Caronatopic #13

Ja precies, een 6-jarige wil toch gewoon wat zijn omgeving heeft?

Als ik het aan mijn 7-jarige neefje aan schoonkant vraag, wil hij ook een vaccin want dat hebben de grote mensen ook dus dat is ‘cool’ :joy: mijn nichtje van dezelfde leeftijd wil waarschijnlijk niet omdat mijn zus denkt dat vaccins en QR codes de nieuwe jodensterren zijn :woman_shrugging:t3:

En stel nou dat er een kind van die leeftijd is die wel wil met een of meerdere ouders die weigeraar zijn, dan gaat zo’n ouder er echt niet mee akkoord dat kind een prik krijgt.

2 likes

Hoezo zo belachelijk op reageren? Jij kent mijn kind niet en hoe hij is.

5 likes

Nee maar dat je het uitlegt, snap ik helemaal en vind ik ook alleen maar goed (geldt niet alleen voor coronavaccinatie).

Het is meer dat ik denk: tja voor deze leeftijd is het gewoon een keus van de ouders en heeft een kind daarin niet zoveel te willen. Want wat als je kind er na de uitleg nou niet achter zou staan? Kan me voorstellen dat voor een 6-jarige een prik gewoon eng is en alle uitleg eromheen veel te ingewikkeld, maar als ouder weet je gewoon wat de voordelen zijn en dat die prik zo voorbij is. In theorie zou ik dan dus denken: ja ik heb het je uitgelegd, je vindt het misschien niet leuk, maar dit is toch wat we gaan doen.

Maar ik heb makkelijk praten want ik heb geen kind dat hiervoor in aanmerking komt.

5 likes

En wat als jouw kind het toch niet wilde, ook al vind jij dat dus wel de beste keuze?

Ik had het hier gister nog met mijn moeder over, maar ben zo blij dat mijn ouders hierover vroeger niet met ons in discussie gingen en ons gewoon de beste keuze gaven (vaccinaties vroeger). Tegenwoordig moeten de kinderen ineens zoveel zeggenschap krijgen, ik vind dat zo betuttelend en dat worden dan later ook van die mensen die of niets kunnen hendelen of van die Thierry’s die alles beter denken te weten (sorry).

21 likes

Wat is eigenlijk het verschil tussen een gezond kind van 15 vaccineren of een gezonde jongere van 20? Misschien is dat al ergens uitgebreid uitgelegd hoor, maar ben heel benieuwd. Vind het zelf zo’n gekke discussie.

2 likes

Ja, en het is niet uniek voor covid vaccinatie. Het is extreem zeldzaam na vaccins in general, komt door de immuunrespons (en logischerwijs dus ook na bijv virale infecties, oa covid zelf idd).

Snap het hoor want actief iets doen voelt vervelender als er dan iets gebeurt voor je gevoel, terwijl de risico’s lager zijn dan covid

2 likes

Ik zou er een blaadje onderhangen.

In dit huis wonen wappies
Vertrouwen we niet op de wetenschap
Roepen we te pas en te onpas
Dat het de schuld van de roverheid is
Nemen we geen vaccinatie
Want we gaan liever dood
Zijn we geen schapen die de kudde volgen
Maar doen we wel aan hamsteren

37 likes

Werk je in de zorg dat je je uitnodiging al binnen hebt?

Komt hoogst wss ook omdat het in NL zo geregeld is wat betreft medische zaken dat vanaf 12 jaar een kind ook een stem heeft. Er werd destijds met mij ook overlegt over het bmhk vaccin. Terwijl daarvoor het gewoon logisch was dat ik gevaccineerd werd (ook elk jaar griepprik) en dat gewoon moest van mijn ouders. Ik ben wel van mening dat het met name vanaf een bepaalde leeftijd wel goed is om uit te leggen waarom het kind een vaccin krijgt. Met name nu met Corona is het makkelijker uit te leggen gezien kinderen daar echt actief wat van meekrijgen en ook dat ouders gevaccineerd zijn.

Ik zit er echt eventjes zo doorheen, terwijl ik er echt bijna ben. Morgenavond mag ik uit quarantaine.
Maar gisteren had ik echt geen klachten, op beetje hoesten na dus m’n man en ik hadden echt onze hoop gezet op dat we vanavond weer samen konden slapen. Maar toen heb ik savonds echt veel gehoest. Hij kwam dus net naar boven en zei dat ook. En ik heb echt zo zitten huilen, ik wil zo graag weer bij hem zijn en vastgehouden worden. Naar buiten gaan interesseert me echt weinig, ik heb toch geen energie. Maar ik mis het knuffelen met m’n man gewoon zo erg.

5 likes

War vind je er gek aan? Een 15 jarige zit nog volop in de groei. Zowel de jongens als meisjes. Een ander metabolisme etc. Een 20 jarige is zo goed als wat “uitgegroeid”. Of bedoel je specifiek mbt het vaccin? Dat weet ik niet. Het is iets lokaals war je inspuit en dan gaat systemisch je immuunsysteem aan het werk.

Vind t echt heel vreemd dat we deze maatregelen blijkbaar genoeg vinden. Ja we zijn iets gedaald maar niet voldoende om de ziekenhuizen te onlasten. Op dit tempo daalt t niet genoeg, gaan we dadelijk weer “open” is t binnen no time toch weer vol?

Goede nieuws van de dag mn mams krijgt de 27e de booster :tada: Verderop kon t de 20e al, maar geen auto. Dat is echt wel kut. Aan de andere kant ze is maar 3 dagen later dan mn tante die 81 is en dus veel eerder een afspraak kon maken.

5 likes

Nee, ik woon in België :blush:
Hier krijgen de personen die met Jansen ingeënt zijn ook voorrang. Alsnog is mijn afspraak pas in januari dus moet ik nog even wachten.

1 like

Ik zou m’n kind (hij is pas 1,5) gewoon vaccineren, maar het blijft toch spannend ofzo. Ik heb ook altijd beetje zenuwen als hij die andere prikken krijgt, terwijl ik grote voorstander ben. Denk dat heel veel ouders deze gevoelens hebben, en dat dit normaal is.

6 likes

Of juist hele zelfverzekerde mensen. Want hoe jong je kind ook is, hij/zij is een eigen individu en niet eigendom van jou. En natuurlijk bepaalde dingen moeten en zijn anders bij een 2 jarige dan een 6 jarige maar als het even kan is zoiets uitleggen en zelf ‘laten beslissen’ waarschijnlijk zelfs effectiever dan dwingen. En de ouders zullen ook heus aansturen op het vaccin wel nemen. Dus als het even kan bij je kind (ook verschil tussen zesjarigen), waarom zou je dat dan niet doen. Is gewoon slim opvoeden. Kinderen hebben juist erg behoefte aan (een gevoel) van autonomie, mijn 2 jarige zelfs al. Maar denk lastig te begrijpen voor mensen zonder kinderen.

7 likes

Kinderen hebben inderdaad behoefte aan zelf keuzes kunnen maken. Mijn 8-jarige mag bijvoorbeeld haar eigen kleding uitkiezen in de winkel en ervoor kiezen te stoppen met balletles omdat ze het niet leuk meer vindt. Maar de keuze voor de vaccinatie maken wij als ouders voor haar, het gaat hier om haar gezondheid en de gezondheid van mensen om haar heen. Natuurlijk leggen we uit waarom het nemen van de vaccinatie belangrijk is, maar als het aan haar lag wil ze het niet want ze houdt niet van prikken (vind ik ook een logische conclusie voor een kind).

46 likes

Wie heeft het hier over dwingen? Ik ben vroeger als kind niet “gedwongen” om mij te laten vaccineren hoor. Dat zijn toch van die dingen die gewoon plaatsvinden omdat het noodzakelijk is. Net als elke dag tandenpoetsen.

10 likes

Haha OMG, huisfeestjes tot 6 uur maar geen chaotische taferelen en gelukkig heeft hij een vrij grote woonkamer en zullen ze niet boven op elkaar zitten… Ja corona komt hier echt niet tussen hoor

1 like

Ik bedoel de aanpak. De aanpak die bovenstaand beschreven werd is niet per se heel raar en jouw opmerking richting haar was betuttelend. Je maakte het een beetje belachelijk. Dat hoeft mi nou ook weer niet. Nogmaals het ligt heel erg aan het kind zelf… Als het kind angst heeft voor prikken dan is je aanpak anders. Maar het is gewoon effectiever als het wel op die manier kan ipv met veel strijd, mocht dat aan de orde zijn dan. Ik weet eerlijk gezegd ook niets meer van m’n vaccinaties. Dus echt dwingen is het idd niet. Maar begrijp gewoon beide aanpakken wel. Ik ben zelf ook pro vaccineren. Het is sowieso ook off-topic is ook gewoon opvoedingsstyle. Ik vind het ook zeker niet zielig wanneer kinderen gevaccineerd worden.

1 like

Ik merk echt dat hoe langer dit duurt hoe gefrustreerder ik word. Sta je bij me aan de kassa zonder mondkapje, sorry dan wijs ik je niet op een aanbieding en als je een wappie hoofd hebt (ja ik weet t kan je niet zien) dan krijg je een tot ziens ipv fijne dag. Ik weet dat ik er niets mee opschiet maar toch.

Ik las dat bericht van die huisfeesten ook en vind t echt om te janken. En snap t kabinet en omt ook niet in deze. We houden nu de lockdown waarschijnlijk zoals ie is. Maar dan wordt t toch maart voordat er weer wat open kan? Dat is toch voor horeca en dergelijke nog erger dan dat ze nu misschien na kerst een paar weken dicht gaan? Misschien ben ik te dom hoor maar ik zie niet hoe dit beleid gaat helpen met de drukte op de zorg.

2 likes