Caronatopic #13

NOS zegt dit: “Omdat het zo kort dag is, wordt de scholen gevraagd opvang te regelen voor kwetsbare kinderen en kinderen van ouders met cruciale beroepen.”

Ooh beter, het bericht wordt continue aangepast volgens mij haha. Logisch ook.
Maar fijn, ben benieuwd hoe druk het dan wordt.

2 likes

Zo onzinnig is het toch niet? Elke dag zien bijv 100 kinderen elkaar die het allemaal aan elkaar door kunnen geven. Als ze niet naar school gaan zien die 100 kinderen elkaar niet en kunnen ze het niet aan elkaar doorgeven. Zijn echt een hoop contactmomenten minder in de aanloop naar kerst, scheelt toch wel iets hoor.

24 likes

Maar niet als, net als in de vorige sluiting, 80/90% van de kinderen alsnog op school komt. Of, op scholen waar dat minder is, er gemengd wordt dagelijks tussen meerdere groepen waardoor het áls het er is, meteen in meerdere groepen zit ipv 1…

Ik sta wel achter het besluit, maar niet dat het niet gewoon 4wkn terug is genomen… Dan was er voorbereiding geweest en hadden ouders misschien nog een dag of 2 vrij kunnen nemen waardoor het minder problematisch was…

edit; en dan al helemaal dat de sportclubs in de middag wel gewoon door gaan? Haha het hele idee was toch: blijf in je bubbel, maar nu gaan we ÉN op school ÉN daarbuiten mengen van groepen…

2 likes

Gaat de BSO dan ook dicht denken jullie? En het KDV voor de kleintjes?

RTL zegt

Basisscholen en bso’s gaan week eerder dicht voor kerstvakantie

Klopt dat wel, dat 80% van de kinderen alsnog op school was?

2 likes

Nee. Misschien op een zeer uitzonderlijke school, maar in de basis niet.

@ibnzo ik snap je argumenten over kortdag, van alles moeten regelen, etc helemaal. Maar van een extra week vakantie voor de kerstvakantie krijgt niemand een leerachterstand hoor

1 like

KDV blijft open

1 like

In de tweede sluiting van kdv en school was bij ons, en bij ons kdv, bijna iedereen er… Bij de peutergroep van mijn zoon waren 2 kindjes er niet (van de 15). De rest allemaal wel want ‘1 van de ouders had een essentieel beroep’. In de eerste lockdown waren mensen veel voorzichtiger met wegbrengen.
Bij ons op school was in de eerste sluiting ook nog de grens van kwetsbaar kind heel strak; alleen als het thuis echt onveilig leek. Nu is kwetsbaar al; alle kinderen die die regelmaat, structuur en begeleiding echt nodig hebben (eh, dat is in Speciaal Onderwijs bijna iedereen haha)

Hier bijv: 200-300% meer leerlingen in de noodopvang.

edit; en ik denk dat ook omdat nu alles open is, er nog meer ouders gebruik van maken. Toen was alles dicht waardoor meer ouders thuis zaten. Nu zijn winkels, sauna’s, bioscopen etc allemaal open onder schooltijd, dus meer ouders die overdag moeten werken en dus gebruik mogen / gaan maken van noodopvang.

2 likes

Hier op school ook hoor, de eerste lockdown was er bijna niemand op de noodopvang en de 2e keer ongeveer de helft.
Wij hebben zelf de eerste keer er ook geen gebruik van gemaakt en de tweede keer wel.
De eerste keer wisten we weinig, dachten we het duurt maar even en konden we het samen wel rondbreien met andere werktijden en iets minder werken.
De tweede keer was een drukkere periode op werk, wisten we dit is niet even 2 weken door buffelen en konden we werk lastiger op andere tijden doen want online vergaderen was toen ingeburgerd en agenda’s zaten vol.

Ik durf het bijna niet zeggen, maar wat kunnen de kinderlozen weer in hun handjes wrijven met hun kinderloosheid :stuck_out_tongue:

16 likes

Een week geen school zorgt inderdaad niet direct voor een leerachterstand, maar ze hebben vorig jaar een lange tijd geen (vernieuwend) onderwijs gehad. Daar zijn ze nu nog dingen van aan het inhalen.

Mijn kinderen hebben het geluk dat ze hier geboren/opgegroeid zijn en ouders hebben die ze kunnen helpen. Maar ontzettend veel kinderen zijn en hebben dat niet en die ontwikkelen door zo’n week wel degelijk nog meer achterstand.

Mijn zoon zit in groep 8, hij zou volgende week 3 dagen oefen-cito hebben wat nu niet doorgaat.

En ja dat kunnen ze inhalen, maar dat gaat wel weer ten koste van andere dingen.

2 likes

Noooo! Hoop dat BSO open blijft of dat school noodopvang regelt tot 18.15. De vorige keer was noodopvang tot 14.30 en dan door naar de BSO. Hoe moet ik anders werken. Is wel soort van cruciaal beroep.

Onze Isa vindt van niet hoor!

Okay top ik meld mij dan ziek!

4 likes

Eerlijk is eerlijk, ik zou jou dat gunnen.

Moet je nog lang? :broken_heart:

3 likes

Nog 5 dagen werken :smiley: laatste dag afsluiting met kerstontbijt. Dan 300068686 patiënten zien. Beter kan het niet!

2 likes

Maar dan gaan ze toch lekker met opa en oma/papa en mama als uitje naar de woonboulevard? Of naar Ikea? Småland is dicht, openingstijden verkleind waardoor het alleen maar drukker is in de winkel. Geldt niet alleen voor Ikea natuurlijk maar is vaak wel een goede graadmeter. Het is gewoon frustrerend, je dwingt de scholen om eerder te sluiten maar vooralsnog blijven mensen tóch niet thuis en voelen ze zich zeker niet geroepen om zich nog aan de regels te houden (1.5 meter, niet meer dan 4 bezoekers thuis).

3 likes

Snap ook echt niet dat de cijfers dalen. Denk echt dat t komt omdat mensen dan positief thuis testen en denken joe tis goed. Want eerlijk als je niet heftig ziek bent waarom de moeite nemen nog helemaal naar de ggd te gaan. Geloof echt niet dat veel mensen zich aan de maatregelen houden. In winkels bv is 1.5m niet bestaand. Ben ook heel benieuwd hoe ze t sluiten van de scholen met deze lage (onrealistische) cijfers goed gaan praten.

1 like