Caronatopic #12

In Amerika heb je het nu ook dat een klein percentage mensen ontslagen wordt omdat ze geen vaccin willen.

Ik geef ze helemaal gelijk. In het ziekenhuis gelden nou eenmaal bepaalde protocollen die wetenschappelijk aangetoond en noodzakelijk zijn. De gezondheid van patiënten gaat voor. Dus gfto als je er niet in gelooft.

12 likes

Oh wauw, wist niet dat vaccinatie ook kon helpen tegen long Covid, wat fijn!
Had dat nog nooit eerder gehoord. Weet überhaupt weinig van long Covid, dat is wel gebleken hier.
Excuses voor degenen die zich ergerden aan mijn verwijzing naar de tips van de “health optimalisatie guide”. Ik heb het verkeerd ingeschat. Ik dacht dat ik het hier wel kon delen omdat hij naar mijn idee niet van de categorie Willem Engel of Maanzusjes is. Ik sta zelf open voor alternatieve geneeswijzen (tot op zekere hoogte) maar realiseer me nu dat dat wel erg makkelijk praten is als je zelf niet ziek bent en dat het pijnlijk kan zijn voor degenen die al een frustrerend medisch traject hebben en van alles geprobeerd hebben.
Heb ook wel weer wat dingen geleerd en wat mij betreft maakt zulke gesprekken dit topic juist interessant.

Ik was de hele dag op pad dus vandaar beetje late reactie maar wil het toch nog gezegd hebben.

Maar nogmaals, het was goed bedoeld en heeft niks te maken met het feit dat ik zelf niet gevaccineerd ben.
Ik vind de haat jegens ongevaccineerden ook echt bizar. Vooral hoe die geuit wordt naar een individu. Ik zou ervoor zorgen dat de IC’s vollopen terwijl ik zelf misschien nooit corona krijg.
Haten jullie ook iedereen die met oud&nieuw vuurwerk afsteekt omdat iedereen die vuurwerk afsteekt ervoor zorgt dat de spoedeisende hulp vol is en iemand met een hartstilstand moet wachten?

4 likes

Mijn vriend heeft geen long covid, wel covid gehad en voelde zich na zijn vaccinatie ook een stuk beter. Twijfelde eerst of het placebo was maar dat kan echt.

2 likes

Wij vieren binnenkort ook een belangrijke kinderverjaardag en om een andere niet leuke reden (vete, waar wij overigens niet mee te maken hebben) kunnen we schoonouders en ander familielid niet samen uitnodigen. Onze oplossing is om één wat groter feestje te geven waar de meeste mensen voor uitgenodigd worden en om schoonouders apart een dag eerder uit te nodigen (met evt nog oom en tante van mijn vriend) onder het mom van: op het feestje is het erg druk, veel kinderen, kun je niet rustig zitten etc. Waarschijnlijk zagen ze de échte reden ook wel een beetje, maar met onze redenen waren ze al overtuigd en werd het niet echt ongemakkelijk. Misschien een idee om te proberen?

Moet eerlijk zeggen dat ik het zelf ook wel prima vind… mijn schoonvader is op sommige vlakken niet echt likeable en hiermee vermijden we ook de awkwardness/plaatsvervangende schaamte :grimacing:

2 likes

Door niet actief bij te dragen aan de oplossing hou je een probleem in stand. Dat doe je op individueel niveau, dus dat ‘gehaat’ op ongevaccineerden ja… Probeer dat te verkopen richting de mensen die nu weer in Zwolle de deur gewezen worden omdat hun operatie WEER niet doorgaat omdat er 90% ongevaccineerden de bedden en het personeel bezet houden?! Dus ja, ik vind het ‘gehaat’ wel legitiem.

En ja, idioten met vuurwerk zijn OOK kut en houden nodige zorg bezig. Maar je kunt dat niet vergelijken: 1 of enkele dagen per jaar dom gedrag of een wereldwijde pandemie

43 likes

Misschien jij als individu niet (of wel) maar jij kan ook weer iemand besmetten die wél op de IC terecht komt. Voor elke covid patient die op de IC terecht komt kunnen 15 operaties qua inhaalzorg niet doorgaan las ik vandaag op nos.nl, omdat covid patiënten zo lang opgenomen blijven. Dat vind ik echt een schokkende statistiek. Edit: statistiek kwam van Radboud umc

Als je geen onderdeel van de oplossing bent, ben je onderdeel van het probleem

20 likes

Realiteit is dat Corona nooit weg zal gaan dus vroeg of laat krijg jij het ook gewoon. Zou snel van de wolk afstappen dat jij het niet krijgt.

Verder werkt het SEH met een triage systeem. Voor iemand met een hartstilstand staat een hele team binnen enkele minuten klaar, al voordat de ambulance binnengereden wordt. Vuurwerk slachtoffers die worden anders getrieerd. Dus klopt niet wat je zegt.

En ja ik ben de ongevaccineerde mensen vrij zat. Ze houden de zorg op slot. Een zeer slechte Corona patiënt ligt gemiddeld 10-14 dagen op de IC. Houdt 1 bed vast waar in die periode wel 10-14 grote hartoperaties uitgevoerd kunnen worden. Inmiddels al naar voren gekomen dat door de Corona zorg er onnodig veel gezondheidsschade toegedaan is aan de niet-Corona patiënten.

74 likes

Daarnaast is het nogmaals belangrijk om te benadrukken, zoals @Ikgebruiklievergeennaam @cremeinyourcoffee & inmiddels niet actieve forummer @midheavenmoon ook vaak gedeeld hebben (kleine greep, ik mis er nog een aantal, alvast excuses :tired_face:), met long covid staat je leven stil. Natuurlijk zijn er gradaties in maar overall kun je letterlijk maar heel erg weinig doen, dus alle dingen kosten bakken met energie (wandelen, douchen/afdrogen, traplopen, aankleden etc.). Niet naar school, niet werken (of maar heel erg beperkt), nauwelijks concentratie, weinig sociale activiteiten. Toevallig had ik van de week een gesprek met mijn ongevaccineerde collega, ik benoemde precies wat ik hierboven ook schrijf, zij zegt letterlijk: “Ja maar ik voel de noodzaak niet, ik voel niet dat dit mij kan overkomen”. Hoe moet ik dan begrip opbrengen als diegene ook geen begrip voor mij kan opbrengen? Hoe kun je niet begrijpen dat er een noodzaak is om je te laten vaccineren? Dat er een greater good is en niet alleen je eigen belang, of wat jij er als individu wel of niet uit haalt. Sorry voor deze rant, val mogelijk in herhaling maar kan het niet laten om de urgentie te benadrukken. Ik ben er nog goed vanaf gekomen, maar ik weet dat dat voor een groep long covid patiënten anders is.

40 likes

Ja, en in Frankrijk werd die verplichting ook al opgelegd dacht ik.
Op mijn hogeschool hebben ze in de openingscolleges telkens benadrukt dat steeds meer stageplekken (zorgopleiding) gaan vragen naar vaccinatiebewijzen of als andere optie: wekelijks testen waarvan de kosten waarschijnlijk volledig op de student zal komen. Vind ik ook goed!

1 like

Ik vind dit niet zo gek. Toen ik stage ging lopen in het ziekenhuis, moest ik ook hep b prikken halen en de montoux (??) test doen. Anders mocht ik niet met de kinderen werken. Als je buikgriep hebt mocht je ook niet werken en bij verkoudheid moest je baby’s ontwijken en indien echt nodig, een mondkapje op. Het lijkt alsof dit allemaal nieuw is, maar newsflash; dat is het niet.

24 likes

In de praktijk krijgen ongevaccineerde patiënten met Corona dus voorrang op gevaccineerde patiënten met andere aandoeningen. Als dat geen tweedeling is.

14 likes

Mantoux om actieve TBC op te sporen. En idd voordat je gaat werken wordt er zoveel gecontroleerd. Al tijdens de opleiding.
Ik moet zelf jaarlijks een TBC screening op werk ondergaan, hoort erbij.

2 likes

Wanneer leren die wappies eens dat die drugsdealende dokters niets verdienen aan medicijnen voorschrijven. Sterker nog: de zorgverzekeraar stimuleert alleen maar om doelmatiger (= minder en zo goedkoop mogelijk) voor te schrijven.

Het antihistaminicum Levocetirizine kost overigens 3 eurocent per dag, dus wordt echt een dikke Porsche.

23 likes

Ik heb ook zo’n vriendin, zij is nu ook zwanger en ze wilde zich niet laten vaccineren want ze wist niet wat het zou doen met haar vruchtbaarheid en nu met het kindje. Maarja haar vriend kan dan toch gewoon vaccineren? Nu ik ook die berichten zie van zwangere die op de IC belanden kan ik echt boos worden dat zij niet wilt vaccineren, want ja je weet toch ook niet wat het risico van ernstige COVID heeft op je baby?

Los daarvan vind ik het ook kwalijk voor anderen omdat je zo niet meewerkt aan de groepsimmuniteit die nodig is voor mensen die om medische redenen echt geen vaccin kunnen nemen.

1 like

Edit huh ik zie nu dat dit een artikel uit juli is haha maar er stond dat het net ge-update is en staat dus bij nieuws… Ongesteldheid wijkt na coronaprik mogelijk korte tijd af: hoe zit dat? | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl Behh de huidige topcomments onder dit artikel ‘nou het zegt heel veel over je gezondheid als je menstruatie een keer afwijkt hoor, ik ga geen booster nemen!’ ‘Nou als hij beschikbaar wordt voor kinderen ga ik hem niet aan m’n vijfjarige dochter geven’ Waarom kijk je op een nieuwssite waarin het over wetenschap gaat als je er niet eens in gelooft

Ik zou graag willen weten jij als ongevaccineerde, stel je bent bij bewustzijn en raakt besmet met ernstige klachten waardoor je op de IC zou moeten worden opgenomen. Zou je dan ook bereid zijn om die plek op de IC niet te nemen aangezien je bewust dit risico hebt genomen?

Ja ik haat mensen die onverantwoord met vuurwerk omgaan en daardoor op de IC of SEH belanden, zeker als iemand anders die niet onverantwoord met iets is omgegaan daardoor geen medische hulp kan krijgen.

5 likes

Ik ben volledig pro-vaccineren, maar dit kun je wel heel ver doortrekken toch? Want hetzelfde kun je zeggen over andere extremen als mensen die bijv. (veel) alcohol of drugs gebruiken, die roken, ongezond eten, roekeloos rijden of (extreem) sporten en daardoor dus ook een hoger risico lopen om op de IC of SEH te belanden.

4 likes

Verschil is dat die ongezonde gewoonten leiden tot late termijn gevolgen (op acute intoxicaties na) op de zorg. En deel daarvan valt onder een hardnekkige verslaving. Bij een Corona vaccinatie zie je binnen enkele weken al een effect op de zorg. Verder met je eens hoor, uiteindelijk kun je de zorg niet ontbieden aan wie dan ook. Want waar leg je dan de grens?

4 likes

Ja dat laatste bedoelde ik idd! Ongezond eten en roken zijn dan geen goede voorbeelden, maar ik probeerde aan te geven dat je door bijv roekeloos rijden of extreme sporten ook op de IC/SEH kunt belanden. Ik vind de vergelijking tussen vaccinatie weigeren en vuurwerk gebruiken niet helemaal juist.

We hadden gister op het werk echt een flashback naar maart 2020… :disappointed: Er is een cluster besmettingen in een seniorencomplex bij ons en collega en ik moesten allebei daar visite gaan doen, dus stonden daar weer samen op de parkeerplaats van dat gebouw met onze FFP-maskers en handschoenen en handalcohol.

Fucking deprimerend. Mijn patiënt moest ingestuurd worden vanwege en veel te lage saturatie. Twee keer Pfizer gehad en geen afweerproblemen, dus ben echt een beetje in shock dat die zo ziek is, je hoopt gewoon dat ie iets anders erbij heeft wat het verklaart. :sweat:

10 likes