Ja maar niet alleen in Rotterdam volgens mij, overal gaat het naar mijn idee zo. In het begin zullen ze wel controleren misschien, maar met dat personeelstekort denk ik dat het snel zal afzwakken.
Ze hadden het gewoon veel anders moeten spinnen vanaf begin 2021 al. Horeca gaat tzt weer open, met testen of vaccinatie, want er is een fucking pandemie waar mensen dood gaan en ziekenhuizen het niet aan kunnen, en als alles beter gaat een paar maanden lang zullen we dat een keer uitfaseren.
Persoonlijke mening is nog wel dat ik het wel echt gewoon zeuren vind dat mensen zeiken over coronapas (testen of vaccin) want yo we zitten in een pandemie, maaaaar als het vanaf het begin af aan anders was gebracht, denk ik dat mensen het ook niet zo hadden gezien maar het neem ik aan een logische stap vonden (eerst heel voorzichtig met horeca, dan langzaam loslaten).
Ja helemaal eens! Door andere communicatie had zo veel anders kunnen gaan. Maarjaaaa beste stuurman aan wal enzo, het is ook een kut baan om dit allemaal te moeten beslissen
Precies, achteraf is makkelijk praten. Al hadden ze ook even naar allerlei buurlanden kunnen kijken die over het algemeen een logischere volgorde aan hebben gehouden tot nu
En NL heeft er vaak niet zo goed voor gestaan. Het percentage positieve testen ligt ook nog op bijna 10% en dat is echt meeeega hoog voor een niet-piek moment. Ook voor een wel-piek moment trouwens. Europees liggen de afspraken max 5% positief geloof ik, anders negatief reisadvies en uitbraak in dat land.
Ik zie trouwens wel net deze cijfers voorbij komen over het effect van de coronapas in Frankrijk op de vaccinatiegraad wel echt een mega groot verschil. Ben heel benieuwd of er hier in Nederland nog veel mensen overstag zullen gaan dan…
De mensen die ik ken, die niet gevaccineerd zijn, gaan hierdoor alsnog niet overstag. Maar ja N=1
Ik heb zo het gevoel dat de groep die niet overstag gaat vooral zichzelf gruwelijk in de weg zit. Het is geen zwakte om te zeggen: oke ik ga nu alsnog. Ga gewoon.
Hoeven de mensen die niet gevaccineerd zijn ook geen 1.5 afstand meer te houden?
En maken jullie zelf in je privé omgeving onderscheid in wie je weer gaat knuffelen of ernaast zitten oid (iig geen afstand) op basis van of ze wel of niet gevaccineerd zijn?
Ik vind t allemaal maar lastig. Ik zou op verjaardagen liever de mensen die niet gevaccineerd zijn ook niet zoenen of knuffelen maar dan zou je het eerst moeten vragen. En sowieso aan iedereen of ze er wel of niet oké mee zijn.
Ook straks met kraambezoek, de mensen die niet gevaccineerd zijn, mogen die mijn baby wel vasthouden of alleen met mondkapje en handen wassen, en kun je dat van ze vragen of ben je dan ook weer aan het ‘discrimineren’. Ik weet t nog niet.
Straks zul je ook verkeerde cijfers zien denk ik. Als de niet gevaccineerden een test moeten doen voor toegang en dus sowieso geen corona hebben. Dan heb je als gevaccineerde dus relatief meer kans om het over te dragen? Voor mijn gevoel allemaal omgekeerde wereld ofzo.
Ik zoen of knuffel al 1,5 jaar niemand behalve m’n partner en kind. Dat zal zo wel blijven. Geen zin daarin.
Kraambezoek ga ik dit keer niet doen, behalve familie. Diegene die niet gevaccineerd zijn, zijn niet welkom. Bv 2 schoonbroers icl hun gezin. Want zij hebben kids in de basisschoolleeftijd en daar circuleert nou eenmaal Corona. Ik neem geen risico met m’n baby.
Wat bedoel je met dat laatste? Gevaccineerde mensen hebben zowel absoluut en relatief een veel kleinere kans om het te krijgen of over te dragen.
Ik let er niet op wie wel of niet gevaccineerd is. Ik wel, en vrijwel iedereen eromheen ook. Bij baby/kraambezoek lijkt het me wat lastiger ja.
Maar gaan jullie wel weer gewoon knuffelen met iedereen die ook gevaccineerd is dan?
Ik vind dat ook niet veilig. Ook in omgevingen zitten dalijk waar iedereen gevaccineerd is, ik zou liever hebben dat iedereen test. Of men gevaccineerd is of niet, ik voel me veiliger in een omgeving waar iedereen negatief is getest dan waar iedereen alleen gevaccineerd is.
Vriendinnen niet, vind ik nog te spannend want zij knuffelen inmiddels wel anderen. Mijn vader ook niet, wat heel onnatuurlijk voelt maar is wel beter zo. Mijn oma knuffel ik bijvoorbeeld wel al een paar maanden, omdat ze alleen is en af en toe wel een knuffel nodig heeft. En m’n vriend natuurlijk
Ik zou lekker een eind weg ‘discrimineren’. Doe waar jij je goed bij voelt. Als je niet wil dat sommige mensen je baby vasthouden, nou dan dus niet hè. Daar moeten ze dan maar overheen komen.
Ik ben voor corona ook vaker op kraambezoek geweest bij mensen die niet wilden dat iedereen maar de baby vasthield, zo gek is dat niet. En ja, er zijn altijd mensen die dat raar vinden, maar dat is dan maar zo.
Dit idd. Bij mensen die er helemaal goed op gaan dat ze “niet tegen autoriteit kunnen” of zich niks willen laten opleggen door een ander kan ik echt alleen maar denken oké kleuter, het gaat nu ff niet om jou. Even je trots opzij zetten en je bijdrage leveren aan de maatschappij.
Lastige situatie. Werk je in het onderwijs, test je je grijs. Zowel zelftests als de GGD negatieve uitslag dat ik dus wel werken mag. Een dagtaak aan sorry, sorry, sorry en ongeruste Cory’s die zelf niet zijn gevaccineerd. Nu toch maar op weg naar werk met snotkanonnen, hoestaanvallen en ademhalen doet pijn. Ik wil eigenlijk gewoon op bed liggen om aan te sterken want dit ga ik niet lang volhouden. Maar niet ziek en geen koorts dus toch maar aan de bak.
maar die collega’s kunnen zich toch ook gewoon laten testen voor die dag?
edit: sorry, dat willen ze dus ook niet!
Ik zit met precies dezelfde dilemma’s m.b.t. kraambezoek. We gaan binnen 9 weken ons tweede kindje krijgen en ik verander nog dagelijks van mening. Nu zeg ik: alleen opa’s en oma’s en ons eerste kind (6 jaar) mogen haar vast houden met kraambezoek, en dan nemen we met onze eerste dus best al een groot risico vanwege de basisschool maar we kunnen het hem ook niet onthouden. Van de opa’s en oma’s weet ik dat ze gevaccineerd zijn. Al onze vrienden zijn dat ook tegen die tijd (er was er nog 1 die recentelijk haar eerste prik heeft gehad), maar toch voelt dat niet goed. Om nog maar te zwijgen over onze zwager en schoonzus die niet gevaccineerd willen zijn vooralsnog en ook een schoolgaand kind hebben.
Ik wil niet al te krampachtig doen maar tegelijkertijd mijn kwetsbare baby (en onszelf) niet teveel blootstellen aan dit soort risico’s. Dus ik denk dat dit het blijft: opa’s en oma’s en grote broer wel. De rest voorlopig nog even niet, helaas.
En trouwens wel gewoon allemaal handen grondig wassen bij binnenkomst.
Ik als ik erover nadenk of ik weer mensen ga knuffelen:
Dat kun je zeker van ze vragen, als het om je baby gaat, zou ik daar echt totaal geen moeite mee hebben. Ik ben bevallen in december en toen was de situatie wel anders (ik heb wel wat kraambezoek gehad, ouders en broers en zussen) en heeft niemand de baby vastgehouden. Ik geloof na een paar weken alleen beide oma’s met mondkapje en handschoenen. Maar je moet echt doen waar jij je goed bij voelt, gezondheid van je baby staat voorop. Bij mij vond iedereen dat niet meer dan logisch eigenlijk.
Persoonlijk had ik het zonder corona niet eens heel anders gedaan. Ok, geen mondkapjes, maar veel meer mensen hadden de baby dan ook niet vastgehouden.
Wat betreft de corona pas. Ik ben gewoon best wel zuur eerlijk gezegd. Degenen die ik via via ken die zich niet laten vaccineren, doen dat vanwege geloof (ja, ik weet dat niet iedere gelovige anti vaccinatie is), complot denken (als in: de overheid besodemietert ons) of omdat ze vinden dat corona maar een griepje is.
Daarom denk ik, kom maar op met die pas. Het gaat beter met de cijfers omdat gelukkig zoveel mensen zich laten vaccineren (vergeten die mensen ook gewoon hoeveel mensen er vorig jaar per dag dood gingen?). Omdat het beter gaat met de cijfers, kan er meer. Kan de samenleving weer open. En alle tegenstanders van het vaccineren dragen totaal niet bij hieraan.
Dus ja, ik heb wel de instelling gekregen: dan moet je je maar laten testen als je niet wil vaccineren. Maar vind dat eigenlijk niet eerlijk van mezelf, want vind een corona pas ergens wel ver gaan. Maar als ik dan weer mijn buurvrouw hoor (werkend in de zorg en zich niet laten vaccineren want het is één grote soap) tja dan denk ik toch weer, prima die pas.