Caronatopic #9

Dat is niet waar. Er wordt veel onderzoek gedaan naar besmettingen binnen het onderwijs, zodat ze dat weer veilig kunnen opengooien, ze zijn bezig met compensaties voor studenten te regelen en zo nog veel meer. Ze zijn veel bezig met de mensen die corona hebben, omdat die accuut gevaar lopen, de rest vergeten ze niet, maar zijn momenteel nog niet topprioriteit.

2 likes

Vind het wel frappant dat de ondernemers in mijn omgeving geen cent zien die Rutte ze had beloofd. Maar goed, ik vraag me alleen af of het nog wel in verhouding is. Maar de toekomst zou het ons uiteraard uitwijzen.

2 likes

Ik had het niet over jou, maar over het algemeen.

Huh hoezo niet? Op welke manieren vallen ze erbuiten? Voor het café stond alles supersnel op de rekening. Maar goed ik geloof ook wel dat horeca op een rare manier best voorgetrokken is met de maatregelen. Ze moeten natuurlijk ook wel altijd als eerste dicht en mogen als laatste weer open maar toch.

1 like

Ja in navolging van mijn idool Arnie onderzoek en schrijf ik toch het liefst over mijzelf.

3 likes

Wat me niet helemaal duidelijk wordt is: wat vind jij een goed alternatief voor het huidige beleid? Maatregelen opheffen en dan maar zien hoe het in de ziekenhuizen gaat? Hoe zie jij het beleid voor je in ziekenhuizen? Hoe denk jij dat artsen en verplegers goede zorg kunnen leveren als ze overspoelt worden met patiënten? Want dat is wel wat er gebeurt toch, als we de maatregelen (deels) opheffen.

Ik verwacht zelf in ieder geval niet dat de economie weer gaat bloeien, mentaal welzijn verbetert en reguliere zorg weer opgestart wordt als half Nederland corona heeft.

Edit: ik voel me mentaal ook echt helemaal niet goed nu maar ik zie echt geen alternatief hoor, qua maatregelen.

13 likes

Ik vind het wel jammer dat er automatisch vanuit wordt gegaan dat de experts rekening houden met het mentale leed. De nieuwe maatregelen mbt basisschool scholieren houdt daar naar mijn inziens niet genoeg rekening mee. Kinderen zullen heel veel onderwijs moeten missen. Ik geloof zeker dat onderwijs een van de prioriteiten is en dat ze alles eraan doen om alles in zo goed mogelijke banen te lijden en er nog eens voor te zorgen dat er zo min mogelijk besmettingen zijn. Maar ik vind deze ontwikkeling op z’n minst zorgelijk. Uiteraard ben ik een leek, maar als je ziet wat het aangericht, in zowel mijn omgeving als wat ik lees in kranten (voorbeeld van Pepijn), heb ik wel zo mijn twijfels.

Ik denk dat dit topic ook uitermate geschikt is om het mentale leed te bespreken en wat de maatregelen teweeg brengen. Dat is niet boos doen/zijn of zeuren, maar zorgen uiten.

1 like

Een alternatief zou zijn: de vaccinatiestrategie verbeteren. Meer voorlichting over vaccinaties. Ik lees nog te veel reacties op Facebook van mensen die niet geloven in vaccinaties, en überhaupt denken dat alles een hoax is. Campagnes aangaan met bijvoorbeeld influencers over de vaccinaties, zodat jongeren hierover bereikt worden. Alles zodat de vaccinatiebereidbaarheid stijgt.

Voldoen aan de belofte die belooft werd aan bijvoorbeeld horeca-ondernemers.

Bepaalde sectoren prioriteit geven, zoals de zorg en onderwijs. Niet focussen op de grote ketens, wat wel keer op keer wordt gedaan.

Eerder anticiperen.

Edit: en ik hoop dat er een ander kabinet komt na de verkiezingen. Zodat er juist flink geïnvesteerd kan worden in de GGZ en zorg. Dit kan uiteraard niet op de korte termijn geregeld worden. Maar bezuinigingen van de afgelopen 10 jaar hebben zeker niet geholpen.

Daar ben ik het best wel mee eens. Maar maatregelen versoepelen staat hier niet echt tussen toch?

Persoonlijk vind ik dat onderwijs een grote prio heeft, dus daar wel op versoepeld zou mogen worden. Alles om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. En overleg met de leerkrachten. Als zij zich niet veilig voelen, omdat ze op leeftijd zijn of een risicogroep zijn, hierover in gesprek gaan voor een gepaste oplossing. Ik las namelijk een artikel dat veel leraren zich met de opening niet gehoord voelen, omdat ze bang zijn om ziek te worden. Thuisonderwijs is denk ik niet de juiste oplossing.

Dit is trouwens iets dramatischer dat het in werkelijkheid is. Is het erg? Ja. Hebben jongeren het loodzwaar? Ja. Echter waren er pre-corona al metingen onderzoeken die aangaven dat tussen de 20 (cbs) en 70 (metro )procent van de jongeren burnoutsignalen had. Waarbij wat geformuleerd wordt als tegen de burnout zitten nog best afstand heeft met een burnout krijgen. Slecht slapen, hoofdpijn, angstklachten, moe futloos lusteloos, somberheid, zijn allemaal symptomen die in dat type onderzoek worden uitgevraagd, maar die leiden niet onomstotelijk tot een burnout. Er is ook nog iets als veerkracht en natuurlijk herstel en dat is onder veel jongeren vrij hoog. Ik schrik zelf niet zo heel erg van dit soort cijfers omdat ik denk dat we al een lange tijd onder permanente stress functioneren en dat hoe dan ook effect heeft. Je kan niet verwachten dat het welzijn van jongeren er niet onder leidt. Dat betekent niet dat we het risico lopen dat straks een hele generatie met een burnout thuis zit.

Overigens vermoed ik dat deze onderzoekspartij commerciële belangen heeft. Heb zeker 5 minuten geprobeerd het onderzoek waar zij mee slaan te vinden en kan het niet vinden. Vorig jaar deden ze ook al hetzelfde met vier miljoen verborgen burnouts. Shady business.

Tldr: laat je niet gek maken door dit soort berichten. Het is een illusie om te denken dat we ongeschonden uit een rampsituatie komen. Daarom wordt er naast ingrijpen ook al best veel gedaan om straks weer op te bouwen. Het is echter ook niet zo dat straks de hele samenleving instort. Als zo’n bericht je doet schrikken: kijk dan allereerst altijd naar de afzender. Geen enkele integere partij in het jeugdveld zou zo’n persbericht versturen.

Edit: heb de percentages even aangepast. Dacht dat de range tussen de 30/40 procent was maar als je oude berichten naslaat krijg je zelfs afhankelijk van de definitie van burnout 20-70 procent van de jongeren.

26 likes

Maar onderwijs heeft toch ook prio? Ondanks dat er straks meer besmettingen zullen zijn gaan ze alsnog de scholen openen.

Verder eens dat het niet zo moet zijn dat leraren zich bang moeten voelen om ziek te worden. Dat is echter niet onlogisch, gezien het aantal besmettingen dat alleen maar meer zal worden met scholen die open zijn.

Maar is jouw alternatief dan om koste wat het kost alle scholen open te doen? En zonder aanvullende maatregelen in scholen? Oprecht benieuwd naar hoor trouwens.

1 like

Nou de nieuwe maatregel, dat kinderen al met een loopneus thuis moeten blijven vind ik erg vreemd. Dat betekent dat kinderen om de haverklap thuis moeten zijn. Als er fysiek onderwijs wordt aangeboden, wordt er niet ook nog eens thuisonderwijs gefaciliteerd. Voor kinderen is structuur belangrijk. Ouders kunnen ook niet ondanks de crisis om de haverklap vrij nemen of thuis werken (vanwege cruciale beroepen of geen coulante werkgever). Ook bij een positief getest kind, moet heel de klas thuisblijven ondanks klachten, en gezinnen in quarantaine.

Kinderen zullen meer thuiszitten dan op school. Dat lijkt me niet wenselijk. En thuis-onderwijs, tja… Kinderen krijgen een half uurtje les via zoom, veel ouders hebben 9 tot 5 banen, en kunnen hun kind daardoor niet voldoende begeleiden. Sommigen ouders spreken de Nederlandse taal niet. Veel kinderen hebben bij fysiek onderwijs al extra begeleiding nodig. Zelfs voor de gemiddelde leerling is dit niet ideaal.

Ah ik herken dit gevoel heel goed. Ik ben inmiddels bijna 8 jaar ziek thuis en nog steeds weet ik de datum van mijn ziekmelding. De eerste paar jaar had die datum ook een negatieve uitwerking op mijn mentale gestel, maar inmiddels gelukkig niet meer. Het is niet erg om te merken dat die datum iets met je doet, en als je die dag iets speciaals voor jezelf wil doen, doe dat dan ook gewoon. Schaam je in elk geval niet voor je gevoel. Sterkte!

8 likes

Ik heb met m’n vaccinatie gekregen. Het voelt helemaal als een feestdag! Terwijl ik tegelijk besef dat het nog lang nog niet voorbij allemaal is…

31 likes

“Ik ben een leerkracht en ik maak me best zorgen dat ik zelf ziek word, al die snotneuzen in de klas, hoe weet ik nou of er daar niet 1 van stiekem toch Corona is in plaats van een normale verkoudheid? Ik zou me veilig voelen als zieke kinderen niet naar school mochten komen.”

19 likes

Ik vind het wel behoorlijk verwend en wereldvreemd overkomen als je er nu een punt van maakt dat onze zeer hoge levensstandaard (beste onderwijs van de wereld, een dagelijkse routine, optimaal mentaal welzijn) nu even niet onbeperkt in stand kan blijven.

19 likes

M’n vader belde ineens.
“Ja… stel nou hé. Dat ze nu aankomende week ijsvrij krijgen?! Zijn de scholen open, en dan toch weer niet!”

Toch aandoenlijk dat de beste man, bijna 70, die geen kinderen of kleinkinderen heeft in school leeftijd, speciaal daarvoor belt haha.
Hij belt ook altijd als de cijfers drastische duik of stijging maken haha. :crazy_face:

33 likes

Maar wat verwacht je dan concreet voor oplossingen hiervoor? Niemand zegt ja het gaat echt lekker met het onderwijs, ideaal dit. Maar er wordt gedaan wat er kan, leraren werken zich helemaal uit de naad om kinderen zo goed mogelijk te begeleiden, en de rest van de samenleving blijft langer op slot om de verwachte stijging van besmettingen in het onderwijs op te vangen. Verder loopt niet alleen de leraar risico, maar ook de families van alle kinderen in de klas, waar natuurlijk ook kwetsbare mensen tussen zitten. Ik vind het 100% terecht dat wij als samenleving het onderwijs prioriteit geven en dus zo veel mogelijk doorgang te laten geven. Maar ik zie niet in wat er nu nog meer gedaan kan worden? Alleen onderwijs voor kinderen wiens ouders geen diabetes hebben? Die aannames over dat kinderen een halfuurtje les krijgen via zoom of er geen digitaal onderwijs geboden zal worden naast fysiek onderwijs zijn trouwens ook gewoon niet waar, scholen werken keihard om zoveel mogelijk continuïteit te bieden.

En wat betreft de ‘minder coulante werkgevers’, het wordt nou echt eens tijd dat bedrijven die onnodig aanwezigheid op kantoor eisen, mensen met kinderen of kwetsbaren in hun familie niet tegemoetkomen of in het algemeen idiote eisen stellen aan mensen in een crisis dikke vette boetes krijgen.

9 likes

Maar vind je dat dan afwegen tegen de hogere besmettingen en dus ook vollere ic’s? (En dan als gevolg ook meer doden). Alle versoepelingen zullen daar in principe toch naar leiden? (Vooral als contacten van een positief getest persoon niet in quarantaine hoeven lijkt het me dat het virus zich snel zal verspreiden maar het kan dat dit wat genuanceerder is). En dat is ook niet bepaald wenselijk.

Dus eigenlijk is de vraag, beter onderwijs of minder besmettingen? Of zie ik dat verkeerd?
(Al is die vraag naar mijn idee natuurlijk niet zo simpel als het lijkt omdat er 1000 dingen zijn die je moet meenemen in de afwegingen.)

3 likes