Caronatopic #13

Maar ik vind wat iemand als Willem Engel of een moederhart persoon of Jerry roept per definitie vanuit de persoon gezien niet de moeite waard en zeker geen geluid wat hier ruimte dient te krijgen.

Wat iemand met kennis van zaken over privacy, grondrechten, staatsrecht (weet ik t, iets met rechten iig) heeft te zeggen inhoudelijk (zoals dat stuk in de nrc) vind ik geen wappies maar terecht kritisch zijn op de politiek. En ik vind door zulke inhoudelijke terechte kritiek wegzetten onder de noemer “wappies” (niet door jou maar het valt me op irl dat er altijd een disclaimer “ik ben geen wappie maar” nodig is voor je kritiek hebt op de overheid) vind ik onnodig.

Overigens ik zou echt niet weten welke politieke partij wel visie heeft tov pandemie en alles, volgens mij hebben ze dat gewoon allemaal niet en schuiven ze t lekker makkelijk af op het omt want dan zitten ze weer lekker veilig op t pluche (edit @Antagonist ik moest dat even opzoeken maar idd alleen er is geen enkele partij beter in lange termijn visie en afwegingen dan de huidige, volgende en vorige regering (helaas alle 3 dezelfde poppetjes)

Verder in het algemeen neem ik alle posts over “andere mensen zijn aso en kut en ik hou me aan alle regels” met een flinke schep zout want het is echt te makkelijk om hier de corona heilige uit te hangen en dat vanaf een illegaal lockdownfeestje te posten.

12 likes

Ja precies! Goed artikel inderdaad. En herkenbaar ook wat je schrijft over daardoor zelf ook minder willen schrijven. Dat merkte ik ook bij mezelf (ik heb nu pas net weer een nieuwe account aangemaakt, was er hiervoor een periode klaar mee) en ook bij anderen die bijvoorbeeld over long covid/kwetsbaar zijn schreven.

Edit: wat een doodeng FTM artikel, dit had ik zelf ook nog niet zo op mijn netvlies staan.

3 likes

Ook al gaat dit wel over vaccineren, ik lees net dat hier in regio Utrecht alle kleine priklocaties worden gesloten en dat er echt nog maar een paar over blijven. Dat lijkt me nou net de manier om het mensen nog lastiger te maken om een (booster)prik te halen. Begrijp er helemaal niets van, waarom bedenkt iemand zoiets. Je wil het toch juist zo laagdrempelig en makkelijk mogelijk maken voor mensen. Begrijp echt helemaal niets van deze keuze.

2 likes

Ze doen dat juist zodat er meer vaccinaties per dag gegeven kunnen worden op de grote locaties. Als al het personeel daar werkt kan er efficiënter gewerkt worden en dus meer vaccins per dag. Alleen niet handig dat je verder moet reizen natuurlijk

1 like

Oke gelukkig! Ik was al bang dat dat een reden ging worden om niet te vaccineren omdat “je dan toch niet op vakantie kan dus laat maar”

1 like

Ja dat zal best. Maar ik begrijp de keuze dan nog niet. Juist bij zoiets belangrijks is het toch ook het allerbeste om het mensen zo makkelijk mogelijk te maken. Je kan niet alleen maar zeuren dat je wil dat iedereen gevaccineerd moet worden maar dan wel allerlei drempels op werpen.

1 like

Ben t met je eens, snap in een snelheidsoogpunt dat ze daarvoor kiezen. Maar denk niet dat t goed is. Niet iedereen heeft een auto, iemand die ze kan brengen. Lang met t ov lijkt me ook echt geen goed plan. Las vandaag ook dat mensen 2 uur moesten wachten. Als ik eerst ruim een half uur moet fietsen, dan 2 uur moet wachten buiten en dan nog terug moet komt t echt niet goed met me hoor.

2 likes

Ik weet niet op wie ik precies kan reageren, dus even een los berichtje.

Waar ik in het begin van de pandemie echt nog vol voor het corona-beleid was. Merk ik aan mijzelf dat ik hier steeds verder van af kom te staan. Sinds het gebruik van de QR-code ga ik gewoon nergens meer heen. Ik vind het een naar idee dat al mijn gegevens zo digitaal komen te staan.
Ik vind daarnaast dat we niemand mogen verplichten tot vaccineren, jouw lijf jouw keuze. Maar ik merk dat er in mijn omgeving maar weinig mensen zijn die mij dat in dank afnemen.

Ik weet het allemaal niet zo goed meer.
Ik had misschien ook heel naief gehoopt op een verandering in de maatschappij en meer bewustzijn van het milieu en de medemens (weer meer samenleven, oog voor elkaar). Blijkbaar was dat gewoon heel dom van mij.

15 likes

Ik denk er precies zo over. Die QR code heb ik 2 keer gebruikt voor m’n werk. Ik ben niet meer van plan die te gebruiken. Het voelt niet goed, alsof ik meewerk aan uitsluiting. De tegenstellingen vind ik vreselijk en het beleid staat me tegen. Ik zie veel jonge mensen met problemen daardoor.
Maar ik hou er ook meestal m’n mond maar over vanwege de reacties.

5 likes

Heel herkenbaar en heel erg eens hiermee. Ik ben dan nog wel ergens heen geweest met mijn QR-code (mijn vaste kroeg tegenwoordig), maar dat is ook het enige.

3 likes

Ik heb dit ook. Gebruik de QR ook zo min mogelijk en ik vind het echt een naar systeem dat uitsluiting in de hand werkt. Zeker sinds bekend is dat vaccinaties helemaal niet zo goed werken tegen verspreiding vind ik het ook niet te verantwoorden. Met dit systeem maken we op de lange termijn zoveel meer kapot dan dat het nu oplevert.

7 likes

Ja eens en helemaal eens met @Antagonist, die verhevenheid en ik vind dus echt onmenselijk naar anderen kijken, ook hier (en zie je weer gebeuren afgelopen dagen), maargoed dat ik heb wel eens eerder aangekaart en ondanks de vele likes op mijn berichten heb ik toch sterk het gevoel dat ik de enige (een van de enige ben) die dit zo ziet of dit uitspreekt.
Maar jij verwoordt het veel beter @Antagonist :slight_smile: want volgens mij werd ik toen gezien als oPkOmEn vOoR de wAppiEs of medelijden met de wappers of iets in die trant werd niet direct getagd maar obviously na mijn bericht, dus ben toen was ik ook wel ff klaar met dit topic haha. Ik blijf erbij: ik vind dit een hele foute ontwikkeling en krijgt steeds foutere wendingen.

12 likes

Niet mee eens. Tot deze omikron werkte het vaccin gewoon goed tegen ziekenhuisopname. Het is niet omdat t nog steeds verspreid kan worden je maar net zo goed niet t vaccin kan nemen. Het grootste probleem van deze crisis is de hoge aantallen in het ziekenhuis.

Ja je mag zelf kiezen, maar t gevolg is deels daardoor ook dat we langer in deze shit zitten, dat de ziekenhuizen weer vol liggen en dat gewone zorg uitgesteld moet worden. En uiteraard is dat ook door de bezuiningen van de afgelopen jaren. Maar het risico op long covid is ook gewoon aanwezig.

Ik heb echt moeite met mensen die niet willen vaccineren. Sorry. In mijn ogen is het veilig en een manier om de zorg voor iedereen hopelijk door te laten gaan. En alles gewoon open te laten. En een deel van de moeite zit m ook in dat een deel van de ongevaccineerden het virus niet serieus nemen en het volgen van de rest van de maatregelen ook ver te zoeken is.

Uiteraard vind ik t ook niet oke als gevaccineerden zich niet aan de maatregelen houden.

13 likes

Ik zeg ook helemaal nergens dat vaccineren geen zin heeft. Ik vind dat inderdaad een persoonlijke keuze maar ik denk inderdaad dat het buitengewoon verstandig is om je te laten vaccineren, zowel voor jezelf als voor de samenleving. Maar de QR-pas is een maatregel die erop gericht is om verspreiding tegen te gaan. En juist daartegen bleken vaccins veel minder goed te werken. Dus ik vind daarom dat dat systeem niet te verantwoorden is. Tenzij je het doel van de QR-pas verandert van ‘het tegengaan van verspreiding’ naar ‘mensen ertoe bewegen zich te laten vaccineren’. Maar goed als dat laatste je doel is, moet je misschien maar gewoon een vaccinatieplicht invoeren

1 like

Mijn vriend heeft corona en is nu 24 uur klachtenvrij. Is het slim om een zelftest te doen voordat hij uit quarantaine te gaan om extra voorzichtig te zijn? Of zal die zelftest nog lang positief zijn?

Niet doen. Kans is inderdaad groot dat het positief is nog dus zolang je gewoon de quarantaine hebt uitgezeten (wat de GGD aan de telefoon heeft verteld) zou ik gewoon weer naar buiten gaan.

2 likes

Eens met bovenstaande berichten. Ik durf hier bijna niet te posten dat ik kritisch ben op het huidige beleid/sluiten scholen/QR code. Ik heb dan ook altijd het gevoel dat ik erbij moet zetten: ‘ik ben geen wappie maar’ of ‘ik ben pro vaccineren maar’.

Vaccineren is absoluut het meest wenselijke, maar ik denk mede dat hier het leed die wordt veroorzaakt door een zware lockdown wordt vergeten. Er wordt vaak makkelijk geroepen van ‘ze moeten gewoon alles dichtgooien etc’, maar impact op ondernemers/kinderen worden vergeten.

7 likes

De impact van een overstromend ziekenhuis zou ook op hen nog veel zwaarder zijn.

Niemand vindt het fijn om dingen dicht te gooien. Maar het doel is net wel om gecontroleerd dicht te gooien en niet ongecontroleerd wat zou gebeuren als de zorg het niet meer aankan.

Maar uiteindelijk had het zo ver nooit mogen komen. Beter was er een goeie basis ingehouden.

5 likes

Maar dat is toch leed met leed vergelijken? Natuurlijk is de impact groter als ziekenhuizen overstromen, maar wat is daar nu zinvol aan om te zeggen. Ik vind dat nogal bagateliserend.

3 likes

Waarom? Het is (inmiddels, mede doordat er niet structureel goede basismaatregelen in acht zijn genomen en doordat er niet vroegtijderiger is ingegrepen) het een of het ander. Dus dan ontkom je er niet aan om die verschillende vormen van leed tegen elkaar af te wegen.

1 like