Caronatopic #13

Hoezo is dat leed met leed vergelijken? Resultaat is dat alles ook gaat sluiten zonder maatregelen maar niet omdat de overheid het zegt dan maar omdat mensen thuis en op straat sterven, er absoluut geen gewone zorg meer is dus niemand gaat nog naar de kroeg want als je dan van je fiets valt ga je dood, als die kroeg zelfs nog open is want wie weet heeft een boel van de mensen dan long covid en weegt dat economisch zo zwaar aan uitkeringen dat niks meer kan, kinderen getraumatiseerd door iedereen rond hen die sterft, etc. Als je maatregelen lost zal je pas zien hoe exponentieel besmettingen groeien, iedereen krijgt het dan zowat tegelijk en dat is niet op te vangen. Maar dat hebben mensen dus gelukkig nog niet moeten zien net omdat we maatregelen hebben. Maar daardoor wordt soms vergeten hoe alles samenhangt en dat het niet alleen maar om meer of minder doden gaat.

Bovendien ben ik pro leed met leed vergelijken maar dat is hier niet eens aan de orde want je krijgt hetzelfde leed x1000!

2 likes

Die is idd slecht, we lezen telkens alles op de NOS en elke vrijdag stuurt de landelijke huisartsenvereniging een nieuwsbrief (moet je wel lid zijn :money_mouth_face:) en die vatten het samen.

En dan heb je nog de SNPG die normaal over de griepspuiten gaat, die sturen ook nog “alerts” per mail, maar dat gaat ook vaak weer over doelgroepen waar we niets mee van doen hebben, dus die klik ik ook vaak weg.

Wij moeten het dus eigenlijk ook doen met de websites waar de leken op kijken en die zijn dan weer lang niet altijd bijgewerkt.

1 like

Ja maar dit gaat natuurlijk alleen op als de maatregelen daadwerkelijk effectief zijn. En ik geloof dat ze dat voor een groot gedeelte zijn hoor, maar bij bijvoorbeeld die QR-pas heb ik daar echt mijn twijfels bij. En daarnaast is het natuurlijk ook niet alles of niets. Nu wordt steeds heel erg gefocust op code zwart in de zorg, maar in de psychische gezondheidszorg is er eigenlijk al jaren code zwart (wat gewoon betekent dat suĂŻcidale mensen geen plek op de crisisopvang kunnen krijgen en ja, daar gaan dus ook mensen dood aan).

Met bijvoorbeeld een schoolsluiting voorkom je waarschijnlijk vrij effectief besmettingen en ook een aantal ziekenhuisopnames (als kinderen bijvoorbeeld hun opa’s en oma’s aansteken). Maar tegelijkertijd neemt huiselijk geweld toe, lopen kinderen achterstanden en mentale problemen op, wat de psychische gezondheidszorg dus weer belast en dat moet je ook meewegen.

Ik vind het echt een groot gemis dat het beleid van de afgelopen 2 jaar nooit goed geëvalueerd wordt waardoor je nooit kunt zien welke maatregelen nou effectief zijn. Dat maakt het voor de Tweede Kamer ook extra ingewikkeld om dit beleid te controleren want je hebt geen basis waarop je dat kan doen.

6 likes

Dat is nog wel een gradaatje erger dan ik dacht :grimacing: En dat allemaal terwijl huisartsen juist als zo’n belangrijke basis van ons zorgsysteem worden gezien.

Je zou zeggen dat de overheid sterk inzet op communicatie, maar als je alleen al kijkt naar deze coronacrisis gaat het daar al steeds mis (Van Dissel die een compleet onbegrijpelijk verhaal afsteekt tijdens een persconferentie als meest recente voorbeeld).

1 like

Vraag voor de mensen die vermoeidheidsklachten hadden na Corona; hoelang had je hier nog last van? Ik mocht dit weekend weer uit isolatie (want 2 weken na eerste klachten) en merk eigenlijk dat mijn vermoeidheidsklachten toenemen met de dag. Door mijn chronische ziekte is mijn energieleven al lang niet zo hoog als gezonde personen, maar merk dat het nu ook erger is dan normaal, terwijl ik nu eigenlijk weer beter ben. Juist doordat ik al chronisch ziek ben, ben ik als de dood dat mijn klachten erger worden/long covid dus dit vind ik wel even spannend. Daarom mijn vraag ook. Want is het normaal dat je juist als je voor de rest geen klachten meer hebt, je nog zo vermoeid bent? De mensen in mijn omgeving hadden dit namelijk niet.

1 like

Ik had dit ook, vond het echt best wel ontwrichtend. Kon niet meer doen wat ik normaal deed. Na grofweg 1.5 maand begint het nu langzaam iets meer de goede kant op te gaan bij mij. Ik ben nog steeds moe, maar kan al wel weer alles doen.

Hoop dat het snel minder gaat worden! Zeker als je al minder energie hebt is het zo kut.

1 like

Ik ben ook chronisch ziek maar na twee wel Corona ging het eigenlijk al beter. Probeer balans te vinden in wat je kunt en niet. Langzaam opbouwen en op tijd aan de bel trekken bij de huisarts voor fysiotherapie.

1 like

Bij mij heeft iedereen die het had begin december nog vermoeidheidsklachten nu (zijn 5 mensen dus).

1 like

Mijn dochter had afgelopen week Corona en nu ben ik vandaag, na 5 dagen, negatief getest! Zo fijn. Zij is zelf wel vermoeider (geweest) en wat hoofdpijn maar daar is het bij gebleven. Hopelijk gaat de vermoeidheid snel weg. Soms denk je wel eens, kun je met sommige ziektes niet beter 2 dagen koorts hebben dan kwakkelen, want met het laatste lijkt het veel langer aan te houden.

Maar ik ben blij dat ik Pfizer heb gehad en hopelijk heeft me dat afdoende beschermd nu. Wellicht even fijn, een positief geluid.

6 likes

Bij mij duurde de extreme vermoeidheid ongeveer 3 maanden.
Kwam wel door m’n eerste vaccinatie dat het beter ging, dus ik weet niet hoe lang het zonder zou zijn geweest.
Nu na 9 maanden ben ik nog steeds wel sneller moe maar dag komt ook/vooral door de andere klachten die veel energie kosten maar elke dag een paar uur met ogen dicht liggen hoeft nu niet meer gelukkig.

1 like

Ik heb het helemaal nergens over zonder maatregelen. Ik heb kritiek op een aantal maatregelen. En je weet niet of bijv het niet sluiten van de scholen automatisch lijdt tot meer besmettingen. Deze reactie is dus een beetje wat ik bedoel. Ik ben bijvoorbeeld pro scholen open laten. Denk niet dat als je basisscholen openlaat er automatisch mensen sterven op straat. Dat je dat zo ver doortrekt vind ik best wel ‘vervelend’, want nogmaals ik bedoel dus niet het skippen van alle maatregelen. En nu zit ik mezelf dus weer te verantwoorden.

3 likes

@Krabsalade , ik was vandaag wandelen met een vriendin die huisarts is. Ze had het over een praktijk hier in de buurt die nu dus iedereen zelf gaat prikken. En dat ze benieuwd was of er meer zouden volgen (ze zag het niet echt zitten overigens đŸ„Č). Maar ik moest dus meteen aan jou denken haha :sweat_smile:

2 likes

Als je kijkt naar de besmettingen zitten ze vooral in de leeftijd van het basisschool en bij hun ouders 40-50 jarige. Het eerste groep zal idd niet zo ziek worden, maar hij ouders liggen dus wel op de afdeling of op de IC en gaan dus wel dood. Daarom snap ik wel dat de basisscholen dicht zijn.

5 likes

Zitten wij in dezelfde regio? :scream:

Hier gaan de huisartsen voor nu de komende week alle 60+ vaccineren. Ik ga helpen.

Hopelijk mag ik hem zelf ook snel halen want volgens mijn werk kan het wel januari worden voor we een code krijgen :woman_shrugging:

6 likes

Persoonlijk ben ik ook voor een vaccinatie plicht en ik vind dat ook vanuit liberaal oogpunt zeer goed te verdedigen (want je persoonlijke vrijheid houdt op waar die van een ander begint en als iemand zich niet wil laten vaccineren beperkt je heel veel andere mensen)

Maar ik was ook al voor een vaccinatie plicht voor kinderen en zie dat wij de mazelen niet hebben kunnen uitroeien als een van de grootste mislukkingen van onze generatie.

32 likes

Ow god ja never forget de mazelen epidemie 2019 in Nieuw Zeeland.
Hoe ziek collega’s die daarvoor als kind niet waren ingeĂ«nt werden

.

Spuit mij maar plat hoor.

Er is zelfs een pagina op wiki gemaakt

3 likes

Ik heb in maart dit jaar corona gehad. Dus helaas voor de vaccinatie. Sinds oktober voel Ik mij min of meer weer even energiek als daarvoor.

2 likes

De QR code was toch een maatregel om evenement veilig toe te staan wanneer de besmettingen niet zo hoog waren.
Toen de besmettingcijfers weer zo hoog werden is ook gezegd dat de QR code dan niet werkte.
Plus ook bij deze maatregel geldt, de handhaving is net zo belangrijk als de maatregel zelf.

Edit:
Het ging hier eerder over hoe er gesproken wordt over ongevaccineerden. Ik kom op Twitter een link tegen naar een persbericht van het witte huis Press Briefing by White House COVID-19 Response Team and Public Health Officials | The White House waarin onder andere dit staat:

Best harde taal voor een overheid

9 likes

Was te verwachten: ik ben nu ook positief. Dacht heel eventjes dat ik er goed vanaf zou komen aangezien ik me nog lang goed voelde, maar sinds gisteren koortsig en flink aan het hoesten. Dat wordt met z’n tweetjes kerst vieren dit jaar. Het is niet anders.

4 likes