Haha elk nadeel heeft zijn voordeel
Bij mij stond een stel voor een bijna leeg chips schap te overleggen dus ik heb gebruik gemaakt van mijn single power en snel een zak chips voor hun neus weg gegraaid.
Haha elk nadeel heeft zijn voordeel
Bij mij stond een stel voor een bijna leeg chips schap te overleggen dus ik heb gebruik gemaakt van mijn single power en snel een zak chips voor hun neus weg gegraaid.
Er is slechts één ding dat je in deze scenario’s moet begrijpen en dat is dat er achter de schermen ongelofelijk hard gewerkt wordt om de minst moeilijke situatie voor kinderen te creëren. Zo’n beetje elke persoon met serieuze expertise in mijn vakgebied (pedagogiek en onderwijskunde) is betrokken en wordt door bijvoorbeeld het omt om advies gevraagd. De scholen zijn in december (mede door de betrokkenheid van experts er is keihard gelobbyd in het najaar) héél laat gesloten en de eerste prioriteit was consequent heropening met veel aandacht voor continuïteit van sport en culturele activiteiten voor het jonge kind. Echter: er staat inmiddels onomstotelijk vast dat deze kinderen een rol spelen in de verspreiding van het virus. Dat is aangetoond met buitenlands en binnenlands onderzoek. Je kán niet anders dat doen wat we nu doen in de huidige situatie. Tenzij je bereid bent de besmettingen en extra doden met de eindstreep in zicht te accepteren, waarbij het belangrijk is om je te realiseren dat de eerste personen die deze kinderen buiten de klas besmetten hun naasten zijn en die naasten zich dus onder die zieken en doden zullen bevinden. Zieke kinderen naar huis sturen is een slecht idee. Het virus onder jonge kinderen laten doorrazen omdat ze het zwaar hebben is een nog slechter idee. Dan vallen mogelijk hun verzorgers (docenten, ouders, grootouders) uit. Dat vind ik nog veel erger dan afstandsonderwijs (edit; hier stond eerst geen onderwijs maar dat doet totaal geen recht aan de realiteit). Dit verhaal is veel te complex om plat te slaan.
Zo met jou eens!! Ik zit ook in dat vakgebied en denk ook echt dat geen fysiek onderwijs schadelijk kan zijn voor kind of jongere, maar dat (dood)zieke ouders/grootouders/andere dierbaren voor het grootste gedeelte van de kinderen nog zoveel erger is (uitzonderingen in de thuissituatie daar gelaten). Daarbij hebben die zorgen ook weer invloed op het leren en krijgen die kinderen in the end nog minder mee. Het is gewoon een ontzettend lastig vraagstuk en van beide is wat te zeggen.
En @TheOne Maar als grensarbeider val je dan toch voor maatregelen in het land waar je werkt, in dit geval dus NL? Tenminste, ik ben grensarbeider BE-FR en alles dat te maken heeft met werk (economische werkloosheid, belastingen, quarantaine, …) is allemaal in België voor mij geregeld. Het zou ook niet logisch zijn dat bv. België bepaalde maatregelen neemt waardoor ik mijn werk verlies, dat Frankrijk daarvoor moet betalen. Ik dacht dat dat met Nederland ook zo werkte?
Oh ja geen idee, ik betaalde belasting in het land waar ik werkte omdat ik me daar ook had ingeschreven dus ik was geen grensarbeider! Gewoon een ordinaire buitenlander die banen inpikte.
Nee, hij heeft 1x 700 euro gekregen maar verder niets. Ik weet niet precies wie dit deed uitbetalen. Is allemaal uitgezocht door de boekhouder/advocaat. Hij is niet alleen helaas…
Oei, dat is dan wel heel zuur inderdaad, als je er zo van tussen valt. Ik dacht dat al die akkoorden tussen de verschillende landen al lang bestonden (pre-corona), maar voor zelfstandigen is het dan toch iets ingewikkelder, blijkbaar. Hij betaalt ook gewoon sociale bijdrage en belastingen in Nederland, veronderstel ik, dus dan zou Nederland dit toch moeten kunnen regelen.
(Maar ik heb zelf ook al gemerkt dat Corona alles veel ingewikkelder maakt als je in 2 landen leeft .)
Ik heb vandaag de examenklassen, die ik vorig jaar les heb gegeven een bericht gestuurd. Er is zoveel mogelijk oog voor de leerlingen op school, maar vandaag bedacht ik mij: hoe is het met de leerlingen die wij in juli hebben uitgezwaaid? Zij komen nu op een nieuwe onderwijsinstelling (allen WO, want het was een kleine V6 klas), deze uni’s kennen deze kinderen niet en zijn sowieso op zelfstandigheid gericht. Hoe maken deze nieuwbakken studenten nieuwe vrienden en wie peilt hoe het met ze gaat?
Ik bood aan een luisterend oor te bieden over de app en mail. Ik heb gewoon zitten janken op de bank. Ik kreeg zoveel berichten. Ze voelden zich zo verdomd eenzaam, zaten soms in een kamer in een vreemde stad weg te sterven en hebben kamers uit ellende maar weer opgezegd.
Ik heb meteen contact met mijn teamleider opgenomen en wij gaan nu ook voor oud leerlingen wat doen. Online meetings, maar ze mogen ook op afspraak een kop koffie op school komen drinken met een oud docent. Een enkele leerling moest hier gewoon van huilen.
Geen idee waarom ik dit deel. Ik ben gewoon een beetje ontroerd denk ik.
Wat een super goed initiatief van je. Goed dat je het hier deelt, het zet mij ook weer aan het denken of er nog mensen zijn die ik een luisterend oor kan bieden waar ik in eerste instantie niet meteen aan dacht.
Wat super goed en lief van je dat je dit hebt geregeld!
Jemig wat goed. Zij vallen natuurlijk ook zo in t niet - de nieuwe school kent ze niet de oude zwaaiden ze uit…
heel lief! Want jullie hebben t ook al zo druk
Wat een geweldige docent ben jij. Heb hier heel veel bewondering voor.
En ontzettend verdrietig om te lezen dat velen zich zo eenzaam voelen.
Zo goed dat je dit doet. Superlief initiatief.
Thanks voor de lieve reacties! En toch voelt het ergens onterecht, want vandaag dacht ik echt pas voor het eerst aan ze. Terwijl zoals @Fishing zegt deze kinderen/studenten natuurlijk al maanden in het net niet gebied vallen.
De uni is vooral op het praktische gericht en wij hebben ze uitgezwaaid en weer full focus op de nieuwe examen lichting gehad.
Mijn teamleider zei ook: shit. Ik heb eigenlijk nog geen moment hierbij stil gestaan. Hopelijk kunnen we nog wat fixen voor de leerlingen die daar behoefte aan hebben.
Super goed initiatief
Ik werk zelf op een hogeschool en ik weet dat hier wel echt heel erg de focus ligt op de eerstejaars. Om die zoveel mogelijk naar de campus te laten komen dit academische jaar en ook de kans te geven om elkaar online te leren kennen. Dat laatste is echter natuurlijk nooit een vervanging voor echt contact… Dus ik kan maar voorstellen dat ze alsnog gigantisch in een gat vallen zoals jij omschrijft.
(Maar om dus wel even te laten weten dat er zeker oog voor is en ook alles voor wordt gedaan ook bij hogescholen en uni’s. Althans bij die waar ik werk/weet van heb. En dat ze zeker niet aan hun lot overgelaten worden. Het studentenwelzijn is juist super belangrijk voor het studiesucces.)
Ik vind dat je hier tekort doet aan jezelf hoor!! Ik denk dat het logisch is dat je je richt op de nieuwe examenleerlingen, vooral in zo’n periode als deze. Ik vind het wel echt super mooi dat je ze een berichtje heb gestuurd en jullie ze nu ook proberen te helpen. Heel tof!
—————————
Ik zit zelf in het laatste jaar van de Hogeschool en we krijgen wel allemaal mailtjes met dat je naar school mag komen als het thuis niet gaat etc, maar er zijn idd niet veel mensen die vragen goh, hoe is het nou met je? Ik vind zo’n laatste jaar sowieso al best stressvol en vooral als risicopatient (waar zo lijkt het niet eens bij stil wordt gestaan) vind ik dit echt wel een heftige periode vooral dus in combi met het afstuderen. Er wordt wel veel gericht op ‘zsm weer naar school’, en dat lijkt wel positief, maar ik vind dat er weinig wordt stilgestaan bij mensen die dat gewoon niet fijn vinden nu (ik ben hier zeker niet de enige in) en ik krijg hierdoor dan weer extra stress van het idee dat ik moet komen zodra het officieel weer mag (maar het voor mij nog niet veilig genoeg voelt). Ik begrijp wel dat docenten ook echt hun best doen natuurlijk
Het klopt wat jij zegt, er worden ook zeker zaken voor ze georganiseerd. Maar de met name online bijeenkomsten en de afstand zorgen simpelweg niet snel voor vertrouwd contact.
En scheelt ook erg per leerling/karakter en per instelling proef ik uit de verhalen die ik terug krijg.
Bij ons zijn ze ook gericht op zo snel mogelijk live bijeenkomsten. Ze hopen nu de werkgroepen van 5/3 live te doen? Terwijl onze werkgroepen echt prima gaan online… ik vind het zelf echt geen chill idee 5/3 met het ov en alles naar de uni te gaan? Maar m’n bijeenkomsten zijn verplicht Dusja
Ik vind dat we vooral moeten beginnen bij de groep die de zorg het meest belast, heb al meerdere keren gelezen dat dat vooral mannen zijn van ong 50-70 jaar met overgewicht. En daarnaast de zorg in de frontlinie.
Ik vind verplichte fysieke bijeenkomsten in deze tijd echt niet oké, maar ben bang dat het er bij ons ook aan zit te komen. De docent van mijn vak afgelopen periode begreep wel dat ik niet naar de praktijkles wilde komen, maarja het is wel je eigen probleem dat je die stof hebt gemist. Ik vind dat in een normale situatie best logisch, ze kunnen niet overal rekening mee houden, maar in een pandemie vind ik dat je best wat meer rekening mag houden met dat sommige studenten niet ‘willen’ komen.
Hoe denken jouw mede studenten erover? Kunnen jullie zelf aangeven dat jullie het niet zien zitten?