Caronatopic #7 (Deel 1)

Ja je krijgt een zitplaats toegewezen in de bios, dus dat snap ik ook niet. Het maximum aantal mensen in de zaal en waar ze zitten is te handhaven. Hoeveel mensen gaan shoppen niet

2 likes

Maar is er eigenlijk bekend of winkels een plek zijn waar veel mensen elkaar besmetten of valt dat niet te onderzoeken.

Ah oke, dat dacht ik ibderdaad al gelezen te hebben. Dan snap ik wel dat die niet gesloten worden.

Toch heerst voornamelijk het gevoel van “dat overkomt mij niet”. Deze mensen hebben vaak op andere vlakken het vertrouwen in de overheid verloren. Denk dat dit niet eens zozeer om het vaccin zelf gaat, maar meer dat er een bepaalde autonomie heerst met “ik laat mij niet vertellen wat ik wel en niet moet doen”. In dit soort situaties is dat dus echt funest. Zaak om het vertrouwen weer terug te winnen in de toekomst.

2 likes

Is dat niet dit?

Hier kwam een familielid laatst ook mee
 “ik neem geen corona vaccin hoor, kijk maar wat er gebeurd is met het hpv vaccin!”
Nep nieuws dus.

2 likes

Ja erg he! 75% minder kans op baarmoederhalskanker! Echt ik word er zo wanhopig van.

11 likes

Zie die ditismijnzorg ook voorbij komen op instagram. Heb iemand in mijn directe omgeving al gemute, geen zin meer in die onzin op mijn timeline. Ik snap het gewoon ECHT niet. Ze post ook allemaal stories met lage en hoge frequenties (???) en dat wij (de 99% die ‘niet wakker is’) alleen maar bezig zijn met angst en negativiteit. Dat is eerder andersom maarja discussie aangaan heeft ook geen zin.

Soms zou ik ook wel van die stories willen plaatsen maar dan met: "99% van NL geeft wel om de medemens en zorg, 1% van NL maakt zich liever druk om de feestjes waar ze niet naartoe kunnen ". Bestaat er ook zo’n IG?

Ja dit!

En ik vind het dus ook bizar egoïstisch als mensen zeggen ‘ja ik wacht af tot er meer bekend is van de mensen die het wel genomen hebben’. Dus omdat jij het door onzinargumenten en nepnieuws het niet vertrouwt, moeten mensen in de risicogroepen extra risico gaan lopen. En de mensen die het wel nemen zijn eigenlijk gewoon jouw persoonlijke proefpersoon.

@de_kluizenaar ik denk dat ze die DES dochters bedoelen omdat ze het echt specifiek over de dochters van hebben. Maar hoor inderdaad ook veel mensen over dat HPV-vaccin. Maar dat was volgensmij ook al toen dat er net was. Ik zat bij de eerste of tweede lichting die dat vaccin kon nemen en weet nog wel dat dat echt een ding was in de brugklas. Heel veel meiden hebben hem toen niet genomen omdat hun moeders bang waren voor de bijwerkingen omdat het een nieuw vaccin was. Voor mij is het inmiddels 10 jaar geleden dat ik hem kreeg en echt nooit ergens last van gehad. Alleen maar fijn dat ik extra beschermd ben tegen baarmoederhalskanker.

3 likes

Oh wat is het advies dan?

Ik dacht dat letterlijk sinds het begin het advies is “blijf (zoveel mogelijk) thuis”

Ik was net te oud toen het hpv vaccin opkwam en heb door hpv baarmoederhalskanker gekregen, die gekkies mag je allemaal naar mij doorverwijzen.

3 likes

Volgens mij was het eerst ‘blijf (zoveel mogelijk) thuis’ en is het nu ‘vermijd drukke plekken’

1 like

Mijn punt was dat als mensen de dringende adviezen herhaaldelijk en in vermeerderende mate niet opvolgen, dat je dan met echt strenge maatregelen moet komen als laatste redmiddel om tot mensen door te dringen dat deze pandemie dus echt HEEL SERIEUS is.

Dan is de overweging waarschijnlijk “oke we gooien nu gewoon ALLES dicht want ze snappen het niet”. En wat ga je doen als straks de musea en bioscopen dus overspoelen met mensen omdat de winkels dicht zijn en daar ook niet meer gehandhaafd kan worden.

Als het te ver is gekomen is er geen tijd meer voor overwegingen welke sector al zo hard is geraakt en waar handhaven nog wel kan. Nee dan heb je het als bevolking gewoon verbruid door je niet aan de regels te houden toen het allemaal nog wel kon en dan heb je nu even geen keus meer.

Dit is onze schuld hoor.

Edit: zoals we hebben gemerkt is een pandemie niet rechtvaardig, dus als deze zo uit de klauwen loopt dat het (weer) onbeheersbaar dreigt te worden is er even minder ruimte voor wat wel en niet rechtvaardige maatregelen zijn.

6 likes

Verschrikkelijk :frowning_face: lijkt me voor jou ook enorm frustrerend om te horen dat mensen er op die manier naar kijken.

Ik heb voor iedereen de beginpost aangepast, hierin staat nu de uitleg van @Ovenschaal over mogelijke langetermijn-effecten van een (corona-)vaccin.

Veel leesplezier :slightly_smiling_face:

TL;DR er zijn geen langetermijn-effecten!

33 likes

Ik was niet te oud maar wel seksueel actief geweest. En durfde dat niet tegen m’n ouders te zeggen omdat zij er ineens STELLIG vanuit gingen dat ik dat sowieso niet was. :cold_face:

Dus eigenlijk heb ik ‘m ook beetje voor niks gehad.
Overigens wel vruchtbaarheidsproblemen, maar ja dat heeft 1 op de 6 sowieso geloof ik? En toch twee gezonde kids gekregen :hugs:

4 likes

Het is frustrerend ja, en toch snap ik ook wel dat men het spannend vindt. Is natuurlijk ook wel makkelijk praten en eenzijdig van mijn kant want genoeg mensen maken dat niet mee, maar ja soms wil je die mensen wel door elkaar schudden.

2 likes

Friendly reminder: er is een complottheorietopic! Ik geloof dat er was afgesproken dat daar ook complottheorieën rond corona besproken zouden worden om het hier ahum feitelijk te houden :grin:

1 like

Als mensen een afweging willen maken tussen de lange termijn gevolgen van Corona vs vaccin dan is het ook wel extreem omgekeerde wereld om te zeggen ‘over het vaccin weten we niets en over Corona is al onderzoek gedaan’. Het is juist andersom: naar vaccins wordt al heel lang onderzoek gedaan (zo’n Corona vaccin wordt niet uit het niets ontwikkeld) en Corona kennen we maximaal een jaar. Als je het pseudo-wetenschappelijk wil onderbouwen komt een vaccin echt beter getoetst uit de bus, ook al heb je net toevallig een Wikipedia pagina over DES gelezen en denk je dat dat hetzelfde is (echt wáár komt deze vergelijking telkens vandaan??).

9 likes

Ja maar het punt is dat die langetermijn gevolgen er eigenlijk niet kunnen zijn, door de samenstelling van zo’n vaccin. Het is een een heel klein beetje virus en een hulpstof die al tientallen jaren wordt gebruikt in andere vaccinaties en waarvan we dus ook weten dat dat niet echt iets doet. Die hulpstoffen worden wel ontwikkeld en nog effectiever door de jaren heen maar niet wezenlijk veranderd dus je kan heel goed voorspellen wat het gaat doen. De angst voor langetermijn bijwerkingen is eigenlijk net zo terecht als bang zijn dat je kanker krijgt door het eten van appels. Je kan niet in de toekomst kijken dus met 100% zekerheid kan je het inderdaad niet uitsluiten, maar door enerzijds de eigenschappen van de stoffen van het vaccin, en anderzijds de decennialange kennis van de medische wetenschap over die stoffen kunnen bijwerkingen zo goed als uitgesloten worden.

2 likes

Weet niet of het je uitmaakt maar zie dat je je username en foto hebt weggekrast in je eigen comments maar in die reactie van Isa staat ie ook nog.

1 like