Budget- en besparingstopic

Ik heb Oxxio via Gas licht en een ruime ‘welkomskorting’ (die op de jaarafrekening verrekend wordt) van 170 euro. De app van Oxxio is heel fijn, je kan goed in de gaten houden of je ongeveer goed uit komt qua jaarbedrag.

Ik doe het ieder jaar via pricewise, vind dat je daar handig kan vergelijken. Ik sluit ieder jaar ergens anders een contract af, zodat ik ieder jaar welkomstkorting krijg.

Ik heb dit laatst ook moeten en sluit me aan bij de rest. Via gas.licht kreeg ik meer korting dan als ik bij de leverancier direct afsloot (in mijn geval werd het Vandebron).
Voor tv/internet gold hetzelfde als je dat ook nog nodig hebt, heb dat via price.wise gedaan.

Check Coolblue, dan krijg je een bon van volgens mij 250.

1 like

@anon18050057 zie deze post van mij van vorig jaar. Ik zou je niet blindstaren op een korting, maar kijken naar het totaal plaatje dus de jaarkosten obv jouw geschatte verbruik. Helaas weet je pas na een jaar ergens gewoond te hebben hoeveel je ongeveer verbruikt, maar vaak zijn alle andere tarieven bij deals met mooie cadeaus juist hoger. Je wilt onderaan de streep voordelig uitkomen. Dus vul een geschat verbruik in op een paar vergelijkingssites (wel overal hetzelfde verbruik), en kies dan de deal met de laagste jaarkosten.

5 likes

Ja dit ga ik doen :slight_smile: goeie. Ook wil ik jaarabonnementen afsluiten zodat ik elk jaar kan overstappen! Zo’n coolblue vind ik een beetje nasty, omdat je dan alsnog gedwongen wordt daar je geld uit te geven. Ik ga gaslicht es evengoed bekijken. Helaas heb ik nu geen beeld van ons stroomverbruik omdat we in ons huurhuis nu hier geen inzicht in hebben. Ook is dit huis 2 jaar oud met zonnepanelen en gaan we naar 100 jaar oud en vrijstaand :sweat_smile:

Ja precies, zo’n eerste jaar is het een grote gok. Maar na een jaar kan je precies het contract uitkiezen wat je zelf wilt.
Het is wel zo dat bij die vergelijkingssites de korting geld is. En de hoogte van die korting (en ook de andere bedragen) zijn een beetje afhankelijk van het verbruik dat je invult.
Ik zelf kook bijv. alleen op gas, dus verbruik 10m3 per jaar. Dat is extreem weinig, maar ik moet wèl veel vaste kosten betalen. Als ik dan invul dat mijn verbruik maar 10m3 is, krijg ik geen hoge kortingen te zien. Ik kies dan wel voor die grote cadeaus, I.c.m. een hoge gasprijs. Want ik verbruik zo weinig gas, dat die hoge cadeaubonnen daar tegenop wegen. Maar voor 95% van de mensen geldt gewoon dat ze best wel wat gas gebruiken en dan wil je gewoon een lage gasprijs. Daarmee ben je voordeliger uit dan met een grote cadeaubon (die krijg je soms als je rechtstreeks bij een leverancier afsluit). Rechtstreeks bij leveranciers zijn de contracten vaak duurder omdat er geen concurrentie is.

Ik heb zelf dus bij zo’n vergelijkingssite gewerkt en mensen geadviseerd. Ik kreeg echt betaald om een eerlijk advies te geven en hoefde niks te verkopen, hooguit vragen: ‘wilt u dat ik dit aanvraag of zal ik het naar u toe sturen zodat u er nog rustig naar kan kijken?’ en heel vaak legde ik ook alleen maar uitgebreid uit hoe het werkt.
Ik raad iedereen dan ook echt aan om gewoon naar die vergelijkingssites te bellen en om advies te vragen. Zij zijn gebaat bij jaarlijks terugkerende klanten door een zo goed mogelijk advies te geven; iemand zomaar iets aansmeren deden wij dus ook echt niet.

9 likes

Oh leuk dat je daar gewerkt hebt! Ja, wij waren ook heel verbaasd dat we laatst een keer belden voor de autoverzekering en gewoon een heel aardig iemand aan de telefoon kregen die ons objectief advies gaf haha. Wist helemaal niet dat dat echt bestond :smiley:

3 likes

Gezien ik deze week wat meer vrij was door de weeks dacht ik laat ik eens met boodschappen enkel kopen wat we standaard nodig hebben en voor de maaltijd kijk ik in de verspillingsbak bij Jumbo/Lidl.
Nu zag ik begin van de week bij de Jumbo ook producten met de datum van die dag, die krijg je dan bij de kassa gratis, liep hier heel toevallig tegenaan. Had dit voorheen dus nooit gevonden. Vandaag deed ik ook weer een rondje na in verspillingsbak gekeken te hebben en vond kaas, bacon en roomkaas. Toch nog wat vergeten in de winkel toen bij mijn eigen Jumbo geweest (die heeft gewoon tgtg) en daar 3x beenham.
Dus mocht je ook in de ochtend lekker vroeg gaan, houd je ogen open op de datum van de dag :sweat_smile:

Vandaag

Begin van de week

Ik schaam me er wel half voor haha. Maar goed de Jumbo heeft zelf die regels gemaakt :sweat_smile:
Vanavond eten wij heerlijk tosti’s. Alles komt sowieso op, die ham gaat de vriezer in voor bij asperges of tosti’s.

7 likes

Geen oordeel verder maar de regel is bij de Jumbo ook wel dat je er niet naar mag gaan zoeken! Even een heads up want zou het zelf heel vervelend vinden als ik daar ineens op word aangesproken

3 likes

Huh, wat een rare regel eigenlijk… als je dingen aanbiedt die dezelfde dag aflopen kan je het eigenlijk niet ‘verbieden’ als mensen die dan ook echt gaan kopen toch?

1 like

Toen ik bij de jumbo werkte moesten we de 28e savonds alles weggooien wat maar tot de 29e goed was want anders gingen mensen in de hele schappen rommelen om dingen te vinden die op de datum waren…

Tuurlijk niet, het gaat erom dat je er niet naar mag zoeken
Het is een grijs gebied maar heb al vaker meegemaakt dat mensen daar op aangesproken worden
Zal ook wel per Jumbo verschillen hoor!

Hahah dit inderdaad… altijd als ik dan op zaterdag ochtend begon (kassa) kwamen mensen alsnog echt met halve karren vol producten van die datum :sweat_smile::sweat_smile:.
Ook altijd dezelfde mensen.
Bij ons werd daar niks van gezegd overigens. Of het nu weggegooid wordt of dat mensen het gratis mee krijgen. Beter dat 2e dan.

1 like

Ik heb laatst gehoord dat iemand hierom een winkelverbod gekregen heeft! Maar goed, die man maakte er wel echt een bende van.

4 likes

Ja het was wel vervelend. Ik stond in mijn eentje op de visafdeling en had het dan echt te druk om te gaan spiegelen, maar sommige mensen haalden alle verpakkingen gerookte zalm uit het schap om op zoek te gaan naar eentje op de datum. Ik heb zelfs een keer een klacht gehad (echt een officiele klacht voor mij) van een klant dat ik niet snel genoeg hielp op zoek naar een overdatum stuk zalm :joy:

11 likes

Nou er zit een verschil tussen mensen die kaas gaan kopen en toevallig een stuk met de datum van vandaag vinden en verder ook gewoon boodschappen doen óf mensen die binnen komen met de instelling: joe joe ik ga even alleen op zoek naar datum van vandaag en verder neem ik niks mee. 9 van de 10x laten die mensen ook een enorme pleurisbende achter én wordt er vaak spul ‘verstopt’ om dat later gratis op te halen.

Ja ook dat verstoppen inderdaad!
Dat gebeurt echt veel

Overigens kan ik me ook voorstellen dat sommige mensen zoiets uit noodzaak doen.

Oh ja, sommige maken er echt een troep van. Destijds had je ook dat als je een rot stuk fruit/groente vond, je een zak gratis mocht vullen met groente en fruit.
Er waren dan ook mensen die gewoon keihard gingen knijpen in appels etc, om die gratis zak te krijgen. :roll_eyes:

3 likes

Oh sommige mensen zijn zuuuulke gieren en aso’s

1 like