Caronatopic #9

Ik voel me soms echt een soort van lockdown fascist, of het sulletje dat zich aan de regels houdt. Ik hoor om me heen regelmatig dat mensen de 1-persoon op bezoek maatregel naar eigen inzicht invullen, aka gewoon niet volgen. En mensen denken natuurlijk altijd dat ze zelf de uitzondering zijn en wel ervan kunnen afwijken. Mijn schoonmoeder zei vanavond ook: het is een dringend advies, geen regel. En ik dacht alleen maar: ??? Ja op die manier kan ik alles wel gaan interpreteren.
Er is ook een super scherpe afslag-bocht op de snelweg met een 30km/u advies snelheid bord, maarja het is alleen een advies, dus misschien kan ik er ook gewoon met 100km/u die bocht nemen? En dan gaan klagen als ik mijzelf+ mijn auto in de prak heb gereden.
Dat advies is er toch niet voor jan doedel.

En ik weet ook wel dat zij echt wel een bepaalde voerweging hebben gemaakt in het niet naleven van de maatregel. Maar mensen die veel andere mensen zien, hebben ook altijd wel een excuus. Dus ik vind het heel erg dubbel.

En er zijn echt wel omstandigheden waarin ik me kan voorstellen dat je een uitzondering maakt, zoals overlijden of ziekte van een naaste, of als je net een baby hebt gekregen en je ouders komen langs.
En als de rest van bevolking zich dan gewoon aan de maatregelen houdt, dan zijn die bepaalde uitzonderingen ook minder ‘problematisch’ als het om aantal besmettingen gaat. (Ja dat is ook heel dubbel van mij dat ik bepaalde uitzonderingen dan wel weer gerechtvaardigd zou vinden)

Nouja, ik voel soms gewoon die frustratie. Ik werk al bijna 11 maanden onafgebroken thuis, en het leven wordt voor mij ook een beetje eentonig. Maarja het is nu even niet anders? Ik doe dit ook niet voor mijn lol.
Sorry voor mijn klaagpost, ik moest even mijn frustratie kwijt.

21 likes

Nou precies dit zeg! Een van mijn goede vriendinnen omzeilt de regels door met 1 of 2 vriendin(nen) af te spreken met een sleepover, in 1 bed natuurlijk zonder afstand. Ik ben komende week jarig en kan gvd 1 iemand uitnodigen, zo sad :joy: soms denk ik echt dat ik het domste kind in de klas ben dat als enige wel netjes naar de juf luistert.

7 likes

Lief dagboek, ik lig als sinds 04:40 wakker. Waar ligt dat toch aan? Ohjaaa het zij al die mensen die al sinds 20:50 bij vrienden binnen zitten en nu pas lallend naar huis gaan en op straat staan na te kletsen.

Dát is het probleem.
Of het feit dat er in vrijstaande woningen extreme feesten worden gegeven. Mijn nichtje vertelde mij dat de seks/drugs feestjes gewon doorgaan. Iedereen voor 09:00 binnen in een vrijstaande woning en niemand die het doorheeft.

Die 1 bezoekerregel treft alleen de gehoorzame burger en draagt niets bij, zolang de aso’s hun eigen plan trekken :weary:

3 likes

Hier is heel veel voor te zeggen.
Diederik Gommers zei van de week in zijn instalive dat collega’s van hem / zijn ‘scene’ zeg maar, gekscherend al tegen elkaar hadden gezegd dat het eigenlijk prio1 is om alle dikke mannen van 60+ te gaan enten.

Want daar liggen de IC’s blijkbaar vol mee. Het was al bekend… mensen met overgewicht. En mannen lopen meer risico dan vrouwen. Ik vind het zo gek nog niet: de mensen enten waarvan je nu al 10 a 11 maanden weet dat ze 80 a 90% van de IC’s bevolken blijkbaar?

1 like

Ik denk dat je altijd uitzonderingen en extremen houdt en dat daar het beleid niet op gemaakt kan worden… Naar mezelf en mijn directe omgeving kijkend, houdt vrijwel een groot deel zich wel aan de nieuwe maatregelen (uitzonderingen merk ik bij de 1 persoonsregeling als mensen uit zelfde huishouden komen). Als het grootste deel van de bevolking dit doet, leidt dat natuurlijk tot minder besmettingen.

2 likes

Ik snap het vanuit Gommers en het code zwart-scenario heel goed dat hij dat zegt. Als code zwart voorkomen prioriteit 1 is hadden we niet met die oudste ouderen moeten beginnen.

Maar van de andere kant: wij hebben al die oudste ouderen die besmet raakten en ziek werden thuis of in het verzorgingshuis moeten begeleiden en één voor één dood zien gaan hier aan, met soms dramatische situaties dat een deel van de familie geen afscheid mocht nemen etc.

Ik ben heel blij dat deze groep dadelijk toch snel gevaccineerd is. Ook al heeft dat geen invloed op de IC-druk.

Daarbij staat adipositas of obesitas (meestal) niet als een “ziekte” geregistreerd in het huisartsensysteem. We kunnen wel selecteren op diabetes, of astma, of bepaalde medicatie, maar niet op “te dik”. (Nu hebben veel obese mensen wel diabetes, maar niet allemaal.)

Conclusie: Diedje I love you, maar zo werkt het toch niet helemaal.

2 likes

Ja dit snap ik ook niet zo, hier valt volgens mij nog zoveel winst te halen. In België heb je een speciaal attest nodig als je naar kantoor wil (ook al ga je maar 1 ochtend om dingen te printen ofzo). Dat attest kan je werkgever gewoon opstellen, maar het is dus wel belangrijk dat dat steeds gebeurt. Er zijn al verschillende controles geweest waarbij dan gecontroleerd werd of iedereen zo’n attest had, en anders werden er boetes uitgedeeld.

Wij werken echt al sinds 13 maart vanuit huis, ik heb alleen in juni 2 keer een dagje op kantoor gewerkt en we zullen tot zeker 1 maart vanuit huis werken (maar eigenlijk nog tot zolang de overheid het thuiswerken verplicht.)

4 likes

Ik had het er laatst met een docent over, moeten we alle kinderen niet gewoon een jaartje laten zitten? Gewoon nog een keer doen wat je dit jaar deed van kleuterschool tot uni om alles weer recht te trekken? En dat je dan de uitblinkende sterren misschien wel overplaatst, maar verder niet.
Kan waarschijnlijk helemaal niet, er is al een lerarentekort, wie gaat dat betalen etc etc etc, maar het lijkt me voor iedereen zoveel rust geven als je niet nu vanaf maart nog in 3 maanden de achterstand van een jaar moet proberen in te lopen (als ze dan echt weer naar school mogen allemaal).

4 likes

Zat hier ook al aan te denken idd alleen krijg je dan de komende 8 jaar steeds een leerjaar wat dubbel zoveel kinderen heeft, aangezien er nu ook gewoon nog nieuwe leerlingen bij komen die 4 jaar worden. Dus dat kun je ook niet normaal opvangen denk ik

3 likes

Ik denk dat een groot deel van het probleem de ouders die amper thuisonderwijs doen zijn. Ik weet van mijn buurvrouw dat ze dat maar onzin vind. En als ik dan bedenk dat dat jochie al heel veel problemen heeft (adhd, woedeaanvallen, angstaanvallen, concentratieproblemen) en de ouders Coronaontkenners zijn dan kan ik alleen maar bidden dat de scholen weer open gaan want zo’n jochie heeft al een achterstand en dat wordt alleen maar groter. En hij is vast niet de enige…

Ik denk overigens dat Hoekstra niet per ongeluk “zijn mond voorbij gepraat heeft”. Vorige keer werd 1 of 2 dagen van te voren gemeld dat de scholen weer open gingen, en heel veel leerkrachten waren daar op zn zachtst gezegd niet blij mee want ze moesten ineens van alles snel voorbereiden. Nu hebben ze daar veel meer tijd voor.

1 like

1 of 2 dagen van tevoren? Ik denk dat je de sluiting bedoelt, die werd inderdaad pas kort van tevoren aangekondigd. Maar als nu dinsdag in de persconferentie wordt gezegd dat de scholen maandag weer opengaan, heb je nog bijna een week. En ik denk dat de meeste leerkrachten minder hoeven voor te bereiden als de scholen weer opengaan, dan toen de scholen ineens dicht gingen.

Ik denk eigenlijk dat Hoekstra gewoon graag wilde laten merken wat het CDA standpunt hier in is, voor het geval de scholen toch niet open zouden gaan. Bijna verkiezingen, daar zijn ze in hun achterhoofd echt wel mee bezig.

3 likes

Er stond vorige week een heel groot artikel in de Volkskrant (achter paywall vermoed ik dus deel het niet), over hoe het kabinet het OMT eigenlijk voortdurend stuurt in haar adviezen. Het is dus nu bijvoorbeeld absoluut geen toeval dat er ‘gelekt’ wordt dat het kabinet de scholen open wil, nog voordat het OMT haar advies hierover heeft kunnen uitspreken. Ik vond het echt nogal een stuitend artikel. Het OMT kan geen onafhankelijk advies geven.

2 likes

Nee, ik bedoel bij de 1e lockdown. Toen werd heel kort van te voren gezegd dat de scholen weer open gingen, 1 of 2 dagen. Ze waren hier destijds tot 's avonds laat bezig met alles coronaproof inrichten en lessen voorbereiden.

Ik ben ook heel benieuwd naar alle mooie adviezen voor het basisonderwijs.
Lees op Feesboek vooral dat wij leerkrachten zeuren, want we hebben al zoveel vakantie en een goed salaris.
In de protocollen staat inderdaad dat er iets gedaan moet worden aan de ventilatie en dat er extra professionele schoonmaak moet komen, maar dat betaald het ministerie niet.
Bij mij op school verandert er dus niets aan de situatie:
3 kanten de bovenluiken open in mijn klas en met 1 sopje worden alle sanitaire ruimtes gedaan (van deurklink tot wasbak tot wc-bril).

Natuurlijk ben ik blij dat de kinderen weer naar school komen en ik zie daar ook zeker het belang van. Maar ik snap ook heel goed dat oudere leerkrachten of leerkrachten uit de risico-groep zich zorgen maken.

1 like

Oh, in mijn herinnering was een week voor de meivakantie al bekend dat de scholen daarna weer gedeeltelijk open gingen en half mei dat ze vanaf juni weer helemaal open waren (en middelbare scholen ook weer open gingen). Maar misschien vergis ik me of was de officiële berichtgeving wel wat later.

Haha, ja ik begin nu ook te twijfelen hoor! Ik weet nog wel dat ik het toen raar vind dat ze daags van te voren hier pas op de scholen aan de gang gingen maar nu je het zegt, dat kan er ook mee te maken hebben dat de meivakantie er aan vooraf ging.

1 like

Ik weet zeker dat er nog wel een paar leerlingen onder de radar blijven die er wel baat bij zouden hebben om op school te zitten. Bij ons komen we nu na in totaal zes(?) maanden thuisonderwijs in '20 en '21 nog achter nieuwe gevallen van leerlingen die beter op school kunnen zitten.

En natuurlijk zijn er wel achterstanden, zoals je zelf al aangeeft heeft niet iedereen ~het ideale kind~ dat goed meedoet. Die ‘lastige’ kinderen kun je in de klas er veel actiever bij betrekken, terwijl ze nu volledig uit kunnen zoomen achter hun laptop.

En ik vind je laatste woorden een beetje kwalijk in je post hiervoor. Sommige kinderen lopen bewust de kantjes ervan af, maar anderen snappen misschien niks van de uitleg en gaan daarom maar zo goed mogelijk aan het werk. Het is niet alsof die laatste groep er bewust voor kiest de kantjes eraf te lopen. Zij zouden in een klassensituatie veel makkelijker even wat extra uitleg aan hun tafeltje kunnen krijgen. Dat valt nu weg.

3 likes

Iemand bij de NOS was nog niet wakker bij het maken van de liveblog van vandaag.

10 likes

Ik denk persoonlijk dat dit niet voor iedereen nodig is. Vorig jaar waren er in mijn klas genoeg kinderen die, toen we weer naar school konden, op het niveau zaten waar ze zouden ‘moeten’ zijn. Natuurlijk ook kinderen die dat absoluut niet waren, maar vaak was er voor Corona bij die kinderen al een twijfel of ze niet beter konden doubleren. Zelf zou ik ‘iedereen doet sowieso nog een jaar over’ zeer vervelend vinden als dat van basis tot uni zou gelden. Ik zit nu in m’n laatste (half)jaar hbo, en ondanks dat het wel wat pittiger is met thuisonderwijs, zit ik wel op schema en zou ik het echt vreselijk vinden als ik nu verplicht een jaar over zou moeten doen. Maar ik verwacht ook niet dat dat gebeurd. Ik denk dat het voor sommige kinderen zeker beter is na zo’n jaar, maar dat dit echt maatwerk is. Ik denk dat het scheelt dat iedereen thuis moet zijn (en niet maar een paar kinderen), en dat ze nu nog een halfjaar hebben om de verschillen proberen weg te werken en dat elke klas er last van heeft, dus dat eventueel na de zomer de nieuwe leerkracht hier ook op in kan spelen.

4 likes

Ik denk sowieso niet dat ze dat zouden doen voor mbo en het hoger onderwijs. Dat is gewoon niet haalbaar en ook weer voor een groep flink demotiverend. Eerst covid-19 en dan herhaling van dingen die jou misschien wel goed afgingen Ik denk hooguit dat ze misschien extra hulp zullen aanbieden om dingen bij te spijkeren (bijv. dat je statistiek in je uppie vanuit huis erg moeilijk vond in studiejaar 2020 - 2021). Maar dan uit vrije wil.

2 likes