Ja ik snap dit helemaal! Alleen de zaken die ik dat zag delen, deelden het wel onder het mom van wappie zijn. En inderdaad het stuk over mensen die zich alleen maar recalcitranter opstellen, herken ik heel erg vanuit mijn omgeving.
Ik word ook zo doodmoe van alle zeikende Nederlanders. Ik was afgelopen vakantie in Frankrijk en daar had iedereen in het OV gewoon netjes een mondkapje op en werd overal die coronapas gescand. Ik heb bij voorbaat al medelijden met de mensen achter de kassa/in de bediening die vast en zeker de volle laag gaan krijgen.
Waarom? De dekkingsgraad lijkt mij nu op zijn hoogst, als het er nu niet af kan, wanneer dan wel?
Een leuke bonus vanuit de overheid voor alle medewerkers in het ov, horeca etc. die namens hen de regels hebben moeten handhaven zal er wel niet inzitten
Maar gaat het niet om de discussie die veel werk is. Het scannen is zo gedaan maar de discussie aangaan met mensen die geen geldige code hebben kost natuurlijk veel werk en veel negatieve energie. Snap heel goed dat horeca-ondernemers daar geen zin in hebben. Zitten zij mooi het werk van de overheid te doen.
Ik snap je vraag zeker. Maar volgens mij zit @kleinmeisje in een risicogroep en ik herken haar bezorgdheid eerlijk gezegd wel. Ik vind het best kut dat er geen 1.5 meter meer gehouden zal worden vanwege mijn vader (wat ik al vaker gedeeld heb, voor mijn vader is een Corona besmetting op dit moment erg gevaarlijk). In die situatie kun je dus nergens meer heen (bioscoop, restaurant) omdat men weer naast elkaar mag zitten. Ja, daar is dat coronabewijs voor maar je moet er maar vanuit gaan dat dat goed gecontroleerd wordt en zo’n negatieve test/vaccinatiebewijs is never nooit waterdicht.
Desondanks snap ik ook dat je niet rekening met iedereen kunt houden en dat het een keer weer normaal moet worden. Want wanneer dan wel? Er zit niks anders op dan aanpassen aan de nieuwe situatie en kijken naar wat wel kan.
Geen familiedagen meer
Omdat je nog altijd voor jezelf zou moeten kunnen bepalen of je dat risico loopt of niet. Ik bedoel, in kroegen hoeft er geen afstand gehouden te worden natuurlijk. Maar het is zo’n kleine moeite om dat in bijvoorbeeld supermarkten erin te houden zodat mensen die misschien minder antistoffen aangemaakt hebben of straks mensen die bij de eersten hun vaccin kregen en het als één van de eersten minder gaat werken nog beschermd zijn. Ik denk dan: 1,5 meter houden (en mondmaskers) op plaatsen waar je wel naartoe moet en geen keuze hebt (ziekenhuis, supermarkt) en die laten op plaatsen die een keuze zijn. Je kan je niet blijven anders gedragen tijdens bvb uitgaan maar het is wel een minimum om dat op andere openbare binnenplaatsen te doen. Lijkt me echt zo compleet nutteloos (ook al is de kans extreem klein) om als bejaard persoon op je wekelijkse supermarktbezoek besmet te geraken omdat iemand in je nek staat te hoesten in de rij van de kassa terwijl het niks inhoudt om op dat soort plaatsen nog afstand te houden en je mondmasker op te zetten.
Eigenlijk hebben @Penny_Lane en @Stofdoek het antwoord al wel gegeven.
Landelijk ligt de vaccinatiegraad wel hoog, maar in de stad waar ik woon, is het nog steeds echt heel laag. Mensen dragen bv minder mondkapjes in het ov, maar hebben vaak naar de ander toe, nog wel respect voor de afstand. Als dit nu stopt komen die (ongevaccineerde) mensen zonder mondkapje op een paar cm van je af te zitten (als voorbeeld). Ik vind dat met de huidige cijfers echt nog niet fijn. Daarnaast komt de herfst eraan en we weten allemaal dat dat betekend dat een virus zich vaak nog makkelijk gaat verspreiden.
Ik vind afstand houden echt een kleine moeite eigenlijk. Ik ben idd zelf risicogroep maar probeer te vertrouwen op het vaccin. Echter vind ik ook dat je de zorg wel wat beter mag beschermen en de mensen bij wie het vaccin niet werkt of die het om bepaalde redenen niet mogen, ook (zoals de vader van stofdoek). Juist met de herfst in aantocht.
Ik snap dat de maatregelen een keer eraf moeten en dat vind ik ook goed. Ik ben echt niet voor forever maatregelen maar twijfel of dit de juiste timing is. Ik vind het ‘testen voor toegang’ wel een fijn alternatief. Ben laatst voor een goed doel naar een testen voor toegang event geweest en moet zeggen dat ik nauwelijks bezig ben geweest met Corona, juist omdat het een tvt event was en het nauw overlegt was met de overheid. Is het 100% waterdicht? Nee, natuurlijk niet maar beter dan niks, denk ik.
Zelf doe ik sinds ik het vaccin heb al wel meer. Maar ik kan mij voorstellen dat mensen met een zwak immuumsysteem met een tvt ook meer durven. En je bent natuurlijk niet verplicht om te vaccineren. Je kan testen en als je dat niet wilt dan ga je niet. Net als naar een land vliegen waar bepaalde vaccins verplicht zijn of werken in de zorg waar je een hep b prik voor moet halen.
Ik vind, buiten een pandemie, een beetje afstand van vreemden ook wel prettig? Vind het helemaal geen fijn idee dat mensen straks weer in je nek staan te hijgen
Snap trouwens helemaal dat dat nog vervelender is wanneer je in een risicogroep valt hoor. Mij gaat het meer om mijn personal space. En zie al voor me dat er nu van die mensen (wappies dus) gaan zijn die nog nadrukkelijker dichtbij je gaan staan omdat de afstand dan niet meer hoeft
Ik merk juist dat het bejaarden zijn die meteen tegen je aan staan en vervolgens zeggen “maar ben gevaccineerd hoor!!!”
Vind dit altijd zo’n stomme generalisering. Je hebt in elke leeftijdsgroep gewoon irritante mensen. En soms zijn sommige bejaarden de sociale normen wat meer kwijt maar het is echt niet alsof alle bejaarden een kutgroep op zich zijn die schijt hebben aan afstand. Snap ook nooit zo goed wat het punt nu is als iemand hier even wil komen zeggen hoe bejaarden zijn. Ten eerste is niet zo en ten tweede wat bedoel je, wil je dicht bij hen komen omdat een paar individuen van die leeftijd dat bij jou doen of zo.
Ik zeg toch nergens dat ALLE bejaarden zo zijn, dat maak jij ervan. En ik heb geen idee wat je bedoelt met je laatste zin en snap ook hoe je daarbij komt. Hoezo zou ik dit als smoesje gebruiken zodat ik dicht op andere mensen mag komen te staan? Huh?
Het verbaasd me eigenlijk een beetje dat er zo een groot ding wordt gemaakt over het als ‘jonge horecamedewerker’ of whatever moeten scannen van zo een bewijs. Ook met vorige maatregelen, ja er zijn wel eens mensen die lastig deden over een mondkapje/gegevens invullen, maar dit is echt maar een hele kleine groep? Ik kan alleen uit eigen en collega’s hun ervaring spreken, maar het was echt niet zo een big deal. Ik heb de hele periode zo een 25-40 uur in de horeca gewerkt dus genoeg mensen meegemaakt, maar de meeste mensen waren gewoon chill hierover en zo niet was het ‘oke dan gaan we wel ergens anders heen hoor!!!’ Oke doei dan?
Ik kan me echt niet voorstellen dat het ineens dik rellen wordt bij de deur omdat ik nu hun app moet scannen Veel mensen klagen dan misschien een beetje, maar dat is ook een beetje Nederlands zeuren om het zeuren en als het niet over de corona-app ging waren ze wel over het weer, of de tafel die ze kregen aan het zeuren
Nee dat zijn niet de mensen die ik bedoel. Als ik ergens in de rij sta of in een winkel loop en iemand staat te dichtbij, dan vraag ik netjes of ze afstand willen houden. Ik merk dat er mensen zijn die juist dat expres doen om een reactie of discussie uit te lokken. Maar meestal is het dan na een zucht of ‘oh je bent er zo’n één’ wel klaar en doen ze alsnog een stapje achteruit omdat de regels in het openbaar nu eenmaal wel zijn dat je afstand houdt.
Als die regel er niet meer is, zie ik het al gebeuren dat er mensen expres dichtbij je gaan staan om een reactie uit te lokken zodat ze lekker los kunnen gaan op dat afstand houden nu niet meer moet. En nee, ik maak me ook verder niet zo druk om corona en ik ben gevaccineerd, maar ik vind het alsnog geen raar idee om in het openbaar niet hutje mutje te staan. Ik vind het eigenlijk gewoon raar hoe we dat voorheen deden.
Ik vind de geen 1.5m in supermarkten bv echt wel jammer. Wilde tijdens mn vakantie een dagje groningen doen en twijfelde al vanwege extra ov moment maar nu ook nog eens omdat iedereen in principe geen afstand meer hoeft te houden. Heb na al deze ellende echt geen behoefte aan mensen in mn aura. Verander t dan naar plekken met toegangsbewijs dat je t daar loslaat. Want in de supermarkt kan jan en alleman met hun corona lopen maar als je een toegangsbewijs moet dan weet je in ieder geval al een stuk zekerder dat mensen of getest of geprikt zijn. En persoonlijk vind ik t ook minder moeilijk om die plekken te vermijden. Maar besef me dat ik een zeikerd ben.
Maar als mensen geen afstand meer houden wordt voor zoveel mensen zelfs een simpel supermarktbezoekje toch weer een risico.
Ik denk eigenlijk dat het komt doordat de ouderen vanaf het begin van de pandemie weggezet werden als de risicogroep, zijn ze ook natuurlijk. Al die tijd is opgeroepen om het voor hen te doen, bescherm de ouderen, hou je opa en oma in leven. Het ging natuurlijk ook om andere risicogroepen, maar ouderdom is zichtbaar, andere redenen waardoor jongere mensen in de risicogroep vallen niet altijd.
Als er zo op je geweten wordt ingespeeld met oproepen om vooral de ouderen te beschermen en je dat vervolgens lange tijd doet gaat er bij veel mensen denk ik ergens diep van binnen een soort gevoel ontstaan van: dat doe ik toch mooi ff, dat rekening houden met die mensen. Mogen ze eigenlijk wel dankbaar voor zijn, want kijk is hoe goed ik dat eigenlijk al onbaatzuchtig doe al die tijd.
Wanneer je dan die ouderen tegenkomt in je dagelijks leven en je krijgt niet een bedankje, zoals bijvoorbeeld ‘wat fijn dat je afstand van me houdt’ of iets dergelijks, maar dat in plaats daarvan zo’n oudere in je nek hijgt voor het zuivelschap, kan ik me voorstellen dat je denkt: ja hallo, ik doe het voor jou he? (dan ga ik uit van een persoon die niet voor zichzelf extra voorzichtig hoefde te zijn).
En dit bedoel ik niet specifiek naar @papierhier maar meer in het algemeen hoe er wordt gekeken naar ouderen die zich niet per se aan de regels houden. Ik denk dat de ouderen daarin niet verschillen met welke andere groep mensen dan ook, maar omdat we voor hen moe(s)ten zorgen valt het meer op.
Ik vind dit één van de hardnekkigste misverstanden tijdens deze pandemie. De leidraad voor lockdowns is altijd de bezetting van de zorg geweest en nooit bescherm je opa of oma. Ja op individueel vlak speelde dat natuurlijk mee want hopelijk wil je wel een beetje je naasten beschermen. Maar structureel was dit niet waar naar gekeken werd over wat nodig was qua maatregelen.
Ik snap verder wel je punt en wat je bedoelt met dat het dan meer opvalt als een oudere geen afstand houdt. Maar wat daar aan de basis van ligt is gewoon een verkeerde veronderstelling, dat we het voor hen deden.
Meer zelfs, ik zou het zelfs omkeren. Voor veel risicogroepen was het pas veilig genoeg om ook eens binnen de maatregelen iets te doen wanneer de cijfers zakten. Maar toen de cijfers zakten ging de maatschappij (logisch) net weer meer open voor de jonge en gezonde mensen (waarvan velen nu long covid hebben maar ja). Waardoor de cijfers weer stegen en het voor risicogroepen en ouderen die wel graag niet besmet wilden worden nooit veilig genoeg was om iets te doen. De meesten aanvaarden dat gewoon want ze beseften dus goed genoeg dat het nooit om hen heeft gedraaid maar om de zorg. Dus bleven zoveel mensen verder onzichtbaar ten gunste van jonge gezonde mensen die weer meer van het leven wilden. Logisch allemaal. Maar om het dan te keren en te doen alsof het voor hen werd gedaan en dat sommige mensen dan nog een bedankje zouden willen, ai Het is net de groep die mits enkele uitzonderingen waarbij je je er dan extra aan ergerde als ze in de supermarkt te dicht kwamen deze hele pandemie zo onzichtbaar als mogelijk is geweest ten voordele van mensen die wel op de maatregelen konden leven. Dus nee je deed het niet voor hen. Je deed het voor de zorg en de hele maatschappij die anders als een kaartenhuis ineen was gezakt terwijl zij zich op de achtergrond hielden.
Het is bovendien de groep die nu nog steeds laat van naar de kroeg gaan omdat jullie dat weer zouden kunnen. Ik vind dat allemaal normaal hoor. Je kan de maatschappij niet gesloten houden om zieken en ouderen te beschermen als de zorg meekan en er gevaccineerd is. Maar doe niet alsof mensen minder hebben kunnen leven voor hen want dat was niet zo. En bij afbouw van de maatregelen, zorg dat het veilig blijft op plekken die die groep niet kan vermijden en klaag dan niet over de uitzonderingen die te dicht komen en verwacht al zeker geen bedanking van mensen die zich de hele tijd onzichtbaar hebben gemaakt en nu nog steeds veel minder verwachtingen hebben dan anderen.
Geld die verplichting dan ook in zwembaden bijvoorbeeld en of je naar een huisje mag in een vakantiepark? Ik kan het nergens echt vinden