Je kan me ook taggen. En ik maakte al duidelijk een disclaimer dat veel kinderen in andere landen geeneens onderwijs genieten. Maar dat mag geen reden zijn om dan maar voor deze maatregel te kiezen, waardoor de kwaliteit van het onderwijs drastisch omlaag gaat.
Het zijn geen aannames hoor, tot nu toe geen kinderen gesproken die meer dan een half uurtje zoomles per dag krijgen. Er zullen natuurlijk scholen tussen zitten die wel meer zoomlessen aanbieden. Maar het gros niet.
Hoe zie je het dan voor je met de heropening van alle scholen? Als je het onderwijstopic leest, kom je tot conclusie dat het heropenen van onderwijs met randvoorwaarden eigenlijk al niet haalbaar is, omdat er gewoonweg geen afstand gehouden kan worden mbt de kinderen. Sommige leerkrachten werken dan onveilig.
Ja wss als je kinderen naar school laat gaan, zijn er meer besmettingen. Maar je moet het afwegen. Meer besmettingen of kinderen weer een zo normaal mogelijk leven laten lijden. Er zijn ook dat kinderen die gewoon uit beeld verschijnen he. Weet je hoeveel gezinnen er zijn waar huiselijk geweld voorkomt.
Ik hoor nu pas dat mijn oma van 87 dinsdag haar eerste vaccinatie heeft gekregen!
En dat heel veel mensen doodgaan en de zorg overbelast raakt en andere diagnoses en operaties ook niet gesteld en uitgevoerd kunnen worden, mag dat dan wel een reden zijn om voor deze maatregel te kiezen? Het ís ook gewoon kut allemaal maarja het alternatief is nog erger waarschijnlijk. Niemand die ontkent dat dit een supergoed idee is allemaal maarja de realiteit is nu eenmaal dat een pandemie niet gezellig is.
Sorry voor alle dubbelposts, maar ik merk dat er geen ruimte voor discussie bestaat. Natuurlijk hoeven jullie het niet met mij eens te zijn, maar de huidige situatie baat mij heel veel zorgen en ik heb geeneens een kind binnen die leeftijdscategorie. Ik probeer passende oplossingen te geven, waar wellicht inderdaad meer besmettingen tegenover staan, maar daar lijkt het gross van de posters niet op gericht. Het gaat vooral om de Corona-besmettingen laten dalen en veel minder om alle andere mentale en fysieke ‘patiënten’ in deze maatschappij. Ik denk dat het ene niet belangrijker is dan het ander. Uiteraard moet code zwart ten alle tijden voorkomen worden, dat wilde ik nog even benadrukt hebben!
Dat begrijp ik en die afweging lijkt mij heel ingewikkeld om te maken, dus ik was benieuwd naar hoe je erover denkt. Omdat het lijkt dat je kinderen naar school laten gaan belangrijker vin (maar ik lees nu in je vorige bericht dat dat niet per se zo is).
Kinderen normaal laten leven met de mogelijke gevolgen dat de mensen om hun heen (ouders, leraren etc.) of zij zelf ziek worden en daardoor meer mensen zullen sterven waardoor ook de mensen in de zorg het zwaar hebben, mensen niet behandeld kunnen worden voor hun andere ziektes etc.
Of kinderen thuis laten voor een bepaalde tijd met de leerachterstanden tot gevolg en natuurlijk ook een een kinderen die het thuis moeilijk hebben.
Echt fijn al die oma’s en opa’s die gevaccineerd worden! Mijn oma en schoonoma zijn beiden woensdag aan de beurt, heel blij mee. En mijn moeder heeft als verpleegkundige in het bejaardentehuis waar ze werkt samen met collega’s alle bewoners gevaccineerd van de week!
Als er geen ruimte was voor discussie, zou deze niet al tientallen posts voortduren. Dat anderen het niet met je eens zijn, is wat anders dan geen ruimte krijgen je mening te uiten
Hoeveel kinderen spreek jij? Ik vraag me echt af waar je dit op baseert, om hoeveel scholen gaat dit?
Natuurlijk mag je discussiëren hier, lijkt mij juist gezond om een open cultuur te hebben hier. Niemand ontkent hier de zorgen die jij hebt en je draagt idd her en der wat oplossingen aan. Maar die zijn niet allemaal uitvoerbaar. Met name de onderwijslokalen zijn niet gebouwd op onderwijs geven op voldoende afstand in het lokaal zelf. Lees maar het onderwijstopic. Dat zijn terechte zorgen vanuit de oogpunt van de leerkrachten die daadwerkelijk in het praktijk staan. Ik zou ook dolgraag willen dat alles weer open is, met aanpassingen. Maar praktijk leert ons helaas anders.
Het gaat vooral om de Corona-besmettingen laten dalen en veel minder om alle andere mentale en fysieke ‘patiënten’ in deze maatschappij. Ik denk dat het ene niet belangrijker is dan het ander.
Ik denk dat het punt vooral is dat het één wel samenhangt met het ander en dat het daar vooral in de discussie over gaat. Ik denk dat iedereen hier zoveel mogelijk mentale en fysieke schade wil voorkomen, maar dat dat enkel kan gebeuren als je de besmettingen laag houdt. Want als je zogenaamd meer zou focussen op de mentale en fysieke schade, dan lijkt men vooral te impliceren dat we maatregelen moeten versoepelen, wat zal zorgen voor meer besmettingen waardoor er allerlei gevolgen zijn (druk op zorg, meer zieken, meer uitval (ook in onderwijs), meer economische schade, etc.) die nog grotere impact hebben om de mentale en fysieke gesteldheid. Oftewel, juist met “een focus op de besmettingen” proberen we denk ik allemaal het ander te voorkomen, maar dat betekent niet dat we met diezelfde maatregelen helemaal geen schade maken… Deze hele pandemie is kiezen tussen kwaden, helaas.
Ik ben wel benieuwd naar aanleiding van deze discussie hoe iedereen die hier mee leest tegen de volgende stelling aan kijkt.
Vaccinatie strategie zou bij jongeren en essentiële beroepen moeten beginnen in plaats van bij de ouderen zoals nu
- Eens
- Oneens
0 stemmers
Maar zeg je dan nu dat de leerkracht het laat afweten? Hoe oud zijn al deze kinderen die je gesproken hebt? En heb je zelf wel eens les gegeven aan een stuk of 25 basisschoolleerlingen via zoom? Want het is tenenkrommend. En veel kinderen kunnen niet meer dan half uur per dag aan. Stilzitten achter een computer is al moeilijk voor volwassenen, laat staan kinderen.
Ik snap niet zo goed hoe je dit ziet als discussie. Eigenlijk zeg je zelf toch niks anders dan de rest, behalve over die ene specifieke regel van kinderen met een snotneus. Niemand beweert dat deze situatie ideaal is, maar er lijkt simpelweg geen andere optie, want dan gaan we wél naar code zwart. Dat zeg je zelf in principe ook, ook jij hebt geen alternatief (wat logisch is!). Ik denk dat iedereen het met je eens is dat hier na corona nog veel meer schade uit voort komt, maar er is nou eenmaal geen andere mogelijkheid.
Ik ben het niet eens en niet oneens met je stelling.
Ik vind niet dat vaccineren bij jongeren moet beginnen, wel bij essentiële beroepen en de ouderengroep/leeftijdsgroep/risicogroep die het eerste in het ziekenhuis terecht komt.
He djuuuu
Even als voorbeeld:
Mijn moeder heeft een contactberoep en werkt 4 uur te weinig om een tegemoetkoming te krijgen.
Mijn stiefvader wordt gezien als een grensarbeider. Werkt in Nederland, woont in Belgie.
Zo vallen mensen erbuiten en dit betekent voor hun dat er sinds half december niets binnenkomt.
Volgens mij richt jij heel erg op N=1 ‘ik en mijn omgeving merken dit dus het is zo’. Ondernemers die geen geld krijgen, schuld vd overheid. Tenzij jij letterlijk al hun cijfers etc. en hun aanvraag naast regels hebt kunnen leggen kun je er niks over zeggen. ‘Ik heb wat kinderen gesproken en niemand krijgt meer dan een half uur zoom, dus gros van scholen!’
Mijn vriendinnen in het onderwijs, wel middelbare, geven gewoon de hele dag via teams les. Is het kut? Oh jazeker, merken ze grotere verschillen tussen leerlingen, oh jazeker. Maar ze doen wat ze kunnen. Ik weet ook van collega’s met basischool kinderen die wel meer dan een half uur per dag les krijgen. Maar wat @Banananana hierboven al aanhaalt: probeer dat maar eens met kleuters? Dat kan gewoon niet?
En juist dat wat jij zegt wordt nu gedaan! De hele zooi blijft dicht maar de basisscholen en KDV’s gaan weer open. Dus letterlijk als eerste. Middelbare scholen nog niet. Lijkt me een goede keuze gezien die Britse versie om zich heen grijpt. Maar als da enigszins verantwoordelijk kan, gaat ook het vo weer open. Examenklassen kunnen in meeste gevallen ook gewoon naar de les, de hele tijd al sinds de laatste maatregelen.