Budget- en besparingstopic

Klinkt interessant, ben ook wel benieuwd naar details:-)

1 like

@soarin @Loretje Ga jullie vanmiddag even een pb sturen, had dit even over het hoofd gezien!

@Nidorina Ja je kiest een profiel, je hebt er 4 en ik heb de tweede gedaan qua risico. Dus je spaart wekelijks of maandelijks, maar je belegt dat wel en zij doen dat voor jou in verschillende fondsen. Ik heb nu 60 euro en stond op een euro winst in een maand, wat nu gedaald is naar 44 cent, dus 1,4 procent rendement. Kan natuurlijk minder worden of hopelijk nog meer :slight_smile:

Jawel je wisselgeld dus.
Stel je belegt 10 euro dan kan dat 12 euro worden maar ook 4 euro.

1 like

Inderdaad wat @Kusjessoldaat zegt. Je betaalt daarnaast ook 1 euro aan kosten per maand. Ik ben uiteindelijk gestopt met Peaks omdat ik altijd in de min stond.

1 like

Hebben jullie tips qua een goeie app om je uitgaven bij te houden? Ik heb er twee geprobeerd maar vind de een irritant werken en de ander snap ik niet.

Ik gebruikte een poosje de app ‘Financieel’. Je kunt daar gemakkelijk alle inkomsten en uitgaven invoeren, inclusief data. De app laat dus ook zien hoeveel besteedbare ruimte je hebt op iedere dag van de maand.

Ik werk heel onregelmatig (dus ook niet iedere week dezelfde uitgaven aan het ov) en heb ook iedere maand een ander bedrag qua loon, dus op den duur ben ik gestopt met het gebruiken omdat ik het niet meer zo handig vond werken. Maar op zich vind ik het echt wel een goede app.

Ja money manager begrijp ik dus niet, te veel opties denk ik. Kan nooit makkelijk snel een overzicht zien van wat ik heb en wat er uitgegaan is over een bepaalde periode. Kan alleen per dag, week of maand. Maar ik krijg net als @pastelzwart onregelmatig salaris en inkomsten dus ik wil gewoon zien wat ik de laatste zes weken bijvoorbeeld heb gekregen. Maar ik wil het wel bijhouden juist door die onregelmatigheid. Plus dat ik echt wil besparen op boodschappen, ik geef in mn eentje in 4 weken zo’n 300 euro uit aan boodschappen en dat terwijl ik redelijk vaak op werk eet. Dat slaat echt nergens op.

Irritant is dat hè? Ik heb nu gewoon een lijstje in m’n telefoon waarin ik de inkomsten en uitgaven onder elkaar zet om toch maar een beetje overzicht te hebben. In de app die ik noemde kun je wel de data aanpassen, dat is iets. Maar mijn salaris verschilt iedere maand zo erg qua bedrag dat steeds die tabel niet lekker liep en ik ergerde me daar veel te veel aan. Ik wil juist overzicht, geen warboel :stuck_out_tongue:

Wat betreft de boodschappen: zou het helpen om iedere week een bedrag te pinnen (of met jezelf afspreken) wat je daaraan mag spenderen?

1 like

Ja dat moet ik misschien ook maar eens proberen. Ik moet ook gewoon beter opletten wanneer ik thuis eet en wanneer niet. En meer zelf koken.

Ik gebruik al een aantal jaar Moneylover. Werkt voor mij heel fijn, je kan ook zelf categorieën maken. Misschien is dat ook iets voor jou?

1 like

Ik ga eens kijken, dank!

1 like

Er is niet echt een speciaal topic over sparen toch?

Ik ben benieuwd of er mensen bezig zijn met sparen om zo snel mogelijk een hypotheek af te kunnen lossen bijvoorbeeld. Dus dat je eigenlijk echt zuinig leeft, veel spaart, weinig uitgeeft, puur alleen om sneller verlost te zijn van een hypotheek.

Ik heb geen koopappartement en voor nu staat het ook niet in de planning omdat ik nu heel gunstig zit qua huur + toeslag. Ik kan momenteel veel sparen, en wellicht nog meer als ik ook op de centen zou letten en nog kritischer zou zijn in waar ik mijn geld aan uitgeef / wil uitgeven.

Ergens wil ik mijn geld uitgeven en super toffe dingen ermee doen omdat ik het geld heb en ik de ervaringen wil opdoen. Maar aan de andere kant wil ik het geld juist bewaren voor mocht ik over een paar jaar een huis/appartement kopen en ik met mijn spaargeld een groot percentage van de hypotheek in een keer kan aflossen. Dat lijkt me echt geweldig.

Dus ja, gewoon uit nieuwsgierigheid en ervaringen!

1 like

Er is een maximum wat je per jaar boetevrij mag aflossen, iedere hypotheek heeft hier andere regels voor.

Of bedoel je dat je dsn gewoon gelijk een lagere hypotheek zou willen en de rest inlegt?

Op het moment kan ik er niet genoeg voor sparen, heb liever ook een x-bedrag aan geld achter de hand voor onverwachte dingen zoals een auto die het niet meer doet. Als ik samen zou wonen kunnen we een heel loon wegzetten. Het is wel mijn droom voor de toekomst om de hypotheek dan versneld af te lossen. Als je uitrekent wat je in de looptijd van 30 jaar betaald aan rente is dat echt niet normaal veel!

Ik zou niet zo gefocust zijn op zuinig leven puur om je hypotheek af te lossen. Dan heb je je hypotheek afgelost… en dan? 20/30 jaar van je leven zuinig aan gedaan alleen maar om te sparen.

Elke 5000 euro is ongeveer 20 euro per maand minder hypotheek.

3 likes

Versneld aflossen is oa belastingtechnisch toch niet handig? Kenners in mijn omgeving raden dit altijd af

1 like

Zolang je geen spaarhypotheekvorm hebt, dan is het volgens mij gewoon handiger om het vermogen dat je boven de vrijstelling (box 3, iets van 24/25k?)hebt én rentevrij mag worden afgelost te gebruiken om je maandlasten te verlagen of je looptijd te korten. (Tenzij je verwacht dat bedrag nodig te hebben, want je krijgt t niet meer terug). Zeker als je een hypotheek hebt met een hogere rentestand.

Aflossen is altijd beter, je hebt een schuld, een giga schuld.

Men zegt vaak: zonde van de hypotheekrenteaftrek, maar die krijg je alleen als je rente betaald. Dus je moet eerst uitgeven om het terug te krijgen. Vind ik persoonlijk zonde.

1 like

Ik dacht dit ook maar accountants en hypotheekadviseurs die ik ken zeggen dus dat het niet altijd verstandig is. Al zou ik als leek ook zeggen, als je geld hebt, meteen aflossen.

Dit soort redenen gaat het dan om (van ING)

1. Uw financiële buffer wordt kleinerAls u uw hypotheek gedeeltelijk aflost, dan wordt uw financiële buffer kleiner. Op de website van het Nibud kunt u eenvoudig berekenen welke minimale buffer het Nibud adviseert. ING adviseert u om zelfs een grotere buffer aan te houden. Namelijk een bedrag waarmee u de kosten van levensonderhoud voor 3 tot 6 maanden kunt betalen. Los nooit af met geld waarvan u verwacht dat u dit mogelijk op korte termijn nodig heeft.

2. Mogelijk meer belasting in box 1Als u aflost, betaalt u minder hypotheekrente. Dit betekent dus ook dat u minder rente kunt aftrekken. Omdat u minder aftrekt in box 1, wordt uw belastbare inkomen hoger. Hierdoor betaalt u mogelijk meer belasting in box 1.

Er kan nog een extra nadelig gevolg zijn. Doordat uw belastbare inkomen hoger wordt, valt u mogelijk in een hoger belastingtarief.

1. Uw toeslagen gaan mogelijk omlaagEen extra aflossing op uw hypotheek kan gevolgen hebben voor uw zorg- en kinderopvangtoeslag. Het bedrag van een toeslag wordt lager als uw belastbaar inkomen hoger wordt. Uw zorgtoeslag kan zelfs helemaal vervallen door een hoger inkomen.

Maak daarom voordat u aflost eerst een berekening, als u op dit moment toeslagen ontvangt. Vergeet ook niet om wijzigingen voor uw toeslagen tijdig door te geven aan de Belastingdienst.

1. Het effect van de bijleenregeling wordt groterDoor extra af te lossen verlaagt u uw hypotheekschuld. Als uw woning niet in waarde daalt, wordt door extra aflossen de overwaarde op uw woning groter. En dus ook het mogelijke effect van de [bijleenregeling]

Maar waarom zou je het doen? Je gaat dan nu, in de duurste tijd van je leven (met je starterssalaris en alle kosten van je bent jong en je wil wat, reizen, trouwen, een inrichting kopen, kinderen krijgen) krom liggen, zodat je straks op je 50e-60e met je waarschijnlijk gestegen salaris meer geld overhoudt.
Ik snap het lekkere gevoel van hypotheekvrij zijn wel, en ik vind die rente ook wel zonde om te zien opstapelen, maar ik denk dat dat geld dat ik nu zou moeten missen nu meer verschil maakt dan het over 30 jaar nog maakt voor mij.

1 like