Caronatopic #13

Maar bij testen voor toegang gebruiken ze deze testen toch ook?

En vals positief komt toch bijna nooit voor? Wel raar dat je dat drie keer hebt, maar om nu meteen te stellen dat zelftesten in het algemeen niet betrouwbaar zijn lijkt me wel overdreven.

1 like

Is het met die zelftesten ook niet een beetje zoals met condooms. Je moet ze gewoon juist gebruiken anders heb je er weinig aan. En dan kan er nog altijd eentje falen natuurlijk. Maar 't begint met juist gebruik.

2 likes

Ik vind wel dat er betere/zichtbaardere instructies zijn om een condoom goed te gebruiken dan een zelftest.
Ik kan ook niet in mā€™n neus kijken om te zien of ik 'm goed gebruik.

3 likes

Ja dat klopt, maar het is ook geen rocket science.

1 like

Er staat toch vrij duidelijk hoe diep hij in je neus moet en hoe vaak je hem moet ronddraaien?

1 like

Ik had laatste een zelftest waarbij de instructies zo ongeveer uit Google translate kwamen. Niet ideaal, maar wel te volgen via de plaatsjes.

Ik vind dit niet heel duidelijk eigenlijkšŸ„², is het 2 centimeter nadat die in je neus zit, 2 centimeter in totaal?
Maargoed ik vind zelftesten nog steeds best wel schijnveiligheid, maar ik laat me bij klachten altijd testen dus no worries (mag vanmiddag weer)

1 like

2cm in je neus, dus eerst bij je neusgat positioneren, dan 2cm erin :slight_smile:

1 like

Maar als je een positieve zelftest hebt en vervolgens een negatieve pcr test, kun je er dan zomaar vanuit gaan dat je geen corona hebt? Dat staat wel overal maar ik vind dat zo raar, hoe groot is de kans op een vals positieve zelftest nouā€¦ Dit is de situatie bij iemand in mijn omgeving en hij is nu vrolijk weer aan het werk.

2 likes

Kennelijk is het percentage foute uitslagen bij zelftesten dan groter als bij PCR testenā€¦

1 like

Ik ging net testen, had eindelijk gisterochtend een testafspraak kunnen plannen (20 minuten rijden, terwijl er ook hier in het dorp een zit??). Het was echt kneiterdruk dus vind die overbelasting niet zo gek. Binnen 48 uur uitslag šŸ˜µā€šŸ’«

1 like

Ja vals negatief, maar vals positief? Dat lijkt me sterk.

6 likes

Dit dus. Als de zelftest positief en je hebt klachten is het eigenlijk 1 +1 = 2. Als de zelftest positief is maar je hebt geen klachten kun je beter wel een PCR doen. Gevaar zit in je hebt klachten en het test is fout negatief. Meestal is dat toch probleem van afname. Wie kietelt nou echt zā€™n ā€œhersenenā€ bij een zelftest. Bij de pcr is iemand getraind om lekker diep te gaan.

6 likes

Maar de vraag was dus waarom de PCR lijdend is, als je een positieve zelftest hebt.
Dan mag je dus gewoon alles weer. Daar zal toch een reden voor zijn?

Meest logische lijkt me dat de kans op een vals negatieve PCR test dus kleiner is, als de kans op een vals positieve zelftest?

Op tijd ook dat ze nu gaan opschalenā€¦ ze lopen zooo achter de feiten aan voor mn gevoeLā€¦ succes met de drukte

2 likes

Maar voor mā€™n gevoel is het ook wel ineens geĆ«xplodeerdā€¦ het was / is ineens overal, en het niet aanpassen van het online advies zorgt ook voor veel vragen die het drukker maken aan de telefoon (denk ik).

Ja, ik weet t niet. Voor mij idee komt t niet uit de lucht vallen als je ziet dat stijging doorzet voor weken maar ik werk er verder niet natuurlijk haha

De mevrouw die ik aan de telefoon had van de ggd zij toen tegen mij dat 80 procent fout positief was :sweat_smile:
Het is al wel een paar maand geleden nu. Maar dat zou die vrouw wel niet goed hebben.

Het lag echt aan die soort testen denk ik (te koop bij de coop). Vriendin van mij had het ook. Geen knaller van een streep maar wel een streep.

Ik heb ze zeker wel goed afgenomen dus daar ligt het niet aan.

1 like

Maar je zou toch zeggen als ze positief uitslaan dat je ze goed hebt gebruikt.

Maar bij een andere test vanuit de overheid die ik thuis had was het wel meteen negatief.

Ja maar als ze negatief uitslaan zegt het dus wat mij betreft vrij weinig, en dat is waar ik op doelde.

2 likes