Ik vraag me trouwens wel af hoe dat loslaten van de anderhalve meter gaat zijn. Ga ik dan weer… mijn vrienden knuffelen? Ben het helemaal verleerd joh
Misschien is er een verschil in communicatie in België en Nederland geweest. In Nederland zijn dit soort dingen eigenlijk wel echt gezegd, ook in persconferenties bijvoorbeeld. Ook de vaccinatiecampagne ging gedeeltelijk daarover. Er waren reclamespotjes (of misschien posters?) waarin mensen vertelden waarom ze vaccineerden. Ik kan ze niet allemaal meer herinneren, maar er was er volgens mij 1 waarin een jonge vrouw (Otje van vroeger, voor de Nederlanders ) zegt: ik doe het voor hem, waarbij het gaat om een oudere man op de achtergrond die volgens mij haar opa zou moeten voorstellen.
Dus nee, dit ging eigenlijk niet alleen over individuele situaties, het was onderdeel van de communicatie naar Nederlandse burgers. En eigenlijk is het 1 toch een gevolg van het ander? Je beschermt ouderen, en andere risicogroepen omdat die de meeste kans hebben om op de IC te komen. Daarmee probeer je dus de zorg te ontlasten.
Dit is niet wat ik bedoelde. Ik denk niet dat er mensen zijn (uitzonderingen daargelaten) die letterlijk op een bedankje wachten. Ik denk gewoon alleen dat het logisch te verklaren is dat als je iets doet voor een ander (en als ik die ‘opdracht’ zo begrepen heb door communicatie van de overheid dan ben ik denk ik niet de enige), je systeem ergens van binnen wacht op óf een gunst terug óf een blijk van waardering. Dat is gewoon hoe mensen ‘geprogrammeerd’ zijn. Terecht? Nee, natuurlijk niet. En dan waarschijnlijk niet bewust, maar op het moment dat er dan het tegenovergestelde gebeurt en het lijkt alsof je het voor niks hebt gedaan (wat natuurlijk niet zo is) kan dat bij sommige mensen misschien even knagen. Onterecht, vervelend, maar menselijk.
Ik weet niet of je het nu tegen mij hebt, eerder ook al met je ‘jij’, ‘jullie’ en ‘je’ maar ik voel me aangesproken. Je trekt het te ver door, niet wat ik bedoelde en ook niet wat ik doe. Ik heb alleen geprobeerd uit te leggen waarom ik denk dat er soms een bepaalde houding is tegenover ouderen in deze pandemie.
Dit is ook wat ik me afvraag, maar mijn moeder zei gisteren tegen mij dat geen handen meer geven één van de eerste regels was, nog voor de 1,5 meter. Dus gaat dat dan ook weer gebeuren? Hoort handen geven/drie zoenen/knuffelen bij de afschaffing van de 1,5 of was dat eigenlijk nog een aparte regel…
En mijzelf voorstellen door een hand te geven
Een aantal van mijn vrienden/vriendinnen knuffel ik weer sinds de 2 weken voorbij zijn na de tweede vaccinatie. Ik vind het op de een of andere manier nog heel eng om mijn ouders weer te knuffelen en volgens mij ga ik ook zo hard janken als dat weer gebeurd, terwijl wij normaal geen knuffelig gezin zijn.
Ik denk dat ik echt een hele vieze kreun uitsla als ik mijn goede vrienden weer knuffel
Gatver ik wil helemaal geen mensen meer aanraken
Ik kreeg gisteren een hand waarbij de middelvinger over mijn handpalm schaafde. Ook wel nieuw.
Was wel van mijn vriend dus dat kon ik nog aan
Same. Ik was gisteren op een verjaardag en mijn tante wilde perse weer drie zoenen geven want we zijn toch beide gevaccineerd?? Ik wil nooit meer terug naar drie zoenen geven
Ja tuurlijk wordt dat soms zo gecommuniceerd omdat dat meer op mensen hun gevoel inspeelt dan dit zijn de bedden en de zuurstofmachines en weet ik veel. Maar het beleid, dat draaide dus om die ziekenhuisbezetting en niet om een 85-jarige kost wat kost in leven te willen houden.
Maar zo denken veel mensen verkeerdelijk dus dat ze iets gedaan hebben voor de kwetsbaren. Terwijl er waarschijnlijk niemand is die meer heeft moeten inleveren dan die groep en die dus binnen bleven omdat anderen zouden kunnen buitenkomen. Want zo is het gegaan. Er werd altijd vanals dat kon versoepeld wat compleet logisch is. Maar risicogroepen leverden dus in omdat het voor hen te gevaarlijk was met versoepelingen. Ik zie niet hoe het anders gegaan zou moeten zijn hoor, maar vind het dan zo stom dat een groep mensen netjes weggestoken is geweest en de groep die wel kon buitenkomen maar iets minder dan vroeger (voor de zorg!) veelal de attitude heeft van kijk we doen dit voor jullie mooi hé! Oudjes zaten letterlijk alleen en eenzaam weg te kwijnen omdat er weer lockdowns kwamen nadat er te veel open was geweest. Jonge mensen zeiden vaak letterlijk ja ik ben uitgeweest ik ga dus de komende weken niet naar oma lief hé! Haha nee wat een omkering om te doen alsof maatregelen voor de belasting van de zorg en risicogroepen laten vereenzamen iets is ten gunste van hen. Het kon niet anders hoor het is geen kritiek op hoe het gelopen is, wel op de attitude van we deden het voor hen die daar vaak verkeerdelijk bijhoort.
En tuurlijk moesten er geen ouderen en risicogroepen zijn zou de ziekenhuisbelasting wat minder zijn geweest. Maar alsnog kwamen er zoveel mensen op de ic terecht waarvan dat niet verwacht werd. Ook zonder ouderen en risicogroepen was de zorg ingestort als iedereen tegelijk ziek werd. Dus nee het is ook onrechtstreeks niet per se voor hen geweest. Het was gewoon voor de hele maatschappij. En dan had iedereen nu long covid en konden veel zaken ook sluiten. Terwijl na vaccinatie ook dat risico kleiner is. Denk dat je de samenhang van alles een beetje onderschat als je zo op één groep focust.
Ik knuffel ook weer met vriendinnen 2 weken nadat we beiden zijn ingeënt. Heel fijn. De 3 zoenen mogen ze van mij voor eeuwig afschaffen.
Nou ik werk in de horeca en wij hebben zoveel gezeik met mensen. Nu zijn de mondkapjes al tijdje niet op voorraad en wat we over ons heen krijgen van mensen (werk op een treinstation), dat is niet mals.
Dit is echt te intiem !!
Ik gaf wel laatst m’n oma een kusje op haar wang en een knuffel, dat was echt heel raar om te doen maar ze lichtte helemaal op, zo lief. Ze houdt sowieso niet van aangeraakt te worden, maar denk dat ze het na bijna 2 jaar toch gemist heeft. Ik ook wel, eigenlijk, en had dat niet van mezelf gedacht! Maar blijf het met niet-familie-en-beste vrienden toch te raar vinden op dit moment.
Ik moest wel een beetje lachen vanochtend door een radio item waarbij ze vroegen aan mensen wat ze van de nieuwe corona-maatregelen vonden, voornamelijk dus het afschaffen van die 1.5 meter. Zoals ongeveer elke Nederlander had iedereen er een sterke mening over en als laatste vraag: hield jij je nog aan die regel met je vrienden: “Ehhhhhhh… nee, ja, nee eigenlijk niet nee”
Ik kan me niet eens meer herinneren wanneer mensen voor het laatst afstand hielden. In winkels gebeurt het allang niet meer en helemaal aan het begin van corona zei ik er nog wel eens wat van, maar ben die discussies echt allang zat, omdat mensen zich er toch niks van aantrekken. Dat die 1,5 meter eraf gaat snap ik sowieso al wel vanwege vaccineren, maar vrijwel niemand hield zich er nog aan. Terassen ook vaak zat dat tafels echt niet ver genoeg uit elkaar staan
Je zou bekend moeten zijn met de forumregels, @chasingrainbows.
Een van de punten die daaruit (helaas) geregeld
voorbij komen, is dat zoiets niet is toegestaan.
Gewoon niet doen dus.
Speciaal voor jouw bericht een account aangemaakt.
Ik heb mijn 1e vaccinatie een paar weken voor ik zwanger raakte mogen krijgen. De 2e rond week 5. En ik ben gezond zwanger
Wat ik wel bijzonder vind is dat de ene zorgverlener heel verbaasd is dat ik de 2e vaccinatie heb laten zetten en de andere mij letterlijk bedankt dat ik de tweede prik heb laten zetten ondanks mijn prille zwangerschap. Meer zwangeren die dit meemaken?
Voor mij was de keuze overigens heel simpel: ik heb astma dus val sowieso in een risicogroep en nu met de zwangerschap in een tweede risicogroep. Voor mij lijkt aan de beademing op de ic schadelijker voor mijn ongeboren baby dan een vaccin. Daarnaast is corona in mijn ogen iets wat we alleen samen kunnen bestrijden en die prik halen iets wat je niet alleen voor jezelf doet maar ook voor een ander.
Zo, mijn eerste bericht is direct lekker lang haha.
Gefeliciteerd met onder de 2000 besmettingen allemaal. Ik ben benieuwd of we ooit weer onder de 1000 gaan komen