Caronatopic #9

Ik denk dat we het op zich prima met elkaar eens zijn mbt vaccinatiestrategie (ik vind gewoon dat je iedereen die een reëel risico loopt op ernstige ziekte/overlijden eerst moet doen) en afkeer van het schreeuwerige. Ik had dus brief dus ook niet gelezen. Reageerde vooral op het gesprek in het algemeen. Voornamelijk omdat er werd gezegd dat het geen wedstrijd is en (geparafraseerd hoor) dat we het allemaal zwaar hebben, terwijl je wel degelijk hard kan maken dat de schade voor jongeren momenteel gewoon groter is dan voor gezonde mensen in oudere leeftijdscategorieën.

Ik denk dat oplossingen als buddy wandelingen en een online clubje inmiddels allang gepasseerd station zijn. Dat verliest na een jaar wel een keer zijn werking. Het zijn voorzieningen die in Nederland binnen de maatregelen al zijn aangeboden. Probleem is in mijn ogen dat het absoluut geen waardige vervangers voor onderwijs in de klas of een fijne avond met vrienden zijn. En die tweede hebben we momenteel allemaal nodig, maar zij net iets meer. Als het straks zo rond komt dat we inderdaad vanaf mei massaal gaan inenten (als zorg, kwetsbaren en risicogroep geweest zijn) en alle meerderjarigen rond september ingeënt zijn, ben ik het oneens met voorrang voor jongeren. Als het echter zo uitkomt dat net als alles aan dit baggerbeleid de boel gigantisch uitloopt vind ik het echt geen gek idee om te beginnen met adolescenten zodat er meer en veilige ruimte voor bijvoorbeeld onderwijs ontstaat.

Maar ik ben hier ook super gekleurd in. Ik heb in de eerste fase van de lockdown met jongeren gewerkt en spreek voor mijn huidige werk nog steeds regelmatig met jongeren. Vind het gewoon echt schrijnend en een stuk schrijnender dan de meeste volwassenen die ik om mij heen zie.

10 likes

Ik ben het met je eens dat ik mensen maar blijf horen hameren op ‘er is niet genoeg aandacht voor X’ terwijl dat vaak net de groepen en kwesties zijn waar ik aan de lopende band over hoor. Maar ik vraag me ook weleens af of het niet super pragmatisch is om zodra dat kan de jongeren (na de kwetsbaren) eerst te vaccineren, omdat die toch consequent de verspreiders blijken te zijn. Dat zullen ongetwijfeld de illegale feestjes zijn maar ook gewoon het feit denk ik dat jongeren meer dan andere leeftijdsgroepen vaker (in het onderwijs) in grotere groepen bij elkaar zijn. Wat is eigenlijk de logica achter de docent wel vaccineren (er vanuit gaande dat die jonger is dan 60 en gezond en dus niet risicogroep) maar de 30 kinderen of jongeren of 500 studenten in de collegezaal niet?

Edit: ik bedoel dit trouwens niet letterlijk ofzo want natuurljk is een gezonde docent minder onderwijs uitval maar op de aller kwetsbaarsten na is er voor elke voorrang wel weer voor en tegen te bedenken.

3 likes

Ik kreeg net een push melding. Weet iemand hoe het dan kan dat de besmettingen toch blijven dalen en relatief laag zijn? Zou de invloed van een lockdown en avondklok dan zo groot zijn dat het verwachte scenario van grote verspreiding uit blijft?

Ik kwam precies hetzelfde vragen. Als twee derde die britse variant is met reproductietal van 1.28 hoe dalen we dan nog steeds? Percentage positieve test daalt trouwens niet echt. Dus dan zou je denken de daling komt doordat mensen elkaar minder zien? Ik hou toch nog even stug vast aan de positieve vibe die ik had. Al dalen we in mijn stad niet meer. Laatste 2 weken zelfs meer dan 3 weken terug.

Hier linkje van nos artikel https://nos.nl/artikel/2367040-rivm-twee-derde-van-besmettingen-komt-nu-door-besmettelijker-britse-variant.html

1 like

Iedereen z’n bankafschriften van 2019 laten inleveren, als je dat jaar naar minstens 5 festivals bent geweest ben je een echte jongere en krijg je voorrang :biggrin:

3 likes

Hahaha moet nu opeens denken aan die random 60 plussers die je soms om 4:00 tegenkwam op een technofeestje. Goede maatstaf :crazy_face:

8 likes

Waterdicht systeem toch? Als je 60+ bent en naar festivals bent geweest krijg je dubbel voorrang. Spaar ze allemaal!

6 likes

Oef ik was die zomer 21 jaar en meer aan het festivallen dan aan het slapen. Maar wanneer het alleen gaat over festivals/feestjes vind ik het zieliger voor de 18-19 jarigen van nu, die moeten echt het gevoel hebben dat hun hele jeugd geskipt wordt.

Maar goed nog steeds niet de grootste problemen van nu natuurlijk.

1 like

Hoe ik het heb begrepen is dat met de heftige maatregelen die er nu zijn de daling veel sneller zou moeten gaan. Ze zijn ook geïnitieerd met het oog op de Britse variant. Daarom denk ik dat we met deze maatregelen toch een daling hebben, ondanks de Britse variant.

7 likes

Ja precies. En vergeet niet dat we in maart een net iets minder strenge lockdown hadden (geen avondklok) en in mei de ICs weer flink leeggelopen waren en de besmettingen ook bijna op nul (in theorie: het testen was nog niet zo ver als nu natuurlijk).

2 likes

Het soort besmetting zegt nog weinig over hoe het zich verspreidt. Als de besmette in isolatie gaat is r=0, maakt niet uit welke variant je hebt
Doet iemand dat niet, of laat zich niet testen, of er waren geen maatregelen zou het harder gaan.

1 like

Ja dat is op zich ook het beoogde effect van de maatregelen toch? Doe het niet voor m’n lol iig.

2 likes

Ja dit heb ik dus gisteren geprobeerd en kan je vertellen dat t niet goed ging hahaha

Ik merk dat ik dit ook erg vervelend vind. De cijfers gaan de goede kant op, maar je leest alleen maar van die doemberichten waar ik weer helemaal anxious van word. Laat me gewoon nog even in de bubbel dat het weer een beetje beter gaat in plaats van dat ik me alweer druk moet maken om wat komen gaat :frowning: Maargoed, misschien moet ik het nieuws maar wat minder op de voet volgen uit zelfbescherming.

3 likes

Lijkt me verstandig. Je hebt er toch geen invloed op, buiten je zelf aan de maatregelen houden. Neem het zoals het komt, want zo’n pandemie laat zich sowieso nogal lastig voorspellen en de feiten zijn al stressvol genoeg om mee te dealen zonder ook nog paniekerig vooruit te lopen op potentiële doemscenario’s. Snap dat het makkelijker gezegd dan gedaan is, maar uiteindelijk bereik je helemaal niks met dagelijks alle cijfers en grafieken en voorspellingen lezen behalve veel stress en angst aanwakkeren. Keer naar binnen en probeer het beste te maken van wat er is op dit moment.

17 likes

Ik moet dit bericht even elke dag lezen denk ik, je hebt zo gelijk hier! Vind het super lastig om het nieuws niet op de voet te volgen en merk dat mijn gemoedstoestand best wel afhangt van het nieuws op die dag.

Fijne tip dus, hoe lastig het ook is.

2 likes

Thanks, je hebt gelijk! Ik denk dat ik onbewust toch steeds op zoek ben naar positieve berichten om me beter te voelen.

Mijn gemoedstoestand hangt ook echt volledig van het nieuws af merk ik. En dat is iets nieuws voor mij, want ik werk de hele dag met het nieuws en ik kon het eerder zoveel makkelijker van me afzetten. Ik heb alle narigheid van de wereld wel gezien en ik nam het nooit (uitzonderingen daar gelaten) mee naar huis. Maar sinds een week of drie kan ik het niet meer van me af laten glijden.

Ik ben normaal zo stabiel als een olietanker, maar een jaar pandemie eist nu wel zijn tol.

Ik kan me dus echt helemaal voorstellen dat mensen gewoon geen nieuws meer willen volgen. Ik wil het eigenlijk ook niet meer haha, maar ja, brood op de plank enzo.

5 likes

14 likes

Je enthousiasme neemt af, hoe kan dat nou :dizzy_face::crazy_face:?

2 likes