Caronatopic #7 (Deel 1)

Nee volgens mij niet!

Het is alleen precies op het deel waar antistoffen/vaccins op aangrijpen als herkenningspunt, heb ik begrepen. Dat maakt het niet zo heel handig.

Het is dus van dier naar mens (in China), en nu weer van mens naar dier, en vervolgens weer van dier naar mens (in Denemarken) gegaan.

Bron https://www.dr.dk/nyheder/indland/ny-corona-mutation-er-en-kaep-i-hjulet-paa-vaccinen-det-ved-vi-om-cluster-5

1 like

Hmm gisteren op radio 1 zeiden ze dat ze er op af stevenen een vaccin te ontwikkelen wat 50/60% effectief is.
En dat ze dan hopen dat 60% het neemt, maar dat dat niet kan want er zijn er waarschijnlijk niet genoeg jn een keer.

Dus
 dan is die 1 miljoen mensen die het wel krijgen voor 50% beschermd? Waarom klinkt dit niet hoopgevend in mijn hoofd haha?

Ze deden beide neusgaten deze keer
 :sob:

Oh nooooo the horror

1 like

Waar is die 1 miljoen op gebaseerd? Volgens mij heeft Nederland nu iets van 56 miljoen vaccins ingekocht, nou is er natuurlijk een aanwezige kans dat ze niet allemaal werken, maar dat we maar met 1 miljoen vaccins eindigen lijkt mij niet zo waarschijnlijk. Misschien dat je inderdaad in de eerste weken maar 1 miljoen mensen kan vaccineren, maar dat betekent niet dat er totaal geen hoop is toch? Het duurt dan alleen iets langer nog.

2 likes

Ik vond het reuze meevallen!! In de neusgaten is wel even kut maar voor je je realiseert dat het kut is, is het alweer voorbij.

Nu duimen op een negatieve uitslag

7 likes

Dit is niet heel vreemd, de griepprik is bijvoorbeeld ook maar 40% effectief. Een effectiviteit van 40% betekent dat de griepprik er bij 40% van de mensen voor zorgde dat zij geen griep kregen. En als je dan toch wel griep krijgt, wordt je minder ernstig ziek. Als het coronavaccin een effectiviteit van 60% heeft en er verder voor zorgt dat mensen niet zo heel ziek worden en dus geen intensieve zorg nodig hebben, is dat al heel veel winst!

3 likes

Jij woont in Denemarken toch? Ik kan jouw bron echt niet lezen haha, ga hem even in de vertaalmachine gooien :yum:

Ja klopt, ik kon geen ander artikel in het Engels of Nederlands over vinden. Deens is wel een uitdaging ja haha

Volgens mij is dit wel de gebruikelijke gang van zaken bij de/een overheid. Ik werk bij een gemeente en daarbij wordt ook altijd eerst een besluit genomen door het college van burgemeester en wethouders (= kabinet) en dan pas in de gemeenteraad (= Tweede Kamer), waarbij het voorkomt dat het besluit gewijzigd wordt n.a.v. de discussie erover.

1 like

Dat heeft te maken met de taakverdeling van de regering en de tweede kamer. Ze komen niet in overleg tot een beleid. De regering maakt het beleid en de tweede kamer controleert het. Dat doen ze dus achteraf.

3 likes

Geeeen idee dat zei die vrouw

Volgens mij was die 1 miljoen idd de eerste set die beschikbaar komt. Was bij dit is de dag gisteren.

Vond ook interessant dat ze uitlegde dat we nu vragen van mensen (buiten de risicogroep, als die op den duur aan de beurt komen) om niet uit een individualistisch perspectief maar een collectief perspectief te enten.

& @Dombo
Ik heb wel het idee dat ‘men’ het gevoel heeft dat het net zo effectief als het mazelen vaccin bijv zal zijn :sweat_smile:? Het wordt echt gebracht als DE oplossing ofzo?
Maar dat zei ze ook gisteren, dat het goed zou zijn als er eerlijkheid over was waar we staan etc, zodat samen dat gevoel van transparantie houdt.
Nu moet je er toch wel naar zoeken (voor mijn gevoel althans) of toevallig de radio luisteren om 18.55 :sweat_smile:.

@traveljunkie woow ik kreeg ineens flashbacks naar maatschappijleer 4VWO :joy:
Is dit niet de trias politica in werking :see_no_evil::face_with_monocle:
Zo’n begrip wat je alleen op school gebruikt.

2 likes

Er gaat in mijn omgeving een petitie rond om de zwembaden open te houden. Dit geldt (voor nu) toch maar twee weken?

@Chuckie en @Ovenschaal thanks! Bedankt voor de uitleg. Reuze interessant!

@Shadina thanks, die afl. ga ik nog even kijken!

Heb gewoon de uitslag al! Negatief.
Was om 10u getest vanmorgen.

@Zora heb je ‘m ook al?

21 likes

Nee nog niets helaas! Oh en ik heb dus altijd een beetje angst dat ik bij zo iets ‘belangrijks’ mijn telefoonnummer verkeerd heb ingevoerd, dus nu denk ik dat de hele tijd :sweat_smile:

1 like

Hahaha same! Maar vriendinnetje is ook nog altijd niet gebeld.

2 likes

Oh shit die mutatie van het Deense virus is serieus

De gemeentes waar het is aangetroffen of waar ze denken dat het is, zijn helemaal gesloten

• Niemand mag de gemeentegrenzen over (uitreizend of inreizend)
  • Horeca gesloten
  • Alle andere activiteiten (oa sporten) gesloten
  • Scholen zijn gesloten
  • Openbaar vervoer stilgelegd (komt ook de gemeentegrenzen niet in of uit)
  • thuiswerken
  • mensen die buiten gemeentegrenzen werken, maar binnen wonen, mogen sowieso niet naar werk
  • geen samenscholingen

Heftig man

10 likes

Nou. Ze doen wel meteen wat :sweat_smile:
Ipv dat slappe gedoe met: “we wachten het 5 dagen af, jongens, probeer de feestjes wat te matigen hĂ©!” :sweat_smile:

8 likes

Ik las het het idd net, maar wel goed dat ze meteen zo handelen ipv dat halfslappe gedoe hier soms. Net als met het ruimen; huppakee niks nog maanden wachten, gewoon in werking zetten.

3 likes