@Kusjessoldaat oh ja niet perse dit issue, maar meer over geld in het algemeen. Ik merk dat m’n mening in de minderheid is maar het is vooral dat ik denk dat ik me er andersom ook niet helemaal fijn bij zou voelen, als ik jouw vriend was. Tuurlijk is het ook deels eigen keuze, maar als je samenwoont neem je die beslissing in overleg neem ik aan, het kwam vast niet uit de lucht vallen. Maar als je je er nu alsnog goed bij voelt, is dat mooi toch.
Jaa dit verschilt natuurlijk per relatie. Maar ik zou geen geld van mijn vriend aannemen als ik tijdelijk minder geld heb door mijn eigen keuze. Als het komt omdat ik minder ga werken omdat we kinderen hebben of ik ontslagen word of iets anders buiten mijn controle om, oké dan is het wat anders. Maar ik vind zoals ik het verhaal interpreteer gewoon een kwestie van de gevolgen van je beslissing accepteren.
Oké ik ga nog even reageren, ik heb het uitgesteld omdat ik merkte dat ik het gevoel had dat er geoordeeld werd over hoe goed mijn relatie zat terwijl ik daar zelf geen twijfels over heb.
@brum ik kan me echt niet herinneren dat m’n vriend en ik gedoe hebben gehad over geld de afgelopen 2 jaar dus ik denk dat je me verward met iemand anders.
@krekel het was niet echt ontslag nemen omdat ik geen zin meer had, het was omdat ik niet voor de 2e x in een jaar overspannen thuis wou komen te zitten en dat was wel gebeurd.
Ik heb er vd week nog een x een goed gesprek met m’n vriend over gehad en hij heeft gezegd dat die meer bij wil springen als het nodig is omdat die echt niet wil dat ik terugga naar werk in m’n vorige sector. Ik heb aangegeven dat dat voor nu niet nodig is want ik red me gewoon :).
Ik ben vooral geschrokken van hoe weinig geld ik had in maart maar ik heb nu 2 klussen erbij dus dat is ook weer opgelost.
Wat fijn dat jullie er zo goed over gepraat hebben @Kusjessoldaat, dat lijkt me het belangrijkst! Fijn dat jullie de economische ruimte hebben dat jij nu wat minder kunt werken, want het lijkt me niet de bedoeling dat je jezelf letterlijk kapot werkt om jouw 50% bij te kunnen dragen. Fijn dat je vriend je daarin steunt en dat jullie er samen uitkomen, dan hoef je je daar niet voor te verantwoorden hier.
Wat fijn dat er een oplossing is gekomen. Ik wilde je niet veroordelen, en zoals blijkt wisten wete weinig van je situatie. Ik kan me voorstellen dat als je niet helemaal vrijwillig thuis komt te zitten en je al genoeg aan je hoofd hebt, je ook geen zorgen over geld wil hebben. Sterkte!
Ik heb een Excel samengesteld met wat we elke maand opzij moeten zetten, maar de laatste maanden hebben we dit bedrag helaas niet kunnen halen (auto gekocht, huisdier ziek). Zijn er meerderen die volgens een schema sparen?
Ik maak iedere maand een vast bedrag over naar mijn lange termijn spaarrekening. Bedrag is gebaseerd op wat ik zeker kan missen. Daarnaast maak ik een bedrag over naar een andere spaarrekening, waar ik aan mag komen, bijv. Als er iets stuk gaat, vakantie, kleding etc.
Ik heb in excel een budget voor het hele jaar met de vaste lasten, wat we uit kunnen geven aan boodschappen en vrij te besteden “zakgeld” en wat er gespaard moet worden. De ene maand houden we er ons perfect aan, maar er wil ook weleens wat tussen komen hahah. Daarvoor heb ik nu op de spaarrekening verschillende potjes en weet ik wel aan welk geld ik absoluut niet mag zitten
Bij mij wordt er automatisch aan het begin van de maand een vast deel overgeschreven naar mijn spaarrekening. Ik heb dat recent een stuk verhoogd, maar ik denk iets te veel want het wordt wel erg krap deze maand Terwijl ik niks gek doe. Het zijn gewoon mijn vaste lasten, boodschappen en de pech van een extra rekening deze maand waar ik niet had op gerekend.
Ik wil eigenlijk mijn best doen om nog wat extra inkomsten te krijgen, maar ik weet nog niet goed waarmee. Ik heb nog kleding en schoenen die ik kan verkopen, maar veel brengt dat ook niet op. Ik dacht daarnaast aan iets van extra klussen doen? Ik werk gewoon fulltime 9-5 dus ik ben wel gebonden aan weekends en avonden.
Doet iemand van jullie zoiets? Zo ja, wat dan?
Misschien kan je gaan mystery shoppen om wat bij te verdienen? Het is geen vetpot, maar misschien kan je het gebruiken om alledaagse spullen terug te verdienen. Dus bijvoorbeeld een mystery opdracht bij kruidvat en daar dan je verzorgingsproducten te halen.
Ik heb hier ook weleens gelezen dat je geld kan verdienen met teksten schrijven, ben even de naam kwijt.
hoeveel geven jullie uit aan boodschappen per week voor 1 persoon? ik zit meestal tussen de 25/30 maar geen idee of dat veel of weinig is eigenlijk. Let er niet echt op, maar koop meestal ook geen echt dure dingen?
Ik vind dat echt niet veel, maar ik vind die bedragen wel lastig te vergelijken. Want wat zit daar allemaal in? Eet je vaak buitenshuis? Lunch of uiteten? Zitten daar verzorgingsproducten bij? Wasmiddel? Etc.
Ik kom een stuk hoger uit, eerder 50 euro. En dat lijkt veel, maar bij mij is dat echt alles inbegrepen. Ook drank bv, maar dan drinken we thuis iets ipv op cafe te hangen, dus uiteindelijk kost het me minder. Deze week toevallig een nieuwe (led)lamp en vuilbakzakken moeten kopen van elk 10 euro per stuk, dat reken ik ook mee. Het kan vast ook met minder hoor, maar dit is voor mij de juiste balans. Ik let een beetje op, maar het is ook weer niet dat ik het gevoel heb dat ik het mezelf onnodig moeilijk maak.
Ja aan iets copywriter-achtig had ik zelf ook al gedacht! Vraag me alleen af hoe makkelijk / moeilijk het is om te starten en opdrachten te vinden. Moet ik eens goed uitzoeken!
Ja ik! Anders spaar ik echt niks. Ik heb best een laag inkomen, dus sparen gaat in kleine bedragen en voor vele dingen.
- Algemene spaarrekening voor lange termijn
- Huisdieren spaarrekening, zo heb ik altijd een potje voor onverwachte operaties/medicijnen etc
- Korte termijn spaarrekening voor dingen die eigenlijk boven mijn stand zijn maar ik toch heel graag wil, niet echt nodig heb, maar iemand met een beter inkomen nooit voor zou hoeven sparen (van een mooie wollen jas tot keukenapparaten etc)
textbroker! Maar veel verdienen is daar lastig mee hoor. 50 euro per week als je er elke avond iets voor doet moet lukken
Ja precies dit, in mijn Excel bestand heb ik dus een overzicht gemaakt van wat er op het moment op de spaarrekening staat, wat we elke maand inleggen, wat we eigenlijk zouden hadden moeten sparen en er wordt ook automatisch uitgerekend hoe de balans dan is. Maar door dat ‘goede’ overzicht lijkt het wel of we er beide en beetje laks mee zijn, omdat we de volgende maand vast wel wat meer kunnen missen… Misschien is het inderdaad een goed idee om een extra rekening aan te maken, waar we iets relaxter mee om kunnen gaan. Als het goed is houden we over 3 maanden weer wat geld over want dan is de auto afbetaald.
Lijkt me wel heftig om naast je fulltime 9-5 baan nog extra te moeten werken. Dan hou je toch geen vrije tijd meer over? Zijn er geen andere dingen waar je op kan besparen als je krap bij kas zit? Voor 50 euro per week zou ik persoonlijk nooit al mijn (doordeweekse) avonden opofferen.
Ik zou er rekening mee houden dat je alleen loonheffingskorting voor 1 baan kan krijgen
Grappig, want dit is precies zoals ik het nu doe. Alleen heb ik geen dierenartsrekening, dat zit bij de langlopende in. Ik heb overigens in Excel ook een schema wat ik waarvoor wil sparen en hoeveel ik per maand spaar.
Ik gebruik nu sinds een tijdje de app van Peaks om wat extra te sparen. Hij rondt de bedragen van je rekening af, zodat je je ‘wisselgeld’ van de week spaart. Het is wel beleggen, dus je hebt nog wel een kans natuurlijk dat het minder wordt, maar ik sta nu in ieder geval al lekker in de plus.
We gaan sparen om een huis te kopen en ik vind dit wel een fijne manier om kleine bedragen opzij te zetten en je kan ook nog maandelijks inleggen. #nospon, maar als iemand interesse heeft in 10 euro gratis inleg als je begint, stuur dan even een pm!
Levert het ook echt wat op of is het minder dan een tientje? En wanneer krijg je dat uitbetaald? Ben wel geinteresseerd!