Ik vermoed omdat Corona voor deze groepen ongeveer even risicovol is, maar 20ers meer contacten hebben en dus meer kunnen bijdragen aan de verspreiding.
CORONA IS GEEN GRIEP
Hahaha Jezus goeie typo, ben ik even ontmaskerd als wappie, laat m maar gewoon staan ook.
Haha love griepsimmuniteit!
Andere varianten is allemaal weer afwachten denk ik. Maar als het ziekenhuisopname wel alsnog voorkomt en iedereen maar mild ziek wordt, dan is het alsnog helemaal prima natuurlijk. Ik maak me er niet zo’n zorgen over want stel het werkt niet zo heel goed, als iedereen maar even mild ziek is, kan de samenleving dat prima aan (en de mensen zelf kunnen dat ook prima aan).
Sowieso zullen we nooit helemaal van corona af zijn, maar als we toe kunnen naar redelijke immuniteit van de bevolking (door bijv jaarlijks vaccineren risicogroepen en accepteren dat de rest soms enkel mild ziek wordt), zie ik geen problemen.
Echt ik besta na dit jaar nog uit 60% water en 40% cynisme geloof ik. Woest ben ik weer. Onze regio laat zien dat je met wat overleg snel maatwerk kan leveren, maar we worden gewoon als stoute kinderen teruggefloten.
Ja, hier hetzelfde! Ze past eens in de twee weken op, ben ook echt heel blij (en zij zelf ook) dat ze volgende week haar eerste prik AZ krijgt.
Krijg zelf over twee weken de tweede prik, ook blij dat dat (nog…) gewoon doorgaat hier.
Heb je hier een linkje van. Ik wil m zo graag kan ik meteen aan mn bmi werken want ruim 8km fietsen enkele reis
Wat naar ik ken ook een paar mensen die inderdaad precies deze klachten hadden en geen verkoudheid en hoesten enzo.
Ik had ook geen hoesten of benauwdheid bij Corona. Alleen maar hoofdpijn, spierpijn alsof je flink gesport had en koorts.
Je kunt als je in de buurt woont wat eten voor de deur leggen. Mijn vriendinnen hadden wat brownies gestuurd via de post. Ook lekker.
Ik vraag me soms af of we die redelijke immuniteit ooit gaan bereiken. Er wordt nu vooral gevaccineerd in de VS, EU en Australië. In Azië, Zuid-Amerika en Afrika gebeurt dat allemaal op veel kleinere schaal, daar is echt niet iedereen gevaccineerd aan het einde van het jaar, misschien nog niet eens eind volgend jaar. Wat heeft het voor nut om de helft van de wereldbevolking te vaccineren, terwijl bij de andere helft het virus nog vrij kan rondwaren en kan muteren tot het resistent is en we weer opnieuw kunnen beginnen?
En er wordt al gezegd dat we mogelijk maar 1 jaar immuniteit hebben na een vaccinatie. Ik zie het al voor me dat op 1 januari weer dit riedeltje opnieuw begint
Toen ik dit getal net zag, vond ik het even heel weinig, want ik ging uit van 17 miljoen mensen x 2 prikken = 34 miljoen prikken. Maar kinderen krijgen natuurlijk (nog) geen vaccinatie, en sommige mensen kunnen/mogen niet, en sommige willen niet. Ik vraag me af hoeveel prikken we in totaal zullen gaan zetten, 20 miljoen ofzo?
Ik weet het ook niet… krijg je van die stomme bubbels van voornamelijk rijke landen.
Maar ik denk dus wel dat ook als het muteert, gevaccineerden alsnog wel bescherming hebben maar dan tegen ernstige ziekte, dus enkel mild ziek worden. Als de hele wereld op n gegeven moment enkel mild ziek wordt, maakt het veel minder uit.
Ooit hebben zoveel mensen ofwel corona ofwel het vaccin gehad, dat er wel ‘achtergrond immuniteit’ is en het allemaal niet zo erg meer is. Dat het gewoon een ‘gegeven’ wordt van ohja corona griep noro allemaal van die virussen die er zo af en toe zijn
Ik hoop echt dat Janssen gewoon gebruikt mag worden, al dan niet met extra disclaimer van het (minieme) risico.
Wat ik me nog afvroeg, de techniek van AZ en J&J is niet nieuw. Zijn dan bij andere vaccins met dezelfde techniek nooit deze bijwerkingen geweest? Of komt dat doordat het meestal kinderen zijn die gevaccinneerd worden i.p.v. volwassenen zoals nu.
De techniek is wel vrij nieuw en volgens mij nog niet eerder (zo) grootschalig gebruikt? Volgens mij waren er eerder nog geen adenovirale vaccins gebruikt in grote groepen (alleen in kleine klinische trials of bij kanker bij kleine groepen), maar het kan zijn dat er wel iets is waar ik niet vanaf weet hoor. En met een bijwerking die in de orde van grootte van 1 op 100.000 zit oid moet je natuurlijk wel veel mensen vaccineren voor je dat uberhaupt oppikt.
Er zijn 11 miljoen Nederlanders boven de 18 jaar. Ga ervan uit dat de vaccinatie bereidheid op 75% (?) zit, dan heb je het over ongeveer 8/9 miljoen mensen, dus 16/18 miljoen prikken? Of denk ik nu verkeerd
Edit: even voor het gemak ervan uitgaan dat bij alle vaccins twee prikken worden gezet
Ik word hier steeds optimistischer van haha!
Ahh ik dacht mRNA echt nieuw was en dit al veel meer getest, maar je hebt gelijk geloof ik, adenoviraal werd al wel gebruikt maar niet op zo’n immens grote schaal. Logisch dat er dan nu nog bijwerkingen ontdekt worden.
Als er 1 voordeel is aan de hele pandemie is het dat we zoveel nieuwe vaccinkennis opdoen!
En @Chuckie
Ik geloof dat het ziektebeeld overeen komt (of wellicht hetzelfde is?) als ITP: Immune thrombocytopenia (ITP) - Symptoms and causes - Mayo Clinic
Dat is al heel lang een bekende, doch zeldzame bijwerking van infecties met infectieziektes of heel soms vaccins (bij kinderen met name).