Ik zit nog wel in m’n studietijd en ja, om me heen zie ik wel dat het met de meesten niet echt goed gaat. Ook mensen die door gebrek aan ritme en perspectief echt zijn afgegleden (mentaal, heb gezien dat iemand een psychose had, en ook iemand die gewoon niet kon opstaan als hij niet 5 bier naar binnen had gewerkt, anders zag hij het niet zitten). Gelukkig krijgen die specifieke voorbeelden nu goede hulp, maar denk dat het inderdaad helemaal niet goed gaat met de jongeren
Begrijp me niet verkeerd: ik ben absoluut voor maatregelen en pro vaccinaties, maar ik begin mij wel af te vragen of het achteraf niet gaat blijken dat het leed vanwege de lockdown niet veel groter is/gaat worden.
Vrienden van mij die tegen faillisementen aanlopen, mensen die steeds verder wegzakken in een depressie, kinderen die geen structuur hebben, het niet kunnen bijbenen en achter raken.
En ja je kunt denken, die jongeren kunnen toch wel even zonder alles. Maar vooral voor kinderen waarmee het al niet helemaal lekker liep, is dit gewoon funest. En dat komt misschien omdat ik het vooral in m’n omgeving zie.
We willen natuurlijk alles op alles zetten om code zwart te voorkomen, maar nu lees ik dat ze voor kinderen tussen 4-12 dezelfde regels gaan hanteren, wat inhoud dat ze met klachten thuis moeten blijven. Vooral met dit aankomende winterse weer heeft ieder kind continu een loopneus. Kinderen zullen dan om de haverklap thuis moeten blijven. Op de school van mijn neefje bijvoorbeeld gaan ze niet ook nog eens thuisonderwijs faciliteren, dus dit lijkt me een erger scenario, dan die van nu.
Tegelijkertijd klinkt het heel verwend wat ik nu type. Want zat kinderen in anderen landen die überhaupt geen onderwijs genieten, maar dit is niet te doen zo voor de kinderen. Ik vraag me af of met deze regels veel te winnen valt.
Ik ben het heel erg met je eens. Deze strategieën die we nu al een jaar hebben werken alleen als je keihard laat gelden (zoals in China). Dan is het even goed kut maar ben je er vanaf voor zolang het duurt.
Maar dat half bakken gedoe heeft aan alle kanten slachtoffers en smeert alles gigantisch uit. Totaal niet haalbaar voor nog eens een jaar. Nederland heeft zichzelf echt de ellende in gewerkt met dit beleid, vind ik.
Ik denk dat het goed is om te onthouden dat dit de schuld is van het virus/de pandemie, niet van de maatregelen/overheid.
Weet wel zeker dat er helaas flink veel gevolgen zijn van deze pandemie.
Oh daar ben ik het dus niet mee eens
Helemaal met je eens. En dan nog het aantal uitgestelde operaties, de gemiste diagnoses van o.a. kanker.
Het beleid was er ook op gericht om overbelasting van ziekenhuizen - Italiaanse toestanden - te voorkomen. Code zwart.
Maar nu gaat het chronisch code zwart worden in dus geen piek maar als een soort deken over het land heen.
Maar wat dan? Wat is dan het alternatief? Het komt toch door het virus dat er lockdowns zijn?
Het is misschien een geruststelling dat alle democratische landen trouwens allemaal hetzelfde doen, alle experts overal zijn het gelukkig met elkaar eens (vind ik wel geruststellend iig).
Nou het virus heeft niet bepaalt dat een lockdown de beste maatregel is om ons te redden. Wat natuurlijk wel zo is, maar dat is een menselijke beslissing geweest die gemaakt is door een specifieke groep mensen. En zo zijn er nog honderden beslissingen genomen wat deze hele bestrijding betreft die allemaal door diezelfde groep mensen genomen is. En daarmee had je dus automatisch ook heel veel andere keuzes kunnen maken.
De gevolgen die je nu ziet zijn wel degelijk ontstaan door beslissingen van de overheid, niet door die van het virus want die beslist helemaal niets. En ik zeg niet dat ik direct een veel beter idee heb, maar je kunt er niet omheen dat bij een volledig ander beleid, zoals in China, de gevolgen totaal anders waren geweest, zoals in China.
Zelfde virus, ander beleid, andere gevolgen.
En ik zou niet roepen dat we China achter na moeten, maar ik denk wel dat we inmiddels kunnen concluderen dat de keuzes die men hier tot nu toe gemaakt heeft op inmiddels lange termijn nu niet meer houdbaar zijn.
Eh ik denk niet dat @Ovenschaal letterlijk bedoelt dat het virus maatregelen heeft genomen.
Nee dat snap ik ook wel, maar het is toch te makkelijk om te zeggen ‘de situatie waar we nu in zitten komt door het virus’.
Want dat is natuurlijk niet direct waar, we hadden in nog veel ellendigere situaties kunnen zitten met een ander beleid, of misschien juist in een betere.
Maar wat zeg je dan eigenlijk wel? Ik snap het niet zo goed. Je hebt geen beter idee, we moeten ook niet China achterna gaan, maar dit beleid is in ieder geval niet goed.
En wat is je punt dan precies ? Het had erger gekund. Het had beter gekund. Het had gekund zoals China… ja klopt allemaal. Maar wat moeten we met die constatering
De beslissingen hier zijn anders, maar de situatie is ook totaal verschillend. Mensen zijn de straat op gegaan om te rellen toen we om 9 uur thuis moesten zijn, wat was er gebeurd als Mark Rutte vorig jaar eind maart had gezegd ‘je blijft nu allemaal binnen in huis tenzij je een groen vinkje in een door de overheid verplichte app laat zien aan de soldaten voor je huis’?
Ja deze maatregelen zijn zwaar, maar rijen stikkende mensen, verkeersslachtoffers en mensen met een hartaanval die niet in het ziekenhuis behandeld kunnen worden is ook zwaar. Dusja.
Ja natuurlijk komt het door het virus, maar de soort strategie die je kiest als overheid is een keuze. Niet alle maatregelen zijn logisch. Dat dit beleid er nu is bijv voor kinderen van 4-12 jaar komt niet door het virus (of naja natuurlijk wel), maar is meer een gevolg van het beleid wat je kiest. Ik merk dat ik lastig vind om duidelijk te maken wat ik bedoel haha.
In China stoppen ze ook mensen in kampen. Word een beetje moe van dat geklaag over de maatregelen door mensen die er geen verstand van hebben. Anders zaten we allemaal wel in het OMT. Dankzij het bestaan van dat virus zitten we in de shit. Niet zozeer door de overheid.
In China waren de lockdowns nog veel en veel strenger en dat is een niet-democratisch land (waar je opgepakt wordt als je een mening hebt). Dat lijkt me geen goed voorbeeld en laten we dat niet romantiseren. Een paar maanden je woning niet mogen verlaten op straffe van opgepakt worden lijkt me een stuk ernstiger voor de mentale gezondheid.
Het virus heeft overigens wel degelijk bepaald dat het verspreid wordt door menselijk contact - het verminderen van dat menselijk contact is dus hoe je mensenlevens kan redden. Er is geen alternatief, enkel het verminderen van menselijk contact is wat werkt. Dat is het enige wat werkt en daarin kan je dus geen andere keuze maken.
Ik snap dat het verleidelijk is om een persoon of overheid de schuld te geven, want het is gewoon heel moeilijk om te accepteren dat het allemaal door een fucking kutvirus komt die niet naar meningen luistert.
Er zijn gewoon geen werkbare alternatieven: je moet menselijk contact verminderen, dat is het enige wat je kan doen. Helaas.
Als iemand die zegt ‘dit is niet de goede keuze’ dan wél een goed alternatief heeft, hoor ik die heel heel heel heel erg graag. Want geen enkele expert in de wereld heeft daar tot nu toe nog antwoord op gevonden, helaas.
Het is niet zo maar klagen over de maatregelen. Heel fijn dat voor sommige mensen de maatregelen misschien niet zo heftig zijn of die makkelijk hun schouders eronder kunnen zetten, maar voor heel veel mensen werkt het niet zo. Ik denk dat we best kritisch mogen zijn op het beleid.
Oh zeker. Ik hoor graag wat de experts ervan vinden. Aan de boodschap van leken heb ik echter helemaal niks. We kunnen allemaal wel wat roepen. Maar volgens mij is de algemene conclusie dat er nu geen perfecte oplossingen zijn.
Je kunt toch ergens van denken ‘dit is het in elk geval niet’ zonder te weten wat het wél zou moeten zijn?
Het beleid focust nu 100% op mensen met corona, waarbij een HELE hoop leed op dit moment genegeerd, gemist of verergerd wordt. Diagnoses die gemist worden, operaties die worden uitgesteld, 80% van de jongeren een burn-out, de gehele jeugd straks een onderwijsachterstand. Dit is nu nog niet in cijfers uit te drukken maar dit zijn nogal wat problemen die aan het ontstaan zijn en drastisch verergeren. De zorg word nu niet eerlijk verdeeld. Wat misschien kan in een kortdurende crisis situatie en niet op een lange termijn.
Quote van IC arts Armand Girbes:
,We weten inmiddels zoveel over het coronavirus. Ik schat dat in de tweede golf gemiddeld 25 procent van de coronapatiënten op mijn ic overlijdt. Dat is dus een gemiddelde overlevingskans van 75 procent. Er worden nu behandelingen uitgesteld van patiënten die nu nog veel hogere overlevingskansen hebben. Voor mij als arts zijn alle patiënten even dierbaar. Ik zal iedereen zo goed als ik kan behandelen. Ik zorg nu heel goed voor de mensen die mij onder ogen komen. Maar de mensen die mij níet onder ogen komen, worden nu benadeeld. Dat zijn de lijkjes onder de boom. Er is niemand die voor hen opkomt.”
Ik word er hier soms echt een beetje moe van hoe je hier alleen 1000% VOOR alle maatregelen kan zijn. Ik ben inderdaad zelf geen IC arts, ik ben geen lid van het OMT en ik ben ook geen corona wappie, maar ik zie wél van alles om me heen gebeuren en ik mag daar toch een mening over hebben? Als we voortaan alleen nog maar meningen mogen hebben over dingen die we zelf beter kunnen laten we dan ook het hele beautyblog topic en yotouber topic opdoeken, want hoeveel van ons zouden zelf iedere dag een vlog online kunnen zetten? Dat is toch volledig geen argument om geen mening te mogen hebben?
Om mij heen is IEDEREEN die ik ken in bepaalde mate kritisch op het beleid. Zo wonderlijk hoe iedereen hier maar 100% achter elke beslissing die genomen wordt lijkt te staan.
@Ovenschaal In deze redenatie ga je er vanuit dat ‘zo min mogelijk besmettingen’ altijd het hoofddoel is. En de vraag is nu dus hoe haalbaar dat hoofddoel nog is op lange termijn, en hoeveel bijwerkingen je wilt accepteren om dat doel te blijven volgen. Wanneer is het middel erger dan de kwaal? Naar mijn idee, zo langzamerhand nu.
Edit; Ik voel me in dit topic echt een corona wappie wat ik totaal niet ben. Ik zit al een jaar in mijn eentje thuis voor het grootste gedeelte en heb al die tijd niet meer dan een vast clubje mensen van ongeveer 8 mensen gezien en ik hou me netjes aan alle maatregelen.