Caronatopic #12

omg dan wordt mijn eerste concert sinds corona gewoon staand en niet zittend waar ik best van baalde!!

2 likes

Ik vraag me dus af of ergens word bijgehouden waar je QR code word gescand? De roverheid hoeft niet te weten waar ik allemaal eet natuurlijk :face_with_monocle::face_with_monocle:

4 likes

Ik ben serieus benieuwd of mijn zwager en schoonzus hun prik nu gaan halen. Ze zijn de enige die niet gevaccineerd zijn van de fam “omdat het vaccin er wel heel snel was”.

2 likes

Ik snap het niet helemaal, moest je niet altijd al een negatieve test en/of vaccinatiebewijs laten zien bij de horeca? Of is het ingevoerd, zijn ze er toen mee gestopt, en is het nu terug ingevoerd?

7x olijf in de week.
En als je bent bevallen en hersteld bent gaan we naar The Ash.

nee tuurlijk niet :joy:

musea ook niet en heb nog nooit gehoord van een uitbraak in een museum

Ohh oké dus nu is het sowieso pas de eerste keer dat het wordt ingevoerd in Nederland? Behalve dan die test festivals.

Nouja big deal, ze had dit sowieso al met heropening horeca moeten invoeren want dan had je er nog enigszins controle over en als dat al maandenlang goed was gegaan, had je dat nu langzaam uit kunnen faseren

3 likes

voordat iedereen gevaccineerd was of kon zijn? dan ben je aan de lopende band aan het testen en moet je het 3 dagen van tevoren plannen als je een avondje de kroeg in wil.

de testcapaciteit was al zwaar overloaded toen de festivals/nachtleven weer open mochten, sta je 5 uur in de rij om te testen om een biertje te kunnen drinken

5 likes

Maar het verschil is dat er nu nog afstand gehouden moet worden in bijvoorbeeld een museum (of dat ook echt gedaan wordt buiten beschouwing gelaten) en dat er maar een max aantal mensen tegelijk in mag. Dat helpt natuurlijk wel tegen het voorkomen van een eventuele uitbraak. Straks mag iedereen en z’n moeder er weer tegelijk in, en is de kans op een uitbraak groter en daarom is dan de qr check. Dus ze ruilen 1,5 en bezoekersaantallenbeperking voor de qr code.

3 likes

ah ja makes sense idd! dat is wel prettig

maar dat geneuzel over die 1,5 m als wapenfeit vind ik wel triest, er is natuurlijk niemand meer die zich daar aan houd en de mensen die dat wel doen zullen zich er aan blijven houden.

maargoed we zullen zien hoe het gaat lopen allemaal.

2 likes

Liever dat, dan alles dicht toch? Als je dan donderdag eind vd dag negatieve test hebt kan je do/vr/za gewoon op stap, zo deden we/ze het hier ook.

Nouja het is van de overheid beetje omgekeerde volgorde. Had beter alles open (behalve clubs want geen afstand mogelijk) kunnen doen + testen + afstand. En dan als dat paar maanden goed is gegaan testen en later afstand uitfaseren (en clubs open uiteraard).

1 like

ja eindstand hebben ze vooral alles gewoon heel dom aangepakt

1 like

Ja, het komt nu wel beetje gek over terwijl men hopelijk in de staart van de pandemie zit. Dan komt er iets bij in plaats dat er iets af gaat, voor het gevoel. Als dit gewoon gelijk al voorwaarde was bij heropenen horeca dan viel men er minder over denk ik.

Neemt niet weg dat negatieve test of vaccinatie bewijs een prima idee is, maar hadden ze een stuk eerder al moeten doen toen het ‘logischer’ aanvoelde.

1 like

Een negatieve test is maar 24 uur geldig helaas.

Ah ja ok. Nouja ik snap de gedachtegang wel, het is niet voor niks wat vrijwel alle landen al een tijd doen.

Dus binnenkort gaan clubs open en restaurants zonder afstand, gewone openingstijden, maar dan wel met coronapas?

1 like

:clown_face: nee hoor dat is allemaal moeilijk. horeca blijft om 12 uur dicht moeten

(sorry voor mijn sarcastische toon/smileys steeds!)

nja hoop dat als dit werkt dat de clubs dan wel weer open mogen maar er is niet echt veel haast bij vanuit rutte & co

3 likes

De restaurants waren al open, maar moeten gaan controleren op vaccinatiebewijs of negatieve test. De clubs ook maar moeten sluiten om middernacht.

1 like

Ik denk dat er in de praktijk niks gaat veranderen, alleen dat die 1,5 meter wegvalt. Ik moet in Rotterdam nog de zaak tegen komen die daar echt serieus mee omgaat, dus ik verwacht ook met dit een lakse houding. Heel benieuwd!

Ik snap het hoor, het is niet dat de Nederlandse overheid vanaf begin 2021 hier een heel duidelijk beleid over heeft :sweat_smile:

Hindsight is 20/20 natuurlijk en in acute fase ging het echt wel goed, maar met dat open/dicht/oh doen dit/nee doen toch dat/ga zo maar door hebben ze niet een sterke standvastige indruk gegeven.

Nu heeft Nederland ook wel relatief veel grote uitbraken/pieken gehad met relatief heel weinig testen, en de maatregelen an zich zijn pandemie-technisch ook gewoon prima en gebeuren in elk land. Over de volgorde en aan/uit/aan/uit valt wel wat te zeggen.

Nouja jooeeee ben blij dat ik niet in Nederland woon haha maar in het (enige Europese?) land waar nu even helemaal geen restricties meer zijn

5 likes

Ik denk dat het ook niet meehelpt dat er in NL altijd gezegd werd dat er geen vaccinatieplicht kwam en ‘nee ook geen indirecte plicht’, en dat dit natuurlijk daar wel een beetje naar ruikt. Feitelijk gezien is het niet zo want je hebt nog een andere optie: testen (of thuisblijven). Maar het voelt voor veel mensen toch als een indirecte verplichting. Zeker nu het idd zo laat pas komt.

7 likes