Caronatopic #8

Ik zie via Amerikaanse social media dat ze daar een eigen variant hebben van ‘ik vertrouw het vaccin niet want weet je nog DES’: het Tuskegee experiment, waarin onbehandelde syfilis werd onderzocht bij voornamelijk arme zwarte mannen die niet wisten dat ze aan het experiment meededen. Ze werden dus expres niet behandeld als controlegroep. Wel heel opvallend hoe dus verschillende landen in hun eigen cultureel geheugen graven om met voorbeelden te komen van kwade en mislukte medisch experimenten/fouten om hun angst voor het vaccin legitiemer te maken. Misschien goed om daar over na te denken als je bang bent dat dit vaccin iets met DES of je vruchtbaarheid te maken heeft.

6 likes

Opvallend inderdaad. Ik heb het ook al iemand horen vergelijken met softenon.

Mijn tante heeft tegen mijn vader gezegd dat 'ie niet zo moet zeiken met dat ‘kritische’ gedenk van 'm en gewoon die prik moet halen straks. :rofl:

15 likes

Waar gaan mensen dan heen? Er is toch niets te doen? (Naast de cruciale beroepen e.d.)

En dat Amerikanen zich dit soort racistische praktijken dan wel ineens weer herinneren.

Ik ben heel erg pro-vax en ik probeer echt niet op negatieve verhalen te letten of in te gaan maar ik merk dat het me soms toch ook wel een beetje aan het twijfelen maakt

1 like

Het is best wel druk in de stad, veel jongeren die rondhangen. Even naar de Kruidvat, kapsalon halen, park.

2 likes

Hier ook inderdaad. Ik moest echt naar de kruidvat omdat een aantal dingen als shampoo etc op waren (en daar in de aanbieding) stonden complete gezinnen in de rij alsof het een uitje naar een pretpark was. En de AH is gewoon niet te doen zo druk maar daar hoef ik tot volgende week niet meer heen.

1 like

Ik moet ook zeggen dat ik wel meer naar buiten ga dan in maart. Toen sprak ik bijv. helemaal niet met vrienden af, nu wel af en toe (wel binnen de maatregelen). Verder haalde ik in maart echt boodschappen voor een week, nu ga ik toch vaak 2/3 keer per week naar de supermarkt. Ook ging ik toen helemaal niet naar winkels als de Kruidvat, nu weer wel. Ik denk dat ook de lengte van de lockdown en de negatieve vooruitzichten een rol spelen daarbij, en dan bedoel ik vooral bij het weer afspreken met vrienden en naar winkels als Kruidvat. In het begin dachten we nog dat we er met een paar weken wel weer uit zouden zijn, dus dan schort je dat soort dingen op/stel je ze uit. Nu denk ik toch meer van ja ik wil niet m’n vrienden en familie >1 jaar niet zien, dus ga ik daar toch af en toe de deur voor uit. Net als dat ik in maart als bij wijze van spreken m’n mascara op was ik dacht: ‘Jammer, dan maar geen mascara’, ik nu toch zoiets heb van wil graag wel een nieuwe, wie weet hoe lang dit gaat duren.

20 likes

Weet je wat ik echt geniaal zou vinden? Als het op oudejaarsdag/nacht continu keihard gaat regenen. Please laat het gebeuren.

18 likes

Ohja en als je rustig boodschappen wilt doen: ga zondagochtend vroeg (voor 10 uur, maar liever nog voor 9) of 's avonds na 20.00 uur. Ik ging vanavond boodschappen doen en vond het bijzonder rustig, en ik kwam er al snel achter waarom: je mag dan geen alcohol meer kopen. :joy: Degene achter mij die de kerst inkopen deed was wel pissig.

9 likes

Helaas zijn mijn vriend en ik beide positief getest. Mijn schoonouders zijn afgelopen donderdag komen eten en waarschijnlijk zijn we toen besmet geraakt :frowning: gelukkig voelen we ons goed en kunnen we thuis wat klusjes doen, maar man zo net voor kerst, jammer…

Maar niet vlak voor 20.00 uur gaan. Dan sta je in de rij met verslaafden die last minute hun 6packjes goedkoop bier komen halen. Laatst die fout gemaakt en toen werd er eentje boos op me dat ik moest opschieten omdat hij nog maar 1 minuut had :rolleyes:

4 likes

Ik heb ook zondagochtend boodschappen gedaan en het was inderdaad nóg rustiger dan anders in de Lidl. Had binnen no time mijn kerstmenu in mijn karretje liggen.

1 like

Ik vergeet deze maatregel ook echt gewoon haha

3 likes

Maandagochtend 9:00 was ook heel rustig. Vanmiddag 12:00 was een ramp, ben snel naar huis gegaan. Dan vraag ik me ook echt af hoe streng de supermarkten nog controleren op max.aantal bezoekers…

Ik moet morgen naar de supermarkt voor boodschappen voor het avondeten, maar zie er zo tegenop. Ben echt al een heeeele tijd niet geweest, en met die Kerst drukte zie ik het ook echt niet zitten :sweat_smile:

1 like

Mijn grootste ergernis in winkels blijft toch groepjes met wel per persoon een kar. Drie pubers achter elkaar met een kar met elk één blikje energy, oudere echtparen, moeders met dochters. Ik zou willen dat die groepjes wat strenger worden aangesproken op dat dat ook niet de bedoeling is.

Maar snap ook dat dat voor supermarkt-personeel geen doen is.

(Ik zag al voor me dat er telkens een paar minuten tussen moet zitten als er een winkelwagen vertrekt, haha soort Efteling-attractie, waarin je altijd afstand houdt van het karretje voor en achter je, en je nooit meer bij elkaar kunt komen, omdat je niet kunt inhalen.)

25 likes

De combinatie van de kerstweek en het hele covid jaar geeft me zo’n enorm “Who cares” gevoel dat ik voor mijn gevoel echt alles kan doen wat ik normaal niet “kan” doen.
Om 3 uur in de nacht naar bed gaan en ergens rond 11 uur opstaan, veel wijn drinken en veel pizza en chocola eten en dan ondertussen met een soort onbestemd gevoel rondlopen.
Ik ga echt zoveel spijt krijgen van mijn keuzes later…laat mezelf compleet gaan.

20 likes

Donderdag, tenzij nog niet 24u klachtenvrij

Zo lees ik hem iig

Wel mooi, net voor de kerst!

Eerste ziektedag is dag 0, vanaf dan 7 dagen is t/m donderdag. Als hij na die donderdag 24 uur lang klachtvrij is, mag hij uit isolatie. Dus hij zit sowieso t/m vrijdag in isolatie (dat is Incl die 24 uur klachtvrij).

Dat is iig het advies van mijn GGD. Kan ook zijn dat andere GGD’s de 1e ziektedag al als dag 1 tellen en hij dus een dag eerder uit isolatie mag.

5 likes