Waarom worden Pfizer en Moderna dan wel gebruikt? Zou daar al wel meer info over zijn?
In het ziekenhuis zelf is een uitbraak onder personeel en die willen ze graag zo snel mogelijk onder controle hebben. Daarom willen ze dat zo weinig mogelijk mensen van buiten af binnenkomen.
Daaronder vallen dus ook externe verloskundigen. Je kan nog steeds poliklinisch bevallen zonder medische indicatie alleen dan onder begeleiding van een verloskundige van het ziekenhuis.
In de eerste lockdown was deze maatregel er ook.
Aah onder t personeel. Duidelijk.
Vond (vind) het zo gek dat het niet echt op de nos of nu.NL kon vinden ! Tnx!
Ik vind over AstraZeneca wel dit, waar ze zeggen dat er gewoon nog te weinig info is (onder puntje 11). Op die website staat ook over de andere vaccins zo’n lijstje en daar wordt het niet aangehaald, dus ik neem aan dat er in die gevallen wel voldoende proefpersonen waren.
Ik kreeg het idee dat er in België wel al meer algemene informatie over de chronisch zieke patiëntengroep beschikbaar is. In Nederland is er nog veel gedoe over wie wanneer zal worden ingeënt. Ik geloof dat de vereniging van artsen van mijn ziekte zich momenteel hard maakt voor een voorkeursbehandeling van deze patiëntengroep. Maar het gaat er allemaal nogal onduidelijk aan toe.
Maar wat ik wel heb begrepen is dat patiënten met een verzwakt immuunsysteem beter een mrna-vaccinatie zoals Pfizer, Biotech en Modena moeten krijgen. Astrazenica en ook Janssen zijn vectorvaccins.
In feite komt het erop neer dat Pfizer en Biotech nieuwe technieken gebruiken waarbij je niet een klein beetje van het virus, maar slechts de genetische informatie van het virus krijgt ingespoten. Hierdoor zal je immuunsysteem antistoffen voor het virus aanmaken.
Ik weet het antwoord ook niet, maar mijn gok is inderdaad dat het nog te weinig getest is. Ik heb een auto-immuunziekte en heb een tijdje geleden het een en ander over de verschillende vaccins opgezocht en kon toen alleen info over Pfizer in de UK vinden (ik zocht overigens wel specifiek op Engelse artikelen dus daar kan het ook door komen haha), daar zijn al heel veel mensen ingeënt, ook mensen met immuunproblemen, en zijn er vooralsnog geen negatieve effecten gevonden. Het klinkt voor mij dan enigszins logisch dat bij Astra-Zeneca, waar minder mensen mee zijn ingeënt, nog voorzichtiger wordt omgegaan met het geven aan mensen met immuunproblemen. Ook is er een verschil in de precieze samenstelling/werking van de vaccins maar daar weet ik niet zoveel van af, ook niet hoe dat beter of slechter zou werken bij immuunziekten.
Hmm. Van wat ik me herinner gelezen te hebben hier op een NL site stond er een stukje over auto-immuunstoornissen niet toegespitst tot één merk vaccin maar in z’n algemeenheid. Dat er nog niet alle benodigde info is over de werking bij mensen met een auto-immuunstoornis. Ook dacht ik gelezen te hebben dat het te maken zou hebben met dat het te maken zou kunnen hebben dat het minder effectief zou zijn door het type medicijngebruik van deze mensen, maar dat een lagere werking nog altijd beter was dan niets dus dat het dan toch aangeraden werd (weet niet meer precies hoe of wat maar staat dan wellicht ook op de NL overheidssites mocht je het willen nalezen). Wellicht zou het daarmee te maken kunnen hebben. Want volgens mij lag het beschermingspercentage van Astrazeneca lager dan die van de andere vaccins. En als het dan potentieel nog lager komt te liggen door medicijngebruik willen ze misschien het zekere voor het onzekere nemen door één vd andere merken voor deze groep te gebruiken? Al is dit wat gissen natuurlijk.
Ff serieus. Gister was de crematie van mn oom. Ik ben niet geweest oa door mn corona angst. Is mn tante net gebeld dat iemand van de bediening daar vandaag positief getest. Al hoor ik nu net dat t iemand van de muziek was. En niet dichtbij geweest maar wel uur in dezelfde kamer.
Moet de hele bups nou in quarantaine? En vriendin van me zei dat ik niet mag werken? Maar ik heb geen contact gehad toch. Ik snap t niet meer.
Je bent toch niet geweest? Waarom zou jij dan in quarantaine moeten
Ja geen idee. T blijkt nu iemand te zijn geweest die de muziek deed. Dus wel 1.5m afstand gehad maar wel een uur. Maar diegene had ook mondkapje op. Dus t valt mee hopelijk? En ga ervan uit dat ze gister geen klachten had. Heeft t zin om de ggd te bellen of hoeft er inderdaad niemand in quarantaine omdat er wel afstand geweest is.
Ja woon met iemand in huis die er was. Dus indirect. Hopelijk kloppen de richtlijnen gewoon en valt t mee.
Als ze allemaal 1,5m afstand hebben gehouden hoeven ze niet in quarantaine maar gewoon de regels volgen van ‘overige contacten’.
Sorry weer een quarantaine vraag, maar ik kan het echt niet goed terugvinden.
Als een leidster van het KDV positief getest is op corona en je kind is ook snotterig, moet dan het hele gezin in zelfisolatie? Kind moet getest of 10 dagen in quarantaine, maar over ouders kan ik niks vinden.
In het protocol wat wij van ons KDV hebben gekregen (en wat gebaseerd is op richtlijnen GGD/rivm) moet je als ouders/gezinsleden ook in quarantaine als je geen afstand kunt houden (best lastig van je eigen kleine kind) en je kind klachten heeft die passen bij corona. Dus bij een snotneus zou ik zeggen: ja helaas wel.
Tenzij je idd laat testen en kind negatief is, dan hoef je niet in zelfisolatie volgens mij.
@Penny_Lane
Over AstraZeneca: ik heb de indruk dat ze voor de hoogste risico-patiënten liever Pfizer of Moderna gebruiken, omdat AstraZeneca wat lager “scoort” op effectiviteit. En als je dan sowieso al kans hebt dat je slecht reageert qua antistoffen aanmaken op een vaccin, dan werkt het misschien wel helemaal niet.
Heb het nergens exact zo gelezen, maar dat is tot nu toe mijn invulling van het geheel.
Wij hebben gister opdracht gekregen om morgen AstraZeneca te gaan bestellen voor de mensen uit 1956 en 1957 en mensen met een BMI >40 van 18-65 jaar en thuiswonende mensen met Down-syndroom.
Zoals ik eerder al eens hier zei is BMI dus vaker niet als wel goed geregistreerd, dus heb gister twee uur alle zoekmogelijkheden in ons systeem gebruikt om er zo veel mogelijk boven water te krijgen.
Nee alleen als ik bericht krijg dat ik het al drie dagen niet gedaan heb. Maar het is nu alleen covid verdenking, als ik klachten krijg die daarop kunnen wijzen vul ik het wel in
Ik wel maar ik ben dinsdag pas eerste keer gevaccineerd!
Zo doe ik het ook! Alleen krijg ik dit berichtje altijd als ik op m’n werk zit en dan kan ik m’n temperatuur niet opnemen
En, hoe voel je je?