Caronatopic #8

Het is een soort olietanker die héél langzaam gekeerd moet worden. De mensen die op de laatste dag voor deze lockdown besmet zijn geraakt, hebben zo ongeveer afgelopen weekend klachten gekregen, hebben zich maandag of dinsdag laten testen, worden pas aankomend weekend zo ziek dat ze misschien naar het ziekenhuis moeten, en pas ergens rond de jaarwisseling weten we of ze zo ziek zijn dat ze de IC nodig gaan hebben.

Dus het aantal testen kan pas vanaf vandaag gaan dalen door de huidige maatregelen, want (grofweg) alle mensen die tot gister positief zijn getest, waren al besmet geraakt voordat de maatregelen in gingen, daar was niks meer aan te veranderen.

TLDR: Het is nog te vroeg om er iets van te zeggen.

30 likes

Ik hoop dat jullie gelijk hebben en dat we over een week al positievere geluiden mogen horen. Maar ik vind persoonlijk de cijfers aan een te hoge kant om daar kerst mee in te gaan.

1 like

Hoe bedoel je om daar kerst mee in te gaan?

1 like

Ik nam eerlijk gezegd aan dat de cijfers nu nog hoger gaan worden, omdat de aangepaste variant nog zoveel besmettelijker is. Of is dat raar gedacht?:face_with_monocle:
Ik woon overigens in Twente en ik vind het niet gek dat die cijfers hier zo schrikbarend hoog zijn, mensen lijken gewoon schijt te hebben aan de maatregelen.

De komende dagen zullen mensen veel meer bij elkaar komen en daarmee de kans op besmettingen vergroten. Het was fijner geweest om zo’n risicovolle periode in te gaan met veel lagere besmettingscijfers.

1 like

Ik zou morgen mijn moeder helpen met de laatste boodschappen maar ik bedacht me dat dat nu natuurlijk helemaal niet samen kan. En ernaartoe, mijn ouders hebben geen auto dus ik rij want handig voor de zware dingen. Maar mag je wel samen in de auto met mondkapje op.

Ja natuurlijk was dat fijner geweest. Maar over het effect van de lockdown is nu gewoon echt nog niks te zeggen en over of het verlengd gaat worden al helemaal niet.

2 likes

Alsnog een groot risico toch? Ik snap je paniek nu niiet zo, het is al dagen/weken zorgwekkend qua cijfers. Je dacht relaxed het weekend in te gaan tot je het journaal zag zei je. Ik snap het niet, het is al weken (maanden) drama.

4 likes

Ja volgens mij mag dat sinds juni/juli weer!

Net een vergadering gehad over de verwachtingen rondom Corona op de SEH, afdeling en IC. Korte conclusie is “kut”. :unamused:
Veel hangt af van het gedrag van de Nederlanders met kerst en oud/nieuw. Hoop dat men het toch probeert zoveel mogelijk te beperken.

6 likes

Het aantal besmettingen ligt pas sinds een paar dagen (weer) boven de 10.000, en daarnaast is er dus nu ook een besmettelijker variant ontdekt (wat volgens mij ook pas 2 dagen bekend is oid). En kerst is denk ik ook wel de periode dat de meeste mensen sociaal contact hebben. Ik vind het toch wel een net andere situatie dan een paar weken of maanden geleden.

Wil verder niet andere mensen in paniek brengen, dus ik houd het hierbij. Hopelijk hebben jullie gelijk en zien we over een week veel positievere resultaten.

Gezien de drukte van de supermarkten, denk ik dat het nog wel even zo blijft…

2 likes

Wat @Shadina zegt staat toch ook in dat bericht van de NOS, over die mogelijke verlenging. Ze verzint dit niet en is dus niet aan het paniekzaaien.

5 likes

Oh dat zou mooi zijn! Stom dat je daar anders niet echt bij nadenkt.

Nee klopt daar heb je gelijk in, het was alleen toch wel aan te zien komen. Maakt de situatie niet minder rot maar snapte zelf niet die paniek die je opeens had omdat je zei je dacht relaxed het lange weekend in te gaan. Ik hoop dat mensen de ernst er van in zien en het erg beperken. Zie en hoor in mijn omgeving best veel mensen die alles cancelen dus heb stiekem beetje hoop.

1 like

Nou, het duurt even, maar de schoonfamilie is zover dat iedereen er ok mee is en er zelfs achter staat om kerst niet met zeven volwassenen samen te vieren :sweat_smile:

3 likes

Welk bericht, heb je een linkje? Ik zie het niet

Met relaxed het weekend ingaan bedoelde ik niet m.b.t. corona (ik weet dat het al een tijdje niet goed gaat natuurlijk), maar meer dat ik eindelijk een lang weekend vrij heb en wilde gaan relaxen en bijkomen van een zware werkweek, en dan is het gewoon niet zo slim om op NOS te kijken. Waren gewoon te veel negatieve berichten in 1x.

1 like

Ik ben het denk ik wel mer @Shadina eens. En dat is niet zo zeer paniek zaaien maar ook gewoon logisch nadenken. De besmettingen liggen nog superhoog. Ik heb bijna niemand gesproken die niemand ziet met kerst. Bijna elk huishouden ziet op beide dagen wel mensen. En natuurlijk mag dat maar het is nou eenmaal niet zonder risico. Denk eerlijk gezegd ook dat de besmettingen op zullen lopen. En na oudjaar weer.

6 likes

Misschien gebaseerd op:

Rosendaal: “Als deze variant [de Engelse] in Nederland op grote schaal rondgaat, duurt het langer voordat de epidemie onder controle is. Dan moet je dezelfde maatregelen nemen die we nu al nemen, alleen moeten meer mensen zich eraan houden om het aantal besmettingen omlaag te krijgen. Wat kun je verder nog in Nederland? Alleen een avondklok hebben we nog over.”

1 like