Dat snap ik en dat is super klote, daar moet natuurlijk absoluut iets voor geregeld worden. Maar dat is toch iets anders dan ‘geen enkele ondernemer in mijn omgeving krijgt een cent’ want daar tegenover zeg ik nou, elke ondernemer in mijn omgeving wel maar inderdaad, ik heb ook al op het nieuws gezien dat mensen er op heel lullige manieren buiten vallen en dat is natuurlijk bullshit. We moeten allemaal eten. Volgens deze beschrijving is jouw stiefvader natuurlijk grensarbeider (ipv ‘wordt gezien als’, hoe moeten ze dat anders zien) en snap ik dan wel weer dat hij onder Belgische regelingen valt, maar ik begrijp hieruit dat België geen steunmaatregelen heeft, of niet voor mensen die over de grens werken? (waarvoor alle begrip trouwens als Nederlander die jaren in België werkte met alle administratieve gevolgen van dien)
Ik heb oneens gestemd, ik vind nl dat je jongeren en essentiële beroepen niet op 1 berg kunt gooien, en dan ouderen apart. M.i. eerst de essentiële beroepen, dan de zwakken in de samenleving, dan de rest. Dat betekdnd dat ook ik pas ergens in het najaar aan de beurt ben, maar so what. Het komt vanzelf en het einde is in zicht.
Ik snap ook echt dat gedoe over “jongeren zijn zielig en hebben het zwaar” niet. Ga eens een docu kijken over bijvoorbeeld de oorlog in Vietnam, waar 17-jarige Amerikaanse jongens naar toe gestuurd werden, al dan niet vrijwillog. Of WO2 waar sommigen dit zo graag mee vergelijken. Waar kinderen in de frontlinie gezet werden om de eerste klappen op te vangen. Waar jongeren van 14 jaar meevochten. Om nog maar niet te spreken van de concentratiekampen. DIE jongeren. Die hadden het pas kut. En weet je, dat was niet even een avondklokje en beperkt weg kunnen. Dat was een jarenlange hel. DIE jongeren (en iedereen trouwens) hadden het pas zwaar.
Mijn God, wat hebben we een pampergeneratie voortgebracht zeg.
Edit: ja, een extreme vergelijking maar het is een feit dat de jongere generatie alle aandacht naar zich toe trekt door de claimen dat ze het zo zwaar hebben. Wat denk je van ouderen die weken, maanden alleen zitten. Wat denk je van mensen die alleen sterven. Het egoïsme van de jongere generatie kent soms echt geen grenzen imo (uitzonderingen daargelaten), ik-ik-ik.
Het mooiste is nog dat de minister van Cultuur nu het DRINGENDE verzoek doet om streamingsprojecten op te zetten in de klassieke muziek. Dat doen we dan ook netjes, alleen de kosten worden niet gedekt door de huidige steun, maar hey! Culturele sector! We zijn gewend om extra veel voor extra weinig te doen en pas als laatste aan de beurt te zijn. En drie keer raden waar als eerste de bezuinigingen zullen zijn om die staatsschuld weer terug te dringen.
Ik vind deze vergelijking wel heftig. Vind deze twee kwaden helemaal niet met elkaar te vergelijken.
Jongeren mogen het toch gewoon zwaar hebben betreft sociaal isolement, geen normaal dag ritme, weinig daglicht en angst betreft corona?
Wauw, hoe kan je deze vergelijking maken? Omdat heel veel jongeren in andere delen van de wereld het zwaarder hebben, mogen onze jongeren maar niet klagen?
Zijn de kinderen waar leraren niet eens meer iets van horen het dan niet waard? De kinderen die met 10 broertjes of zusjes leven en zo nog 10 voorbeelden. Dus omdat het ergens anders slecht gaat, mogen we hier niks over zeggen? En hoezo pampergeneratie? Je kan niet elk kind onder deze categorie scharen.
Dit is wel next level dode cavia
Iedereen is het waard om een perfect leven te hebben, en dat zou de overheid denk ik ook het allerliefst hebben, een 100% gezonde, gelukkige bevolking met een op rolletjes lopend zorgsysteem waar nooit iemand hoeft te wachten en nooit keuzes gemaakt hoeven te worden en een volledig geïndividualiseerd onderwijssysteem waar voor elk kind de perfecte juf/meester voorhanden is die exact op zijn/haar sterktes/zwaktes inspeelt.
Maar op dit moment, in deze pandemie kan dat niet. We kunnen kiezen voor ‘alle kinderen proberen 100% gelukkig te maken’ met scholen open en binnenspeeltuinen open en sportclubs open en kinderdagverblijven open en alle vaccinaties op hen gooien enzo. Maar dat heeft een keerzijde, het virus zal dan om zich heen grijpen in die groepen (althans tot de hele groep kinderen gevaccineerd is), die worden er zelf misschien niet ziek van, maar dat zal dan betekenen dat kwetsbare ouders zich elders moeten afzonderen, dat grootouders zich moeten afsluiten voor de kleinkinderen, dat oudere of kwetsbare docenten opgeofferd moeten worden, dat ouders die kwetsbare/oudere mensen verzorgen zich van hun kinderen moeten distantiëren, dat kwetsbare broertjes/zusjes ergens anders afgezonderd moeten worden, etc. etc. Alsnog zal dan via de kinderen een deel van de volwassen/ouderen/kwetsbaren ziek worden, ik kan niet voorspellen hoeveel, maar als dat teveel is, loopt de zorg over, en dan kunnen kinderen die een blindedarmontsteking krijgen niet geholpen worden, kunnen armen die gebroken zijn op de skatebaan niet geopereerd worden, kunnen kinderen die kanker krijgen geen behandeling krijgen. Ook dan ontstaat er schade aan die kinderen.
De overheid probeert een koers uit te zetten die zo min mogelijk schade voor zo min mogelijk mensen oplevert, maar dat we allemaal schade oplopen en de ene groep meer dan de ander is onvermijdelijk.
Volgens mij heb je de discussie niet gevolgd. Ik heb het over de basisschoolkinderen. Dat jongeren prima 2 jaar zonder een festival kunnen, ben ik het helemaal mee eens. Dus ik begrijp je comment (als reactie op mij) niet helemaal.
OK wacht, ik zal even de paar woorden die alleen over jongeren gaan weghalen.
Done!
Als je dit soort vergelijkingen gebruikt mag je (praktisch) niemand in NL ooit meer zielig vinden… los van die inhoud vind ik dit dus echt een non-argument.
Wel jammer dat je nu weer reageert, maar je alle vragen die je zijn gesteld onbeantwoord laat. Terwijl jij het hebt over dat er geen ruimte voor discussie is.
Ik heb zelf 4 kinderen, 2 in basisschool leeftijd.
Wat mij erg opvalt is dat kinderen heeel veel minder verkouden zijn. Ze kunnen elkaar in een klas niet aansteken hè als de 1e met verkoudheid thuis blijft.
Ik denk dat die halve klassen thuis dus wel meevalt.
En mijn kinderen hebben gelukkig nu nog weinig geleden onder corona. Het ligt er maar aan hoe je er als ouders ook mee om kan gaan.
Ja ze hebben thuisonderwijs gehad met 1 uur zoom per dag. Maar ook een hele goede planning en hun werkboeken waar ze prima mee vooruit konden.
En ja ik weet ook wel dat er hele schrijnende gevallen zijn, heel erg! Gelukkig is dit niet het grootste deel.
Welke vragen laat ik onbeantwoord?
Ik ben het niet helemaal met je eens. De schade die hier uit voorkomt is ook heel groot. Eerst was het dat de kinderen niet zo besmettelijk waren, nu ineens toch wel. Het lijkt telkens weer te veranderen. Er is nog geen echte duidelijkheid, ik vind het dan wel heel heftig dat kinderen met een snotneus thuis moeten blijven. Het gaat ook om hun toekomst en ze hebben als het goed is nog een lang leven tegemoet.
Ik denk dat er een passende oplossing gevonden dient te worden voor leraren die zich niet prettig voelen bij fysiek lesgeven. Maar je kunt de kinderen niet langer thuis houden.
-
De kennis over het virus en specifieke mutaties blijft groeien, dus het is niet meer dan logisch dat er nieuwe inzichten komen over eventuele besmettelijkheid bij kinderen. Dat is niet raar, dat is wetenschap.
-
De scholen gaan weer open. Er wordt naar manieren gezocht om kinderen zo veel mogelijk naar school te laten gaan zonder de volksgezondheid in gevaar te brengen. Wat wil je nog?
Onder andere mijn eigen vragen hoeveel kinderen jij spreekt en op hoeveel scholen jij baseert dat ‘het gros van de scholen’ in jouw ogen te weinig doet aan thuisonderwijs.
God, ik heb sinds januari een nieuwe baan. Ze verwachten daar wel enigszins dat men op kantoor werkt en stimuleren thuiswerken niet bepaald. Ik heb de eerste maand dus ook op kantoor gewerkt omdat ik het lastig vond om dat aan te geven. Heb eerder al wel eens een balletje opgegooid maar ik ben niet iemand die makkelijk op haar strepen gaat staan. Toen zei mijn baas ook: ‘Ja, we zitten wel te denken aan een app waarop je je kan inschrijven als je op kantoor wil werken, maar dat is niet van de ene op de andere dag geregeld’, we zijn inmiddels bijna een jaar verder . Hoe dan ook, mijn vader was positief getest en ik moest me ook laten testen en toen werd geopperd dat ik en mijn team de rest van de week thuis zouden werken. Zegt mijn baas: ‘we doen dit uit voorzorg en correct handelen volgens de protocollen die er zijn voor werkgevers’. Ik dacht echt jeeeeezus als dat zo was dan hadden wij allemaal gewoon de hele tijd al vanuit huis gewerkt. Ik hikte er al de hele tijd tegen aan maar maandag ga ik zeker aangeven hier niet meer achter te staan.
Wat jij verwacht, scholen open en een oplossing voor leerkrachten die zich hier niet prettig bij voelen, is gewoon niet werkbaar. Er is al een enorm lerarentekort. Dus er zijn gewoon geen leerkrachten om die te vervangen. Zelf zit ik er persoonlijk niet zo mee, maar de eerste beste snotneus mag direct naar huis toe.
Daarnaast, mijn kinderen wilden dolgraag weer naar school toe, maar die twee weken extra thuis was echt niet zo’n ramp geweest voor ze. Maar dat is puur op basis van één groep kinderen, dus hoe het voor de overige kinderen in Nederland is ga ik geen uitspraken over doen. Ik mag ook hopen dat de leerkrachten zicht hebben op hoe de kinderen het thuis ervaren en noodopvang bieden/hebben geboden aan de kinderen die kwetsbaar zijn.
Was bij jullie de supermarkten ook leeg? Ik ging net nog ff snel wat halen en de schappen waren zowat leeg
Met een pandemie gaan mensen wel 6x per dag naar de supermarkt en nu met een beetje sneeuw gaan we weer hamsteren?
Ja lol al het brood was op. heb nu maar extra cheesy bread besteld bij m’n dominos bestelling