Daarnaast is het nogmaals belangrijk om te benadrukken, zoals @Ikgebruiklievergeennaam @cremeinyourcoffee & inmiddels niet actieve forummer @midheavenmoon ook vaak gedeeld hebben (kleine greep, ik mis er nog een aantal, alvast excuses ), met long covid staat je leven stil. Natuurlijk zijn er gradaties in maar overall kun je letterlijk maar heel erg weinig doen, dus alle dingen kosten bakken met energie (wandelen, douchen/afdrogen, traplopen, aankleden etc.). Niet naar school, niet werken (of maar heel erg beperkt), nauwelijks concentratie, weinig sociale activiteiten. Toevallig had ik van de week een gesprek met mijn ongevaccineerde collega, ik benoemde precies wat ik hierboven ook schrijf, zij zegt letterlijk: “Ja maar ik voel de noodzaak niet, ik voel niet dat dit mij kan overkomen”. Hoe moet ik dan begrip opbrengen als diegene ook geen begrip voor mij kan opbrengen? Hoe kun je niet begrijpen dat er een noodzaak is om je te laten vaccineren? Dat er een greater good is en niet alleen je eigen belang, of wat jij er als individu wel of niet uit haalt. Sorry voor deze rant, val mogelijk in herhaling maar kan het niet laten om de urgentie te benadrukken. Ik ben er nog goed vanaf gekomen, maar ik weet dat dat voor een groep long covid patiënten anders is.