Caronatopic #13

Geloof ik niks van. Dan had ik statistisch gezien al lang een vals positieve zelftest moeten hebben, is nog nooit gebeurd.

De meeste mensen die een positieve zelftest hebben hebben ook gewoon een positieve pcr test toch. Denk dat de uitzonderingen daarop gewoon meer opvallen.

En vals negatief lijkt me ook logischer want je kunt net de virusdeeltjes missen. Maar bij vals positief, hoe zou het dan op virusdeeltjes moeten tekenen die er niet zijn? Zal wel gebeuren hoor door productiefouten of een slechte badge of misschien door het niet clean genoeg te doen en dood virus van ergens mee te pikken weet ik veel of dat kan. Maar ik zou bij een positieve zelftest er toch maar vanuit gaan dat hij positief is, tenzij je 0 klachten hebt en 0 risicocontacten hebt gehad misschien.

7 likes

Zodat rivm kan bijhouden hoeveel besmettingen er precies zijn.

Geen enkele test is foutloos.
Bij het antigeensneltest (zelftest) kan het bijvoorbeeld nog beĆÆnvloed worden door drinken van cola van te voren (heeft met zuurtegraad te maken) of dat het antigeen sneltest op eiwitten test terwijl de PCR op het virus rna materiaal. Het zou kunnen dat het pcr minder omvattend is qua welke variant van Corona virus itt de antigeensneltest. Dat geeft dus wat discrepantie.

Maar andersom is de kans veel groter. Negatieve zelftest maar wel een positieve pcr!

2 likes

Hier weer een artikel waarin wordt gezegd dat kinderen niet het probleem zijn, maar ik twijfel daar toch een beetje aan. Tenminste, voor mijn gevoel worden kinderen een beetje uit de wind gehouden omdat het gevoelig ligt om hen maatregelen en/of vaccinaties op te leggen, maar ik heb het idee dat er zo weinig bewijs is voor de stelling dat kinderen geen onderdeel van het probleem zijn. Kinderen worden er vaak zelf niet zo ziek van, maar ik heb juist het idee dat doordat het virus nu zo hard zijn gang kan gaan onder kinderen dat daardoor ook veel volwassenen besmet raken. Als ik kijk in de informatie die in bovengenoemd artikel wordt aangehaald (https://www.tweedekamer.nl/sites/default/files/atoms/files/presentatie_dhr._van_dissel.pdf p.21) dan zie ik ook dat ze behalve leeftijdsgenoten ook vaak mensen tussen 30-49 besmetten. Ik heb zelf het idee dat het misschien ook al een stuk zou schelen als we kinderen gewoon ook zouden vaccinerenā€¦ Er is nu naar mijn idee echt een heel groot reservoir waarin het virus gewoon kan rondgaan en ondanks dat kinderen vaak niet heel ziek worden kunnen ze natuurlijk wel anderen besmetten die mogelijk wel erg ziek worden.

14 likes

Denk het ook ja! Vooral de basisschool leeftijd. Want kinderen boven de 12 jaar mogen het vaccin halen (toch?). We hebben meermaals kleine uitvragen gehad op het basisschool en bij het opvang.

Ik heb me uiteraard getest maar was toch negatief en geen klachten.
Ik koop die testen daar niet meer want die zijn dus wel echt onbetrouwbaar.

Dat van de ggd geloof ik ook niet hoor. Maar die vrouw die vertelde het me aan de telefoon.

Ik ben geen voorstander van vaccineren onder de 12 jaar. Maar zorgen zijn er hier soms ook wel. Officieel mogen kinderen van 0 tot en met 3 gewoon bij mij in de opvang komen als ouders positief testen. Belachelijk vind ik het ! Uiteraard weer ik ze wel want als ik Corona krijg dan heb ik geen inkomen en besmet ik misschien wel andere mensen.
Ik hoop dat de beslisboom snel word aangepast en dat kinderen wel thuis blijven.

1 like

Maar de uitleg van de zelftest is zelfs maar 2 of 2,5 centimeter! En zelfs dat voelt al diep haha, dus ja dan gaat echt niemand hem er diep insteken. Goede uitleg trouwens.

Aan de ene kant snap ik dat het gevoelig ligt, aan de andere kant begrijp ik eigenlijk ook weer niet echt waarom. Kinderen worden voor zoveel ingeƫnt, wat maakt die extra prik nou uit. Maar misschien ben ik ook biased omdat mijn moeder me vroeger echt voor zo ongeveer alles in heeft laten enten waarvoor je ingeƫnt kon worden, ook buiten het Rijksvaccinatie programma om. Zo ben ik bijvoorbeeld ingeƫnt tegen meningokokken en HPV, beide al voordat het in het Rijksvaccinatieprogramma zat. Zeker die HPV ben ik nu alleen maar heel blij mee.

13 likes

Ik denk alleen niet dat dit echt met gevoeligheid te maken heeft toch? Bij alle beslissingen over of een vaccinatie wordt opgenomen in het rijksvaccinatieprogramma wordt een afweging gemaakt of de lasten (kosten, evt bijwerkingen etc.) opwegen tegen wat het oplevert. Volgens mij wordt die afweging nu ook nog gemaakt voor kinderen onder de 12 jaar als ik het goed had begrepen en wordt nu bv ook gekeken of ze het dan wel gaan adviseren voor kinderen die bepaalde ziektes hebben.

2 likes

Ik las op het AD dat Nederlanders afgelopen maandag 4% minder incheckten in het OV dan de week daarvoor. Ik vind dat eigenlijk best weinig?

2 likes

Ik hoor van heel veel mensen om me heen dat er toch nog gewoon op kantoor gewerkt wordt omdat veel collegaā€™s dat prettiger vinden. Heb het idee dat dat thuiswerkadvies amper wordt gevolgd.

1 like

Jeuj aanhouder wint. Testafspraak voor morgen kunnen maken hier in de buurt.

5 likes

Ja echt irritant. Ik heb ook een paar collegaā€™s die prima vanuit huis kunnen werken maar gewoon stug naar kantoor blijven gaan.

Het is maar weer eens tijd voor dezeā€¦

17 likes

Hahahahaha haaaaanss

Ja same. Wij moeten ook gewoon naar kantoor, kregen zelfs midden in de persconferentie al een mail daarover. Wij zijn maar een klein bedrijf en de dichtstbijzijnde collega zit minimaal 3 meter bij me vandaan, maar wij kunnen heel makkelijk thuiswerken dus vind redenen als ā€˜onderlinge communicatieā€™ en ā€˜belangrijke periodeā€™ (kan ik beide prima weerleggen) echt onzin.

1 like

Waarom zou een telefonist(e) uberhaupt zulke dingen (mogen) zeggen. Ik snap dat ze bepaalde (medische) vragen krijgen maar dan zou het standaard antwoord moeten zijn: ā€˜ik ben er om een afspraak te maken, ik kan u hier geen antwoord op geven. Ik adviseer u uw huisarts te contactenā€™. Hiermee voorkom je ook al die ā€˜horrorā€™verhalen en onduidelijkheid.

7 likes

Volgens mij is het hier ook al eens over gegaan in dit topic dat het idd ā€œmedisch ethischā€ ofzo geen goede keuze is vanwege het kosten/baten plaatje.

De vraag is natuurlijk hoe groot is het risico op long covid bij kinderen ondanks mild verloop. Volgens mij is daar weinig zicht op?
Maar dat is er volgens mij ook op; voorkomt het vaccin long covid als je wel nog milde klachten heb door een besmetting.
Of is er al antwoord op deze vragen :sweat_smile:

Als je dat anders verwoordt is het ook wel weer voer voor opstand: ā€˜Nederlandse kinderen worden bewust blootgesteld en dagen ziek van virus waar beschermend vaccin voor bestaat om ouderen te beschermenā€™ :sweat_smile:

8 likes

Bijna 21.000. Het voelt echt weer als een mega muur van besmettingen. Al hadden we vorig jaar met de helft van de besmettingen ( en daarna nog wel minder besmettingen) wel 3 tot 4x zoveel doden per dag. Maar qua nieuwe ziekenhuisopnames per dag kruipen we erg dicht richting hetzelfde als vorig jaar december. Gelukkig blijft de ic nog achter. Maar stijgt ook nogsteeds.

1 like