Ooh wat een goed nieuws!! Thanks voor het delen!
Ik ga zondag met mn opa voor de vaccinatie
Oma is woensdag geprikt, maar mam zei dat het best slecht geregeld was. Maar 4 loketten open, mensen die heel veel moesten bellen om dingen te vragen als iets een beetje van de norm afweek (op een formulier bijv.). Voelde wat onprofessioneel vond ze. Op 10 maart de volgende!
Ik denk niet dat deze twee artikelen helemaal hetzelfde zeggen. De arts in het AD zegt, we moeten reguliere zorg weer vaker voorrang laten geven op COVID patiënten want het is onethisch om één type patiënt altijd voorrang te geven en daar het systeem op in te richten. Hij zegt nergens ‘dus gooi de samenleving weer open’ want dan moet je nog veel en veel meer COVID patiënten weigeren natuurlijk. Die intensivisten met het (eerlijk gezegd vrij warrige) betoog in het NRC zeggen dat eigenlijk wel, dat we meer doden moeten accepteren in ruil voor minder strenge maatregelen.
Overigens vind ik dat in al deze opinies altijd het feit onderbelicht blijft dat er onder Rutte zoveel bezuinigd is dat de zorg zonder Corona al wankelde en er mede daardoor nu onnodig mensen doodgaan maar stem vooral allemaal weer VVD straks Nederland!! Mark is doing great sweeties!!
Ik doelde specifiek op dat stukje wat ik deelde uit dat NRC artikel: een selectiever opnamebeleid, en daarmee dus dat iemand keuzes moet gaan maken over ‘leven en dood (op korte termijn)’.
Ja maar er is toch best een groot verschil tussen een ander selectiebeleid gebaseerd op soorten patiënt en een algemeen selectiever beleid omdat er veel meer patiënten (met Corona) het ziekenhuis binnenkomen. Keuzes maken over leven en dood doen intensivisten sowieso al de hele dag. (Echt een hondenbaan inderdaad zeg ik heb de IC één keer meegemaakt als familielid van een patiënt en heb daar echt nachtmerries van gehad, vreselijk lijkt het me om die keuzes te moeten maken en de hele dag die gesprekken te voeren…)
Maar NU is eigenlijk al selectiever opname beleid nodig. Want nu al worden mega veel diagnoses gemist en operaties uitgesteld. Corona patiënten krijgen nu haast standaard voorrang op alles en dat heeft mega kwalijke gevolgen.
Mijn oma wordt vandaag geprikt en vind het best spannend. Ben heel blij dat ze nu al gevaccineerd wordt hoor, maar als je bijna 97 bent is elke vaccinatie een risicootje natuurlijk!
Dat laatste idd. En allemaal maar weer VVD stemmen. Ik kan er echt met mijn HOOFD niet bij als ze weer de grootste worden. Lijken Amerika wel
Ik vond het ook slecht! Mijn oma moet naar de jaarbeurs. Prima locatie voor mensen die goed te been zijn. Maar je kan hoogbejaarden toch niet 20 minuten heen en terug laten lopen?
Bijna zeker weten worden ze weer de grootste o en op 2 momenteel de PVV omdat die ook zeggen ‘dit is allemaal ruk de zorg moet veel meer geld’ en dan vergeten wat meer mensen het stukje achter de komma ‘en alle moslims het land uit’.
Oh wat opmerkelijk, ik werk zelf als mobiliteitsvrijwilliger op een van de priklocaties en zie dit niet op die manier gebeuren. Moet wel zeggen dat er hier en daar wel wat opstartproblemen zijn, voornamelijk omdat bijna alle ouderen een “ja” moeten invullen op hun gezondheidsverklaring en dus gezien moeten worden door een arts voordat ze gevaccineerd kunnen worden. Dan stopt het op bij de vaccinatie straten en kunnen mensen niet meer naar binnen omdat er simpelweg geen ruimte meer in de wachtruimte is. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door mensen die óf veel te vroeg zijn óf veel te laat. Nu worden er tenten buiten gezet, maar alle nieuwsberichten over “ouderen in de kou laten wachten” ligt wel iets genuanceerder. Overigens worden ouderen met een golfcar naar hun auto gebracht na het vaccineren dus dat is erg goed en sociaal geregeld!
Het gaat niet om de jaarbeurs oid, volgens mij kon oma wel ergens binnen wachten? Noord-Limburg gaat het hier om. Dat is een grote tent maar er waren dus maar 4 loketten open. Maar oma is 90 en die had gewoon samen met m’n moeder dat formulier gevuld en dat was prima, maar de mensen die er zaten/rondliepen moesten echt veel overleggen via telefoon. Bejaarden zal natuurlijk anders zijn dan de vorige groep.
Dit zeggen ze ook gewoon al tien jaar haha. Je zou denken dat mensen het inmiddels door hebben maar nee…
Snap ik! Denk dat ze over sommige dingen wat beter hadden kunnen nadenken, vooral over het feit dat deze groep gewoon wat minder flexibel is en wat meer aandacht/tijd nodig hebben. Ik hoop dat ze ervan leren en dat de volgende ervaring wat positiever is voor je oma!
Wisten ze gewoon niet wat ze precies moesten doen en steeds bellen om iets na te vragen?
Het erge is dat er ook best veel mensen zijn die het prima vinden dat alle moslims of andere immigranten moeten oprotten.
Ik heb gisteren mijn tweede pfizer vaccin gehad en ben er een partijtje beroerd van. Mijn hemel. Bij de eerste prik geen last gehad. En nu dit. Zo geen zin in
Ik denk niet dat je dat zo kan stellen.
Mensen met acuut levensgevaar krijgen voorrang. Als er 1 beschikbare arts is en er zijn twee mensen: eentje die aan het stikken is en binnen enkele minuten sterft zonder hulp, of 1 met een pijnlijke versleten heup: dan gaat de arts uiteraard eerst degene helpen die zonder acute hulp zal sterven.
Mensen in acuut levensgevaar (na een ongeluk, stikken, sepsis) krijgen voorrang op minder acuut levensgevaar. Er zijn maar een beperkt aantal handen om te helpen.
De maatregelen verminderen zal leiden tot 3 stikkende mensen, 1 auto-ongeluk, en 1 versleten pijnlijke heup. En nog steeds maar 1 arts.
Het liefst wil je dat iedereen geholpen kan worden, zonder ‘iemand gaat voor’ want er zijn genoeg artsen om zowel de stikkende persoon als de heup allebei direct te helpen. Wil je dat, dan moet je verminderen wat mogelijk is (in dit geval minder stikkende mensen).
Ik snap ook niet helemaal hoe sommigen het voor zich zien als ze willen dat iedereen gewoon geholpen kan worden. Dat willen de ziekenhuizen ook echt wel, maar dan moeten de stikkende mensen gewoon minder in aantallen worden. Je kan namelijk niet iemand na een auto-ongeluk of die stikt in een hoekje laten liggen om de versleten heup te helpen.
Als iedereen wil dat iedereen tegelijk geholpen worden zijn twee dingen nodig: meer beschikbaar personeel en/of minder stikkende mensen.