Caronatopic #13

Denk bijna dat t niet haalbaar is om die scholen open te houden. En in tegenstelling tot eerder in de pandemie gaat t nu wel heel erg rond onder kinderen en daarmee automatisch ook onder de ouders en andere contacten van die ouders lijkt mij.

1 like

Jawel, want vaccinatie verlaagt ook de snelheid van de uitbraak (zegt hij zelf ook in de reacties). Hoe kleiner het aantal besmettingen, hoe lager het percentage ziekenhuisopnames.

1 like

Maar dat veranderd deze week niks
 want ook al zou vandaag die complete 14% zich vandaag laten prikken, het effect komt veel later. En de mensen die volgende week in het ziekenhuis komen zijn al “besmet” en “bepaald”

De situatie lijkt wel erger dan ooit (afgezien van de eerste golf, wat betreft ic en overlijden) maar het voelt ook minder urgent dan ooit. Of eigenlijk moet ik zeggen: het wordt minder urgent gemaakt dan ooit. Dat is toch bizar

Ik merk het bij mezelf ook, ik zit bovenop het nieuws, volg alle twitterdraadjes over dit onderwerp, lees heel bewust de noodkreten van het zorgpersoneel, maar toch lijkt het zo ver weg te zijn omdat als ik dan uit die informatiebubbel stap, Nederland gewoon doordraait alsof er niks aan de hand is. En tegelijkertijd vraag ik me echt niet meer af of ik Corona krijg (dat dacht ik tot tot nu toe altijd) maar wanneer ik het krijg.

Ik sprak gisteren ook iemand die zei: ‘ik snap het niet meer hoor. Dat vuurwerkverbod komt er niet. Dus is de situatie nou eigenlijk wel zo erg als ze zeggen?’ Echt, dit lijkt wel Hoe brokkel ik het miniscule beetje draagvlak wat ik nog had af, voor dummies.

12 likes

Dit is wel een goed plaatje over waarom er ook veel gevaccineerden in het ziekenhuis liggen, in Ă©Ă©n oogopslag ipv met berekeningen of lange tekst.

52 likes

Dat is ook niet zijn punt toch? Het gaat meer om als iedereen gevaccineerd zou zijn geweest, dan hadden we volgens zijn berekening deze problemen ook maar dan een week later. Ik denk dat @Louis een sterk punt heeft dat dat niet 1 op 1 te vergelijken is (en dus niet te berekenen op de manier waarop hij dat nu doet), omdat bij een hogere vaccinatiegraad het virus minder hard rond zou gaan en er ook minder besmettingen zijn. Ik snap dat hij ter illustratie nu uitgaat van hetzelfde aantal besmettingen, maar dat is niet realistisch.

1 like

Als iemand immuun is, kan het corona virus niet vermeerderd worden in je lichaam waardoor je uiteraard ook nooit besmettelijk kan worden.

Na mazelen vaccin is bijvoorbeeld 95% immuun, en na corona vaccin een heel groot deel (90%). In dat geval kan je inderdaad niet besmettelijk worden als je gevaccineerd bent.

Het lijkt er helaas op dat effectiviteit een beetje daalt van het vaccin na verloop van tijd, en dus niet meer 90% is maar qua besmettingen tegenhouden 50-70% oid.

Dat betekent dat nog steeds 50-70% van de mensen inderdaad niet corona kunnen overdragen (niet besmettelijk zijn).

Na een booster of na zelf corona gehad te hebben is je immuunsysteem weer wakker, en zal het weer rond 90% of hoger liggen bij die personen.

Er is niks ontkracht of bevestigd - dit is altijd al hoe het werkt

24 likes

Ik ben altijd blij met zulke plaatjes die de happen tekst mooi visualiseren. Ik repost ze ook vaak op mijn stories.
Meeste mensen die ik ken, gaan snel door de krantenkoppen en onthouden enkel die waardoor ze veel nuances missen in de artikeltekst zelf. Door zulke plaatjes te posten hoop ik ergens dat ze daardoor meer mee zijn en zelf de titels kunnen naunceren.

afbeelding

Titanic-referentie voordat mensen denken dat ik bedoel ‘wat jank je nou :violin:’

5 likes

Hahaha :joy: treffend wel ja

Geldt dit altijd? Ik heb nu Corona zonder enige klachten, dus voor mijn gevoel is mijn lichaam nu niet “aan het werk”

Hoop echt dat de regels voor niet-essentiële winkels verlengt wordt. Zowel sluiten om 18:00 als het invoeren van een QR-code. Ik vind het wel prima om geen avonden meer te hoeven werken in deze tijd. Vraag me wel af of die QR-code er komt aangezien ik in een winkel werk met een heel groot oppervlakte. Maar ja, mensen houden echt geen 1.5 meter afstand en zolang mensen I. nog steeds als een uitje zien maakt het oppervlakte van de winkel ook niet meer uit.

2 likes

Deze persoon heeft de oplossing hoor (nu.nl)

4 likes

Dit heb ik precies zo!

2 likes

Dat is ook sneu. De zorgmedewerker zal hoe dan ook nog harder moeten werken, maar vaccineren “nee ho maar”.

7 likes

Nou Oostenrijk heeft een vaccinatieplicht voor alle burgers ingevoerd.

Ja, waar hebben we het eigenlijk over. De oplossing ligt zo voor de hand!
Hoe weinig voeling met de realiteit heb je als je denkt dat nog niet alle denkpistes bewandeld zijn door alle experts, Dunning-Kruger effect in full force.

6 likes

Ben je niet juist klachtenvrij omdat je immuunsysteem goed en hard werkt waardoor je geen ziekteverschijnselen krijgt, omdat je lichaam de ziekteverwekkers al opruimt voordat ze gelegenheid krijgen om je ziek te maken? Geen idee of dit klopt dus de immunologen onder ons hebben er vast een beter antwoord op, maar dat lijkt mij logischer dan andersom.

8 likes

Mensen hebben echt geen enig idee hoe lang een opleiding tot arts duurt of wel? Even laten omscholen. Ja heb je een paar jaar?

Een fietsenmonteur kan ook niet zomaar aan auto’s sleutelen, ondanks dat ze allebei monteurs zijn. En zelfs met een spoedcursusje van een paar weken zit je nooit op hetzelfde niveau als die monteur die het al jaren doet. Je stapt niet in een slecht onderhouden auto, maar schijnbaar vinden we het prima als een plastische chirurg opeens longarts gaat spelen? Aha.

8 likes

Ik denk dat heel veel mensen de ernst niet inzien van de situatie nu. Dat vind ik echt heel kwalijk. En komt deels ook door het gebrek aan maatregelen. Alles is nog open dus is t niet erg.

Misschien als ze weer de hel in gaan van thuiswerken en tegelijkertijd je kind scholen dat ze dan de ernst weer inzien. Maar verder heb ik heeel weinig vertrouwen in een daling van het aantal gevallen.

5 likes