Caronatopic #13

Al met al voel ik me vrij prima, gelukkig. Ben dan ook heel dankbaar dat ik gekozen heb voor de vaccinaties, ondanks dat het op dat moment voor mij heel moeilijk was (naaldenfobie). Ik zie en merk nu wat het oplevert.

Morgen weet ik of de mensen die ik gezien heb negatief testen. Mocht dat zo zijn zou dat een enorme opluchting zijn.

7 likes

Ja dat weet ik niet, ik weet niet hoe het op NL basisscholen gaat. Hier was iig duidelijk in de cijfers te zien dat vooral kinderen besmet waren/werden en dan is een week eerder vakantie een maatregel voor die groep met zo weinig mogelijk impact.

@Suikerklontje ik denk dat 30 kinderen (allemaal ongevaccineerd) bij elkaar wel echt een aardige besmettingsdruk geeft, dat verminder je wel op die manier.

Het is ook lekker last minute allemaal en kut, maar gebaseerd op cijfers (verspreiding vooral bij groep x? oh dan doen we iets aan groep x) is het niet een onlogische maatregel

1 like

Omdat kinderen kwetsbare mensen zijn. Net zoals de oudjes die als eerst zijn gevaccineerd. Als alle kinderen een zelfde achtergrond hadden, ouders die op dezelfde niveau waren opgeleid en even veel salaris hadden (dus sociaal economisch gelijk), dan had ik eerder of langer sluiten van scholen ook wel gestimuleerd. Maar onze samenleving bestaat nou eenmaal uit sociale ongelijkheid en juist om die ongelijkheid niet nog langer scheef te trekken zijn de maatregelen pas zo laat gekomen, denk ik.

14 likes

Mag ik vragen waarom jij twijfelt of je de booster neemt?

1 like

Ik ben benieuwd of de kinderopvang ook dicht gaat volgende week

Nee. Die blijft open staat overal

Ik ben er ook helemaal voor dat er wordt gestreefd naar het verantwoord open houden van de scholen en dat ontwikkelingsschade wordt meegewogen. Ik werk zelf in het onderwijs. Wat ik niet begrijp is dat het idee nog altijd leeft dat kinderen onschuldige buitenstaanders/slachtoffers zijn die de dupe zijn van een besmettingsdruk die volledig van volwassenen afkomt en die in feite niets met hen te maken heeft.

Kinderen zijn ook gewoon bevattelijk/besmettelijk en het erkennen en serieus nemen daarvan had naar mijn mening veel gezondheidsschade Ć©n ontwikkelingsschade kunnen voorkomen.

Nu moeten de scholen weer dicht, terwijl ze tot voor kort nog een ogenschijnlijk pandemievrije zone waren. Zonder afstand, zonder ventilatie, zonder mondkapjes, zonder ā€˜blijf thuis bij klachten,ā€™ zonder restricties op groepsdoorbroken werken. Met dat beleid sorteer je in feite gewoon doelbewust voor op sluitingen.

7 likes

Welnee, we hoeven niet in het OMT (maar als iemand moet stem ik voor @Ovenschaal), maar wel in de regering :sunglasses:.
Want de regering luistert niet (snel genoeg) naar het OMT.

Maar politiek lijkt me vet kut dus nee dank je haha

2 likes

Zo, net weer voor dat vasco-onderzoek van het RIVM een half uur in mijn vinger geknepen voor drie druppels bloed. Ben echt benieuwd wat ze er nou allemaal mee doen joh.

2 likes

Ik heb helemaal niet het idee gehad dat kinderen als geen besmettingsbron of geen verspreider van Corona werden gezien. Wel is het zo dat eerder werd gedacht dat hun aandeel hierin kleiner was. Nu blijkt het anders te zijn. Maar dat is toch ook voortschrijdend inzicht in deze pandemie?

1 like

Ik krijg morgen mijn booster en ben toch wel een beetje bang voor bijwerkingen. Ik ben net genezen van Covid. Hier in Belgiƫ raden ze je toch aan om je booster te krijgen (14 dagen na positieve test, wanneer je geen klachten had).

Plus voor kinderen zelf is Corona wel echt minder gevaarlijk.
Nederland kijkt vooral naar ziekenhuisbezetting en daarin zie je dat er vooral volwassenen liggen en nu veelal ongevaccineerden en ouderen.

2 likes

Ik kreeg 'm ook weer binnen vandaag, was diep teleurgesteld dat het geen leuker pakketje (boekwinkel ofzo) was. Ik zie zo op tegen weer dat bloed in een buisje wurmen.

Drie dagen oefen-cito?? Waarom in godsnaam?
Ik snap dat jij daar niet per se een antwoord op hebt hoor, maar ik ben oprecht verbaasd

6 likes

Het is op ziektevlak misschien minder gevaarlijk voor kinderen (alhoewel er zijn uitzonderingen en hoe meer besmettingen hoe groter de groep uitzonderingen natuurlijk) maar ruimer genomen is corona wel gevaarlijk voor hen. Als grootouders sterven, als ziekenhuizen overbelast raken en zij of hun ouders er ook niet meer voor andere dingen terecht kunnen, als onderwijs uitvalt zoals nu, etc. Het gevaar van corona zit hem niet alleen in het medische stuk maar in de kettingreactie en daar ontkomt niemand aan. En in die zin zijn kinderen ook gewoon mensen die wel al veel te lang een soort van een uitzonderingspositie kregen. Onderwijs is wat mij betreft echt het allerlaatste wat je moet willen sluiten. En met originele corona waren kinderen minder besmettelijk. Maar sinds de delta weten we dat dat niet meer zo is en toch werd veel te lang niks gedaan met dat inzicht want ooh onze kinderen die geef je toch geen mondmasker blabla. Marc van Ranst in Belgiƫ roept al super lang op voor ventilatiesystemen in scholen, werd niks mee gedaan. En van vriendinnen die in het onderwijs werken hoor ik dat het daar soms is alsof corona niet bestaat. Nu zijn kinderen dus de dupe geworden van dat veel te lang negeren van hun positie hierin. Het had echt niet zo ver moeten komen met zowel voor volwassenen en voor kinderen een goeie weinig ingrijpende maar degelijke en blijvende basis erin houden.

Bovendien leef ik liefst een beetje in een maatschappij waar we elkaar beschermen. Het is niet per se zo dat corona kinderen minder raakt maar zelfs moest dat nog zo zijn. Als het goed is overloop je in je leven zoveel mogelijk leeftijdscategorieƫn die er zijn. En hou je de tijd dat je er zelf in ƩƩn zit waarin je op je sterkst bent ook genoeg rekeningen met anderen die daar dat moment niet in zitten.

3 likes

Is echt niet te doen hƩ, die druppels uit je vinger krijgen. Heb gemerkt dat het na de afwas of lang douchen beter gaat. Een klein beetje beter dan!

Ik ben ook echt benieuwd naar de antistoffen in mā€™n bloed, maar helaas krijgen we dat niet te weten

Godsamme, 5(!) kinderen uit mijn kind zijn klas hebben corona. :frowning: Kind gelukkig negatief maar morgen moet hij naar school? Ik weet niet hoorā€¦heb echt de neiging hem nu nog die 3 dagen gewoon thuis te houden.

3 likes

Voortschrijdend inzicht is prima, maar ik heb het idee dat het beleid (zeker in Nederland) nogal eens achterblijft bij de wetenschappelijke ontwikkelingen. Zoals ik al zei: er hadden veel eerder basismaatregelen op scholen ingevoerd moeten worden.

1 like

De GGD zegt niet snel meer dat een klas echt in quarantaine moet en de keuze voor thuisonderwijs wordt bij scholen gelegd. Ik vind het wel gek dat bij vijf besmettingen niet daarop over wordt gegaan, al ligt het er misschien nog aan in welk tijdsbestek ze positief getest zijn?

Waar denk je aan bij basisregels op scholen? En dan heb ik het over onderbouw.