Caronatopic #9

Precies. Ik denk dat ze inmiddels (werd tijd) doorhebben dat we zo weer een piek hebben als we fors versoepelen. Vooral nu duidelijk is dat kinderen wel een rol kunnen spelen in besmetting en het tegelijkertijd prioriteit is om (basis)scholen open te houden. Denk dat we tot een fors deel van de samenleving gevaccineerd is/grootschalig inenten begint wel aan een maatregelenpakket vastzitten. Als je dat omt advies leest lijkt het ook bijna een soort van; de kans dat we nu weer gaan stijgen is zeer reƫel, maar we moeten wel naar een heropening scholen toe. Al heb ik wel hoop op invloed van het weer.

4 likes

Mijn oma wordt morgen gevaccineerd :smiley::smiley:

25 likes

Vandaag het vaccineren van dichtbij gezien. Ik had natuurlijk veel vooroordelen van wat ik op tv heb gezien, over de snelheid etc. Alles was super goed geregeld, realiseer me nu pas echt wat een mega logistieke operatie dit is (x26 locaties). Alle GGD en Rode Kruis medewerkers doen hun uiterste best om zo snel mogelijk te vaccineren, maar zitten wel echt al aan de maximum capaciteit van wat deze locatie aan kan. Gelukkig las ik van de week dat ze snel gaan opschalen met meer priklocaties. Alle mensen die kwamen voor hun vaccinatie waren gelukkig super geduldig terwijl de wachttijden soms echt wel flink opliepen. Fijn om iets bij te kunnen dragen (en uit huis te kunnen :rofl:)!

5 likes

De truc is om de schaar recht naar boven te houden en kleine plukjes eraf te knippen, nooit je schaar horizontaal.

3 likes

Bleh iemand die ik ken ging alweer zo van ā€œkutoverheid ze moeten gewoon alles weer opengooien blablaā€
Ga rellen dan laat mij met rust man
Alsof ze het voor de lol verzinnen om jou dwars te zitten

1 like

Meh ik was weer enigszins positief door de dalende besmettingen. En dan lees je weer dat er vrijwel zeker een derde golf komt. Had gehoopt dat we t uit konden zingen tot april ofzo. En tegen die tijd zijn hopelijk meer mensen gevaccineerd en gaan we meer naar buiten. Vorig jaar daalde t ook rap in april/mei. En steeg t ook niet toen scholen open gingen. Gekeken naar ziekenhuisopnames omdat testen niet vergelijkbaar is. Ik wil terug naar juli met max 10 ziekenhuisopnames per dag.

3 likes

Ik heb de huisarts gebeld om te vragen of ernstig overgewicht een medische indicatie was voor het coronavaccin. De assistente had geen idee en zei dat het volledig bij het RIVM/de GGD ligt en dat ik het maar op de website moet zoeken. Maar daar kan ik dus niks vinden en ik heb toch echt de huisarts nodig als uitnodigingen verstuurd gaan worden, want zij hebben de medische informatie.

Ben zo gefrustreerd. Wil op zijn minst gewoon een antwoord en niet afgewimpeld worden dat ik maar op de site moet kijken. Dat heb ik natuurlijk al gedaan, anders zou ik niet bellen.

4 likes

Ik weet niet of je Martijn Broekman volgt op Instagram? Daar haal ik mā€™n enige beetje positiviteit vandaan qua cijfers vaak haha.

1 like

Ja love die man. Ook omdat hij zegt dat zowel uk als zuidafrika goed aan t dalen zijn. Dus de leek in mij denkt dan oke komt goed, ook hier met die varianten. Komt allemaal goed. We zijn zelf al gestegen van groei van -8% naar -19%. Dus gaat goed zou je denken.
Maar dan gaat zoā€™n rivm viroloog weer lopen verkondigen dat er een derde golf komt. Het afgelopen jaar is echt een achtbaan qua angsten geweest. En voel me nu gewoon weer oke. En dat is gewoon fijn.

Vraag me ook af hoeveel dat afhalen gaat doen. Wij bezorgen maar dat zijn echt 10 bestellingen per dag max.

1 like

Ja ik snap je helemaal hoor! Vind het afentoe ook best vaag dat het RIVM dingen roept over een derde golf en dat de Britse variant al de overhand neemt, terwijl die Martijn dan zegt dat hij dat dan weer niet kan rijmen met de huidige besmettingscijfers. Ben benieuwd wie er uiteindelijk gelijk gaat hebben. Zit niks anders op dan afwachten helaas.

Ben echt benieuwd wat ze met de avondklok gaan doen en of dit vanavond al bekend wordt gemaakt!

Mijn collega is positief getest en ik heb vrijdagochtend met haar gewerkt, op afstand met open raam. Sinds zondagsavond heeft ze klachten. Ik heb zelf minder dan 8 weken geleden corona gehad dus wordt sowieso als overig contact gezien. En de kans dat ik nu nog positief test was nog reeƫl gaf het rivm aan. Dus de kans is echt minimaal dat ik het nog een keer krijg. Maar toch vind ik het spannend :sweat_smile:

Ik heb nu 3 mailtjes van 2 winkels & de kapper. Dat de maatregelen nu tot 1 maart verlengd zijn en dat je vanaf morgen wel mag afhalen.
Dat is toch allemaal nog niet 100% officieel haha? Alleen ā€œvan Haagse Bronnenā€ toch :face_with_hand_over_mouth::see_no_evil:

Edit: en dan ā€œbestellingen kunnen alleen contant betaald wordenā€. Why? Is dat dan omdat je dan geen omzet maakt en dus wel maximaal tegemoetkoming behoudt ofzo?
Contant lijkt me juist niet de eerste keuze nu Corona technisch namelijk

1 like

Ik had een beetje dezelfde gedachte toen ik het las :grimacing: Ja, misschien dat het voor die 45/50 ers minder erg is, maar ehh er zijn genoeg mensen die ook wel voorrang willen. Als ik naar mezelf kijk: ok, ik ben geen student meer, maar het opnieuw settelen in een land, nieuwe vrienden maken, een huis kopen (terwijl ik eigenlijk niet eens weet hoe het is om in dit land te wonen), toch ergens de druk voelen om nu alles uit het leven te halen want straks baby blablaā€¦ ja dan baal ik evengoed van alles? Maar gelukkig hoef ik niet om echt serieuze dingen te vrezen zoals mijn gezondheid (edit: of nouja, ik kan evengoed long covid krijgenā€¦).

En ook: wat heeft eerder vaccineren voor zin? De maatregelen worden toch pas opgeheven als het voor iedereen veilig is? Ik zou juist bang zijn dat jongeren na hun vaccinatie denken: ok fuck de rest, ik ben toch al ingeƫnt.

Ik vond het ook maar een raar verhaal.

3 likes

Wat ik hier gewoon lastig aan vind is dat je gewoon eigenlijk geen grens kan trekken. In dit geval ging het geloof ik tot 24? Maarja ik was op mijn 25e ook gewoon nog een student die alleen woonde in een studentenkamer. Dat is dan toch super zuur als je er net buiten valt? Of als je de grens op trekt naar 29, alsof 30+ allemaal al gesetteld is en een familie heeft (en of dat opeens niet zwaar zou zijn??).

Ik denk echt dat het zou helpen als er meer begrip zou zijn voor elkaar. ipv telkens te kijken wat er voor jou niet meer kan, begrijpen dat het voor iedereen kut is - en voor heel veel mensen misschien nog wel echt kutter omdat zij nu niet de hulp kunnen krijgen die er echt nodig is. Het is geen wedstrijd ofzo?

Ben niet per se fan van dode caviaā€™s vergelijken, maar in dit geval helpt het voor mij wel relativeren hoor. Ben blij dat ik een dak boven mijn hoofd heb en een job. Die feestjes komen straks wel weer.

10 likes

Ik baal echt als een stekker. In oktober ging de proclamatie voor afgestudeerden gewoon nog door terwijl de situatie toen vergelijkbaar was met nu en nu niet terwijl we maar met 20 studenten zijn ipv 100 :disappointed_relieved:
(Was toen ook gewoon enkel voor de afgestudeerden zelf, zonder vrienden of familie, iedereen mondmasker + handen ontsmet, in de grootste aula van de campus met meer dan 1,5 meter afstandā€¦)
Echt een mijn cavia is doder situatie en begrijp het volkomen maar na 7j studeren had ik me het einde toch anders voorgesteld :stuck_out_tongue:

1 like

@Penny_Lane Ik denk wel dat de denkfout is dat jongeren prioriteit moeten krijgen vanwege feestjes alsof het leven van jongeren niet veel breder is dan feestjes. De realiteit is dat jongeren mentaal momenteel echt zorgelijke signalen afgeven. Meer zorgelijk dan andere leeftijdsgroepen. Wat gezien hun ontwikkelingsfase ook zeer logisch is. Ben het niet eens met jongeren voorrang geven op kwetsbaren, maar ik vind het wel opvallend hoe makkelijk er vergeten wordt dat er een groep jongeren in een vrij kwetsbare levensfase al zeker een jaar geen fysiek onderwijs krijgt en beperkte mogelijkheden tot contact en relatievorming heeft. Dit is ook de groep die vaak zoekende is, (nog) niet bezit over de comfort van een meer volwassen leven en mentaal gezien de toolbox mist om zichzelf weer op de rit te krijgen. Die baat heeft bij perspectief, support en nuttige tijdsbesteding. Daarnaast is het een groep die al voorafgaand aan deze crisis meerdere klappen gevangen heeft. De gemiddelde adolescent is gewoon kwetsbaarder dan personen die die fase al door zijn. Daar mag best meer erkenning voor komen.

29 likes

Ik heb niet de gehele brief gezien (alleen het stuk dat jij deelde) en vind festivals ook echt een ruk voorbeeld. Eens met dat het erkend wordt, alleen is het probleem dus (als je kijkt naar het Nederlandse beleid) dat jongeren ondanks dat we erkennen dat de situatie echt ongunstig is, niet anders behandeld worden dan de rest van de volwassenen. Er is geen extra ruimte voor jongeren (>18). Sterker nog: we gaan straks vaccineren en de tieners staan helemaal achteraan in de rij. Met erkenning bedoel ik dus ook vooral: erkenning in datgene wat we doen. Edit; En of erkenning in vaccineren the way to go is, geen idee, maar ik snap wel dat het wordt voorgesteld.

1 like

OMG dit moet ik ook hebben, mn buurvrouw is een wappie!

5 ekkies

4 likes