Caronatopic #9

Er zijn heel weinig strategieën die je kunt kiezen helaas. Echt, bijna alle democratische landen hebben exact dezelfde aanpak en dat is allemaal vrij onafhankelijk van elkaar gebeurd. Het komt allemaal op hetzelfde neer (menselijk contact verminderen).

Daarmee wil ik niet zeggen dat de Nederlandse overheid geweldig is trouwens. want ik denk bijvoorbeeld dat de communicatie, boodschap, uitleg, uitstraling, etc, veel beter had gekund en nog steeds kan.

Ik ben ook soms heel boos om de lockdown, maar het scheelt veel agressie en frustratie als je dan bedenkt dat dit door het virus komt. Richt daar de boosheid op. Niet alles is altijd de schuld van een ander persoon, hoe fijn het ook is om een zondebok te hebben en voor jezelf een logische reden voor deze situatie te vinden. Het is gewoon fucking kut allemaal en oneerlijk en dat is ook zo!! Maar dit ligt niet aan een persoon ofzo, het ligt aan dat klotevirus.

9 likes

Nee maar de experts maken ook beslissingen op nog geen volledige gegevens. Mbt de Britse mutatie worden nu allerlei beslissingen genomen waar kinderen nu de prijs voor moeten betalen. Terwijl het nog niet duidelijk is hoe en wat.

Maar gelukkig heeft Gerda die op de hoek woont wél de oplossing! De experts doen ook wat ze kunnen. Altijd die achterdocht. Wij beschikken met zijn allen over stukken minder kennis en informatie om conclusies te kunnen trekken.

32 likes

Maar de manier waarop de vaccinaties nu geregeld worden, hoe onlogisch dat beleid is, hoe traag dat wordt uitgerold en hoeveel fouten daar in worden gemaakt. Dat is toch ook niet de schuld van het virus? Dat zijn toch gewoon mensen geweest die niet overal even scherp waren?

Ja maar natuurlijk is dat het hoofddoel? Je wil toch dat alle ziekenhuisbehandelingen doorgaan, corona of niet? Je wil toch dat zowel je oma aan de heup geholpen kan worden, als je neefje met zijn gebroken been, en ook de sporadische coronapatient? Dat kan alleen als er ‘weinig genoeg’ besmettingen zijn zodat iedereen geholpen kan worden.

De situatie is nu: damned if you do, damned if you don’t.

Overigens - in de zomer ging het hartstikke goed met weinig besmettingen en alle reguliere zorg ging door.

8 likes

Dit. Absoluut.
Want nu lopen mensen weer weg met dat Rutte vrijdag heeft geroepen dat testen zonder klachten geen zin heeft. En dus: waarom zouden ze hun klachtenloze kind laten testen dan?

Ja I know. Omdat ze dan nauw contact zijn geweest, maar dat zegt Rutte er dan niet bij en daar is dan weer voer voor discussies etc…

En ook de vaccinatie strategie die elke, wat is het? 3 dagen? Wijzigt. Onzekerheid is echt een bron voor gekke ideeën: want die geven vastigheid. En het voelt voor mij soms wel alsof de manier van communiceren etc die onzekerheid (ook bij mij) voedt.
Maar ik zie dan ook weer niet voldoende andere landen om te weten of de communicatie daar beter is tbh.

1 like

Ik ben ook zeker niet boos. Ik heb me allang neergelegd bij de situatie, maar ik vind de maatregel specifiek die nu geld voor 4-12 jarigen gewoon niet oké. Ik denk dat ze het leed niet voorzien wat dat gaat veroorzaken. En ook experts kunnen ernaast zitten. Ze maken immers keuzes waar ze nog nooit eerder mee gedeald hebben.

1 like

Het alternatief is meer mensen dood door Corona. Er is niet echt een middenweg, het wordt overal geprobeerd (versoepelen) en overal heeft het maar één effect. Ik geloof trouwens ook dat versoepelen alleen maar korte termijn voordelen heeft. We worden als samenleving ook niet gelukkiger van op kantoor zitten en naar de kroeg maar dan wel kwetsbare naasten die doodziek worden. Uiteindelijk zal dat ook weer leiden tot NEE dit is OOK niet goed!!! Er wordt nu gevaccineerd, dat is de lange termijn strategie. Daar maken we als Nederland een puinzooi van maar het is wel de enige echte oplossing en tot die tijd is er geen enkele oplossing denkbaar die niet leidt tot of meer doden of meer andere problemen.

Edit: oja en over kinderen en maatregelen die heb onherroepelijk zouden traumatiseren, ik dacht daar nog eens over na en ik vind het schandalig hoezeer ouders hun kinderen angst en wantrouwen aanpraten over mondkapjes etc. Praat met je kinderen, leg ze uit wat er aan de hand is, maar ga nou niet iets lulligs als een lapje stof demoniseren.

19 likes

Ik werk sinds een paar weken in het team over de ‘terugkeer naar kantoor’ en het is zo ingewikkeld. Want hoe gaan 9000 collega’s soepel naar kantoor, waarbij een substantieel deel wappie/antivaxxer is. En waarbij 1/5 van de bureaus definitief niet meer terugkomt. De deadline van dit project is ook erg fluïde.

Het vaccinatiebeleid is weer heel wat anders, we hebben het nu over de maatregelen/lockdown etc.

Als een overheid vaccins per ongeluk weggooit ofzo mag je daar gerust super boos over zijn

Maar alsnog houd je kritiek hier mee tegen, omdat je nu op alles zegt dat experts het bij het goede eind hebben. Ook experts hebben nog nooit met deze situaties gedeald. Experts hebben hun focus op: zo min mogelijke besmettingen, maar houden ze wel rekening met het mentale leed? Of is dat nu niet meer belangrijk?

2 likes

Volgens mij wordt hier ook even voorbij gegaan aan de gigantische groep ondernemers en medelanders die ondanks maatregelen gewoon dikke vette fucking schijt hebben gehad de hele zomer en het hele najaar? Restaurants toch vol, winkels die veel te veel mensen binnenlieten en dan alle samenkomsten thuis en illegale feestjes? Het is HUN schuld, imho, dat de maatregelen steeds strenger moesten worden, er veel uitval is in de zorg (want preventieve quarantaine, hoge werkdruk en alsnog grote aanwas patiënten) en daarmee alles onder druk komt te staan?

Dus heb ik medelijden met de gemiddelde Nederlander die loopt te miepen nu: nee.

22 likes

Waar zeg ik dat ze het bij het goede eind hebben? Ik kan me alleen niet voorstellen dat jij over meer kennis en informatie beschikt om betere keuzes te maken. En je weet dus niet eens of ze het mentale aspect in acht nemen? Dus waarom meteen roepen dat ze daar niks mee doen of niet genoeg doen?

4 likes

Dit dus. Als men nou eens goed aan de regels had gehouden was het effect van de maatregelen groter geweest.

Ik begrijp de kritiek op de OMT niet zo goed. Niemand heeft een glazenbol en weet precies hoe de toekomst of de uitkomst van een bepaalde strategie is. Zij kunnen alleen op basis van de huidige gegevens (nationaal en internationaal) een berekening doen van de gevolgen van verschillende scenario’s en die met elkaar afwegen. Ik heb meer vertrouwen in hun dan in een willekeurig iemand anders. En natuurlijk vind ik sommige maatregelen ontzettend kut en wil ik weer vrij kunnen leven en doen wat ik wil, maar wij mogen itt andere landen echt veel meer. Bovendien beamen meerdere OMT leden en artsen de neveneffecten van de maatregelen. Ook zij vinden het vervelend voor de handelaars, jeugd etc.

17 likes

Nou je insinueert met alles wat je zegt dat de leek maar niet te veel moet ‘zeuren’ en dat de experts niet zo maar met advies komen. Maar nogmaals het is afwegen. Nu wordt de focus alleen gelegd op zo min mogelijk Corona besmettingen. Ik heb nog nergens iets gelezen vanuit de overheid dat er sympathie wordt getoond. Dat er wordt uitgelegd hoeveel gevolgen dit gaat hebben voor kinderen, voor ondernemers.

Het is allemaal heel makkelijk roepen als je je niet in de situatie bevindt. Een voorbeeld: een vrouw die manicures doet, gaat illegaal verder, want het geld wat ze haar beloofd hadden ziet ze pas over 12 weken. Wat moet ze anders doen? Haar huur 3 maanden niet betalen? Niet iedereen heeft familie die even geld kan lenen of niet iedereen heeft spaarrekeningen. Kan je het die mensen kwalijk nemen?

Zorg er als overheid voor dat ook deze groepen opgevangen worden.

3 likes

Het is trouwens een enorme misvatting dat iedereen die de maatregelen min of meer steunt niet kritisch nadenkt. Je kunt ook kritisch nadenken en veel lezen en dingen afwegen en tot de conclusie komen dat je maatregelen verkiest boven versoepelingen. Het is niet automatisch kritisch om het ergens mee oneens te zijn, en het is ook opletten dat je geen stropop argumenten gebruikt of in bad faith discussieert alleen maar om contrair te zijn of omdat die opvattingen beter bij je persoonlijke wensen passen.

28 likes

De experts wegen dit heus ook wel af. Alle vragen die wij elkaar stellen, hebben hun elkaar ook al 10000x gesteld. Wij (inclusief mezelf) zijn echt geen uitzonderlijk heldere lichten dat alleen wij deze dingen bedenken, en mensen die hier dag in dag uit professioneel mee bezig zijn, niet.

24 likes

Als jij denkt dat het mogelijk is dat de overheid elke nanocent gaat vergoeden die mensen nu mislopen vind ik dat een erg utopisch denkbeeld. Dan zitten we straks met een staatsschuld die nog eens 3x zo hoog is dan de bizar hoge schuld die er nu al is. Er zijn tig steunpakketten en ze proberen het echt wel zo goed mogelijk te doen. Dit is een unieke situatie. Vind wel dat er bedrijven zijn die normaliter zo erg bevoordeeld worden (grote buitenlandse bedrijven die vrijwel geen belasting betalen) die geen rooie rotte cent mogen krijgen en dat er sectoren (hallo kunst en cultuur maarja VVD dus fuck dat) die zwaar ondergewaardeerd en nu weer ondergeschoven kindje worden. Maar het blijft de VVD dus big business voorop!!!

Normaliter zonder pandemie zijn de wachtlijsten bij de reguliere GGZ om van te janken. Waar gaan ze nu ineens extra ondersteuning vandaan toveren dan? De pandemie laat gewoon schrijnend zien hoe het beleid van de regering van de laatste JAREN ons op sommige vlakken een relatief arme samenleving heeft gemaakt. Jij sympathiseert met de mensen in je omgeving, prima, maar het is totaal irrationeel om te denken dat welke overheid dan ook dit extreem anders (en in jouw ogen beter) aan had kunnen pakken. Dat is gewoon niet realistisch.

12 likes

Huh hoezo ik ben perfect en heb altijd gelijk

6 likes

Wat weet jij van mijn persoonlijke situatie vraag ik me dan af? Of bedoel je dat de overheid makkelijk roept? Want die geeft inderdaad regelmatig aan dat het voor ons allemaal moeilijk is.

2 likes