Caronatopic #13

Ik vind het ook echt zo afschuwelijk voor jullie. Enige wat ik dan maar kan doen is me aan de maatregelen houden en hopen op een zo snel mogelijk die booster prik nemen als hij aangeboden wordt. En op de juiste politieke partijen stemmen als het weer zover is.
Heel veel sterkte.

2 likes

Eens. Ik word er eerlijk gezegd ook moe van dat mensen klagen over een tweedeling en dat er meer nuance moet zijn etc etc. Niet vaccineren vind ik op dit punt echt egoïstisch en sorry maar ik kan die keuze ook gewoon niet meer respecteren (de mensen die écht niet mogen uitgesloten uiteraard).

5 likes

Heb ook een vriendin die per se dr verjaardag wil vieren. Snap dat soort dingen echt niet momenteel. Of een collega die uitnodiging kreeg voor een feestje in een zaaltje. En dan ook nog iemand die 75 werd, dus veel oude mensen. Het enge lijkt er totaal vanaf ofzo.

2 likes

Hier een vriendin die ik dit weekend zou zien. Appt vanmiddag dat ze verkouden is en er niet doorheen komt bij de GGD maar wel gewoon van de partij is want het stond al zo lang gepland. Dacht het niet meid, toedeledoki.

8 likes

Bizar. Ik hoef echt niemand te zien en ga komende tijd alleen vlak na opening naar winkels en hou extra afstand ofzo.

Een collega heeft corona en nu heeft iedereen die met r heeft gewerkt ook een zelftest gedaan ook al is t pas 2 dagen geleden. En sommige hebben ook gewoon klachten(al zal dat niet van dinsdag zijn). Maar dr wordt echt superlaks mee omgegaan op t werk.

Ik vind het ook vervelend dat collegas totaal geen afstand houden. Staat er weer opeens een collega op 2 millimeter afstand omdat ze een stukje plakband pakt, of hup weer een collega vlak naast mij omdat ze iets wil weten, of een collega pakt opeens mijn pen om iets op te schrijven, telefoon wordt aangegeven omdat collega zelf ergens niet uitkomt. En dan zijn dan allemaal misschien hele kleine contactmomenten. Maar toch voelt het niet echt veilig.

4 likes

Ik hoop gewoon dat dit niet net zo lang gaat duren als vorig jaar toen de hele winter een eindeloze lockdown was maar ik zie ook nog niet echt licht aan het einde van de tunnel :frowning_face:

En dan lees ik dat er dit jaar geen vuurwerkverbod komt, schiet mij maar lek hoor

5 likes

Volgende week donderdag de boosterprik via werk.

23 likes

Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan? Ik had de hele tijd het idee dat de besmettingen wel hoog waren, maar dat het aantal ziekenhuisopnames alsnog lager was dan vorig jaar.

Artikel:

Ik weet dat er vorig jaar meer maatregelen waren, maar vaccinaties moeten toch zwaarder wegen?

1 like

Ja ik snap dit dus ook niet. 85% is gevaccineerd, hoe kan dit dan?

Er zijn véél meer besmettingen.
Het risico in het ziekenhuis te belanden met de deltavariant is over de hele bevolking ongeveer 4%, bij gevaccineerden is dat risico verlaagd naar ongeveer 2%.

Stel dat besmettingen precies evenredig over de samenleving en over de gevaccineerden en ongevaccineerden voorkomen (dat is natuurlijk niet zo, want gevaccineerden zijn beschermd, maar die precieze percentages hebben we niet).
Dan zijn van de 23.500 besmettingen vandaag 19.975 mensen gevaccineerd. 2% komt in het ziekenhuis terecht, dat zijn er 400. Van de 3525 ongevaccineerden komen er 140 in het ziekenhuis terecht. Dus van de mensen die vandaag getest zijn worden er al 540 opgenomen.
En morgen weer, en die dag daarna weer. Zonder vaccinaties waren er 950 opnames geweest, dus het scheelt zeker wel!

Vorig jaar rond deze dag waren er 4000 besmettingen, niemand was gevaccineerd, dus daarvan werden er 160 opgenomen in het ziekenhuis. Nogal een verschil.

*disclaimer: sterk versimpelde statistiek om duidelijk te maken waar de verschillen zitten, zeker niet alle factoren meegewogen, geen beleidsbeslissingen voor de volksgezondheid op baseren

46 likes

Percentage positieve testen is momenteel 20% wat betekent dat er veel besmettingen worden gemist en er een grote uitbraak is. Meer dan geregistreerd.

5 likes

Weer een nieuw dieptepunt zeg :roll_eyes:

NOS

Ik vind dit ook een sterk draadje.

1 like

Ik krijg nu iedere dag een paar mailtjes van collega’s met een positieve test. Echt zo bizar! Een jaar geleden was dat heel sporadisch en nu gewoon gemiddeld 2 per dag. Ik ben echt heel blij dat ik thuis kan werken, want dat is bij ons bedrijf niet zo vanzelfsprekend.

Die deltavariant zou een jaar geleden echt een nachtmerrie zijn geweest. Als de zorg het nu al niet aan kan, kun je nagaan wat er zou zijn gebeurd zonder al die prikken vorig jaar? Brrrr

15 likes

T voelt echt erger dan ooit. Misschien ook omdat een collega besmet is en ik zaterdag werk met 3 collegas die met haar gewerkt hebben. Nu hebben we op de werkvloer mondkapjes op plus daar zie ik er 2 van de 3 niet veel en de 3e misschien ook niet. Maar in de pauze heb ik er ondanks afstand weinig vertrouwen in. Kan ook niet goed vinden wat de regels nu zijn en al wist ik t wel weet ik niet of dat gaat helpen. En de kans dat er niks gebeurt is t grootst maar ik wil echt niet benauwd worden.

Verder snap ik niet dat er gepraat wordt over 2g. Volgens mij is dat in dit stadium echt niet voldoende. Snap dat alles dicht economisch zeer kut is maar code zwart en andere zorg niet kunnen doen is toch ook gewoon vreselijk. We zitten zo toch in no time op 50.000 besmettingen? Ik wil gewoon even huilen geloof ik.

En alsof de zorg nog niet overbelast genoeg is mag t vuurwerk gewoon doorgaan.

6 likes

Hier ook huilen. Nog een directe collega met covid. Eigenlijk willen we ons preventief al testen met pcr (komt denk ik uit angst), maar geen plek in het ziekenhuis of bij de ggd. Lastig!

8 likes

Ik vind dit draadje ook wel goed. Heftig, wel raak.

3 likes

Duidelijk draadje. Alleen hij neemt niet mee dat met meer gevaccineerden het virus waarschijnlijk minder hard rond zou gaan (toch? denk ik?) en er dus minder besmettingen zouden zijn, wat ook weer tot minder ziekenhuisopnames leidt.

Ik denk zeker niet dat als iedereen gevaccineerd zou zijn we helemaal geen problemen zouden hebben maar hopelijk toch nog wel een iets positievere uitkomst dan hij nu schetst.

En natuurlijk, als iedereen zich aan de basismaatregelen hield en de overheid die ook nooit had losgelaten zou het nu helemaal fantastisch zijn. In de ideale wereld. (O nee in de ideale wereld was er sowieso geen Covid)

Is het nu eigenlijk inmiddels “ontkracht” dat je Corona kan overdragen als je gevaccineerd bent? Eerst was het: we weten het niet. Toen was er in de media; goed nieuws - kan niet! Maar inmiddels moet je toch weer wel in quarantaine dus zal de status zijn: kan dus toch wel?
Maar je bent dan wel een hele klap minder besmettelijk lijkt me? (Ook met klachten?)
Ben benieuwd wanneer we de top van deze piek bereiken :grimacing:

Weer 2 klassen thuis vandaag - omdat er geen leerkracht is omdat die in quarantaine vanwege bijv een positief getest kind of kind in quarantaine waardoor ze niet kan werken.
Chaos is real! En omdat ze het zo last minute horen, zijn die kinderen nog meer van de leg. Dan zou idd een week eerder vakantie bijna beter zijn :sweat_smile:

@Wonderland haha wauw. Ik ben niet de enige die een soort algeheel ellendig gevoel krijgt van:
“Met 100% vaccinatie hebben we dezelfde problemen als nu, maar een week later.” Toch? :sweat_smile:

Maar is dit ziekenhuis niet een n=1, want mede forummers zien wel dat t merendeel ongevaccineerden zijn toch? In dit ziekenhuis lijkt merendeel dus gevaccineerd.

2 likes