Caronatopic #7 (Deel 1)

Ik denk dat de regels afgelopen zomer te erg losgelaten zijn en daarna niet snel genoeg opnieuw verstrengd. Hier in de omgeving was het tijdens de 1ste golf best oke, relatief beperkt aantal besmettingen, maar met de 2de golf veel en veel erger. Toevallig viel die stijging samen met bepaalde activiteiten/evenementen, dus ik heb een sterk vermoeden dat het virus daar verspreid is geraakt en dan binnen families is verder gegaan.

1 like

Oh fucking hell

In Denemarken is het coronavirus onlangs gemuteerd in nertsen, en heeft dit gemuteerde virus ook al minimaal 12 mensen besmet.

Alle Deense nertsen bedrijven moeten alle nertsen doden. Dit gemuteerde virus moet zich niet verder kunnen verspreiden, anders kan dit consequenties hebben voor de hele wereld met als startpunt Denemarken (zegt de premier)

Klinkt wel alsof ze er net op tijd bij zijn

Bron https://www.dr.dk/nyheder/indland/alle-danske-mink-skal-aflives-af-frygt-virusmutation

6 likes

Doet me denken aan die Lubach uitzending waarvan ik zei dat je die effe moest kijken

Ja die heb ik gekeken!! Deed me er ook aan denken idd.

1 like

Oh joh! Wat bizar en heftig! Had wel een krantenkop gezien maar heb het artikel verder gelezen.

Hoe werkt het muteren van zo’n virus eigenlijk?

(Als je het weet en als je er uberhaupt zin in hebt om uit te leggen :yum: . )

@Shadina geen idee of je het al weet, of mogelijk hier is besproken. Maar ik lees net dat de bibliotheek wel open mag blijven voor halen en brengen van boeken. Dacht dat het voor jou daar om ging toch? :blush: (ook huiswerkklassen etc. mogen op afspraak, is uit het debat van vandaag/vanavond gekomen)

Blijkbaar zijn ze erop terug gekomen, en gaan alle zwembaden dicht voor alle doelgroepen

Dankjewel dat je aan me hebt gedacht. :slight_smile: Ik had het inderdaad gelezen en heb mijn bieb al een berichtje gestuurd, maar ik weet niet of ze ook echt open gaan. Ze zijn hier veel strenger dan nodig is voor mijn gevoel. Heb zelf genoeg boeken in huis nu, maar zou het voor andere mensen wel fijn vinden als het toch openblijft.

Ben blij dat ik niet de enige ben die de maatregelen heel scheef en onlogisch vond.

1 like

Misschien interessant om die aflevering van lubach van een paar weken geleden te kijken.

@Ovenschaal weet nog niet of ze er op tijd bij zijn, ze hadden ook al weken eerder actie kunnen ondernemen toen het ook al bekend was.

In elke cel of elk virus zit genetisch materiaal. Om cellen of virussen voort te planten, moet al het genetische materiaal verdubbeld worden. Dat gaat steeds stukje voor stukje (per nucleotide, dat zijn de letters die ons DNA vormen bij elkaar). Als virusdeeltjes of cellen vervolgens gevormd worden, wordt dat genetische materiaal afgelezen als een blauwdruk voor welke eiwitten gemaakt moeten worden en hoe deze er precies uit zien. Bij het verdubbelen van genetisch materiaal is er altijd risico op een foutje, dus dat het gekopieerde materiaal niet 100% hetzelfde is als het oorspronkelijke materiaal. Als vervolgens van dat nieuwe genetisch materiaal eiwitten gemaakt worden, zijn die iets anders dan die van de oorspronkelijke cel/virus. Zo kan dan een gemuteerd virus, of bijvoorbeeld een kankercel ontstaan.

Een groot verschil tussen virussen en bijv. menselijke cellen is dat de betrouwbaarheid van onze kopieermachine een stuk hoger is, dat wil zeggen dat we minder fouten gemaakt worden. Ons genetisch materiaal bestaat uit DNA, waarvan elk deel eigenlijk bestaat uit twee kopieĂ«n/strengen van hetzelfde materiaal. Virussen hebben RNA als materiaal, dat is maar een kopie, waardoor een foutje in het materiaal niet terug te vinden is (want er is geen origineel meer aanwezig om mee te vergelijken). Verder missen virussen ook een aantal andere mechanismes van reparatie en proeflezen van genetisch materiaal, waardoor ze sneller veranderen. Die fouten worden hierdoor ook willekeurig gemaakt, het is niet zo dat een virus denkt “goh laat ik eens even dit eiwit aanpassen om gevaarlijker te zijn”, dat gebeurt willekeurig op vrij hoog tempo en pakt eigenlijk door trial and error dan soms gunstig uit voor het virus.

6 likes

Is deze mutatie gevaarlijker dan het origineel dan?
Want dan hebben we een groot probleem

Bleeeeeh alweer door de teststraat, alles zit dicht bij me en mn klieren zijn helemaal opgezwollen.
Hoop dat het deze keer weer meevalt. :crossed_fingers:t3:

En @DahliaDavin zoals @Chuckie zegt inderdaad!

Het gebeurt gewoon, maar het verandert zelden wat in de werking van een virus. Maar door die kleine mutaties kunnen onderzoekers wel verschillende strains zien, als een soort handtekening. Je kan dan terugvinden of het de Italiaanse of Chinese strain was bijv.

In het geval van de nertsen is dat natuurlijk 1 gigantische incubator met heeeel veel virus. Als daar een virus is met net een toevallige mutatie die wel voor verandering zorgt, dan ipv uitsterven wordt dat in de nertsen incubator flink vermeerderd.

@tijgerlelie Niet perse gevaarlijker maar wel anders, bijv dat het virus er net wat anders uitziet waardoor de huidige vaccins niet pakken erop (is een mogelijkheid). Maar de Denen zijn zo geschrokken en hebben heel goed contactonderzoek dat ik denk dat het wel ‘uitsterft’.

Al is het even gevaarlijk, als een gemuteerde variant niet reageert op het vaccin waar we nu met z’n allen naar uitkijken hebben we een groot probleem.

Maar het virus muteert toch voortdurend? Wat is dan het verschil met deze mutatie mbt de vorige keren?

Heel veel pech :sweat_smile: 1 mutatie is ook niet voldoende, het moet echt Murphy’s law zijn (een hele hoop in dezelfde regio die OOK nog eens iets veranderen). En dan moet het OOK zich nog fiks eens kunnen verspreiden.

Het is meestal alleen een kleine mutatie die verder niks verandert aan het virus ofzo (maar dus meer een handtekening is). In dit geval is duizenden dieren op elkaar die allemaal corona hebben en het een soort feast is voor het virus. Dan zit er geheid eentje tussen die toevallig wel echt veranderd is.

Maar dit kan dus consequenties hebben voor het vaccin maar het heeft geen consequenties voor de symptomen van het virus?
Vind het moeilijk om te snappen haha

Elke keer na de persco gaat de tweede kamer debatteren en dan veranderen er ineens weer dingen zoals nu ook weer met dat saunas toch open mogen, bieb en buurthuis gedeeltelijk open, zwemlessen toch niet etc. Kunnen ze niet voortaan eerst gaan debatteren en dan een persco? Zo houdt toch niemand bij wat er nou weer veranderd is

21 likes

Ja kan voor vanalles heel kut zijn, ook voor symptomen en hoe ziek je er van wordt. Maar die kans is wel heel klein hoor.

Ik bedoel, van alle nertsbedrijven in de hele wereld (15 miljoen nertsen in denemarken alleen al), is er dus maar bij 1 bedrijf zoveel pech geweest dat het ook nog eens over heeft gesprongen naar een mens. En dan is het ook nog eens, als het goed is, op tijd gezien waardoor het zich nu niet meer verspreid.

Maar bij deze mutatie is er geen aanwijzing dat je er zieker van wordt toch?

Krijg het Spaans benauwd van dit bah