Het RIVM zegt dit toch ook gewoon? Dat we wel rekening moeten houden met het aangepaste testbeleid wanneer er naar de cijfers gekeken wordt.
Maar een groei van 200-300 procent is geen aanwezigheid van 80-90 procent. Op mijn vorige school hadden we de eerste lockdown 4 kinderen op de noodopvang (op 150 kinderen) en de tweede lockdown 20 tot 40. Dat is een behoorlijke stijging, maar geen volle school.
@ibnzo ik werk op een school waar de populatie heel veel last heeft gehad van de lockdown en flinke achterstanden heeft opgelopen. Maar een week extra vakantie, en dan vooral deze specifieke week, maakt het verschil niet. En ik kan me wel heel goed voorstellen dat die afweging wordt gemaakt mbt de nieuwe variant, de druk op de ziekenhuizen en de volksgezondheid. Die citotoetsen, dat is vervelend inderdaad. Maar waarschijnlijk maakt hij elk jaar al 2x citotoetsen, dus ook dat is te overzien
Ja het is ook frustrerend, maar 1 kind naar opa en oma die ergens wat gaan eten samen is wel heel anders dan 100 kinderen elke dag krioelend door elkaar.
Edit: vooral omdat het leeuwendeel van de besmettingen bij schoolgaande kinderen is afgelopen periode (hier in DK iig wel, scholen zijn hier ook een week eerder dicht gegaan)
Maar waarom ga je altijd zo uit van het negatieve? Het kan toch ook zijn dat de maatregelen (zij het minimaal, maar toch) wel effect hebben? Die aannames die je doet dat mensen zich niet laten testen bij de ggd zie ik totaal niet terug in mijn omgeving.
Precies dit. Ik snap oprecht niet dat je wel voor een scholensluiting gaat, maar niet de rest ook dicht gooit dan of iig weer heel beperkt en strenge regels (alleen winkelen etc.). Dit heeft weer zoveel impact op die kids + lekker last minute in voor veel bedrijven 1 vd drukste weken van het jaar mogen de ouders het wĂ©Ă©r oplossen. De rek is eruit bij vele (zowel werkgevers als werknemers), dus de kids gaan weer naar opaâs, omaâs etc. Want wat moeten ze anders? En dan lekker met zijn allen bij Monkeytown oid. gaan zitten.
Echt, ik snap dat er iets moet gebeuren hoor en dat dit het aantal contactmomenten tussen de kids beperkt. En ik snap ook het idee van de week voor kerst besmettingsrisico kinderen beperken zodat ze met kerst niet heel de familie besmettenâŠmaarja als ze nu de komende week al bij familie onder worden gebracht⊠als ze nu al iets onder de leden hebben, besmetten ze dan dus alsnog familieleden.
Als wij het vanaf de zijlijn allemaal alweer weken aan zien komen hoe kan het dan dat de experts het niet aan zien komen en er weer van dit ad hoc beleid is ipv een keer op tijd ingrijpen en kijken naar de lange termijn ipv korte termijn? Natuurlijk spelen er veel belangen mee en het is super lastig hoor. Maar dit is weer zo halfbakken? En wat is een belofte âscholensluiting gaan we nooit meer doen, is laatste redmiddelâ dan nog waard?
@Ovenschaal dat wat je mbt contactmomenten zegt is ook zo. En het idee van scholen week voor kerst dicht zodat kerst veiliger is kan ik me ook wel ergens in vinden. Maar waarom weer zo last minute en niet 2 weken geleden al aankondigen? Ik snap dat er dingen veranderen, maar 2 weken geleden waren de besmettingen onder basisschoolleerlingen volgens mij ook al hoog? Is dat dan echt alleen door die nieuwe variant?
Ja kabinet had het gewoon eerder moeten beslissen want OMT gaf dit al aan inderdaad. In DK is het vorige week ergens besloten en naar buiten gebracht, kinderen zijn vanaf deze week al thuis. Ook last minute trouwens.
Edit: dat andere dingen open blijven snap ik opzich wel. Volwassenen kunnen afstand houden en mondkapje op, kinderen niet.
Als besmettingen in kroegen blijken te zijn: kroegen dicht
Als besmettingen op locatie/activiteit x blijken te zijn: x dicht
En nu zijn dus besmettingen blijkbaar vooral op scholen, dus scholen dicht
Jaaaa bij dat laatste sluit ik me ook volledig aan! Echt gĂȘnant weer hoe dit gaat en ook weinig respectvol naar zo ongeveer iedereen
Ja de kinderen zullen hierdoor minder contacten hebben maar ik denk ouders juist niet.
Ik zou anders weer gewoon een week op de bank doorbrengen als mân kind naar school is, niemand zien want long covid.
Nu zal ik met haar naar de monkey town gaan, misschien wel bioscoop of iets anders omdat het voor mij makkelijker is om ergens te zijn waar zij zich goed kan vermaken.
Hierdoor zal ik nu wel op meer en andere locaties komen dan ik anders zou doen en ik denk vele ouders met mij.
Dat geloof ik ook en is logisch, maar samen naar de bioscoop is alsnog anders dan elke dag 100 kinderen bij elkaar. Als de verspreiding hem vooral daar zit, dan moet je daar targeten.
Wil daarmee niet zeggen dat het allemaal niet kut is ofzo want dat is het natuurlijk wel gewoon
Ik vind het, als leerkracht in het basisonderwijs, superlastig om alle berichten te lezen dat het helemaal ruk is dat het onderwijs dicht gaat. Ik zie echt de schrijnende gevallen, voor wie deze week sluiting zwaar gaat zijn, maar denk op dit moment vooral even aan mijn collegaâs (en mijzelf) die echt op instorten staan. We hebben zoveel besmettingen en uitval. Er wordt vooral heel veel gevraagd aan ouders en schoolbesturen, maar naar mijn mening is er veel te weinig aandacht voor de leerkrachten die op dit moment al weken op hun tenen lopen/hybride lesgeven/constant bezig zijn met mails en contacten met ouders.
Hoe dan ook blijft het kut voor alle partijen, niet alleen voor ouders die nu met opvang zitten.
Niet per se het negatieve maar gebaseerd op cijfers van eerder lockdowns. We hebben nu weinig maatregelen. Vorig jaar december gingen scholen dicht, winkels dicht, horeca, sportscholen en volgens mij zoân beetje alles. Dan geloof ik niet dat die avondlockdown van nu, waar je meer mensen thuis mag, plus de algemene bereidheid van mensen om mee te werken die drastisch gedaald is, dat dat zorgt voor de enorme daling die we de afgelopen 2,3 dagen zien, ook nog toevallig nadat zelftesten mag bij klachten.
Als de ziekenhuizen leeglopen/minder opnames per dag hebben, dan ga ik geloven dat het goed gaat. Maar nu nog niet.
Maar er is toch al nergens waar 100 kinderen elkaar zien? Het is toch allemaal al met mondkapjes op de gang, vanaf groep 6, klassen worden niet gemengd, max 25lln dus bij elkaar. EtcâŠ
Ik heb ook gewoon mân twijfels of ze dan niet aan het einde weer roepen van; we doen ook nog een weekje langer in januari vakantie; hoezeee.
Vorig jaar op deze datum was het een gekkenhuis overal, omdat de lockdown bekend gemaakt was. Tevens ook de dag dat ik hoogstwaarschijnlijk besmet raakte met corona. Kan echt niet beseffen dat dit allemaal alweer een jaar geleden is
Ja dat is wel beter idd, dat je het gewoon wat eerder weet.
Ben het met je eens dat volwassenen afstand kunnen houden, alleen in de praktijk gebeurt dat dus gewoon weinig vind ik. In de supermarkt staan ze bij de kassa gewoon in je nek te hijgen terwijl je je winkelkar aan het uitladen bent, in de lokale horeca hier wordt echt geen 1,5m afstand gehouden etc. Wat niet wil zeggen dat ik per se voor een totale sluiting van alles weer ben, want als daar de besmettingen niet zitten is dat inderdaad niet nodig. En er zijn ook plekken waar het wel goed gaat, ik had laatst een high tea met vriendinnen: qr code, id laten zien, grote tafel en we zaten allemaal 1,5 meter uit elkaar + mondkapje op zodra je opstond van tafel. Dus het kĂĄn wel en persoonlijk kies ik er ook voor om dan naar die plekken te gaan, als ik al ergens heen ga.
Maar als iedereen zijn kinderen (die dus potentieel al zijn besmet) weer overal mee naar toe gaat nemen⊠aantal contactmomenten is inderdaad minder tussen de kinderen maar ga je dan juist niet weer verspreiden onder een andere groep? Waarvan je dan denk ik hoopt dat ze gevaccineerd zijn, maarja we zijn niet voor niets aan het boosteren.
Lastige vraagstukken en snap dat dat voor de dames en heren in Den Haag ook zo is. Maar eerst weer roepen nee de scholen gaan echt niet dicht en het dan lekker op het laatste moment toch doen⊠lastig.
Maar die kinderen beleven wel in een soort bubbel want alleen eigen school, bso en thuis.
Nu gaan ze gezellig met hele andere kinderen naar de indoor speeltuin, bioscoop en zwembad.
Maar het zal wel goed zijn dat ze dit nu doen.
Ik vind het persoonlijk alleen super irritant dat het voelt of kinderen de dupe worden van alle volwassenen die nog steeds geen verantwoordelijkheid hebben genomen doe zich te laten vaccineren en/of zich niet aan maatregelen houden.
Dit slaat wel de spijker op zijn kop he. Als het aantal besmettingen niet zo hoog was, was die hele sluiting waarschijnlijk niet nodig geweest?
Nou ja je moet zelf weten wat je wel of niet gelooft, ik volg gewoon de cijfers van het RIVM en neem aan dat als zij zeggen dat we dalen, dat dat dan ook zo is. Bovendien staat er gewoon bij dat de kanttekening geplaatst moet worden dat er nu een ander testbeleid geldt.
Edit: ik snap je zorgen ook echt wel hoor, maar wil gewoon graag dat het goed gaat Hier staat de huidige situatie gewoon prima genuanceerd uitgelegd
Ja maar heb al 10x gedacht âoh nu gaat t beterâ en dan brak de pleuris weer uit. Dus wacht nog even met blij zijn. En vind t een verkapt idee van veiligheid geven. Plus als je ziet wat omikron doet in andere landen, dan hou ik echt mn hart vast want volgens mij in sommige landen hadden ze relatief minder besmettingen maar stijgt t met die omikron heel erg. Dus wil niet weten wat dat hier gaat doen. Samen met de geluiden vanuit de VK dat het niet echt milder lijkt en dat we zo hopeloos achterlopen met die boosters (hallo 6 maanden en 4 dagen hier, waar blijft mn uitnodiging, fingers crossed voor mn jonge immuunsysteem). Vind t RIVM ook nog te positief ofzo en denk dat mensen dat dan als goed teken zien ofzo. Al zie ik dat ze nu de tekst wel nuanceren. En even voor meer negativiteit, vind t ook heel vreemd dan Denemarken bv meer omikron heeft dan wij.
Is t al juni?
Ik zie dit echt anders. Kinderen hebben steeds een uitzonderingspositie gekregen die (zeker sinds Delta) in mijn beleving gewoon heel onterecht en irrationeel is. Er is een pandemie en kinderen zijn nu eenmaal ook mensen die corona krijgen en verspreiden.
Deze sluiting had waarschijnlijk voorkomen kunnen worden als er eerder maatregelen waren genomen, zowel op scholen als elders in de maatschappij. En ik ben er persoonlijk best wel boos over dat dat niet is gedaan en dat dit nu weer nodig is.
Maar die tegenstelling tussen âonschuldige kinderenâ en âschuldige volwassenenâ die ik vaak lees vind ik heel vreemd.