Caronatopic #6

Mijn werkgever gaat alle medewerkers die buiten de bonus vallen (zoals kantoorpersoneel) uit eigen zak de bonus betalen. Echt heel goed

31 likes

Haha, kan me voorstellen dat dat inderdaad moeilijk voor te stellen is. Maar ik denk dat het een beetje hetzelfde werkt als bij niet-kantoor-banen. Je hebt gewoon een aantal vaste taken die bijvoorbeeld elke dag/week/maand moeten gebeuren, waar je zelfstandig mee aan de slag kan, en daarbovenop komen vragen/verzoeken/opdrachten van collegaā€™s tussendoor. Ik denk dat het heel erg per kantoor verschilt in welke mate je zelf je taken mag indelen en prioriteiten mag stellen. Ons kantoor is bijvoorbeeld klein (5 mensen) en ā€˜vrijā€™, waardoor je heel zelfstandig mag bepalen wanneer je waarmee aan de slag gaat. Als het maar af is wanneer het af moet zijn.

Ik heb ook bij een groot kantoor gewerkt, en dat was echt een wereld van verschil! Daar zat superveel ā€˜lozeā€™ tijd in mijn werkdag. Bijvoorbeeld vergaderingen en besprekingen waarin ik eigenlijk niks deed, of hele middagen dat ik zat te ā€˜wachtenā€™ op opdrachten van bovenaf. Dat vond ik echt verschrikkelijk. Waar ik nu werk vergaderen we nooit. We zijn zo klein dat we gewoon in 1 minuut iets over tafel roepen, en dan kunnen we weer verder. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar zo lang ik genoeg te doen heb vind ik de hele dag achter een computer niet saai. Pas als het te rustig is, dan wordt het lastig.

1 like

Ja idd, ik heb mijn schermen en bureaustoel mee kunnen nemen van kantoor. Mijn vriend heeft schermen gekregen van zā€™n werk en ook zā€™n bureaustoel opgehaald.

Wij werken allebei vanaf maart thuis, mijn bedrijf is sinds gisteren weer terug naar fase 1 (iedereen werkt thuis tenzij je op locatie werk moet doen in lab/kassen). En ik vind het echt een gek idee dat het gemiddelde bedrijf in Nederland dus blijkbaar verwacht dat iedereen zoveel mogelijk naar kantoor komtā€¦

Ik snap echt wel dat mensen verdrietig zijn over hun bruiloft (al vind ik het van sommigen best naief dat ze hun bruiloft hebben verplaatst naar dit najaar terwijl al lang bekend was dat er nu zoā€™n 2e golf aan zit te komen) en ik vind ook wel dat mensen dat mogen uiten. Ik zou ook niet willen trouwen als bv alleen mā€™n getuigen erbij mogen zijn. Waar ik me wel mega aan irriteer is al die ouders die klagen dat ze 3 weken (!) niet bij hun kind aan de lijn mogen staan. Het is niet zo dat zij de enige zijn en dat alle andere ouders wel aan de lijn mogen staanā€¦

1 like

Blegh het is echt allemaal zo bizar allemaal. Mijn collegaā€™s hebben net een vreselijke periode achter de rug en zijn amper bijgekomen. Er zijn nu problemen met de bezetting en alles wordt eigenlijk afgelast zodat de nieuwe stroom aan covid patiĆ«nten opgevangen kan worden. Ik sta echt een beetje machteloos toe te kijken.

Ik kreeg net een mailtje dat er iemand uit de dansles waar ik vorige week woensdag was, positief getest is op corona. Kreeg er zoā€™n RIVM informatiebrief bij, maar ik snap eigenlijk gewoon niet zo goed wat ik nu moet doen? Voor mijn gevoel staan hier alleen maar algemeen geldende maatregelen in, of ben ik nou zo dom?

Deze voel ik zo :joy: :joy:

7 likes

Je hoeft niet echt iets te doen maak ik hier uit op, behalve extra opletten of je klachten krijgt.

Ik lees hetzelfde inderdaad! Er staat zoveel dagen extra letten op handen wassen etc. maar dat doe je sowieso al neem ik aan, en als je klachten hebt thuisblijven/laten testen.
Dus eigenlijk gewoon hetzelfde als je normaal zou doen.

Haha ik kreeg gisteren een handleiding voor hoe je thuis een tentamen moet maken.
Daar stond bij dat je voor de zekerheid ook de hotspot op je telefoon moest aanzetten, stel je WiFi valt heel even weg, dan kan je daarop terugvallen. Je streamt een soort video, dus dat kost superveel data natuurlijk. Maar er stond ook bij om dan even je abo op de waarderen naar een unlimited data abonnement. Ja joh doe ik ff :ok_hand:

4 likes

Thanks @Floepsie @Lemongrab voor de bevestiging, ik was er echt even verward door (want waarom krijg je dan zoā€™n brief??) Nou ja verder natuurlijk wel fijn om te weten want zou eigenlijk dit weekend boodschappen doen voor mā€™n oma maar daar ga ik nu voor de zekerheid even een ander familielid voor vragen.

2 likes

Maar ik vind het ook wel wat anders of je met je verhaal over ā€˜mijn wedstrijd is afgelastā€™ of ā€˜ik moet thuiswerken en vind dat zo saaiā€™ of ā€˜mijn bruiloft is maar met 4 mensenā€™ in de krant of een tijdschrift gaat staan of dat je er hier even over klaagt. Vind dat hier op het forum ook ruimte moet zijn voor kleiner leed en vind dat niet noodzakelijkerwijs ongepast.

Sowieso vind ik dat in dit topic soms een beetje een negatieve sfeer hangt, in die zin dat als je verteld dat je bijv. teleurgesteld bent over het niet door kunnen gaan voor een bruiloft (toch iets waar je vaak al lang naartoe leeft en wat je naar verwachting 1x in je leven gaat meemaken) dat er wordt gereageerd in de richting van: Nou er zijn ergere dingen, er liggen mensen op de IC en gaan dood!!! Natuurlijk zijn er ergere dingen, maar dat is toch altijd zo? Als iemand tegen je zegt dat ze al een week griep heeft dan ga je toch ook niet zeggen: ā€˜Nou er zijn ook mensen terminaal ziek dus zeur niet zo!ā€™. Of als iemands oma overleden is zeg je toch ook niet: ā€˜Nou er zijn ook mensen wiens ouders overlijden, dat is veel erger!ā€™ En als je iemands leed niet begrijpt omdat het in jouw ogen niet erg genoeg is kan je ook gewoon niks zeggen: als je niks aardigs kan zeggen, zeg dan niks.

Ik vind zelf dat ieder leed er mag zijn en dat dit niet met elkaar vergeleken hoeft te worden. Zeker nu deze situatie al zo lang duurt en ook enigszins uitzichtloos aan het worden is.

33 likes

Hoezo in hun badjas chips vreten achter hun pc? Dat doet toch niet iedereen? Ik heb een hartstikke drukke baan en werk vanaf maart aaneengesloten thuis en dat gaat prima, maar het is niet relaxeder dan op kantoor ofzo hoor. Het werk gaat gewoon door. Daarbij zou ik een thuiswerkvergoeding niet gek vinden. Mijn bedrijf heeft juist veel winst gemaakt de afgelopen tijd en minder kosten doordat wij er niet zijn. Dan zou ik het niet heel gek vinden om die 2 euro per dag te compenseren. Reiskostenvergoeding hoeven ze nu ook niet te betalen.

Vergoedingen vanuit de staatskas vind ik een ander verhaal, maar wat een bedrijf doet moeten ze zelf weten

17 likes

Niemand zegt toch dat het het einde van de wereld is? Een vergoeding voor materiaal om een fatsoenlijke werkplek te creeren en bijvoorbeeld extra stookkosten die je maakt, wat al gauw oploopt tot honderden euroā€™s als je ineens 24/7 thuis bent in de wintermaanden is niet onredelijk, zeker niet als dat uit een pot komt die is ontstaan door besparingen op bijvoorbeeld reiskosten. Waarom zou je die personeelskosten die er toch al zijn niet even mogen verschuiven in zoā€™n situatie? Jij bent zzpā€™er maar in loondienst is een werkgever verantwoordelijk voor het faciliteren van een degelijke werkomgeving.

18 likes

Ben je ook tegen reiskostenvergoeding, vergoeding van werkschoeisel, gratis werkkleding, gratis koffie op de zaak, een ergonomische muis op je werk, kroketten op vrijdagmiddag, dat soort dingen?
Ik vind het allemaal in dezelfde categorie ā€˜kosten die de baas moet maken om mij mā€™n werk te kunnen laten doenā€™, ik vind het weinig verschil maken welke naam je daar op plakt.

19 likes

Dat lijkt me ook niet meer dan fair! Uiteindelijk weten zij het beste wie er waar heeft gestaan, niet de overheid.

2 likes

Je baas betaalt toch ook voor stookkosten en elektriciteit op kantoor? Of vind je dat ook eigen verantwoordelijkheid, per kantoor een elektriciteitsmeter en aan het einde van de maand afrekenen als je de verwarming aan hebt gehad?

5 likes

Uitslag binnen, geen corona!

Eindelijk weer naar buiten en aan alle knopjes van zebrapaden likken

56 likes

Ik vind thuiswerkkosten wel een beetje lastig in die zin dat iemand die geen baan heeft ook hogere stookkosten heeft, toiletpapier, koffie etc.

Sowieso vind ik dat men wel een vergoeding zou moeten krijgen om een fatsoenlijke thuiswerkplek in te richten. Ik werk sinds maart op een kleine laptop van mezelf aan de keukentafel. Het is bij ons nadrukkelijk verboden om schermen, bureaustoelen e.d. mee te nemen van kantoor. Toen het nog onduidelijk was hoe lang dit ging duren vond ik het nog wel begrijpelijk dat er verder niets geregeld werd qua vergoeding voor een thuiswerkplek, maar inmiddels vind ik het eigenlijk belachelijk dat mijn werkgever nergens mee over de brug komt. Ik kan oprecht mijn werkzaamheden een stuk minder goed en veel trager uitvoeren omdat
ik voor bepaalde taken gewoon twee grote schermen nodig heb. Eigenlijk kost hen dit dus ook geld want ik doe gewoon echt langer over bepaalde werkzaamheden. Nog los van het feit dat het ook niet echt goed voor mā€™n nek en rug is om 9 uur per dag achter een laptop te zitten.

1 like

Ik denk dat geen enkele baas vraagt om specificaties van de energierekening thuis, ik denk dat de meesten een vaste vergoeding uitkeren (zoals die 300nogwat euro voor de ambtenaren), en de ene zal daar wat van overhouden (omdat er altijd al 24/7 gestookt werd en hij altijd al alleen thuis poepte) en de ander komt daarmee iets tekort, dat is net zoals met reiskostenvergoeding waarbij een fietser overhoudt en een werknemer met een benzineslurpende Porsche moet bijbetalen, of schoeiselvergoeding waarbij iemand met een hele afwijkende maat of voet moet bijbetalen.

10 likes