Caronatopic #7 (Deel 1)

Ik vind het wel bijzonder dat iedereen half jaar terug nog zei ah ja ik neem hem meteen. En dat ze nu twijfelen. Vraag me af waar die omslag vandaan komt? Misschien omdat het nu niet zo klaar als een klontje leek en het ontwikkelen ervan lang duurt? Dat mensen dat verbinden aan bijwerkingen ofzo?
(Ik twijfelde sowieso al beetje :stuck_out_tongue: nog een gevolg van een anti-vaccin moeder denk ik :sweat_smile:)

2 likes

De Efteling had al 10 miljoen staatssteun gekregen tijdens de eerste golf.
Ik denk dat Mark en Wobke mogelijk daarom even een pas op de plaats maken vwb de Efteling (?)

Yo de logica van mijn baas: ā€˜ja ik heb de coronamelder niet, want als ik een melding krijg moet ik 10 dagen in quarantaine en dat wil ik nietā€™. Joh, slim!!

Ik vind die langetermijn zoā€™n stomme reden. En dan heb ik het echt over 5-10jr.

Google laat mij even in de steek dusā€¦
@Ovenschaal weet jij hoe lang er normaliter, zonder druk van een pandemie, onderzoek wordt gedaan naar langetermijnbijwerkingen voor een vaccin op de markt komt? Toch geen 10 jaar lijkt me?

Of zijn bv de vaccins die in het RVP zitten echt zo lang onderzocht? Of weten we daar vooral de langetermijngevolgen zo goed van, omdat we die al zo lang gebruiken?

2 likes

Ik zeg al sinds maart dat als de vvd voor een (gedeeltelijke) lockdown kiest waarbij ondernemers gaan lijden, je het wel serieus moet nemen - want die zouden nooit vrijwillig iets doen wat economisch kut is als ze het kunnen voorkomen :sweat_smile:

2 likes

EenVandaag heeft in haar opiniepanel de afgelopen maanden en nu, steeds dezelfde vraag gesteld: ā€œAls er een werkend vaccin zou zijn, laat je je dan vaccineren?ā€ In het begin was het draagvlak heel groot, maar de peiling laat zien dat het draagvlak steeds lager wordt. Zij verwachten dat als er meer bekend is over het werkelijke vaccin, dat dit draagvlak weer zal stijgen.

Edit: dit is de laatste peiling die ik erover kan vinden, maar Gijs Rademakers benoemde het vorige week nog bij Jinek. https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniepanel/alle-uitslagen/item/als-er-een-vaccin-is-tegen-corona-willen-6-op-de-10-dat-hebben-de-rest-is-huiverig/

2 likes

Hee maar wel vooral de grootzakelijke ondernemers he. Zonder het MKB kunnen we wel :+1:t4:

2 likes

Ik snap niet dat de Efteling nieuwe atttracties ontwikkelt terwijl ze die staatssteun nodig haddenā€¦ oke 2 miljoen, vast een koopje vergeleken bij andere attracties, maar dat had je dus ook uit kunnen stellen en 2 miljoen minder staatsteun ontvangen :sweat_smile:

4 likes

Lange termijn bijwerkingen kan je sowieso bijna niet vaststellen toch? Als iemand 10 jaar na een vaccinatie ineens een bepaalde ziekte ontwikkelt kan je nooit bewijzen dat dat daardoor komt omdat er zoveel andere mogelijke oorzaken en factoren zijn. Je kan moeilijk testpersonen 10 jaar in een steriele kamer opsluiten om te kijken wat er gebeurt. Ja, tenzij er 10 jaar na de vaccinatie ineens een miljoen mensen zijn die allemaal die zelfde ziekte krijgen. Maar gezien de samenstelling van vaccinaties, wat niet meer is dan een stukje virus en/of wat hulpstoffen om dat stukje virus te herkennen en op te reageren, kan dat vrijwel niet. (@Ovenschaal kom er maar bij haha).

Ik vind dat de overheid hier veel betere voorlichting over zou moeten geven want volgens mij komt het grootste deel van die (onterechte) twijfels voort uit onwetendheid.

4 likes

Mijn moeder is meestal kritisch over vaccineren hoewel ze wel alles heeft gehad en ik ook. Maar in dit geval was het: ik heb liever dat ik de bijwerkingen krijg want ben toch al 70 dan dat jij het als veel jonger persoon ze krijgt. Dus doe mij dan maar eerst als test. Vond het wel een originele manier van denken.

3 likes

Ik denk dat straks al die critici en wappies die nu opstaan hun bereik heel hard in gaan zetten als een soort campagne tegen de partijen die momenteel in de regering zitten. ā€œDit nooit meerā€ blablabla. Wilders is de afgelopen verkiezingen al best groot geweest en denk dat oa zijn partij en bv FvD daar best wel eens van kunnen gaan profiteren. Dat gaat echt hard tegen hard in de campagne straks over alles wat er mis is gegaan en gezien we hier van het voorjaar denk ik nog niet van af zijn (of in het gunstigste geval het een stuk minder is, maar we nog wel met alle economische een maatschappelijke gevolgen zittenā€¦) hebben ze een hoop om mee te slaan straks.

1 like

De ontwikkeling van nieuwe producten en diensten, en dus ook attracties in pretparken, wordt veelal gedaan op langere termijn. Tussen een eerste idee tot aan het daadwerkelijk uitbrengen zit zo 5-10 jaar. Waarschijnlijk zijn ze hier al jaren mee bezig en stond het altijd op de planning om het in 2020 aan het publiek te presenteren en daarna te gaan bouwen. Als je dan al zo lang in die ontwikkeling zit, inclusief betrokken (externe) partijen die je gewoon moet doorbetalen, kan je er eigenlijk niet zomaar de stekker uittrekken. Zelfs al moet je in een ander potje staatssteun aanvragen. Dat komt inderdaad heel scheef en vreemd over maar ze ze hebben niet echt een andere keuze denk ik?

3 likes

Als je het zo omschrijft, kan ik het me heel goed voorstellen. En ook dat die bedrijven waar ze contracten mee hebben graag willen dat het doorgaat, want die zien ook veel werk wegvallen waarschijnlijk. Maar anderzijds, het is een pandemie, iedereen heeft hier financieel last vanā€¦ heel dubbel dus.

Gelukkig is het ā€œmaarā€ een ā€œgoedkopeā€ attractie (symbolica kostte 35milj en ravelijn 30mlj)

1 like

Daar zit idd logica in. Het voelt alleen wel dubbel, dat is begrijpelijk.

En er zijn al andere soortgelijke vaccins voor mers en sars gebruikt, waar ze ook hun conclusies uit kunnen trekken. Uiteraard is dit niet waterdicht, maar je kunt simpelweg niet 10 jaar wachten.

2 likes

Ja absoluut! Vooral zorgen voor H&M, KLM & Ahold!

Mā€™n pa had trouwens een bijzondere theorie over waarom ze bij KLM niet kunnen kiezen voor faillissement en dan weer doorstart/herstart. Wat heel vaak gebeurd bij bedrijven natuurlijk.

De K van KLM staat voor Koninklijke. En dat mag je alleen dragen als je zoveel jaar bestaat. Maar, als ze nu opnieuw beginnen en alleen die mensen aannemen die nodig zijn, dan mogen ze dus geen KLM meer heten :face_with_monocle:.

1 like

Maar dan kunnen ze alsnog wel KLM blijven heten toch?

Als in: Krimpende Luchtvaart Maatschappij :stuck_out_tongue: of ā€˜kleinereā€™

18 likes

Ja @Ovenschaal help ons :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik omschrijf het in mā€™n hoofd als dat het griepvaccin ook elk jaar deels nieuw is en we daar ook niet 10jr op wachten. Zelfde vaccin, maar op andere griep gebasseerd maar zelfde ā€œbijstoffenā€ die dus wel lang getest zijn.

@Suikerklontje nouuuu toen de HPV vaccinatie kwam was daar ook heel veel discussie over hĆ©. Dat het niet lang genoeg getest zou zijn om in het RVP te komen en heel veel meisjes haalden die niet. Ik zat zelf ook in die aller eerste ā€œgroteā€ test lichting. Was echt hot item toen.

@Milkyway hahahaha ja genoeg woorden met de K in de van Dale natuurlijk :stuck_out_tongue_winking_eye:
Netjes en minder netjes hahaha

3 likes

Ja ik denk dat het best eens zou kunnen helpen als de overheid wat meer hierover uitlegt. De groep anti-vaxxers ga je er natuurlijk niet mee bereiken, net als mensen die het uit geloofsovertuiging niet willen, maar ik denk dat er een hele grote groep is die oprecht denkt dat vaccinaties die ze wel ā€˜veiligā€™ vinden, dat die jarenlang getest zijn op bijwerkingen. Wat, voor zover ik het snap, helemaal niet het geval is bij geen enkel vaccin. Althans niet de bijwerkingen op de termijn van 10 jaar. En dat lijkt me inderdaad ook vrij onmogelijk.

Ik hoor ook heel veel mensen als argument iets zeggen over een vaccin wat er voor heeft gezorgd dat de dochters van de vrouwen die het hebben genomen (?) onvruchtbaar werden. Maar ik kan niet echt op Google vinden wat dat nou precies wasā€¦ Weet iemand hier welke dat was?

Dan nog vraag ik me af of het niet on hold gezet had kunnen worden hoor. Zeker icm die overheidssteun en als je verlieslijdend bent lijkt me toch dat je naar je budgetten gaat kijken om te zien waar je een stop op kunt zetten.

1 like