Caronatopic #9

Ja precies. Ik ken jonge kinderen met Down in de V.S. die geleerd hebben om een masker te dragen, dan kan het gemiddelde Nederlandse kind dat ook.
Het hangt denk ik ook heel erg van de houding van de ouders af en hoe zij het presenteren (net als bijna alles)

4 likes

Joh, kinderen willen zoveel niet. Heb je wel eens geprobeerd een kind zijn tanden te laten poetsen? Gekrijs gegarandeerd. Maar het zal wel moeten…anders loopt 'ie over 10 jaar met een rotte bakkes.

En nu moeten ze een kapje op omdat ze anders over 10 jaar nog in quarantaine zitten. Zo moeilijk is het allemaal echt niet hoor.

41 likes

Ik vind een kapje ook vreselijk hoor. Wel eens een FFP masker opgehad en uren daarmee op de IC /SEH gestaan? Het is onze gezamenlijke verantwoordelijk om deze pandemie de kop in te drukken. Net zoals je kinderen kunt leren wat goed en fout is, kun je hen ook het belang leren van een mondkapje dragen in deze crisis. Het is ook maar tijdelijk hè. De kinderen zijn deze crisis ook zat.

12 likes

Doet me echt denken aan dat jochie op het Museumplein dat stond te skreeuwen dat hij naar snol oh nee school wilde en zijn ToEkOmSt TeRuG wILdE.

1 like

Helemaal mee eens. Vooral kinderen van 9-12 jaar krijgen echt wel voldoende mee over corona. Maar als je als ouder gaat gillen muilkorf roverheid ja dan gaat zo een kind ook weerstand bieden.

Als je een kind rustig uitlegt waarom het nodig is en als ouders er ook rustig mee om gaat dan zullen zij dat ook doen. Een vriendin van mij heeft 2 dochters van 10 en 12 en die doen in de winkel nu al een mondkapje op omdat ze vinden zo te kunnen helpen tegen corona. En als ze opa zien doen ze ook een mondkapje op + afstand bewaren want ze willen opa beschermen

5 likes

Ik wilde mijn beugel ook niet dragen op mijn 10e maar ja mijn moeder ging geen uggo grootbrengen dus ik moest

36 likes

Ik had het in groep 7 of 8 denk ik alleen maar ‘cool’ gevonden als ik een mondkapje op mocht. Want dan hoor je bij de volwassenen i.p.v. bij de kleine kinderen.

3 likes

Hahaha ik was echt zo’n kneus die dacht dat het cool was om een beugel te hebben. Dus ik smeekte mijn moeder of ik mijn buitenboordbeugel in groep 8 in mocht naar school ipv alleen snachts.

Mijn ma heeft echt zo gezeten denk ik “:woman_shrugging:t3::woman_facepalming:t3:“

10 likes

Mijn dochter mocht net online wat mondkapjes uitzoeken. Helpt ook wel

Maar toch… dat gaat toch niet werken? Op-af-op-af, dag mondkapjesdicipline

1 like

Ik vind dat jullie best wel heftig reageren op het perspectief vanuit kinderen eerlijk gezegd.

Uiteraard is de leeftijd en het feit dat je oudere kinderen veel kan uitleggen daarin wel een factor, maar er zijn ook oudere kinderen die veel last hebben van de situatie. Je kunt de rationaliteit die je als volwassene hebt niet zomaar verwachten van kinderen. Als de maatregelen daadwerkelijk nut hebben en verschil uitmaken moet je dat op een goede manier kunnen uitleggen. Als het ‘symboolpolitiekm is ter geruststelling van docenten (wat ik eerder heb gelezen) zoals bv mondkapje op in de gang, maar in de klas zonder mondkapje wel naast elkaar zitten, etc. vind ik dat best storend.

Als je het hebt over kleine kinderen is Corona echt heel lastig om uit te leggen. Mijn zoon van 3 heeft er gelukkig weinig last van (behalve dat hij maar niet snapt waarom de speelgoedbus uit het winkelcentrum is verdwenenen en hij niet naar de kinderboerderij kan, etc.). Gelukkig! Corona bestaat niet echt voor hem. Maar als hij preventief getest moet worden vanwege een besmetting in de omgeving zou hij dat vermoedelijk vrij naar vinden en zou ik dat echt moeilijk vinden om uit te leggen.

Daarmee ontwikkelt hij mogelijk (opnieuw) wantrouwen jegens/angst voor dokters e.d. En het alternatief (10 dagen binnenzitten) kun je een kind van 3 ook bijna niet aandoen. Helemaal niet bij kinderen in onveilige/ingewikkelde thuissituaties, waar nog meer stress zal ontstaan omdat ouders dan niet kunnen werken, etc. Waar ik me sowieso al best wel zorgen om maak…

Maar goed, dit is het perspectief van een moeder. En wellicht kan het niet anders, maar leg het dan goed uit en zeg niet gewoon: ‘kinderen hebben niks te willen’…

6 likes

Kinderen worden ook gedwongen kriebeltruien te dragen. Veel erger dan een mondkapje

13 likes

Ik zag eerst ook wel potentie want deed me denken aan:

Maar hij deed toch wel veel pijn na het afstellen elke keer

6 likes

Moesten jullie als kind trouwens nooit een prik of een doktersonderzoek dat vervelend voelde? Ik vraag me af of ik een heel ziekelijk kind was ofzo maar ik herinner me toch wel dat ik af en toen iets vervelends bij de dokter moest. Dan is een coronatest toch niet zo anders?

27 likes

Je kind vind een prik krijgen bij de dokter toch ook niet leuk? Die krijgt hij (hopelijk) ook al jaren. Er is toch niemand die daar een trauma aan over heeft gehouden?

Sorry hoor, maar hoe dramatischer je er zelf over doet hoe meer je kind dat gaat spiegelen.

Edit
Ja wat @grace zegt

38 likes

Ohja, en wat dacht je van het wrattenspreekuur! Zat je in de wachtkamer te wachten, hoorde je het kind voor je in de behandelkamer gillen. Brr

4 likes

“Als het ‘symboolpolitiekm is ter geruststelling van docenten (wat ik eerder heb gelezen) zoals bv mondkapje op in de gang, maar in de klas zonder mondkapje wel naast elkaar zitten, etc. vind ik dat best storend.”

Hoezo zou dit symboolpolitiek zijn? In de gang een mondkapje dragen helpt toch iig om het virus niet te verspreiden tussen groepen? Het is altijd nog beter als je maar dertig mensen kan besmetten ( je klasgenoten) ipv de hele school

En dit snap ik ook niet echt “Maar als hij preventief getest moet worden vanwege een besmetting in de omgeving zou hij dat vermoedelijk vrij naar vinden en zou ik dat echt moeilijk vinden om uit te leggen”
Een tandartsbezoek is toch ook vaak preventief? Vind je dat ook echt moeilijk om uit te leggen? Dan zeg je toch ook iets van : de tandarts gaat kijken of je gaatjes in je tanden hebt / of je tanden gezond zijn. Dan gaat je driejarige toch ook niet zeggen van : ja maar hallo mam ik heb helemaal geen klachten aan mijn tanden, dus waarom moet die tandarts in mijn mond poeren?

18 likes

JA!! Ahhh op een gegeven moment hadden we allemaal van die vieze wratjes opgelopen bij schoolzwemmen :sob: die moesten toen uitgelepeld gadver

3 likes

Maar dit gaat niet over kleine kinderen, dit gaat over groep 7/8. Het is niet zo dat de kleutertjes gedwongen worden om een hele dag met een mondkapje te lopen.

En omg zelfs die groep 7/8 hoeft dat niet want 1. Het is een advies en 2. Alleen buiten de klas.

Mi gado we krijgen echt een pampergeneratie als we dat gaan dramatiseren hoor.

42 likes

Bovendien hebben meerdere van de mensen hier die de mondkapjes geen probleem vinden ook kinderen dus dat is ook ‘het perspectief van een moeder’.

9 likes

Ik moest zo vaak naar de dokter voor mijn oren controleren / uitspuiten etc. Ik weet dat ik het vervelend vond als kind maar ik kan mij nu 30 jaar later niet de pijn of de precieze handeling herinneren. Dus geen trauma aan over gehouden.