Maar als je hierover wil praten kan je daar toch zelf over beginnen? Lijkt me nuttiger dan klagen dat je dit topic irritant vindt
Misschien dat @Stofdoek het weet. Maar de griepprikgroep is in ieder geval geregistreerd bij de GGD als t goed is. Weet niet of er een aparte code oid is voor de bmi groep en griepprikgroep. Maar hopelijk ben je dus ook met die groep geregistreerd.
Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren dat griepprikgroep gelijk was met bmi groep. Want ik heb toen expres de huisarts nog gebeld met joe ik ben dik dus ik wil op jullie lijst. Terwijl ik dus ook de griepprik krijg. Dus als de bmi groep anders is geregistreerd, dan ben ik ook fucked denk.
De Jonge zegt dat 100% van de gevaccineerden de booster moet nemen om een golf in de ziekenhuizen te voorkomen. Dus joejoe we zijn fucked.
Elke keer als het om vaccinaties gaat weet mijn huisartsenpraktijk ook van niets. Sinds dit jaar konden mensen met een hoog bmi ook de griepprik krijgen, maar ze moesten zichzelf dan wel melden bij de huisarts. Ik belde ruim een week nadat dat persbericht was uitgekomen en ze wisten van niks.
De assistente mopperde ook dat het RIVM ze dat wel even had mogen laten weten, dus ik denk dat de communicatie echt belabberd is richting huisartsen.
Ze klaagt niet. Ze brengt die onderwerpen net aan. Maar ze kan het toch ook jammer vinden dat dit van de zogezegde woke mensen niet de focus is wat betreft de pandemie. Maar er in de plaats van het daarover te hebben een hautain sfeertje hangt over Ă©Ă©n heel makkelijke opdracht voor de gemiddelde forummer namelijk de vaccins.
Ik denk dat hier ook genoeg mensen zitten die worden geraakt op de manier die jij beschrijft, maar niet de energie (edit: of sowieso de capaciteit) hebben dit om te zetten in een betoog.
Vind het ook nogal wat om nu van mensen in het algemeen te âverwachtenâ dat ze hiertoe in staat zijn. Fijn dat sommige mensen genoeg emotionele afstand weten te bewaren om interessante inhoudelijke bijdragen te leveren. Maar ik snap ook heel goed dat zeker niet iedereen hiertoe in staat is, of de meeste mensen niet eigenlijk
Lijkt me een interessante discussie, al denk ik wel dat je snel enigszins off-topic gaat. Voor mij is het in ieder geval duidelijk dat we drastisch anders moeten omgaan met andere mensen, dieren en het milieu willen we Ă©cht uit deze ellende komen Ă©n zulke scenarioâs in de toekomst voorkomen of op zân minst beter kunnen handelen.
De problemen die je aanstipt zijn breder dan alleen de coronacrisis en zijn lang voor corona ontstaan. Dus in dat opzicht weet ik niet of dit de beste plaats is voor een discussie daarover.
Dit gaat wel om een forum waarvan altijd gezegd wordt dat ze veel woker zijn dan de doorsnee mens hé. Langs de ene kant zo zelfingenomen over intelligentie en vermeende linksheid. Langs de andere kant op een heel neerbuigende manier een hyperfocus op één mini aspect van de hele pandemie wat hen nul moeite heeft gekost.
En de mensen die hier wel om geven, ja sommigen zijn weg uit/door dit topic door hoe hier vaak gedaan wordt.
Ik ben wel benieuwd naar iets. (Zelf gewoon gevaccineerd natuurlijk).
Om te kunnen reizen moet je straks 3 prikken gehad hebben. Hoe zit dat dan met de mensen die nu nog niet gevaccineerd zijn? Je krijgt de booster pas maanden na je tweede prik. Zouden die dan niet op vakantie mogen, ondanks dat de laatste prik net is geweest en de booster dan nog niet gezet mag worden?
Ik begrijp wat je zegt maar ik moet dan zelf teveel nadenken dan dat langsscrollen me kost
Maar ik vind dat hugo en mark het over het algemeen echt heel erg slecht doen. En dat de manier hoe zij het beleid vormgeven indirect zorgt voor een tweedeling/opokomst van extreemrechts of privilegewappies (dank je wel sander, ik vond m weer mooi vandaag De twee belangrijke kenmerken van de privilegewappie: amoreel gezinsdenken en puberaal weglopen
DPG Media Privacy Gate ).
En ik vind het echt schandalig hoe weinig er wordt ingezet door de overheid op vaccinatie campagnes voor groepen die sociaal economisch kwetsbaarder zijn. Forum en andere wappies zijn volle kracht in dat gat gesprongen en de overheid doet niks of van zoân belabberd niveau.
Maar dat is meteen ook de cru want het is makkelijker om te zeggen âhad je je maar moeten vaccinerenâ dan dat je de politiek gaat veranderen. Want ik zou echt niet weten wat ik zou moeten doen of waar te beginnen tov de punten die je aanhaalt behalve me algemeen zorgen maken en het allemaal heel erg vinden.
Zou het percentage mensen die die booste in januari haalt niet alleen al veeeel lager zijn omdat er een paar 100.000 mensen (20.000 per dag & nogareeds 10.000 per dag counting) de afgelopen 1-2mnd covid hebben gehad/hebben nu? dus die mogen pas in feb/maart geprikt worden. Toch?
Ik snap niet zo goed wat je reactie is op wat ik zei, maar mijn punt was dat ik denk dat veel mensen die bijvoorbeeld in een kwetsbare groep vallen (op wat voor manier dan ook, gezondheid en/of psychische en/of armoede en/of weinig sociaal netwerk) het juist nodig hebben hun frustratie van zich af te schrijven en totaal geen ruimte (meer) hebben voor een inhoudelijke discussie. Je weet natuurlijk niet wie er achter die âoppervlakkigeâ/holier than thou-comments zit. Ik zie in mijn omgeving in elk geval veel overlap en dat vind ik zeer begrijpelijk
Edit: âwokeâ zijn, intelligentie en links zijn kunnen net zo goed samengaan met risicogroep zijn, psychische kwetsbaarheid, armoede enzo, het een sluit het ander bepaald niet uit. Maar weet niet zo goed of ik duidelijk kan maken wat ik bedoel
Of die gewoon pas laat geprikt zijn. Heb ook een collega die pas 3 weken dr 2e prik heeft.
Ik hoop zo dat t gewoon meevalt.
Ik zie in mijn omgeving juist dat mensen die zelf ook hard getroffen worden door de bank genomen vaker met deze zaken bezig zijn. Logisch ook, want mensen die het direct aangaat kunnen er hoe dan ook niet aan ontkomen.
Maar zelfs als mensen simpelweg de ruimte/energie niet hebben: het hoeft geen extra energie te kosten om het minimale te doen. (Namelijk niet zo zelfgenoegzaam zijn.)
Ze laten nooit een âgvd als iedereen nou gewoon zân vaccin haaldeâ vallen of iets in die richting? Misschien begrijp ik het verkeerd maar ik dacht dat het over dit soort opmerkingen ging die als naĂŻef kunnen worden gezien of simpel of superieur ofzo, maar soms ook gewoon even een uiting van frustratie zijn. In mijn omgeving (voor de duidelijkheid, voornamelijk kwetsbare groepen) is dat in elk geval wel gebruikelijk op bepaalde momenten en ik snap juist ook goed dat mensen dit topic daar ook voor gebruiken
Niet echt eigenlijk. In mijn omgeving gaat het om het organiseren van opvang en medische zorg voor daklozen/ongedocumenteerden, over het beschermen maar niet alleen laten van de mensen onder ons die kwetsbaar zijn, over de gevolgen van long covid en hoe we elkaar daarin kunnen ondersteunen (schoonmaakhulp, elektrische fietsen en dergelijke), over extreemrechts en wat daarmee te doen, over het maken van voedselpakketten en over de rechten/arbeidspositie van bezorgers, over het slechte politieke beleid en de vaak weinig kritische journalistiek, over mondkapjes blijven dragen terwijl ze zijn afgeschaft, over validisme en wat daar aan te doen, etc.
(Ik zit wel in een activistische omgeving.)
In mijn omgeving leeft het idee dat alles opgelost zou zijn als men zich maar liet vaccineren eigenlijk ook helemaal niet zo. Dat is ook helemaal niet wat de WHO bijvoorbeeld uitdraagt.
@Bergamot ik kan me wel voorstellen dat een gevoel van machteloosheid/hulpeloosheid inderdaad ook afstompend werkt. Plus het rally around the flag effect en alles. Maar mooi vind ik het niet.
Echt bizar dat je nu die mensen eruit pikt want mensen als midheavenmoon en zo brachten wel vaker ruimere onderwerpen aan.
Denk dat je het verkeerd begrijpt want hoezo zou zoiets niet gezegd mogen worden. Het is een heel normale frustratie. Maar dat het vaak (niet door kwetsbaren dan nog) alleen maar daarover gaat en vaak op zo een heel zelfingenomen manier, das het probleem. Echt de laatste dagen ook weer. Hoe goed mensen lijken te gaan op ongevaccineerden die in het ziekenhuis terecht komen en het enige wat daarbij belangrijk lijkt te zijn is van en zijn ze al van mening veranderd over het vaccin.
En daarnaast soms gepaard met nul kijken naar eigen gedrag en posts over waarom zij wel de uitzondering zijn en meer mensen mogen zien. Wel dan draag je evengoed bij aan verspreiding als mensen die niet vaccineren. 'k Zou me dan toch wat minder verheven voelen. Of je nu niet vaccineert of te veel mensen ziet, het draagt allemaal bij aan de situatie waar we nu in zitten.
Ik ook, misschien kennen we elkaar wel en ik zie ook dat activisme maar ook de âik heb er helemaal genoeg vanâ-memes en social media rants die niet altijd per se goed onderbouwd zijn. Vind ik niet meer dan normaal
Ik snap niet waarom je een bepaalde forummer erbij betrekt en ik spreek gewoon uit eigen ervaring en die van mijn omgeving. Ik ben ook âdie mensenâ en waarschijnlijk velen met mij waarvan je dit niet denkt. Snap trouwens ook niet wat je bedoelt met âbizar dat je die eruit piktâ. Ik gaf alleen aan dat ik het logisch vind dat mensen frustratie spuien
Edit wat betreft de rest van je post: kan zijn dat jij van de mensen aan wiens posts je je ergert weet in welke positie zij verkeren en of zij wel of niet kwetsbaar zijn bijvoorbeeld op basis van andere posts. Ik niet dus misschien zit daar een verschil
Ik ben het hier zĂł ontzettend mee eens! Ik vind het ook jammer dat het hier bijna alleen maar gaat over âdomme wappiesâ en 1001 vragen van mensen over of ze wel of niet uit quarantaine mogen en welke bijwerkingen ze van hun vaccinatie kregen. Deze crisis legt zoveel bloot over hoe onze overheid functioneert. Dat het na 2 jaar nog steeds niet lukt om uit de crisisstand te komen en op een normale democratische manier beleid te maken en inderdaad de invloed van bepaalde lobbygroepen zo duidelijk is, daar maak ik me echt zorgen om.
Ik vond dit stuk in de NRC daarover wel goed: Corona blijft nog lang onder ons. Welke coronapolitiek kiezen we? - NRC.
Maar ook het systeem voor digitale identiteit waar Follow the Money over schreef (Wetenschappers waarschuwen voor een nieuwe digitale identiteit - Follow the Money - Platform voor onderzoeksjournalistiek). Dat is gewoon iets wat de zogenaamde âwappiesâ al heel lang roepen en het blijkt gewoon waar te zijn. Waarmee ik niet wil zeggen dat complotdenkers op alle vlakken gelijk hebben, maar het consequent uitsluiten van dat geluid lijkt me ook niet wenselijk.
Dit topic is gewoon een echokamer geworden van mensen die zichzelf moreel verheven voelen omdat ze tweemaal een prikje hebben gehad, en ik vind dat best wel naar. En tegelijkertijd merk ik ook dat ik vaak geen zin heb om hier wat te posten omdat dat ondergesneeuwd raakt.
Het gaat toch om dat je je booster moet hebben als je tweede prik 6 maanden of langer geleden is. Dus als je nu pas je tweede prik hebt gekregen, zit je goed voor de aankomende 6 maanden en dan moet je je booster hebben.