Ik denk dat we het op zich prima met elkaar eens zijn mbt vaccinatiestrategie (ik vind gewoon dat je iedereen die een reëel risico loopt op ernstige ziekte/overlijden eerst moet doen) en afkeer van het schreeuwerige. Ik had dus brief dus ook niet gelezen. Reageerde vooral op het gesprek in het algemeen. Voornamelijk omdat er werd gezegd dat het geen wedstrijd is en (geparafraseerd hoor) dat we het allemaal zwaar hebben, terwijl je wel degelijk hard kan maken dat de schade voor jongeren momenteel gewoon groter is dan voor gezonde mensen in oudere leeftijdscategorieën.
Ik denk dat oplossingen als buddy wandelingen en een online clubje inmiddels allang gepasseerd station zijn. Dat verliest na een jaar wel een keer zijn werking. Het zijn voorzieningen die in Nederland binnen de maatregelen al zijn aangeboden. Probleem is in mijn ogen dat het absoluut geen waardige vervangers voor onderwijs in de klas of een fijne avond met vrienden zijn. En die tweede hebben we momenteel allemaal nodig, maar zij net iets meer. Als het straks zo rond komt dat we inderdaad vanaf mei massaal gaan inenten (als zorg, kwetsbaren en risicogroep geweest zijn) en alle meerderjarigen rond september ingeënt zijn, ben ik het oneens met voorrang voor jongeren. Als het echter zo uitkomt dat net als alles aan dit baggerbeleid de boel gigantisch uitloopt vind ik het echt geen gek idee om te beginnen met adolescenten zodat er meer en veilige ruimte voor bijvoorbeeld onderwijs ontstaat.
Maar ik ben hier ook super gekleurd in. Ik heb in de eerste fase van de lockdown met jongeren gewerkt en spreek voor mijn huidige werk nog steeds regelmatig met jongeren. Vind het gewoon echt schrijnend en een stuk schrijnender dan de meeste volwassenen die ik om mij heen zie.