Is moeilijk he! Ik vergeet ook vaak dingen of wil per se het brood van een bepaalde bakker die bij de plus levert. Ga nu meestal rond de 3 keer. Een keertje de grote boodschappen en 2 keer tussen door. Maar ben dan die tussendoor keren toch 2 keer 30-35 euro kwijt dat tikt dan wel aan.
Ik eet dan vaak de producten die het eerst verlept raken, dus bijv. sla, eerder in de week en groenten die langer goed blijven zoals broccoli later in de week. En bijv. rucola blijft ook langer goed dan gewone sla. Probeer hier rekening mee te houden maar schuif ook wel eens wat met dagen
Ik ga meestal 1 keer voor chips/lekkers (want anders gaat het meteen op) en 1 keer voor groenten/fruit/yoghurt (als het op is). En soms tussendoor nog als ik per se zin heb in iets. En dan vaak nog een keer apart naar de Lidl voor bijvoorbeeld brood voor 25 cent en als AH iets niet heeft of het daar duurder is zoals thee, diepvriesfruit en chocoladepasta
Ik doe het al een hele tijd zo en wordt echt een gewoonte. Koop ook vaak een grote voordeelzak rucola en eet dan een keer wraps/taco’s en dan later doe ik het nog een keer bij de pasta (of rucolastampot of een gemengde sla). En vaak in de aanbieding zakken diepvriesgroenten inslaan zodat ik die af en toe ook aan het eind van de week kan eten.En mijn ervaring is dat heel veel groenten best een week goed blijven on de goentela van de koelkast.
Diepvriesgroente koop ik eigenlijk ook nooit maar dat is ook wel een goeie!
Ja, scheelt wel dat de hoofdvestiging van mijn werk vlakbij de AH/Lidl is waardoor ik al sneller denk: o, nog even gauw dit of dat halen!
Verse rucola kan trouwens ook in de vriezer (Om even terug te komen op het voorbeeld).
Morgen een pan soep maken en hopelijk 1-2 porties in de vriezer doen. Die moet nu trouwens wel echt een keer leeg, haha. Zou ergens best een tweede willen, maar vrees dat ik die en nergens kwijt kan en ze dan helemaal niet meer leeg krijg. Komende week kan ik ook bijna helemaal uit de vriezer/van die soep eten
Zijn afsluitbare bakken een idee? Ik heb in een paar geinvesteerd en die houden zelfs spinazie een week goed.
Van die van IKEA of van die bakjes die AH weleens heeft?
Dit doe ik ook idd @Coco. Sperziebonen bijv haalde ik eerst altijd vers, maar die zak aten we dan niet in 1x op, dus moest ik 2 gerechten met sperziebonen per week verzinnen, gedoe. Nu haal ik ze bevroren. Kan je makkelijker doseren, hoef je ze niet zelf te breken en kan je ze eind vd week gewoon eten. Ideaal.
Ik doe wel altijd weekboodschappen en kijk dan idd naar hoe lang iets goed blijft wanneer ik het eet. Wij zitten met zn 2en op 60-70 euro per week bij laidl
Ja ik vind dat ook lastig! het is idd er bovenop zitten en goed op je uitgaven letten. Nu ik elke week even ga zitten en mijn uitgaven in een excelbestand zet is het wel beter te doen. Verder is het ook trial and error. Je word er vanzelf steeds handiger in is mijn ervaring, maar het is wel een hele andere benadering van boodschappen doen.
Is halverwege de week verse groente halen niet anders nog een idee? En dan met een weekmenu werken?
Edit: ik zou trouwens ook niet teveel afgaan op wat andere mensen doen. Als je het geld kan missen, dan mag je best een ruimer budget hebben zodat je het ook makkelijker voor jezelf maakt om boodschappen te doen.
Een kennis doet echt voor heel weinig geld boodschappen, petje af. Die zag eens een overzicht van mensen die het nog goedkoper konden en die kennis vond toen ineens dat die er niet zoveel meer van bakte. Het verschil was alleen dat die ander student was en zo leefde en die kennis gewoon werkte. Het leven mag dan lekker meegroeien en je mag dan best meer uitgeven dan een studentenbudget. Eten is ook gewoon lekker natuurlijk
Ken je dat overzicht van Nibud? Misschien kan je daar nog iets mee. Wat geef ik uit aan voeding? - Nibud - Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting
Voor kwetsbare groenten zoals spinazie, sla, rucola en verse groene kruiden: uit de zak halen en in een hersluitbaar bakje doen met onderin een laagje keukenpapier. Eventueel dat keukenpapier na een paar dagen verversen als het er nattig uit begint te zien.
Zo hou je die groenten een heel stuk langer vers en knapperig!
Deze, maar dan met een filter erop.
En wat @Totoro zegt, keukenpapier erbij en je doet er veel langer mee.
Ik heb wel zulk soort bakjes (heel veel haha), maar dan zonder filter. Zal daar eens naar kijken Overigens hoef ik vrijwel nooit eten weg te gooien, is meer mijn eigen gevoel (alleen pas 2 tomaten uit een verspakket dat ik net gekocht had )
Ga dat gewoon eens proberen!
@Marquez Denk dat het inderdaad 2 keer per week gaat worden en wat diepvrieszakken proberen. Ik zou niet per se voor heel weinig boodschappen willen doen, althans ik vind €600 best veel geld. Alleen daarboven vind ik het wel zonde doe dan van dat geld liever iets waar ik meer plezier uit haal! Vind het alleen moeilijk dat je met zo een budget alsnog best wel moet opletten, boodschappen zijn gewoon duur!
@Totoro Goede tip, dit wist ik ook niet.
Ja snap ik hoor, is ook veel geld! En idd boodschappen zijn duur. Helaas zit ik ook wel lekker strak aan een budget. Anders wist ik het wel. Niets zo leuk om gewoon je hele kar vol te gooien met alles wat er lekker, leuk en interessant uit ziet.
Ik richt mijn weekmenu ook in op wat snel verlept en schuif soms wat dagen als ik merk dat iets eerder slecht begint te worden.
Moet wel eerlijk zeggen dat in mijn huidige koelkast alles veeeeeel langer goed blijft, die blijft gewoon beter koel (of is koeler dan de vorige die zo’n draaiknopje had, deze kan ik instellen tussen de 1 en 7 graden).
Ik ga binnenkort helemaal ‘nieuw’ energie afnemen (niet overstappen dus) en ben op zoek naar een goede leverancier met het liefst een mooie openingskorting ofzo. Heeft iemand hier tips waar ik het beste kan beginnen met zoeken? Heb heel lang niet in Nederland gewoond dus ben het ff kwijt
Gaslicht .com
Ik heb dit afgesloten via gaslicht.com, zij geven dan een indicatie van je verbruik en je kan verschillende leveranciers vergelijken. Erg fijne site!