Ik heb serieus nog nooit griep gehad maar vriend en kind regelmatig en dat is echt sneu om te zien.
Huh SARS-cov-2 is toch het Corona virus haha?
Wat ik van mijn stageplek in het lab meekrijg, is dat maar weinig mensen getest worden op Influenza. Stukken minder dan normaal in het griepseizoen. Een van de arts-microbiologen zei al dat influenza een beetje vergeten wordt door andere artsen. Zodra ze horen dat het geen Corona is, weten ze genoeg of zo?
Ik vind jouw gedachtegang wel logisch.
Ik ben ook al een jaar niet meer verkouden geweest en niet gaan hoesten. Maar logisch ook aangezien ik niet naast snotterende collegaās op kantoor zit, of in een trein met hoestende mensen.
Edit; ik snap dat dat geen griep is hoor, maar ik bedoel maar: allerlei virussen verspreiden zich nu minder goed als je minder contact hebt.
Anyways ik ga zometeen mān hersenen maar weer eens laten masseren.
Al vermoed ik dat het gewoon mān halfjaarlijks voorhoofdsholteontsteking feestje is.
De complot gekkies zeggen dat als dr 9000 mensen dagelijks Corona krijgen (nu de helft maar destijds) en dagelijks paar honderd mensen in t ziekenhuis liggen of tientallen overlijden, dat er dan ook griep rond zou moeten gaan.
Die 9000 mensen hebben elkaar immers ook ondanks maatregelen aangestoken. Dus dan zou de griep zich net goed moeten kunnen verspreiden.
Maar ik denk idd wat @Geo zegt dat er niet op getest wordt.
Hoe test je eigenlijk op de griep ?
Zij zeggen dan met weinig woorden dat Covid eigenlijk griep is ofzo.
@puntjes
Nederland heeft een systeem van een aantal (ik dacht 40 ofzo) huisartsenpraktijken die altijd bij elke luchtwegklacht een monster insturen, die monsters worden geanalyseerd naar welke virussen daarin zitten en daarmee meten we of er een influenza-epidemie gaande is bijvoorbeeld. Nu gaan veel mensen met luchtwegklachten natuurlijk niet naar de huisarts, maar naar de teststraat, dus het is niet helemaal representatief dit jaar. In al die ingestuurde monsters is nog geen influenza vastgesteld, dus er zal mogelijk wel wat rondgaan in de bevolking, maar veel zal het niet zijn. Er is in ieder geval zeker geen sprake van een epidemie.
Dat lijkt mij volledig te wijten aan de maatregelen tegen covid, vorig jaar was de influenza-epidemie ook abrupt voorbij toen we stopten met handen schudden en binnen afspreken. Griep is minder besmettelijk dan covid, en wat er niet is, kan ook niet rondgaan. De kans dat je vandaag de trein instapt en iemand tegenkomt met covid is aanzienlijk, de kans dat er iemand in de coupƩ zit met influenza is nihil.
Onze coronatesten in het ziekenhuis zijn een combipakket geworden met RS-virus en influenza, dus we testen iedereen automatisch ook op influenza. Tot nu toe heb ik er nog niet 1 gezien, maar ik hoorde dat er elders in het huis wel 1 geweest was, op het hoogtepunt in 2018 hadden we >100 opgenomen patiƫnten met influenza tegelijk, meerdere weken achtereen (ter vergelijking).
Ik bedoelde niet per se deze specifieke opmerking. Meer in het algemeen. Ik heb dit soort dingen vaker gehoord/gelezen en als je dan doorvraagt blijkt dus dat ze niet geloven dat de griep echt weg is en dat ze denken dat we griep nu Covid noemen. Ik leg dan idd ook uit dat de maatregelen wss ook helpen tegen de griep en dat Covid wel wat anders is.
Ah dat van die huisartsenpraktijken wist ik niet. Ik weet dat ze bij ons in het lab nu ook combinatie testen hebben en die ook gaan inzetten. Al gaat dat niet gebeuren voor ieder corona monster dat we binnen krijgen. Ik denk inderdaad dat alle maatregelen meehelpen aan het uitblijven van een influenza epidemie. Gelukkig maar, want een corona pandemie en influenza epidemie tegelijk lijkt me verschrikkelijk.
Maarā¦ covid is toch besmettelijker dan griep? Dan is het toch logisch dat de maatregelen de verspreiding van griep beter tegenhouden dan die van covid?
Wij plannen geregeld een videochat-avond in met een groepje. En het is natuurlijk niet hetzelfde, maar toch wel heel gezellig. Lekker lachen en kletsen voor meerdere uren. Het doet me toch iedere keer echt deugd. We hebben nu ook quizzen gemaakt/georganiseerd, maar ik heb ook al mensen gezien die samen kookten bv. of een gezelschapsspel spelen (als je allebei hetzelfde spel hebt, zou je dat bij sommige spellen zelfs in de video-chat kunnen spelen en dus niet via een online platform). Of eten voor elkaar bestellen zonder dat je weet wat je zelf krijgt . Of gewoon simpel met wat snackjes en drankjes.
Wij doen elke 2 weken een āTaskmasterā avond. Weet niet of jullie die serie ook in NL op tv hebben, maar hier is meer info: https://taskmaster.tv/
Elke 2 weken is iemand anders de ātaskmasterā en die zet 4 taken uit voor de rest. Je hebt dus 2 weken om je taken te doen en op vrijdagavond komen we bij elkaar om de resultaten te zien & scores te krijgen van de taskmaster. Voorbeelden die wij hebben gedaan: gooi een theezakje van zover mogelijk afstand in een kopje (je moet bewijs leveren van hoe ver t was), design je eigen albumcover, maak een trailer voor een horrorfilm, schrijf een gedicht voor de taskmaster, etc.
Als je een beetje creatieve vriendengroep hebt, vinden ze dit hopelijk ook leuk!
Verder doen we inderdaad vaker een bordspel-avond of Jackbox (online spelletjes) via zoom. Mijn man en zijn vriendengroep praten juist vaker op Discord en streamen daar games.
Dacht naderhand oh had pas later een post moeten maken omdat ik geen tijd had om te reageren.
Kijken of zo beetje kan reageren.
Ik wilde die grafiek ook hier niet zetten want weet niet precies hoe en wat erachter.
Ja @Oprah kon mij dat ook nog herinneren dat je griep hebt gehad, maar ja daar doe je inderdaad zelf geen melding van als verder prima is ook. Uitzieken maar.
En denk nu inderdaad ook dat het minder naar boven komt omdat mensen eerst een coronatest moeten doen en bij negatief gewoon verder niets meer geregistreerd wordt bij de huisarts ofzo?
Ja precies dus @Whoopdidoo wat Rivm ook aangeeft. Cijfers zijn anders dan normaal door de corona situatie. En @Geo dus dat wat je ervaart op stage inderdaad.
@Penny_Lane omdat alle comments onder die post dus het aangrijpen dat corona onzin is en dus gewoon de griep is enzovoort. Vandaar de link die ik even leg. Had ik misschien erbij moeten zeggen.
@Merel dankjewel voor je verhaal en uitleg ook!
@Hinkje @Totoro @Vanjie thanks voor het meedenken! Iets van een quiz organiseren is op zich wel een leuke, want ik merk bij gewoon videobellen dat dat met meer dan 1 per soon toch soms onhandig is, en met alle videocalls heeft niet iedereen (ook ik) daar altijd zin in.
Ben wel bang dat ik zelf een quiz zal moeten maken haha, zeker voor mijn familieā¦ mag al blij zijn als ze inbellen. Hebben jullie ook nog tips voor bepaalde quiz-platformen, zodat het niet zo ingewikkeld is?
Ik zag net een instastory van die isa die niet genoemd mag worden. En dacht heel even misschien is t allemaal niet zo erg als t lijkt.
Al denk ik niet dat die cijfers kloppen en vind ik t erg dat ik t uberhaupt even dacht. En snap natuurlijk dat t gewoon echt erg is en dat de icās echt volliggen. Maar t was gewoon een momentje van hoop ofzo.
Over momentjes van hoop gesproken. Las net dat de EU voor 21 september 70% van de bevolking gevaccineerd wil hebben. Misschien een beetje ambitieus maar misschien hebben we nu een soort van afteldatum ofzo. En heb ergens ook nog hoop dat we deze zomer gewoon net als afgelopen zomer kunnen leven. Niet dat ik toen iets gedaan heb want durfde niet, maar voor alle mensen die wel durven.
quizzes heb ik zelf meestal via Zoom gedaan - en dan gewoon je scherm delen waar je een powerpoint op hebt. Je kunt ook je geluid delen via zoom - dus een muziekronde kan ook. Het enige wat je familie moet doen is zoom downloaden en dan inbellen via de meeting link die jij rondstuurt.