Ik heb echt even advies nodig…
Mijn vriend en ik wonen sinds anderhalf jaar in een tussenwoning. We zijn heel blij met ons huisje, maar helaas verpesten onze buren ons woongenot. Ze draaien meerdere keren per week extreem harde muziek. En met hard, bedoel ik zo hard dat ik niet kan slapen, ik de gehele songtekst kan verstaan en ik me niet kan concentreren op bijv. een serie die aanstaat. Het is altijd boem boem muziek (ik weet niet hoe het genre heet, maar zeg maar stampmuziek), of Hollandse muziek. De tijdstippen variëren. Het gebeurt het vaakst 's avonds/ 's nachts in het weekend, maar het is ook vaak op doordeweekse dagen tussen 16:00 en 19:00 of 22:00 tot 00:00. Ik sta doordeweeks 's ochtends vroeg op, dus wil altijd tussen 22:30 en 23:00 naar bed, maar dan lig ik dus wakker van die herrie van de buren. Het komt ook regelmatig voor dat we visite hebben wanneer ze zulke harde muziek gaan draaien, dan schaam ik me altijd.
Als ik mezelf advies zou geven, zou ik zeggen dat ik ze er rustig op aan moet spreken. Maar mijn vriend en ik zijn bang dat ze het niet pikken of het ze niks kan schelen en dat ze gaan treiteren (het zijn tokkies). Daarnaast kan ik het me niet voorstellen dat je niet begrijpt dat andere mensen hier last van hebben. Dus doen ze het een soort van bewust. En als je zo asociaal bent, geloof ik niet dat ze wel rekening met ons gaan houden als we er iets van zeggen. Meteen de politie bellen vind ik te heftig, daar maken we al helemaal geen vrienden mee.
Na anderhalf jaar mezelf proberen in te houden zit mijn emmer behoorlijk vol. Ik huil er regelmatig om omdat ik me heel machteloos voel, maar het verpest wel mijn woonplezier. Ik snap dat je altijd wel wat geluiden van elkaar hoort als je in een tussenwoning woont, maar dit is gewoon bizar. Ik wil genieten van het thuis zijn na een lange werkdag, en ik wil kunnen slapen wanneer ik dat wil. Ik kan gewoon niet begrijpen dat mensen zo asociaal zijn en geen rekening met anderen houden.
Wat zouden jullie doen?